alexandergr Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 TotalBiscuit speaks on the subject of pre-ordering videogames and thebusiness behind the system, following the critical panning of Aliens:Colonial Marines. Ένα ενδιαφέρον βιντεάκι σχετικά με το θέμα των προπαραγγελιών και γιατί πρέπει να σταματήσουν οι πελάτες αυτή την πρακτική. 8
Havik Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Καλά τα λέει… Αν αυτό που είπε για το demo του Colonial marine είναι αλήθεια τότε είναι μεγάλη απάτη.
alexandergr Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Μέλος Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Καλά τα λέει… Αν αυτό που είπε για το demo του Colonial marine είναι αλήθεια τότε είναι μεγάλη απάτη. Έγινε και δεν είναι η πρώτη φορά, είναι στάνταρ πρακτική. Ελπίζω να το δεί και κάποιος που έχει μετανιώσει έστω και λίγο για κάποια τέτοια αγορά που έκανε, μπας και αλλάξει κανα μυαλό.
Apoll Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Θα συμφωνήσω απόλυτα. 3 παιχνίδια έκανα pre-order και όχι για άλλο λόγο αλλά γιατί κλείσανε το τοπικό Gamestation μαγαζί το καλοκαίρι του 2010, και τα περίμενα για χρόνια. CIV 5, XCOM και Skyrim. Δεν το έχω μετανοιώσει, μιας και έχω χτυπήσει 378, 193 και 290 ώρες αντίστοιχα Και συνεχίζουν οι ώρες να ανεβαίνουν. Έχω βέβαια πολλά άλλα παιχνίδια, αλλα συνήθως περιμένω να πέσουν Ακύρωσα το pre-order του SC5, μιας και όλα τα δεδομένα είναι στην δημοσιότητα πλέον, για τρομερό flop.
zeniath Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Δημοσ. 15 Φεβρουαρίου 2013 Εγώ παραμένω σταθερός σε pre-order τις στάνταρ αγαπημένες μου σειρές που δεν με έχουν απογοητεύσει ποτέ μέχρι στιγμής. Total War/Elder Scrolls/Civilization/CD Projekt Stuff (Witcher & Cyberpunk σε λίγο), όλα τα άλλα, σε sale και πολύ είναι ή όταν τα δω από τον θείο και αν αξίζουν τα λεφτά τους θα τα αγοράσω. Με τις τιμές όμως εκεί που βρίσκονται όταν είναι το release και σε αντιπαράθεση με την οικονομική κατάσταση αυτό το καιρό στην Ελλάδα, ο θείος είναι ολίγον τι μονόδρομος ή τα free2play games όπως LoL,Path Of Exile 2
Super Moderators Snoob Δημοσ. 16 Φεβρουαρίου 2013 Super Moderators Δημοσ. 16 Φεβρουαρίου 2013 Είκοσι λεπτά βίντεο και δεν είμαι σίγουρος τι ακριβώς θέλει να πει ο Θωμάς ο Μπισκότος. Υπόψη, δεν έχω αγοράσει κανένα από τα παιχνίδια για τα οποία διαμαρτύρεται (αν και θέλω κάποια στιγμή να δω το Dishonored και το Bioshock: Infinite) οπότε δεν είναι θέμα "Συνδρόμου της Στοκχόλμης". Απλά, θεωρώ ότι έχει βάλει μαζί πολλά διαφορετικά και ανισοβαρή ζητήματα, με αποτέλεσμα στην πορεία να χάνει κάπως το θέμα: το αν, λ.χ., το demo που είδαν οι δημοσιογράφοι πριν την κυκλοφορία του Aliens: Colonial Marines είναι άσχετο με το παιχνίδι που κυκλοφόρησε είναι τελείως άλλο θέμα από το αν αξίζει ως incentive ένα παλιό παιχνίδι για να προπαραγγείλεις το Lara Croft. Εφόσον η κατηγορία για το άσχετο demo ευσταθεί (ας πούμε εδώ χάριν συζήτησης ότι ευσταθεί, δεν έχω παρακολουθήσει το θέμα) το πρόβλημα είναι εντελώς διαφορετικό με το αν αξίζει να προπαραγγείλεις το (έξοχο, imho) X-COM για να έχεις το "προνόμιο" να βάλεις τα μαλλιά του Guile σε ένα στρατιώτη σου με την κυκλοφορία και να μη δώσεις 1,5 ευρώ αργότερα. Από εκεί και πέρα, και παρότι συμφωνώ πως πολλά από τα incentives είναι από άσχετα έως απαράδεκτα, βρίσκω υπεραπλουστευτικό το σκεπτικό "αν είσαι fan τι να σου κάνω, προπαράγγειλέ το, αν έχεις δράμι μυαλό μείνε μακρύα κι όλοι μαζί θα αλλάξουμε την τακτική που ακολουθεί μία βιομηχανία με τζίρο δις" (δεν το λέει ακριβώς έτσι, αλλά όταν πιάνεις τους Θούριους, καλό είναι να αφήνεις κάποια πράγματα απέξω). Αρκετοί, λ.χ., θεωρούν την προπαραγγελία ως την πλέον έμπρακτη μορφή στήριξης προς ένα παιχνίδι (ή και ολόκληρη κατηγορία παιχνιδιών, όταν λ.χ. ένα σημαντικό studio όπως η Firaxis "ανασταίνει" ένα είδος που διάφοροι -ας μην γράψω τι- επιμένουν να χαρακτηρίζουν "απολίθωμα"). Δεν είναι πάντοτε μια κίνηση η οποία γίνεται ασυναίσθητα ή επειδή μας ξεγέλασαν τα "μπιχλιμπίδια" που κουνάνε μπροστά στα έκθαμβα μάτια μας οι πονηροί διαφημιστές. Συχνά είναι συνειδητή πράξη, βασισμένη σε σκέψη και στοιχεία. Για κάθε Duke Nukem και Colonial Marines θα μπορούσα να αντιτάξω ένα X-COM ή ένα FTL. Εκεί που συμφωνώ ασυζητητί είναι πως χρειάζεται υπομονή. Δυστυχώς, ενώ στα (βιολογικά και gamer) νιάτα μου αγοράζαμε μια κασέτα (και περιμέναμε μισή ώρα να φορτώσει...) την οποία λιώναμε στο παιχνίδι, τώρα κοτσάρουμε μια ψεύτικη διεύθυνση στο Μιλγουόκι και κατεβάζουμε από το Amazon 1 TB παιχνίδια. Τα πράγματα αλλάζουν και μαζί με τις ευκαιρίες (και τις τιμές σκότωμα) δημιουργούνται και κίνδυνοι. Το θέμα όμως για μένα είναι ότι ο Μπισκότος διαμαρτύρεται επί 19 λεπτά για τη βλακεία και την ανωριμότητα των καταναλωτών και περνάει στο ντούκου το ότι οι δημοσιογράφοι προτιμούν να σέρνονται σαν στρατιωτάκια πίσω από τα εμπάργκο, για να μη χάσουν τα review copies και να μην τους κόψουν την καλημέρα οι υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων των εταιριών που επιβάλουν αυτά τα εμπάργκο. Θα ήθελα, λοιπόν, προτού πιάσει το Θούριο του "πάμε όλοι μαζί να αλλάξουμε μια πρακτική στην εμφάνιση της οποίας δεν είχαμε λόγο και της οποίας η αναπαραγωγή στηρίζεται στις πρακτικές εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων με τους οποίους δεν έχουμε καμία επικοινωνία" να μας πει πέντε λόγια για τη δική του συντεχνία, που μετρημένοι στα δάχτυλα είναι, συνειδητοποιημένοι υποτίθεται πως είναι, και πάλι δεν μπορούν να κάνουν τίποτε για να σπάσουν το φαύλο κύκλο σε ό,τι αφορα το δικό τους κομμάτι. Τα παραπάνω δε σημαίνουν πως έχει άδικο σε (πολλά από) όσα λέει ο Μπισκότος. Συγκρίνει, όμως, μήλα με πορτοκάλια και δε λέει (σχεδόν) κουβέντα για τα σύκα. 3
hurin Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Γιατί μήλα με πορτοκάλια? Πιάνει όλες τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι εταιρείες για να μας πείσουν να προ-αγοράσουμε ένα προιόν, είτε με demo που είναι ψεύτικα, είτε με ανούσια bonus (τα μαλιά του Guile όπως είπες). Δεν είσαι υποχρεωμένος να δείξεις "πίστη" σε μια ανώνυμη εταιρεία, είναι χαζό να αγοράζεις γουρούνι στο σακί. Αν θέλουν στήριξη ας κυκλοφορούν παιχνίδια που είναι καλοφτιαγμένα, χωρίς ένα σκασμό bugs που τα καθιστούν unplayable, χωρίς προχειρότητες (console-ports) και χωρίς να είσαι αναγκασμένος να πληρώσεις extra για dlc που θα έπρεπε να είναι δωρεάν ή ήδη να εμπεριέχονται στο παιχνίδι.
Greygore Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Το συγκεκριμένο video με βρίσκει σύμφωνο σε αρκετά θέματα της αγοράς - τα αχρείαστα incentives (αν και θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει καλύτερα παραδείγματα απο το Tomb Raider, βλ. Deus Ex: Human Revolution του ίδιου publisher), τον κατακερματισμό της αγοράς των προαναφερθέντων (αναφέρει τα διαφορετικά incentives που παρέχει κάθε retail chain όπως GameStop, εκτός Αμερικής δεν έχω δει τόσο έντονα το συγκεκριμένο φαινόμενο), την απαράδεκτη πολιτική των Day-1 DLC και το "ρίσκο" που παίρνει ο καταναλωτης όταν αγοράζει untested προϊόντα. Παρ'όλα αυτά, δεν μπορώ να συμφωνήσω με τα παρακάτω - κυρίως λόγω του τρόπου με τον οποίο παρουσιάζει τα επιχειρήματα του: 1. Η παρουσίαση του είναι κάπως μονόπλευρη, μια και αμελεί να αναφέρει κάτι το οποίο θεωρώ βασικό για τα pre-orders - την άμεση διαθεσιμότητα του παιχνιδιού στο release (ή και νωρίτερα σε περίπτωση pre-load). Ίσως είναι έλλειψη υπομονής, αλλά μπορώ να σκεφτώ αρκετές περιπτώσεις όπου αυτή η διαθεσιμότητα θα με ένοιαζε αν είχα ασχοληθεί - συγκεκριμένα σε τίτλους με ενεργή online παρουσία (όπως MMO, όπου υπάρχουν συγκεκριμένα προτερήματα στο ταχύρρυθμο leveling/end-game progression* ή shooters όπως η σειρά CoD όπου ο χρόνος εξοικείωσης με τα level layouts και γενικά game mechanics ενδιαφέρει μεγάλο κομμάτι του κοινού τους) και γενικά οτιδήποτε παρέχει competitive online play - βλ. επίσης συγκεκριμένα strategy games όπως Starcraft 2. 2. Οι αναφορές του σε AAA games αποκλειστικά και συγκεκριμένα σε γνωστά "κακά" παραδείγματα απο publisher οι οποίοι είναι "συνήθεις ύποπτοι" για κακές τακτικές pre-order (EA και Battlefield 3, Gearbox και Duke Nukem Forever, Square Enix και Tomb Raider). Δεν υπάρχει καμία αναφορά σε "καλά" παραδείγματα ή indie/low budget τίτλους όπως (απο προσωπικές εμπειρίες): Double Fine και The Cave, Brutal Legend, Psychonauts - 15% έκπτωση και τα τελευταία 2 είναι "γνωστά" όσο αφορά βαθμολογίες και gameplay (επίσης στα πρώτα 2 υπήρχαν κάποια αδιάφορα TF2 items ως incentives για αγορά μέσω Steam). Overhaul Games και Baldur's Gate Enhanced Edition μέσω Beamdog client ή DRM-free - 20% έκπτωση. Klei Entertainment και Don't Starve - 20% έκπτωση, 2x αντίτυπα του παιχνιδιού, πρόσβαση στη beta και συνεχή updates. XSEED και Ys 1 & 2 Chronicles+ - 10% έκπτωση και ήδη υπάρχοντες βαθμολογίες (re-release του PSP version). Capcom και DmC: Devil May Cry - 10% έκπτωση και τα Devil May Cry 3 - 4 (αξίας €27,99) δωρεάν. Obsidian Entertainment και Dungeon Siege 3 - 10% έκπτωση και τα Dungeon Siege 1 - 2 (αξίας περίπου €10, δεν πωλούνται ξεχωριστά μέσω Steam) δωρεάν. WB Games και Scribblenauts Unlimited - 15% έκπτωση και (για την Ευρωπαΐκή κυκλοφορία μόνο) ήδη υπάρχοντες βαθμολογίες μια και η EU release έγινε κάπου 4 μήνες μετά την US. 3. Κάνει χρήση διάφορων τεχνικών ψυχολογικής χειραγώγησης (τον ορισμό τον ξέρω καλύτερα ως psychological manipulation) για να "πείσει" το κοινό του - φράσεις όπως "I like to think that you're a smart bunch", "our fault for being stupid enough", "those of you sensible enough", "Stockholm Syndrome"**, "paid shill" (και πιο συγκεκριμένα οτιδήποτε μεταξύ 14:50 και 19:00~) για να δημιουργήσει συναισθήματα ενοχής και ντροπής - μια και οι συγκεκριμένες φράσεις αφήνουν να εννοηθεί οτι τυχόν αντίθετες απόψεις προέρχονται αποκλειστικά απο "vocal minorities", trolls/fanboys και λοιπούς ανεπιθύμητους στις online κοινότητες***. Τέλος, το βρίσκω αρκετά απογοητευτικό (μια και είναι απο τους πλέον γνωστούς YouTube partners) οτι αναφέρεται σχεδόν αποκλειστικά στο Steam (και συγκεκριμένα, US-only retail chains) - την στιγμή που υπάρχουν αρκετά παραδείγματα "καλών" pre-order practices σε άλλα sites και καταστήματα (βλ. GOG.com, Beamdog, GreenManGaming, Amazon). * Ειδικά όπου τα "server first" progression μπορούν να οδηγήσουν σε χρηματοδοτήσεις (sponsorship) απο διάφορες εταιρίες gaming και μη. Βλ. επίσης παιχνίδια με monetization όπου τα end-game items μπορούν να πωληθούν για real-world money - στα οποία τυχόν καθυστερήσεις κοστίζουν λεφτά (μια και οι τιμές πέφτουν βάση του μηχανισμού supply/demand. ** Το "Σύνδρομο της Στοκχόλμης" συγκεκριμένα το θεωρώ παράξενη αναφορά - αποτελεί ψυχολογική διαταραχή η οποία αναφέρεται κυρίως σε θύματα απαγωγών και κακοποιήσεων. Στην περίπτωση των pre-order θεωρώ την χρήση της φράσης υπερβολική, πιθανώς χάρη υπερβολής. *** βλ. επίσης φράσεις όπως "not untrue" σε αντίθεση με το πιο θετικό "true", "bait and switch" το οποίο στην Αμερική αποτελεί καυτό θέμα αυτές τις μέρες και "sight-unseen"/ "brand loyalty" τα οποία στην Αμερικανική κουλτούρα χρησιμοποιούνται συχνά για shaming και συσχετισμό με τον υπερκαταναλωτισμό. 3
Super Moderators Snoob Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Super Moderators Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Νομίζω ότι ο Greygore αναλύει πλήρως το θέμα. Και σαφώς είναι "μήλα και πορτοκάλια" ένα παλιό παιχνίδι από τη μια μεριά με ένα demo που δεν έχει σχέση με το παιχνίδι. Το παλιό παιχνίδι και το αν θα το αγόραζα ούτως ή άλλως, το αν είναι "αρκετά καλή" μια προσφορά της τάξης των 3 δολαρίων κτλ. δεν είναι το ίδιο με τη συνειδητή και οργανωμένη εξαπάτηση. Το πρώτο βασίζεται σε προσωπικές προτιμήσεις του Μπισκότου, το δεύτερο σε δεδομένα. Με άλλα λόγια, μπορούμε να συζητάμε εσαεί το αν αξίζει το μαλλί του Guile και να μη συμφωνήσουμε ποτέ, όμως ή το demo είναι άσχετο με το παιχνίδι και φτιάχτηκε για να παραπλανήσει τους δημοσιογράφους, ή δεν είναι. Γι' αυτό γράφω για ανισοβαρή θέματα. Δεν μπορεί να λέμε "είσαι απατεώνας και με εξαπατάτησες συνειδητά. Α, ναι, επίσης δε μου αρέσει το μπλουζάκι που φοράς!!1!". Ή μάλλον μπορούμε να το λέμε, απλά νομίζω ότι είναι αναμενόμενο να βρεθεί κάποιος που θα πει "ό,τι θυμάσαι χαίρεσαι". Επίσης, βασικός άξονας της διαμαρτυρίας του, είναι η πολιτική του Steam. Η οποία όμως, με όλα τα άσχημά της (μη δυνατότητα ανταλλαγής νόμιμα αγορασμένων παιχνιδιών, δυσκολία στο refund κτλ.) καμία σχέση δεν έχει με το θέμα της προπαραγγελίας. Η πολιτική του Steam είναι (ή δεν είναι, άλλη συζήτηση αυτή, γι' αυτό και γράφω ότι μπλέκει άσχετα πράγματα) προβληματική ανεξαρτήτως προπαραγγελιών. Επίσης όπως ορθά επισημαίνει ο Greygore, αποσιωπά περιπτώσεις όπου οι προπαραγγελίες προσφέρουν σημαντική έκπτωση ή και παιχνίδια αξιόλογα (όπως το Civ5 που δόθηκε ως incentive για το XCOM). Γενικά, επιλεκτικά επιχειρήματα, προσπέρασμα περιπτώσεων που ανατρέπουν το σκεπτικό του, σύνδεση μιας γενικής πρακτικής (προπαραγγελίες) με ένα συγκεκριμένο dd retailer (Steam), σκούπισμα κάτω από το χαλί των θετικών που προκύπτουν από την κατά τα άλλα κατάπτυστη πρακτική... Με δυο λόγια, προχειροδουλειά. Όταν καλείς τον κόσμο σε ανατροπή των δεδομένων σε μια ολόκληρη αγορά, καλό είναι να έχεις ψάξει το θέμα διεξοδικά. Και να κοιτάξεις πρώτα από όλα την καμπούρα σου. Αλλιώς, μαγκιά σου μεν που ζεις κι έχεις κάνει όνομα ποστάροντας rants στο ιντερνέτι, αλλά μην περιμένεις να συγκινηθώ ιδιαίτερα. 1
hurin Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Αυτά τα παραδείγματα είναι οι φωτεινές εξαιρέσεις. Στην πλειοψηφεία των περιπτώσεων τα bonus είναι είτε αδιάφορα είτε καταστροφικά για το παιχνίδι, Δείτε το sniper rifle που είχε preorder bonus το Deus Ex HR, το rifle στο Mass Effect 3 που δεν χρειαζόταν ammo, για να μην αναφέρω το τραγικό του ME3 με το Prothean DLC. Γιατί βλέπετε διαφορετικά μια εταιρεία παιχνιδιών με τις υπόλοιπες ανώνυμες εταιρείες? Θα κάνατε preorder ένα αυτοκίνητο ή ένα κίνητο ή ένα βιβλίο χωρίς να έχετε πάρει πρώτα μια δεύτερη γνώμη ή να έχετε την ευκαιρεία να το δείτε από κοντά? Δεν τους χρωστάμε σε τίποτα, ας βγάλουν σωστά προιόντα για να κάνουν πωλήσεις. Δε θα τους παρακαλάμε να δώσουμε τα λεφτά μας. Αυτοί έχουν την υποχρέωση να αποδείξουν ότι τα αξίζουν. Αυτές είναι προσωπικές απόψεις και ισχύουν και για τα kickstarter projects. Δε θέλω να λειτουργώ με το συναίσθημα ενώ αυτοί με βλέπουν σαν πορτοφόλι.
zeniath Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Ο Totalbiscuit μιλάει κυρίως για τις μεγάλες εταιρίες στον χώρο και όχι για μικρές/indie και για τις λίγες εξαιρέσεις που σέβονται τους καταναλωτές. Άλλο ένα παράδειγμα της EA είναι και το SWTOR που τρέξαμε σαν βόδια να το κάνουμε pre-order για να πάρουμε καμιά μέρα early access που τελικά δε μπορούσαμε να μπούμε λόγω του ότι δεν είχαν στήσει τους server σωστά ή το Diablo 3 με τo legendary πλέον error 37. Οι εξαιρέσεις δυστυχώς απλά είναι εκεί για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Κανονικά επειδή κάνεις pre-order κάτι χωρίς να το έχεις δει απο πριν δείχνει πίστη στην εταιρία και βοήθεια (αφού τα pre-order γίνονται καιρό πριν) οικονομική για να γίνει καλύτερη δουλειά που συνήθως πλέον αντιμετωπίζεται λες και είμαστε λιγούρια που είμαστε εύκολα για να μας πιάσουν κότσους. Τρανό τελευταίο παράδειγμα (και αφορμή για το βίντεο) ήταν το Aliens: Colonial Marines που όσοι το έκαναν pre-order κλαίνε τα λεφτά τους. Προσωπικά εγώ δε θέλω bonus λόγω του pre-order αλλά όταν τελικά βγαίνει το παιχνίδι να αξίζει τα λεφτά του και τίποτα άλλο, ούτε δώρα, ούτε early access, ούτε in-game items ούτε τίποτα. Απλά θέλω το παιχνίδι να είναι καλό, τίποτα λιγότερο τίποτα περισσότερο. 1
Moderators Praetorian Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Moderators Δημοσ. 17 Φεβρουαρίου 2013 Υποθέτω ότι τα pre-orders είχαν περισσότερο νόημα όταν επικρατούσε η retail (box) αγορά, και ο αριθμός των pre-orders έδινε μια εικόνα για την ζήτηση και πόσα κουτιά θα έφερνε σε απόθεμα το μαγαζί. Στο digital download το pre-order έχει νόημα για μένα (τις 3-4 φορές που το έχω κάνει) μόνο όταν το συνδέουν οι developers (για τους οποίους γνωρίζω αρκετά και έχω μια εκτίμηση για την αξιοπιστία τους) με μια λογική "στηρίξτε μας γιατί το χρειαζόμαστε" (πχ "Amnesia", "The Witcher 2") ή όταν το concept είναι τόσο μοναδικό που (κατά τη δική μου γνώμη) αξίζει τον κόπο να υποστηριχθεί. Και πάλι δεδομένων διάφορων στοιχείων (previews, interviews, forum threads κλπ) που μπορώ να συγκεντρώσω. Και στις δύο περιπτώσεις έχει τον χαρακτήρα "στήριξης" παρά να πάρω κάτι μια ώρα νωρίτερα ή να πάρω κάτι για τα extra bonus (χαζο-)πραγματάκια, και χωρίς να λέω ότι το έχω μετανιώσει, πλέον προτιμώ την προσέγγιση του kickstarter για κάτι τέτοιο. Γενικότερα βέβαια, το βλέπω ως ακόμα ένα marketing trick (pre-load, bonuses) που εντάσσεται και στις μεθόδους προώθησης ενός παιχνιδιού (το milestone "έχουν ανοίξει τα pre-orders" είναι μια πρόσθετη ευκαιρία για press exposure). Σίγουρα δεν θα ήταν κάποια απώλεια, αν σταματούσε εντελώς να υπάρχει (αλλά δεν νομίζω ότι πρόκειται). Περιέργως (αλλά όχι τόσο), τα χτυπητά παραδείγματα που φέρνει ο totalBiscuit είναι περιπτώσεις που όχι μόνο pre-order, αλλά ούτε και κανονικό order δε θα σκεφτόμουν. Η αλήθεια είναι ότι τα preorders σε παιχνίδια όπως το Aliens Colonial Marines (loyal to the brand, σοβαρά; με δεδομένη τη σταθερή κατιούσα πορεία που έχουν αυτά τα παιχνίδια; ) και το Duke Nukem Forever (είχαμε πολλά στοιχεία ότι θα ήταν stinker πριν την κυκλοφορία του) είναι και για μένα ένα μυστήριο. Σχετικά με την άποψη του totalBiscuit. Αυτό είναι το ύφος που ακολουθεί σε όσες παρουσιάσεις του έχω δει (ένα επαρκές δείγμα από τα "wtf is..." segments). Λέει τη γνώμη του (από τη δική του θέση και οπτική γωνία), την παρουσιάζει κάπως σαν συλλογική άποψη, και πολλές φορές είναι αρκετά απόλυτος σε αυτό. Δεν είναι κακό αυτό απαραίτητα. Κανείς δεν υπόσχεται αντικειμενικότητα σε αυτόν τον τρόπο "δημοσιογραφίας (; )" και το να εξετάζεις την αντίθετη άποψη ή την οπτική του developer συνήθως οδηγεί (ίσως) σε πιο βαρετά και "μπερδεμένα" βίντεο. Οι περισσότεροι τα βλέπουν για το "τί πιστεύει ο ειδικά totalBiscuit" για το τάδε. Προσωπικά δε με βοηθάει αυτό. Έχει την αξία του μόνο ως εναλλακτική άποψη ή προσέγγιση, μια και συνήθως βρίσκω ότι διαφωνώ με απόψεις του ή/και γούστα του. Σχετικά με το "reviewers' embargo". Ναι, ok, καλό θα ήταν να έχουμε όσο το δυνατό πλήρη και διεξοδικά reviews για τη συνολική (και πραγματική) εικόνα ενός παιχνιδιού πριν το αγοράσουμε. Και βασικά, αυτό το έχουμε αν περιμένουμε λίγο (όπως λέει και ο ίδιος). Ωστόσο, εγώ καταλαβαίνω ότι υπάρχουν άτομα που σκίζονται για (έως και ζουν από ) early video reviews και first (half-assed) looks στο χώρο του (totalBiscuit) από review copies ή πιο early stage copies. Ο ίδιος αναφέρει ουσιαστικά ότι δεν κάνει ώριμα reviews. Ωραία, άρα συνιστάς υπομονή στους καταναλωτές για να μην κάνουν βιαστικές αγορές και ενισχύουν σκουπίδια (και πολύ σωστά), αλλά τα δικά σου βιαστικά "first looks" μπορεί επίσης να οδηγήσουν σε τέτοιες αγορές (ή εξίσου κακώς να αποτρέψουν αγορές τίτλων που αξίζουν). Γενικά, είμαι ενάντια στη λογική "μη δίνεις συμβουλές για κάτι, αν δεν βλέπεις τα δικά σου χάλια για κάτι (εντελώς) άλλο", αλλά εδώ μιλάμε για το ίδιο πράγμα ουσιαστικά:Το πόσο εύκολα επηρεάζεται ο καταναλωτής σε βιαστικές (not-well-informed) αγορές. PS. Το kickstarter που αναφέρει ο hurin, πάντως είναι άλλο θέμα συζήτησης ("crowd-funding"). Διαφοροποιείται σε πολλά πράγματα από το κοινό pre-ordering και έχει και διαφορετικό λόγο ύπαρξης και στόχο. 2
Moderators Praetorian Δημοσ. 19 Μαρτίου 2013 Moderators Δημοσ. 19 Μαρτίου 2013 Μετά και τον πρόσφατο πανικό με το νέο SimCity (EA), στο Rock Paper Shotgun έβγαλαν ένα άρθρο σε παρόμοιο ύφος/περιεχόμενο παροτρύνοντας την αποχή από τα pre-orders.Editorial: Let’s Not Pre-Order Games Any More, Eh? 2
Super Moderators Snoob Δημοσ. 19 Μαρτίου 2013 Super Moderators Δημοσ. 19 Μαρτίου 2013 Προπαραγγελία είναι και το Kickstarter. Ναι, ξέρω, είναι και στήριξη. Με το "σκεπτικό" (ο Βούδας να το κάνει, αλλά λέμε τώρα) του Walker, το ίδιο είναι: δίνεις λεφτά για κάτι που δεν ξέρεις πώς θα σου βγει στην πράξη (στη δε περίπτωση του Kickstarter, με το νεφελώδες νομικό πλαίσιο, μπορεί να μη δεις και τίποτε στο τέλος και τρέχα να βγάλεις άκρη, αλλά το προσπερνάμε). Αν το RPS (και ένας εκ των συνιδρυτών του, ο Rossignol) δεν είχε προμοτάρει (και επωφεληθεί από) το Kickstarter, θα έβλεπα το όλο επιχείρημα με μεγαλύτερη συμπάθεια. Τώρα, βλέπω έναν άνθρωπο που με αφορμή δύο συγκεκριμένα παιχνίδια, γενικεύει. Ως έχει, με το μισό κείμενο να μου αναφέρει προβλήματα που δεν έχουν να κάνουν με τις προπαραγγελίες και το άλλο μισό να μου λέει πόσο πρόβλημα είναι που δεν μας ειδοποιούν εγκαίρως οι κύριοι που εξυμνούσαν το Braveheart (για τους πολύ παλιούς) δεν μπορώ να ασχοληθώ σοβαρά. Τα έχω γράψει ήδη εκτενώς: δε φταίει η προπαραγγελία αν πας και εμπιστεύεσαι ανθρώπους που σε έχουν κρεμάσει 100 φορές. Και δεν είναι λιγότερο στήριξη η προπαραγγελία σε μια εταιρία από ό,τι στον περισσότερο ή λιγότερο "indie" (με πτήσεις στο διάστημα, ενίοτε) που μας συστήνεται μέσω Kickstarter. Όλα έχουν ρίσκο: το αποδέχεσαι, προχωράς, δεν το αποδέχεσαι, περιμένεις -που κι αυτό πολλές φορές δεν είναι αρκετό (όπως έχω πει στην περίπτωση του ΜΕ3, λ.χ.) 2
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα