Πριν από τρεις περίπου εβδομάδες η Google είχε ανακοινώσει ότι θα ξεκινούσε να διαθέτει σταδιακά το νέο περιβάλλον χρήσης του Google Analytics σε χρήστες που θα εκδήλωναν ενδιαφέρον να το δοκιμάσουν. Σύμφωνα με εκείνη την ανακοίνωση, η νέα έκδοση βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα σχόλια και τις παρατηρήσεις των χρηστών, αποσκοπώντας στην όσο το δυνατό ευκολότερη και ταχύτερη πρόσβαση στα δεδομένα που θέλουν κάθε φορά να βρουν.
Αυτό που είναι εμφανές με την πρώτη ματιά είναι ο ανανεωμένος σχεδιασμός του περιβάλλοντος χρήσης, όπου πλέον υπάρχουν – πέρα από το εικονίδιο που οδηγεί στην κεντρική σελίδα – 3 links: το Dashboard, το My Site και το Custom Reports.
Ειδικά το Dashboard είναι ίσως η πιο ενδιαφέρουσα προσθήκη, αφού εκεί ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να δει αμέσως όλα τα στοιχεία που τον ενδιαφέρουν. Συγκεκριμένα, στην περιοχή αυτή μπορεί να προσθέσει ή να αφαιρέσει widgets ή ακόμα και νέα Dashboards, επιλέγοντας ο ίδιος τα δεδομένα που θα εμφανίζουν και φέρνοντας με αυτό τον τρόπο τη σελίδα ακριβώς στα μέτρα του.
Το My Site, από την άλλη, είναι ίσως η περιοχή με την πιο οικεία εμφάνιση, αφού πρόκειται ουσιαστικά για το παλιό Dashboard. Και εδώ, ωστόσο, με μια προσεκτικότερη ματιά μπορεί κανείς να παρατηρήσει αρκετές αλλαγές. Πρώτα από όλα, τα ονόματα των ενοτήτων έχουν αλλάξει, με σκοπό να γίνουν περισσότερο κατανοητά και ευκολότερα προσβάσιμα. Για παράδειγμα, τα “Network properties” και “Browser capabilities” έχουν μετονομαστεί σε “Browser & OS” και “Network” αντίστοιχα και βρίσκονται και τα δύο κάτω από το “Technology”, το “Top Content” ονομάζεται “Pages”, το “Goals” έγινε “Conversions” κ.α.
Οι παλιοί χρήστες ίσως να δυσφορήσουν με τις αλλαγές αφού θα χρειαστούν λίγο χρόνο μέχρι να τις συνηθίσουν. Προσωπικά πάντως τις βρήκα αρκετά λογικές, αφού φανερώνουν μια πρόθεση να απλουστευθεί η δομή και να μειωθεί όσο γίνεται ο αριθμός και το βάθος των υποενοτήτων.
Στο νέο Analytics, όσοι θέλουν να εμβαθύνουν σε περισσότερες πληροφορίες μπορούν να το κάνουν εντός του περιεχομένου μιας ενότητας, που πλέον μπορεί να περιλαμβάνει και αρκετές πληροφορίες που στην παλιά (βλ. τρέχουσα) έκδοση εμφανίζονται ως επιμέρους υποενότητες.
Επίσης, μια ενδιαφέρουσα νέα λειτουργία αφορά την προσθήκη επιλογής για προβολή των επισκέψεων ανά ώρα, πέρα από τα φίλτρα ημέρας, εβδομάδας και μήνα που ήδη υπήρχαν. Ας σημειωθεί εδώ πως το Analytics ήδη διέθετε παρόμοιο τρόπο προβολής στην ενότητα Visits. Η διαφορά είναι ότι εκεί προβάλλεται το σύνολο των επισκέψεων που αντιστοιχούν σε μια συγκεκριμένη ώρα για όλο το χρονικό διάστημα που έχει επιλεγεί (π.χ. από 12 Μαρτίου έως 11 Απριλίου, από τις 20:00 έως τις 21:00 πραγματοποιήθηκαν Χ επισκέψεις) και όχι ο ακριβής αριθμός επισκέψεων που αντιστοιχεί σε κάθε ώρα κάθε μιας από τις επιλεγμένες ημέρες.
Τέλος, υπάρχει η ενότητα Custom Reports η οποία είναι εντελώς άδεια, περιμένοντας από τον χρήστη να τη συμπληρώσει με τις δικές του, παραμετροποιημένες αναφορές. Πρόκειται για ενότητα που απευθύνεται σε πιο προχωρημένους χρήστες και που περιλαμβάνει πληθώρα επιλογών (για παράδειγμα, δοκίμασα να φτιάξω την προβολή των επισκέψεων ανά ώρα σύμφωνα με τον τρόπο που εμφανιζόταν στο παλιό Analytics).
Ασφαλώς, καθώς η εφαρμογή βρίσκεται ακόμη σε φάση κλειστής beta, είναι εύλογο ότι εμφανίζει κατά καιρούς ορισμένα προβληματάκια, αφού κάποια πράγματα είτε απουσιάζουν είτε μπορεί να μη φορτώνουν σωστά. Για παράδειγμα, προς το παρόν φαίνεται να απουσιάζει η επιλογή εξαγωγής μιας αναφοράς σε PDF (αν και έχει προστεθεί η δυνατότητα εξαγωγής σε CVS) ενώ κάποιες φορές και το φόρτωμα κάποιων σελίδων δείχνει να κολλάει.
Ήδη πάντως φαίνεται ότι το νέο Google Analytics αποτελεί σημαντική αναβάθμιση – ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με θέματα ευχρηστίας – και παρόλο που οπτικά μπορεί να ξενίζει με την πρώτη ματιά, δείχνει να αποτελεί σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για μια έτσι κι αλλιώς επιτυχημένη υπηρεσία.