Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, ο μόνος τρόπος στην Ελλάδα για να γίνει κάποιος πιλότος Phantom, ήταν, αφού καταφέρει να εισαχθεί και να αποφοιτήσει με επιτυχία από την Σχολή Ικάρων, να περάσει μια σειρά ακόμα από απαιτητικές εκπαιδεύσεις και διαδικασίες και τότε, αν επιλεγόταν ανάμεσα σε άλλους υποψηφίους, μπορούσε να τοποθετηθεί σε θέση που να του επιτρέπει να πετάει τα συγκεκριμένα αεροσκάφη.
Τα τελευταία δύο χρόνια αυτό έχει αλλάξει, και το να γίνει πλέον κάποιος πιλότος Phantom, για να κάνει δικούς του τους ουρανούς, δεν απαιτεί πάρα μόνο αγάπη για τα τηλεκατευθυνόμενα ή την κινηματογραφία, καθώς και τουλάχιστον το ποσό των 400 €. Υπάρχει βέβαια μια σημαντική διαφορά, αφού στην πρώτη περίπτωση μιλάμε για το πασίγνωστο μαχητικό F-4 Phantom II (σημ) της McDonnell Douglas, ενώ στη δεύτερη για τη σειρά Phantom της DJI που τα τελευταία μόλις δυο χρόνια, έχει γίνει πασίγνωστη στο χώρο των drones και της εναέριας φωτογραφίας/κινηματογραφίας.
Αυτό το διάστημα αρχίζει σιγά σιγά, δεδομένης της τεράστιας ζήτησης και αριθμού προπαραγγελιών, να υπάρχει διαθεσιμότητα για τις δύο εκδόσεις, της τρίτης πλέον γενιάς, του δημοφιλούς drone, οι οποίες είναι η Advanced και η Professional. Η βασική διαφορά ανάμεσα τους είναι η υποστήριξη καταγραφής βίντεο σε αναλύση Ultra HD 4Κ στην περίπτωση της έκδοσης Professional, αντί Full HD 1080P της έκδοσης Advanced και μια λιγότερο σημαντική διαφορά είναι το πιο δυνατό τροφοδοτικό, για τη φόρτιση της μπαταρίας, που εξοπλίζει το Phantom 3 Pro. Τα χαρακτηριστικά, πτητικές επιδόσεις και η ποιότητα λήψης βίντεο και στις δύο περιπτώσεις είναι, το λιγότερο, εντυπωσιακά.
Εμείς, σαν γνήσιοι λάτρεις της τεχνολογίας και των gadget, ήταν αδύνατο να αντισταθούμε στον πειρασμό και φροντίσαμε να προμηθευτούμε όχι ένα, αλλά δύο Phantom 3 Professional, τα οποία μάλιστα σήμερα έχουμε τη χαρά να σας παρουσιάζουμε για να πάρετε μια καλή γεύση των δυνατοτήτων τους.
Το DJI Phantom 3
Τον Ιανουάριο του 2013 και σε μια περίοδο που η τεχνολογία FPV (First Person View) έχει αρχίσει να γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη στο χώρο των τηλεκατευθυνόμενων οχημάτων, μια κινέζικη εταιρία, η DJI με ιστορία από το 2006 στο χώρο, εισήγαγε στην αγορά το DJI Phantom. Το Phantom, χάρη στις μεγάλες για την κατηγορία του δυνατότητες, στον εύκολο χειρισμό που περιλαμβάνει υποβοήθηση από αυτόματο πιλότο, το σχεδιασμό που του επέτρεπε να φιλοξενεί κάμερα και την προσιτή για τις επιδόσεις του τιμή, γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην αγορά. Μόλις στο τέλος της ίδιας χρονιάς και βλέποντας την απήχηση που είχε το πρώτο Phantom στην αγορά, η DJI λάνσαρε το επόμενο μοντέλο της σειράς, βελτιωμένο από κάθε άποψη σε τρεις διαφορετικές εκδόσεις. To Phantom 2 εξοπλισμένο με την πολύ μεγαλύτερη αλλά και πολύ πιο ακριβή "έξυπνη" μπαταρία είχε σχεδόν διπλάσιο χρόνο πτήσης, τη στιγμή που αυτή μπορούσε να αλλαχτεί πολύ πιο εύκολα και είχε άμεση ένδειξη του επίπεδου φόρτισης. Επίσης στη δεύτερη γενιά διπλασιάστηκε και η ακτίνα χειρισμού η οποία συνδυαζόταν και με ζεύξη βίντεο για μέχρι 700 μέτρα απόσταση, για πτήσεις σε πρώτο πρόσωπο (FPV flying).
Βασικό χαρακτηριστικό του Phantom 2 είναι επίσης η ευκολία εγκατάστασης βραχίονα σταθεροποίησης (gimbal) και κάμερας, με την έκδοση Vision να έρχεται με προ εγκατεστημένη κάμερα 14MP, με δυνατότητα λήψης Full HD βίντεο και την έκδοση Vision+ να διαθέτει και βραχίονα σταθεροποίησης σε τρεις διαστάσεις. Αυτά και άλλα χαρακτηριστικά όπως δυνατότητες επιστροφής στη βάση (RTH), προσχεδιασμένων πτήσεων (Ground Station) και μια πολύ καλή διαφημιστική προώθηση έκαναν τα Phantom εξαιρετικά δημοφιλή στην αγορά.
Σήμερα είναι πλέον διαθέσιμη η τρίτη γενιά Phantom η οποία έρχεται σε δύο εκδόσεις, την Advanced και την Professional. Το Phantom 3 είναι πιο προσεγμένο από ποτέ και παρόλο που δε διαφέρει πολύ εμφανισιακά από τον προκάτοχο του, έχει δυνατότητες και χαρακτηριστικά που μπορούμε να βρούμε σε camera drones με πολλαπλάσια τιμή, τα οποία είναι φτιαγμένα για επαγγελματική χρήση. Οι βασικές βελτιώσεις εντοπίζονται στην κάμερα η οποία μπορεί πλέον να τραβάει πλάνα με κινηματογραφική ποιότητα και με σχεδόν μηδαμινή παραμόρφωση και στην προσθήκη του συστήματός Visual Positioning system (VPS), που του δίνει τη δυνατότητα να ξετυλίξει τις δυνατότητες του ακόμα και σε εσωτερικούς χώρους χωρίς κάλυψη GPS. Οι δύο εκδόσεις έρχονται πλήρως εξοπλισμένες με στάνταρ gimbal και κάμερα με δυνατότητα λήψης βίντεο υπέρ υψηλής (UHD 4K) ανάλυσης στην έκδοση Professional.
Ας δούμε λίγο καλύτερα τα επιμέρους υποσυστήματα που απαρτίζουν το Phantom 3 ξεκινώντας φυσικά από το κυρίως σώμα του drone:
Το κυρίως σώμα του Phantom 3, το οποίο είναι όμοιο με τα προγενέστερα μοντέλα διαθέτει νέους, βελτιωμένους κινητήρες που του δίνουν δυνατότητα, δεδομένου ότι θα απογειωθεί από ανάλογο υψόμετρο, να πετάει σε ύψος που φτάνει μέχρι και τα 6 χιλιόμετρα. Στο εσωτερικό του κυρίως σώματος κρύβεται το σύστημα τηλεχειριζόμενου αυτόματου πιλότου καθώς και ένας συνδυασμός αισθητήρων και υποσυστημάτων όπως επιταχυνσιόμετρο, ηλεκτρονική πυξίδα, βαρόμετρο, δέκτης GPS/GLONASS, ασύρματοι πομποδέκτες, ελεγκτές ταχύτητας κινητήρων, το σύστημα VPS καθώς και άλλα συστήματα.
Ο βραχίονας σταθεροποίησης ή gimbal στον οποίο στηρίζεται η κάμερα του Phantom, είναι υπεύθυνος για τη σταθεροποίηση της κάμερας σε τρεις άξονες. Κατασκευάζεται από την DJI και συγκεκριμένα είναι το μοντέλο H3-3D της σειράς Genmuse. Μέσω του ενσωματωμένου ξεχωριστού αισθητήρα επιτάχυνσης κρατάει την κάμερα σε ένα σταθερό επίπεδο σε σχέση με τον ορίζοντα, απομονώνοντας απολύτως την κίνηση της σε σχέση με το σώμα του Phantom.
Επίσης μας δίνει τη δυνατότητα να ρυθμίζουμε την κλίση της κάμερας στον κάθετο άξονα σε γωνίες από -90 έως +30 μοίρες. Χάρη στο gimbal και την ικανότητα του Phantom να διατηρεί τη θέση του στον αέρα με ακρίβεια, τα βίντεο που μπορούμε να τραβήξουμε φαίνονται σαν να έχουν τραβηχτεί από σταθερό εναέριο τρίποδο!
Η κάμερα του Phantom 3 και στις δύο εκδόσεις προσφέρει πάρα πολύ καλά αποτελέσματα, ειδικά αν αναλογιστούμε το μέγεθος και το βάρος της. Ο αισθητήρας που χρησιμοποιεί είναι ανάλυσης 12,4 MPixels και κατασκευάζεται από τη Sony. Αν και στις δύο εκδόσεις του Phantom 3 συναντάμε τον ίδιο αισθητήρα Sony EXMOR 1/2.3", στην περίπτωση του Phantom 3 Professional έχουμε δυνατότητα λήψης βίντεο υπέρ-υψηλής ανάλυσης UltraHD 4K με 30 καρέ το δευτερόλεπτο, δυνατότητα που απουσιάζει από την έκδοση Advanced η οποία προσφέρει μόνο δυνατότητα βίντεο ανάλυσης Full HD 1080p με 60 καρέ το δευτερόλεπτο.
Η κάμερα και στις δύο περιπτώσεις διαθέτει φακό 20 χιλιοστών με διευρυμένο ορατό πεδίο 94 μοιρών. Σημαντικό είναι επίσης να αναφέρουμε ότι η DJI έχει σχεδιάσει την κάμερα του Phantom 3 έτσι ώστε από τα βίντεο και φωτογραφίες να απουσιάζουν σε μεγάλο βαθμό φαινόμενα παραμόρφωσης τύπου "Fish-Eye", κάτι που ταλαιπωρούσε την κάμερα του Phantom 2 Vision+ και τις λύσεις τύπου GoPro. Κατά συνέπεια στο Phantom 3 το καταγεγραμένο υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για πιο επαγγελματικού επιπέδου χρήση. Η μέγιστη ανάλυση για φωτογραφίες και στις δύο εκδόσεις Phantom 3 είναι 4000x3000 pixel.
Το σύστημα VPS ή Visual Positioning System της DJI, που εμφανίζεται για πρώτη φορά στη σειρά Phantom, μέσω ενός πομπού και ενός δέκτη υπερήχων υπολογίζει την απόσταση του Phantom από το έδαφος και ταυτόχρονα με μια ειδική κάμερα αναγνωρίζει χαρακτηριστικά και γνωρίσματα στην επιφάνεια του εδάφους. Αυτό του επιτρέπει να υπολογίζει την κίνηση του αεροσκάφους σε σχέση με αυτό και δίνει παράλληλα τη δυνατότητα στο Phantom 3 να πετάει ή να κρατάει αυτόνομα σταθερή τη θέση του με ακρίβεια όταν βρίσκεται κοντά στο έδαφος, καθώς και όταν πετάει σε εσωτερικούς χώρους όπου δεν υπάρχει κάλυψη GPS/GLONASS.
Το VPS πέρα από τα προαναφερθέντα δίνει τη δυνατότητα στο drone να εκτελεί με ασφάλεια εντολές όπως αυτόματη απογείωση και προσγείωση. Το συγκεκριμένο σύστημα λειτουργεί όταν το drone βρίσκεται σε απόσταση 0,3 έως 3 μέτρα από το έδαφος και πετάει με ταχύτητα χαμηλότερη των 8 μέτρων ανά δευτερόλεπτο, ενώ απαιτείται επαρκής φωτισμός και ξεκάθαρα γνωρίσματα στο έδαφος που βρίσκεται κάτω από το drone για την αξιόπιστη λειτουργία του.
Η "έξυπνη", όπως την ονομάζει η DJI, μπαταρία ταχείας αφαίρεσης του Phantom 3 είναι χωρητικότητας 4480 mAh και έχει αυξημένη τάση 15,2 V με αποτέλεσμα να διαθέτει αυξημένα αποθέματα ενέργειας, αλλά να μην είναι συμβατή με την μπαταρία Phantom 2, η οποία ήταν επίσης "έξυπνη". Γιατί όμως η DJI να ονομάζει τις μπαταρίες τις "έξυπνες"; Κατά τη γνώμη μας η DJI έχει κάθε δικαίωμα να το κάνει αυτό καθώς, ξεκινώντας από το Phantom 2, οι μπαταρίες διαθέτουν μικροεπεξεργαστή και έξυπνα χαρακτηριστικά όπως ενσωματωμένο και άκρως ευδιάκριτο δείκτη φόρτισης, κουμπί ενεργοποίησης ασφαλείας, αναφορά κατάστασης και ιστορικό, ρουτίνες συντήρησης, καθώς και επανεγγράψιμη μνήμη υλικολογισμικού.
Σα να μην έφταναν αυτά, η "έξυπνη" μπαταρία κάτω από ιδανικές συνθήκες μπορεί να δώσει στο Phantom 3 μέχρι και 23 λεπτά χρόνου πτήσης, από τους υψηλότερους του συνόλου των quadcopters της αγοράς, ενώ μπορεί να φορτιστεί πλήρως σε διάστημα μιας ώρας. Όπως προφανώς θα περιμένατε, η μπαταρία του Phantom για να μπορεί να παρέχει τα πολύ υψηλά ρεύματα που απαιτούνται σε τόσο μικρό μέγεθος και βάρος, είναι τεχνολογίας πολυμερών λιθίου (LiPo).
Ο φορτιστής για τις μπαταρίες και το χειριστήριο του Phantom 3 Professional κατασκευάζεται από την Acbell Polytech και είναι ισχύος 100 Watt, τάσης 17,5 Volt και μέγιστης έντασης 5,7 A. Η Acbell είναι μια από τις κορυφαίες εταιρίες κατασκευής τροφοδοτικών και παλιότερα κατασκεύαζε και desktop τροφοδοτικά υπολογιστών αλλά μετέπειται εγκατέλειψε αυτή την αγορά για να επικεντρωθεί αποκλειστικά στο OEM κομμάτι της αγοράς.
Ο φορτιστής μπορεί να φορτίσει την "έξυπνη" μπαταρία και το χειριστήριο του Phantom ταυτόχρονα, αν και η DJI δεν το προτείνει. Στην εκδοσή Advanced ο φορτιστής που συνοδεύει το Phantom είναι μικρότερης ισχύος και πιο συγκεκριμένα μπορεί να αποδόσει μέχρι και 57 Watt. Ο χρόνος μιας πλήρους φόρτισης της έξυπνης μπαταρίας με το φορτιστή των 100 Watt είναι περίπου μια ώρα ενώ στην περίπτωση του φορτιστή των 57 Watt διαρκεί μισή ώρα παραπάνω.
Το χειριστήριο του Phantom 3 το οποίο με εξαίρεση την απουσία mini-HDMI, είναι ίδιο με αυτό του κατά πολύ ακριβότερου DJI Inspire 1 οπότε και διαθέτει πολύ καλή ποιότητα και εργονομία. Η επικοινωνία με το drone γίνεται μέσω ασύρματης ζεύξης στα 2,4 GHz, με το χειρισμό του Phantom να είναι δυνατός σε απόσταση μέχρι και από δυο χιλιόμετρα μακριά, ενώ εντυπωσιακό είναι ότι σε αυτή την απόσταση μπορούμε να έχουμε και ζωντανή λήψη HD βίντεο από το αεροσκάφος χάρη στην τεχνολογία Lightbridge της DJI.
Πάνω στο χειριστήριο υπάρχει ενσωματωμένη βάση για tablet ή smartphone το οποίο μπορεί να συνδεθεί μέσω USB. Πέρα από τα χειριστήρια για τον έλεγχο της πτήσης υπάρχουν και αντίστοιχα για τον έλεγχο της κάμερας και του gimbal καθώς και δυο προσαρμόσιμα κουμπιά στο κάτω μέρος. Το χειριστήριο έχει ενσωματωμένη επαναφορτιζόμενη μπαταρία LiPo δύο κελιών με συνολική χωρητικότητα 6000 mAh.
Συσκευασία και περιεχόμενα
To Phantom 3 Professional έρχεται σε μια λευκή συσκευασία από χαρτόνι, ανάλογη του μεγέθους του, πάνω στην οποία βρίσκουμε κάποιες φωτογραφίες από το drone καθώς και μια σύντομη περιγραφή των βασικών χαρακτηριστικών του.
Στο πάνω μέρος τη συσκευασίας υπάρχει ένα πλαστικό χερούλι πράγμα που κάνει πολύ βολική τη μεταφορά της. Αν δε διαθέτε χρήματα για την αγορά μιας ειδικής θήκης για το Phantom, το παραπάνω χερούλι θα αποδειχτεί σωτήριο μιας και δε θα έχετε άλλη εναλλακτική από το να αποθηκεύεται το drone στην αρχική του συσκευασία.
Ανοίγοντας τη συσκευασία και αφαιρώντας το πάνω χαρτόνι βρίσκουμε το Phantom μαζί με όλα τα εξαρτήματα που το συνοδεύουν. Το επίπεδο προστασίας δεδομένης και της τιμής του drone είναι μέτριο. Θα έπρεπε να είχαν χρησιμοποιήσει σπογγώδης προστατευτικά αντί για χαρτόνι.
Πιάνοντας στα χέρια το Phantom η αίσθηση που μας δίνει ως προς την ποιότητα είναι αρκετά καλή. Ένα μόνο χρώμα είναι διαθέσιμο, το λευκό, ενώ στην εκδοσή Professional το drone έχει πάνω του χρυσαφί αυτοκόλλητες ρίγες.
Εύκολα διακριτή είναι η κάμερα του drone πάνω στον βραχίονα σταθεροποίησης, στον οποίο υπάρχουν δυο ασφαλιστικά για τη σταθεροποίηση αυτού και της κάμερας. Αυτά τα ασφαλιστικά θα πρέπει φυσικά να αφαιρεθούν. Εκ των δύο κρατάμε το διάφανο πλαστικό καθώς θα μας ξαναχρειαστεί για τη σταθεροποίηση της κάμερας κατά τη μεταφορά του drone.
Στη συσκευασία υπάρχει ένα μικρότερο κουτί το οποίο περιέχει ένα κλειδί για τη σταθεροποίηση των προπελών, ανταλλακτικές ελαστικές βάσεις για το βραχίονα σταθεροποίησης, μαζί με συνδέσμους ασφάλισης καθώς και ανταλλακτικά αφρώδη πέλματα για τα πόδια προσγείωσης του drone.
Σε μια υφασμάτινη θήκη βρίσκουμε συνολικά 8 προπέλες για το αεροσκάφος εκ των οποίων οι 4 είναι επιπλέον σαν ανταλλακτικές.
Εδώ φαίνονται οι αναβαθμισμένοι κινητήρες του Phantom 3, οι οποίοι χωρίζονται ανά ζεύγη με αντίθετη φορά περιστροφής.
Η "έξυπνη" μπαταρία διαθέτει τέσσερα LED με τα οποία ανά πάσα στιγμή μπορούμε να ελέγξουμε το επίπεδο ενέργειας που απομένει. Το κουμπί ενεργοποίησης της είναι ταυτόχρονα και το κουμπί ενεργοποίησης του Phantom.
Στη συσκευασία θα βρούμε και τον φορτιστή για το Phantom και το χειριστήριο. Στην έκδοση Professional αυτός έχει ισχύ 100 Watt.
Μέσα στο κουτί βρίσκουμε ένα φάκελο από χαρτόνι πάνω στον οποίο υπάρχει μια επισήμανση που μας τονίζει ότι δεν πρέπει να πετάξουμε το Phantom, αν δε διαβάσουμε και κατανοήσουμε πρώτα πλήρως τις οδηγίες. Καλύτερα να ακολουθήσετε αυτή τη συμβουλή αν δε θέλετε να κλαίτε αργότερα τα λεφτά που δώσατε για την αγορά του drone.
Εντός του φακέλου υπάρχει ένας βοηθός γρήγορης εκκίνησης, πληροφορίες για την εγγύηση καθώς και αυτοκόλλητες ρίγες για το σώμα του Phantom σε διάφορα χρώματα.
Φυσικά δε θα μπορούσε να λείπει από τη συσκευασία το χειριστήριο, ενώ υπάρχει και ένα κοντό καλώδιο USB για τη σύνδεσή του με το tablet/smartphone μας.
Το χειριστήριο έχει αρκετά καλή αίσθηση ενώ πάνω του μπορούμε να διακρίνουμε την αναδιπλούμενη ρυθμιζόμενη βάση για το tablet/smartphone μας. Στο πάνω μέρος του χειριστηρίου υπάρχουν οι κύριοι αναλογικοί μοχλοί για την κίνηση του drone, το κουμπί ενεργοποίησης του χειριστηρίου καθώς και το κουμπί επιστροφής στη βάση μαζί με την ένδειξη για τη στάθμη φόρτισης του χειριστηρίου. Δεξιά και στο πλάι υπάρχουν κάποια χειριστήρια για τον έλεγχο της κάμερα, ενώ αριστερά υπάρχει ο διακόπτης επιλογής τρόπου λειτουργίας του συστήματος ελέγχου πτήσης καθώς και ένα αναλογικό χειριστήριο, για τον έλεγχο της κλίσης του gimbal.
Στην κάτω πλευρά του χειριστηρίου βρίσκουμε δυο κουμπιά, την λειτουργιά των οποίων μπορούμε να προσαρμόσουμε ανάλογα με τις ανάγκες μας, μέσω του λογισμικού της DJI. Εδώ υπάρχει επίσης και μια mini-USB για τη σύνδεση tablet όπως και μία θύρα USB για διαδικασίες συντήρησης.
Η τοποθέτηση του tablet είναι μια εύκολη και αρκετά γρήγορη διαδικασία ενώ η βάση φαίνεται να το συγκρατεί με ασφάλεια. Η ίδια βάση κουνιέται λίγο ως προς το χειριστήριο άλλα αυτό είναι μάλλον κάτι που δε πρέπει να μας προβληματίζει.
Αφού τοποθετήσαμε τις προπέλες και την μπαταρία στο Phantom είμαστε έτοιμοι να κατακτήσουμε τους αιθέρες!
Εφαρμογή DJI Pilot
Καθώς το χειριστήριο του drone δε διαθέτει δική του οθόνη, προκειμένου να έχουμε εικόνα από την κάμερα και πρόσβαση σε συστήματα ελέγχου και παραμέτρους του Phantom, η DJI δημιούργησε την εφαρμογή DJI Pilot έτσι ώστε να δώσει στο tablet ή smartphone μας, τη δυνατότητα να παίξει αυτό το ρόλο.
Ας ρίξουμε μια ματιά στις βασικές δυνατότητες της εφαρμογής.
Η κυρίως οθόνη μας δίνει γρήγορη πρόσβαση στις τρεις βασικές δυνατότητες της εφαρμογής όπως και στο ηλεκτρονικό κατάστημα της DJI.
Η πρώτη επιλογή "Camera" είναι η βασική δυνατότητα της εφαρμογής και αποτελεί την κυρίως διεπαφή που έχουμε για τον έλεγχο το Phantom. Εδώ μπορούμε να δούμε σε πραγματικό χρόνο μέσα από την κάμερα του drone και να λάβουμε, με ένα πολύ χρηστικό και φιλικό τρόπο, όλες τις πληροφορίες που θέλουμε για την κατάσταση του αεροσκάφους. Κάτω έχουμε το υψόμετρο και απόσταση σε σχέση με το σημείο απογείωσης, την κάθετη και οριζόντια ταχύτητα και την απόσταση από το έδαφος (υψόμετρο) όπως αυτή καταγράφεται από το VPS.
Πάνω έχουμε πληροφορίες για την κατάσταση του Phantom, ποιότητα σήματος δέκτη GPS, χειριστηρίου και ζεύξης μετάδοσης εικόνας. Εκεί έχουμε και την ένδειξη για το επίπεδο μπαταρίας μαζί μας ένα πάρα πολύ έξυπνο δείκτη που μας πληροφορεί για την ενέργεια που χρειαζόμαστε έτσι ώστε το αεροσκάφος να μπορέσει να επιστρέψει και να προσγειωθεί με ασφάλεια. Αριστερά έχουμε κουμπιά για αυτόματη
απογείωση/προσγείωση, επιστροφή στο Home Point (σημείο απογείωσης) και ορισμό νέου Home Point. Χαμηλότερα, πάνω και δεξιά έχουμε τα χειριστήρια και τη διεπαφή της κάμερας του drone. Κάτω δεξιά έχουμε ένα χάρτη με δορυφορική απεικόνιση τον οποίο αν θέλουμε μπορούμε να αναπτύξουμε σε πλήρη οθόνη.
Χρησιμοποιώντας τα χειριστήρια τις κάμερας μπορούμε επιλέξουμε ανάμεσα σε φωτογραφία ή βίντεο, να επιλέξουμε ανάλυση και ρυθμό καταγραφής, να ρυθμίσουμε την έκθεση, την ισορροπία λευκού και να έχουμε πρόσβαση στις περισσότερες από τις επιλογές που μπορεί να έχει μια ψηφιακή κάμερα.
Πατώντας πάνω κέντρο στην ένδειξη κατάστασης μεταφερόμαστε σε μια πολύ πιο αναλυτική κατάσταση του drone και ταυτόχρονα μπαίνουμε στα menu παραμετροποίησης από όπου μπορούμε να δούμε διάφορες πιο ειδικές πληροφορίες, να παραμετροποιήσουμε όλα τα υποσυστήματα του Phantom και να εκτελέσουμε εργασίες συντήρησης.
Στο υπομενού "MC Settings" μπορούμε να ορίσουμε κάποια όρια βάζοντας κάποια έξτρα δίχτυα ασφαλείας ώστε οι πτήσεις μας να είναι όσο γίνεται πιο ασφαλείς και ανώδυνες. Επίσης μας δίνει πρόσβαση σε κάποιες πιο προχωρημένες ρυθμίσεις τις οποίες για τη συντομία της παρουσίασης δε θα αναλύσουμε.
Στο ακριβώς από κάτω υπομενού έχουμε πρόσβαση στις ρυθμίσεις που αφορούν το χειριστήριο. Εδώ, πέρα από άλλες εργασίες που μπορούμε να κάνουμε μπορούμε να αναθέσουμε και εντολές στα δυο πλήκτρα που βρίσκονται στο κάτω μέρος του χειριστηρίου.
Στο "Image Transmission Settings" μπορούμε να αλλάξουμε το κανάλι που χρησιμοποιείται για τη ζωντανή μετάδοση εικόνας όπως και να περιορίσουμε το ρυθμό μετάδοσης δεδομένων σε περίπτωση που αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα
Στο "Aircraft Batttery" μπορούμε να δούμε αναλυτικές πληροφορίες για την μπαταρία και να ρυθμίσουμε το χρόνο για την αυτόματη αποφόρτιση.
Από κάτω έχουμε κάποιες πιο προχωρημένες ρυθμίσεις που αφορούν το βραχίονα σταθεροποίησης και ελέγχου της κάμερας (Gimbal). Στις προεπιλεγμένες τιμές αυτός λειτουργούσε υποδειγματικά και έτσι δεν ασχοληθήκαμε πολύ.
Τέλος, στο "Other" έχουμε κάποιες πιο γενικές επιλογές από όπου μπορούμε να ενεργοποιήσουμε την λειτουργία εκμάθησης, όπως και τη δυνατότητα ζωντανής μετάδοσης εικόνας.
Αφήνοντας τη λειτουργία "Camera" ας δούμε συνοπτικά τις άλλες δυο λειτουργίες του DJI Pilot ξεκινώντας από το "Director".
Στο Director μας δίνεται η δυνατότητα να κάνουμε εύκολα βασική επεξεργασία στο υλικό που έχουμε καταγράψει απομονώνοντας κλιπ και κάνοντας συνδυασμούς με άλλα καθώς και με τα πρότυπα που διαθέτει η εφαρμογή, ώστε να έχουμε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα που μπορούμε να προβάλλουμε και να διαμοιράσουμε σε τυχόν online υπηρεσίες όπως το Youtube. Η επεξεργασία γίνεται στο tablet, στο οποίο μπορούμε να κατεβάσουμε ασύρματα το υλικό που καταγράψαμε με το Phantom.
To User Center μας παρέχει εύκολη πρόσβαση στο ιστορικό πτήσεων, σε στατιστικά και δεδομένα τηλεμετρίας, όπως και στο οπτικό υλικό που έχουμε τραβήξει με το Phantom.
Πριν τις πρώτες μας πτήσεις
Μια πολύ βασική προϋπόθεση για να έχουμε μια ευχάριστη εμπειρία με το Phantom είναι να γνωρίζουμε πολύ καλά μερικούς σημαντικούς κανόνες ασφαλείας, τις δυνατότητες του και τις προϋποθέσεις για την απροβλημάτιστη λειτουργία του, το χώρο που πετάμε μαζί με κάθε πιθανό κίνδυνο που υπάρχει εκεί καθώς και να διαθέτουμε την απαραίτητη ωριμότητα.
Ή αποτυχία μας να τηρήσουμε κάποια απο αυτές τις προϋποθέσεις μπορεί εύκολα να έχει σαν αποτέλεσμα όχι μόνο την καταστροφή ή απώλεια ενός πολύ ακριβού gadget, αλλά ακόμα χειρότερα φθορά σε ξένη περιουσία, τραυματισμό ή ακόμα και θάνατο. Μη ξεχνάμε ότι το Phantom 3 είναι ένα ιπτάμενο όχημα με περιστρεφόμενες προπέλες που εξέχουν από κάθε πλευρά. Επίσης το drone μπορεί να συγκρουστεί με οτιδήποτε βρεθεί στην πορεία του, είτε αυτό είναι αντικείμενο, είτε όχημα, είτε ζωντανός οργανισμός. Στην περίπτωση δε που βρεθεί εκτός ελέγχου είναι βέβαιο ότι μπορεί να προκαλέσει πολύ σοβαρή ζημιά στο σημείο πρόσκρουσης καθώς διαθέτει αρκετή μάζα και σε μια ανεξέλεγκτη κάθοδο από μεγάλο υψόμετρο μπορεί να αναπτύξει πάρα πολύ μεγάλη ταχύτητα.
Η DJI, προκειμένου να προστατέψει το Phantom, εμάς και του γύρω μας, έχει ενσωματώσει πολλά συστήματα και δικλείδες ασφαλείας αποτρέποντας στο drone να βρεθεί ανεξέλεγκτο στον αέρα για οποιοδήποτε λόγο, είτε να πετάξει σε περιοχή που μπορεί να προκαλέσει σοβαρό ατύχημα, όπως για παράδειγμα περιοχές που μπορεί εύκολα να βρεθεί στην πορεία άλλων επανδρωμένων ιπτάμενων οχημάτων (αεροδρόμια). Τα υποσυστήματα πλοήγησης και ελέγχου του Phantom χρειάζονται κάποια εξοικείωση για να λειτουργήσουν σωστά και απαιτούν επίσης συγκεκριμένες γνώσεις και ενέργειες από τον χειριστή. Οπότε πριν το πετάξετε μια καλή ανάγνωση του εγχειριδίου χρήσης κρίνεται ως απολύτως απαραίτητη.
Δυστυχώς η DJI δεν παρέχει το συγκεκριμένο εγχειρίδιο στη συσκευασία και θα πρέπει να το κατεβάσετε από την ιστοσελίδα της. Άντι αυτού η συσκευασία παρέχει μόνο ένα εγχειρίδιο γρήγορης εκκίνησης, το οποίο θα προτείναμε να διαβάσετε μόνο αφού τελειώσετε με την ανάγνωση και αποστήθιση του κανονικού εγχειριδίου. Τα Phantom και γενικά όλα τα τηλεκατευθυνόμενα αυτών των δυνατοτήτων δεν είναι παιχνίδια οπότε και δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν παιχνίδια. Αντιθέτως απαιτούν υπευθυνότητα και καλή γνώση του χειρισμού και των δυνατοτήτων τους. Επίσης, σαν χειριστής ιπτάμενου οχήματος είναι σημαντικό να είσαι ενημερωμένος και να τηρείς τον κανονισμό πτήσης που ισχύει στην περιοχή σου.
Έχοντας γράψει αυτά ας δούμε τα βασικά βήματα προετοιμασίας του Phantom 3 για πτήση :
1. Βεβαιωνόμαστε ότι έχουμε φορτίσει πλήρως τις μπαταρίες του Phantom, του χειριστηρίου και του tablet.
2. Ασφαλίζουμε τις προπέλες στο drone. Θυμίζουμε ότι το ζευγάρι προπελών με τη γκρι κουκκίδα ασφαλίζουν στους γκρι άξονες δεξιόστροφα, ενώ αυτές με τη μαύρη κουκκίδα ασφαλίζουν στους μαύρους άξονες αριστερόστροφα.
3. Προσαρμόζουμε το tablet μας στο χειριστήριο του Phantom, κάνουμε τη σύνδεση με το παρεχόμενο καλώδιο USB (Λειτουργία PTP μετάδοση εικόνας – Ενεργή κατάσταση αποσφαλμάτωσης USB). Ενεργοποιούμε το χειριστήριο και εκτελούμε την εφαρμογή DJI Pilot.
4. Ενεργοποιούμε το χειριστήριο και βεβαιωνόμαστε ότι διαθέτουμε την τελευταία έκδοση λογισμικού για το drone, το χειριστήριο, τη μπαταριά όπως και το ότι έχουμε εγκαταστήσει την τελευταία έκδοση του DJI Pilot στο tablet μας.
5. Τοποθετούμε το Phantom σε μια επίπεδη και όσο γίνεται πιο ομαλή επιφάνεια, το ενεργοποιούμε πιέζοντας μια φορά σύντομα και μια για 2 περίπου δευτερόλεπτα το πλήκτρο ενεργοποίησης της μπαταρίας. Παρατηρούμε αν το gimbal κατά τον αυτόματο έλεγχο λειτουργεί απροβλημάτιστα. Τέλος, αφήνουμε το drone να τελειώσει τον αυτόματο διαγνωστικό έλεγχο. Για τυχόν σφάλματα συμβουλευόμαστε το DJI Pilot app ή τα LED ένδειξης κατάστασης του drone.
6. Άν έχουμε σκοπό να πετάξουμε σε εξωτερικό χώρο αφήνουμε το drone έως ότου ο ενσωματωμένος δέκτης GPS κλειδώσει και μπορεί να δώσει θέση στο drone. Οι πίσω ενδεικτικές λυχνίες του drone θα πρέπει να έχουν πράσινο φωτισμό.
7. Σε περίπτωση που πετάμε για πρώτη φορά, έχουμε αλλάξει σημαντικά τοποθεσία (πχ >50 km) σε σχέση με την προηγούμενη πτήση μας ή έχουμε αναβαθμίσει πρόσφατα το λογισμικό του drone θα πρέπει να προβούμε σε μια διαδικασία βαθμονόμησης (calibration) της ψηφιακή πυξίδα. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πιθανό οι πίσω ενδεικτικές λυχνίες να αναβοσβήνουν με κίτρινο και κόκκινο φωτισμό ακόμα όμως και χωρίς αυτή την ένδειξη είναι καλό να εκτελέσουμε τη διαδικασία calibration της πυξίδας.
Η βαθμονόμηση γίνεται με την επιλογή "Aircraft status->Compass->Calibrate" από το DJI Pilot ακολουθώντας τα βήματα που φαίνονται στην οθόνη. Η διαδικασία πρέπει να γίνεται πάντα σε ανοιχτό χώρο και μακρυά από μεταλλικά αντικείμενα, ηλεκτρικές γραμμές, κινητό τηλέφωνο, κεραίες και γενικά οτιδήποτε μπορεί να προκαλέσει ηλεκτρομαγνητική παρεμβολή.
8. Κουνώντας του δυο μοχλούς προς τα κάτω και προς το κέντρο ξεκινάμε τους κινητήρες του drone και βεβαιωνόμαστε ότι όλα λειτουργούν απροβλημάτιστα.
9. To Phantom είναι έτοιμο για απογείωση!
Το σχέδιο πτήσης - Πετώντας με το DJI Phantom 3
Για να σας παρουσιάσουμε το DJI Phantom 3 όσο καλύτερα μπορούμε ετοιμάσαμε τρεις πτήσεις όπου θα μπορέσετε θα δείτε τη συμπεριφορά του Phantom κατά την πτήση μέσα από τη δική του κάμερα σε ένα αμοντάριστο βίντεο ολοκληρωμένης 15 λεπτής πτήσης, εξωτερικά με τη χρήση ενός δεύτερου Phantom. Για το τέλος αφήσαμε μια πτήση από την οποία θα σας δώσουμε υλικό σε φωτογραφίες και βίντεο, με τις πλήρεις δυνατότητες της κάμερας του Phantom 3 Professional.
Πτήση 1
Η πρώτη πτήση πραγματοποιήθηκε πάνω από τα Χίδηρα, ένα μικρό χωριό της Λέσβου με πλούσια φυσική ομορφιά και γενέτειρα του εθνικού ζωγράφου Γεωργίου Ιακωβίδη. Το συγκεκριμένο χωριό είναι γνωστό επίσης για το Ψηφιακό Μουσείο το οποίο είναι αφιερωμένο στον παραπάνω ζωγράφο, τη φέτα καθώς και το κρασί του.
Στο βίντεο, πέρα από την προσθήκη ηχητικού υλικού για την πιο ευχάριστη παρακολούθηση της 15 λεπτής διάρκειας του, επίτηδες δεν έγινε μοντάζ προκειμένου να δείτε τι μπορεί να κάνει το Phantom 3 στα χέρια ενός άπειρου χειριστή, με ελάχιστη μάλιστα προσπάθεια. Το Phantom πέταξε σε απόσταση έως 500 μέτρα και σε υψόμετρο μέχρι 120 μέτρα από το χειριστή.
Χαρακτηριστικά βίντεο: 1920x1080 - 25fps
Πτήση 2
Η δεύτερη πτήση έγινε πάνω από το γήπεδό "Κώστα Κεντέρης" της Καλλονής Λέσβου, η οποία είναι γνωστή για τις σαρδέλες αλλά και την ποδοσφαιρική της ομάδα. Το παραπάνω βίντεο περιλαμβάνει υλικό στο οποίο μπορείτε να δείτε το Phantom 3 εξωτερικά και να παρατηρήσετε επίσης πώς αυτό συμπεριφέρεται στις εισαγωγές του χειριστή ή πόσο σταθερό είναι απέναντι σε δυνατές ριπές ανέμου. Στο συγκεκριμένο βίντεο φαίνεται επίσης πολύ καλά η αποτελεσματικότητα του gimbal στη σταθεροποίηση της κάμερας, σε σχέση με το υπόλοιπο σώμα του Phantom και στις δύο καταστάσεις λειτουργίας του.
Χαρακτηριστικά βίντεο: 1920x1080 - 50fps
Πτήση 3
Η τρίτη πτήση, επίσης πάνω από την Καλλονή Λέσβου, περιλαμβάνει μια σύντομη βιντεοσκόπηση σε ανάλυση 4Κ όπου μπορείτε να δείτε τις μέγιστες δυνατότητες της κάμερας του Phantom 3 Professional καθώς και φωτογραφίες σε ανάλυση 12 Mpixels που υποστηρίζεται και από το Phantom 3 Advanced. Προκειμένου να μην έχουμε απώλεια στην ποιότητα του βίντεο, λόγω της επανακωδικοποίησης από τους servers του Youtube, τα δείγματα διατίθενται για απευθείας λήψη εδώ και εδώ.
Χαρακτηριστικά βίντεο: 3840x2160 - 25fps
Φωτογραφίες: 4000x3000
Όσον αφορά την πτήση, αν ασχοληθήκατε λίγο με το εγχειρίδιο, αυτή είναι πολύ εύκολη υπόθεση καθώς πρακτικά δεν έχετε άμεσο χειρισμό του Phantom αλλά στην ουσία δίνετε εντολές στο σύστημα αυτόματου πιλότου και αυτό φροντίζει για την κίνηση του drone. Ο αυτόματος πιλότος του Phantom διαθέτει ένα πλήθος διαφορετικών καταστάσεων λειτουργίας που επιλέγετε εσείς ή επιλέγει αυτόματα αυτός κάποια εάν για κάποιο λόγο δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί η κατάσταση που έχετε επιλέξει. Ας τις δούμε λίγο παρακάτω:
P-GPS: Αυτός είναι ο βασικός και ασφαλέστερος τρόπος που μπορεί να πετάξει το Phantom. Εφόσον υπάρχει αρκετά ισχυρό σήμα GPS και σε συνδυασμό με δεδομένα από το VPS, το Phantom χρησιμοποιεί τα δεδομένα από το GPS για εξακρίβωση της θέσης του και την κίνηση του στο χώρο.
P-Opti: Εάν δεν υπάρχει αρκετά ισχυρό σήμα από το δεκτή GPS, πράγμα που είναι συνηθισμένο σε εσωτερικούς χώρους, το σύστημα ελέγχου πτήσης χρησιμοποιεί τα δεδομένα από το Visual Positioning System για τον έλεγχο του αεροσκάφους και τη σταθεροποίηση του.
P-Atti: Στην περίπτωση που δεν υπάρχει σήμα GPS και πετάμε εκτός των παραμέτρων λειτουργίας του VPS, το Phantom στηρίζεται μόνο στα δεδομένα από το βαρόμετρο, την ηλεκτρονική πυξίδα και τον αισθητήρα επιτάχυνσης για τον έλεγχο της πτήσης. Σε αυτή την περίπτωση έχουμε ελάχιστη υποβοήθηση από το σύστημα ελέγχου πτήσης το οποίο προσφέρει σταθεροποίηση μόνο ως προς το ύψος και με προσοχή χειριζόμαστε Phantom σαν να ήταν ένα συμβατικό τηλεκατευθυνόμενο quadcopter
A-mode: Με το διακόπτη του χειριστηρίου στο "Α" το σύστημα ελέγχου πτήσης αγνοεί τα δεδομένα από το GPS και το VPS και σταθεροποιεί το αεροσκάφος μόνο ως προς το ύψος, κάνοντας το Phantom να πετάει σε μεγάλο βαθμό σαν ένα συμβατικό quadcopter
F-mode - IOC: Με το διακόπτη του χειριστηρίου στο "F" ενεργοποιούμε το IOC (Intelligent Orientation Control) το οποίο μας δίνει τη δυνατότητα να κινούμε το Phantom ανεξαρτήτως της γωνιάς που έχει το εμπρόσθιο μέρος του. Η συγκεκριμένη λειτουργιά, η οποία χωρίζεται σε τρεις υπολειτουργίες, μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε πλάγιες και άλλες λήψεις βίντεο που δε θα ήταν αλλιώς δυνατές ενώ το πλήθος των υπολειτουργιών της απαιτεί δεδομένα θέσης από το δέκτη GPS.
Return to Home: Η συγκεκριμένη λειτουργία μας δίνει τη δυνατότητα να καλέσουμε το Phantom στο σημείο απογείωσης, εφόσον αυτό έχει καταγραφεί αυτόματα κατά την απογείωση και να ξεκινήσει αυτόματα τη διαδικασία προσγείωσης. Αυτή η λειτουργία μπορεί επίσης να ενεργοποιηθεί αυτόματα χωρίς τη δική μας παρέμβαση, όταν το drone αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, όπως απώλεια σήματος από το χειριστήριο ή χαμηλή μπαταρία.
Μια δεύτερη άποψη
Πριν από μερικούς μήνες ο κύριος συντελεστής της σημερινής δοκιμής (Γιάννης Καραγιάννης, με δύο "νν" παντού) άρχισε να προετοιμάζει το έδαφος για την αγορά drone, πετώντας διάφορες σπόντες αραιά και που. Στην αρχή ομολογώ ότι δεν τον πήρα πολύ στα σοβαρά μιας και σκεφτόμουν ότι δεν υπήρχε περίπτωση να δώσω τόσα χρήματα για κάτι που στην ουσία είναι πιο πολύ παιχνίδι παρά έχει κάποια χρησιμότητα, τουλάχιστον για κάποιον που δε γυρίζει ταινίες ούτε ασχολείται σοβαρά με τη φωτογραφία.
Βιάστηκα να μιλήσω όμως, μιας και μετά από μια σύντομη αναζήτηση στο δίκτυο και αφού παρακολούθησα μόλις δύο βίντεο, είχα ήδη πειστεί να κάνω και αυτό το μεγάλο βήμα και να μπω στον κόσμο των drones. Τα υπόλοιπα ήταν ένα απλό ψάξιμο στο skroutz και ένα τηλεφώνημα και η προ-παραγγελία για δύο Phantom 3 Professional με μια έξτρα μπαταρία για το καθένα είχε ήδη δρομολογηθεί.
Πριν από μερικά χρόνια τέτοια μηχανάκια κόστιζαν δεκάδες χιλιάδες ευρώ και ήταν χειροποίητα ως επί το πλείστο ή κατασκευαζόντουσαν μετά από ειδική παραγγελία. Ακόμη και τα φθηνά drones των 30 και 40 ευρώ που μπορούμε να βρούμε τώρα σε αφθονία στα διάφορα Κινέζο-μαγαζιά, πριν από 2-3 χρόνια θα μας προκαλούσαν τρομερή εντύπωση. Από ότι φαίνεται η τεχνολογία σε αυτό τον τομέα, των ιπτάμενων μηχανών - drones, αρχίζει και αναπτύσσεται ραγδαία και αν συνεχίσει με αυτούς τους ρυθμούς σε λίγο καιρό οι περισσότεροι από εμάς θα διαθέτουν και από ένα (drone).
Η DJI, αν και έχει την έδρα της στην Κίνα, έχει αποκτήσει ένα ιδιαίτερα υψηλό πρεστίζ παγκοσμίως, πράγμα που της επιτρέπει να αγνοεί επιδεικτικά τους περισσότερους reviewers που ζητάν ένα δείγμα (δανεικό εννοείται) για να το παρουσιάσουν στο κοινό τους. Με λίγα λόγια αν δεν επενδύαμε στην αγορά των Phantom δεν υπήρχε περίπτωση να γίνει ποτέ πραγματικότητα το σημερινό review. Αρκετά όμως είπα για το πριν και το μετά της σημερινής δοκιμής, καιρός να ασχοληθώ και με το Phantom 3, το οποίο έχω στην κατοχή μου εδώ και ένα μήνα περίπου.
Με μια πρώτη ματιά δεν μπορώ να πω ότι εντυπωσιάστηκα από την ποιότητα κατασκευής, την οποία δεν την λες όμως και κακή ή έστω μέτρια, απλά προσωπικά περίμενα κάτι καλύτερο από ένα drone που κοστίζει αρκετά πάνω από 1000 ευρώ. Αναφέρομαι κυρίως στα πλαστικά και στη θήκη στην οποία τοποθετείται η μπαταρία καθώς και στο μηχανισμό κουμπώματος της, που δείχνουν αρκετά λεπτεπίλεπτα. Να το θέσω αλλιώς, πολύ πλαστικό κατά την άποψη μου για κάτι που κοστίζει τόσο πολύ.
Το Gimbal ξεχωρίζει καθώς και η κάμερα, από το γενικότερο σύνολο. Προχωρώντας παρακάτω, τα χρήματα που ζητά το Phantom 3 από ότι φαίνεται έχουν πέσει στην έρευνα αλλά και την τεχνολογία που αυτό κουβαλάει, καθώς και στο εξελιγμένο λογισμικό που χρησιμοποιεί. Έχοντας πετάξει απλά και οικονομικά drones και γνωρίζοντας από πρώτο χέρι τη δυσκολία της πτήσης τους, έμεινα στην κυριολεξία έκπληκτος από τον πανεύκολο χειρισμό του Phantom 3. Θα πρέπει να είσαι αρκετά απρόσεκτος για να καταφέρεις να το ρίξεις ή να το χτυπήσεις κάπου αν και με ένα drone έχεις στο μυαλό σου ότι εξαρχής ότι κάτι τέτοιο αργά ¨η γρήγορα μπορεί να σου συμβεί.
Επιπλέον, η DJI έχει τοποθετήσει αρκετές δικλίδες ασφαλείας για να προστατεύσει αυτό το αρκετά ακριβό drone από ατυχές περιστατικά (π.χ. τελείωμα της μπαταρίας εν πτήση και άλλα τέτοια ευτράπελα). Πάντως θα πρέπει να έχετε πάντα στο νου σας διότι οι προπέλες τους μπορούν εύκολα να τραυματίσουν τόσο εσάς όσο και τους τριγύρω, οπότε προσοχή! Δεν αναφέρω καν το γεγονός να το ρίξετε στο κεφάλι κάποιου. Κανονικά θα πρέπει να αποφεύγετε να το πετάτε πάνω από κατοικημένες περιοχές, ειδικά μέσα σε πόλεις, καθώς και κοντά σε αεροδρόμια. Υπάρχει νομοθεσία περί αυτού η οποία μπορεί να μην είναι ακόμη ιδιαίτερα αυστηρή μιας και τα drones στην Ελληνική επικράτεια είναι λιγοστά, αλλά προβλέπω στο μέλλον να σφίξουν αρκετά τα πράγματα, ειδικά αν οι πτήσεις drones γίνουν ανεξέλεγκτες.
Η ποιότητα βίντεο αλλά και φωτογραφιών που προσφέρει το Phantom 3 είναι απλά απίστευτη. Υπήρχαν στιγμές που νόμιζα ότι κάπου στηριζόταν και ήταν εντελώς ακίνητο, παρόλο που αυτό πέταγε στα 100 και βάλε μέτρα ύψος με αρκετό νησιωτικό αεράκι να το κουνάει. Ο μηχανισμός Gimbal κάνει τρομερή δουλειά και τα βίντεο που τραβάει το Phantom άνετα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και σε ταινίες. Άλλωστε ο κύριος λόγος ύπαρξης του είναι αυτός.
Αν συνδυάσουμε όλα τα πλεονεκτήματα του Phantom 3 καθώς και τις δυνατότητες του, πιστεύω ότι η τιμή που ζητάει η DJI δεν ακούγεται και τόσο εξωπραγματική, ειδικά για επαγγελματίες που θα το χρησιμοποιήσουν ως εργαλείο δουλειάς. Ακόμη και για τον απλό χρήστη που απλά θέλει να εξερευνήσει τον κόσμο από ψηλά, από μια άλλη οπτική γωνία, το Phantom 3 είναι ένα πολύ ελκυστικό παιχνίδι. Θα πρέπει όμως να σας αρέσει η φωτογραφία και η βιντεοσκόπηση γενικά για να αποφασίσετε να επενδύσετε στην αγορά του. Το πιο μεγάλο πρόβλημα για τον πιθανό αγοραστή του Phantom 3, ειδικά στις μέρες που διανύουμε, είναι η τιμή του παρόλο που όπως προείπα τα εύκολα αξίζει τα λεφτά του, δεδομένου ότι το Inspire 1 επίσης της DJI για παράδειγμα, αντιστοίχων δυνατοτήτων, κοστίζει αρκετά πάνω από τα διπλάσια χρήματα.
Επίσης θα πρέπει να υπολογίσετε και ένα σεβαστό ποσό για την αγορά ειδικής βαλίτσας για να μην το έχετε χύμα, ειδάλλως θα πρέπει να είστε πολύ προσεχτικοί κατά τη μεταφορά του. Η σκληρή βαλίτσα που παρέχει ως έξτρα η DJI καθώς και το σακίδιο πλάτης είναι απλά πανάκριβα και κατά την άποψη μου δεν αξίζει κάποιος να δώσει τόσα πολλά χρήματα για την απόκτηση τους. Προσωπικά προμηθεύτηκα μια αλουμινένια βαλίτσα με κόστος λίγο πιο πάνω από τα 50 ευρώ (μαζί με τα μεταφορικά), η οποία παρόλο που είναι για το Phantom 2 χωράει μια χαρά και το 3. Απλά δε χωράει το χειριστήριο, τουλάχιστον με τη βάση για το tablet, τοποθετημένη.
To Phantom 3 Professional κοστίζει 1300€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 23%) και το Phantom 3 Advanced 1000€. Το κόστος μιας έξτρα μπαταρίας ανέρχεται στα 149€
Μας άρεσαν
- Ποιότητα βίντεο και φωτογραφίας
- Λειτουργία του gimbal
- Τεράστια απόσταση χειρισμού και ζεύξης βίντεο
- Εύκολος χειρισμός
- Μεγάλος χρόνος πτήσης
- Πτητικές δυνατότητες και σταθερότητα
- Visual Positioning System
- Πολλές δικλείδες ασφαλείας
- Εφαρμογή DJI Pilot
- Εύχρηστο και εργονομικό χειριστήριο
- Καλή τιμή
Δε μας άρεσαν
- Η κάμερα δεν μπορεί να αφαιρεθεί
- Υψηλή τιμή επιπλέον μπαταριών
- Αυξημένη χρήση πλαστικού
- Κάποια κολλήματα του DJI Pilot
- Δεν παρέχεται κάποιου είδους θήκη μεταφοράς στο αρχικό πακέτο
- Ποιότητα αυτοκόλλητων
Σύνταξη: Γιάννης Καραγιάννης, crmaris
Επιμέλεια κειμένου: crmaris, Γιάννης Καραγιάννης