Όπως φαίνεται η εικονική πραγματικότητα (Virtual Reality ή VR) ετοιμάζεται να εισέλθει για τα καλά στην καθημερινότητα μας. Το πρώτο σημαντικό βήμα έγινε με την κυκλοφορία των Oculus Rift και HTC Vive και τώρα ήταν η σειρά της Sony να ταράξει τα νερά, με το Playstation VR ή PSVR. Τη στιγμή που τα δύο VR συστήματα για υπολογιστές κοστίζουν πανάκριβα και απαιτούν ένα ιδιαίτερα ισχυρό μηχάνημα, το PSVR έχει σχεδόν τη μισή τιμή και δε θέλει κάτι παραπάνω από ένα ταπεινό PS4 που ωχριά σε υπολογιστική ισχύ, μπροστά στα μηχανήματα που απαιτούν οι δύο ανταγωνιστές του. Το PS4 ανακοινώθηκε και κυκλοφόρησε μέσα στο 2013, οπότε και μετρά ήδη τρία χρόνια στην παραγωγή.
Σε σύγκριση με τις κάρτες γραφικών για υπολογιστές, το PS4 είναι στα ίδια επίπεδα με μια ταπεινή Radeon HD7850, οπότε και αποτελεί μεγάλη έκπληξη το πώς τα καταφέρνει και τα βγάζει πέρα με τις ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις ενός συστήματος VR. Η απάντηση είναι στο πιο ελαφρύ λειτουργικό σύστημα που χρησιμοποιεί, το οποίο εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες του υλικού και επιπλέον στο σύστημα της Sony οι προγραμματιστές έδειξαν πολύ μεγάλο ζήλο και αποτελεσματικότητα στο να αξιοποιήσουν στο έπακρο το υλικό που έχουν στα χέρια τους. Δηλαδή ξεζουμίζουν κάθε πόρο του συστήματος μιας και αναγκάζονται να προγραμματίσουν έξυπνα για να πετύχουν το σκοπό τους, κάτι που δεν είναι αναγκαίο στους προγραμματιστές που δουλεύουν σε PC τίτλους όπου η ισχύς είναι άπλετη. Αυτός είναι και ο λόγος που οι προγραμματιστές τίτλων σε PC κατά τη γνώμη αρκετών δεν είναι στα ίδια επίπεδα των προκατόχων τους, χωρίς φυσικά να λέιπουν οι εξαιρέσεις.
Το PSVR κυκλοφόρησε στις 13 Οκτωβρίου (2016) και προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στην αγορά, μιας και ακόμη και αυτή τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές πολύ δύσκολα θα το βρει κάποιος όχι στην ελληνική αγορά μόνο, αλλά και στα μαγαζιά του εξωτερικού. Είχαμε προ παραγγείλει το PSVR από το αγγλικό Amazon αλλά μας ειδοποίησαν ότι θα το παραλάβουμε μετά τα Χριστούγεννα! Ευτυχώς σταθήκαμε πιο τυχεροί με το γερμανικό Amazon, οπότε και πριν από 4-5 μέρες είχαμε το πολυπόθητο πακέτο στα χέρια μας.
Η Sony δούλευε στο παρασκήνιο πάνω στην τεχνολογία του PSVR για αρκετά χρόνια από ότι φαίνεται. Το 2014 ένας εργαζόμενος της παραδέχτηκε ότι η ομάδα του εργάζεται πάνω στο πρόγραμμα Μορφέας για περισσότερα από τρία χρόνια! Σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου τα χειριστήρια Move του PS3, τα οποία πρωτοπαρουσίαστηκαν το 2009, είχαν σχεδιαστεί εξαρχής για τη χρήση σε ένα σύστημα VR.
Στο συνέδριο Game Developers (2014) η Sony ανακοίνωσε επίσημα το πρόγραμμα Μορφέας και το 2015 μαθαίνουμε ότι ο Μορφέας αλλάζει ονομασία σε PlayStation VR. Την ίδια χρονιά η Sony αναφέρει ότι το PSVR θα κυκλοφορήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016. Τελικά άργησε λίγο παραπάνω αλλά τουλάχιστον η Sony κατάφερε να το κυκλοφορήσει μέσα στη χρονιά που υποσχέθηκε και σε μια αρκετά λογική τιμή, η οποία έχει μεγάλη διαφορά από τις αντίστοιχες των Rift και Vive.
Χαρακτηριστικά
To PSVR χρησιμοποιεί μια οθόνη OLED με ανάλυση 1920 x 1080 pixel, με την ανάλυση σε κάθε μάτι να αγγίζει τα 960 x 1080 pixel. Στον τομέα της ανάλυσης μένει καθαρά πίσω από τις αντίστοιχες PC προτάσεις, που προσφέρουν 1200 x 1080 ανάλυση σε κάθε μάτι. Αλλά εκεί που το PSVR υπερτερεί είναι ο ρυθμός ανανέωσης ο οποίος μπορεί να φτάσει τα 120 Hz, τη στιγμή που τα Vive και Rift τερματίζουν στα 90 Hz. Ο ρυθμός ανανέωσης (refresh rate) είναι πολύ σημαντικός σε ένα σύστημα VR γιατί όσο υψηλότερος είναι τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να αισθανθεί άβολα ο χρήστης (motion sickness) και επιπλέον ο ίδιος προσαρμόζεται πολύ πιο εύκολα στο εικονικό περιβάλλον. Βλέπετε δεν είναι μόνο η ποιότητα των γραφικών που μετράει, αλλά και η ταχύτητα ανανέωσης τους καθώς και η ανταπόκριση στις εντολές του χρήστη.
Ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο που κάνει την οθόνη που χρησιμοποιεί το PSVR ξεχωριστή, σε σχέση με αυτές των Vive και Rift, είναι το γεγονός ότι εκμεταλλεύεται την τεχνολογία RGB Stripe matrix σε σχέση με την Samsung PenTile matrix των ανταγωνιστών του. Αυτό εν ολίγοις σημαίνει ότι διαθέτει περισσότερα subpixel οπότε και αντιμετωπίζει πιο δραστικά το πρόβλημα της κακής απεικόνισης (γνωστό και ως πιξέλιασμα) στις πολύ κοντινές αποστάσεις από τις οποίες ο χρήστης βλέπει τις δύο υπό-οθόνες. Χάρις σε αυτή τη τεχνολογία το PSVR έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα και παρόλο τη χαμηλότερη ανάλυση καταφέρνει και προσφέρει αντίστοιχη ποιότητα απεικόνισης με τους ανταγωνιστές του (σε μερικές περιπτώσεις ακόμη καλύτερη μπορούμε να πούμε).
Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο σε ένα σύστημα VR είναι το βάρος του και επίσης το πόσο άνετο είναι, μιας και ο χρήστης στην ουσία το φοράει για να παίξει. Το PSVR μπορεί να είναι το πιο βαρύ από τα αντίστοιχα PC συστήματα, αλλά κατά τη γνώμη μας είναι μακράν το πιο άνετο μιας και η Sony έδωσε μεγάλη βαρύτητα στον τομέα της άνεσης. Μπορείτε να το φοράτε για μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς να αισθανθείτε ότι σας ενοχλεί, αρκεί βέβαια να το έχετε ρυθμίσει σωστά πρώτα κάτι που δεν είναι και τόσο δύσκολο.
Processing Unit
Για να επιτευχθεί η σύνδεση μεταξύ του PSVR και του PS4 απαιτείται ένας συνδετικός κρίκος, ο οποίος ονομάζεται Processing Unit (μονάδα επεξεργασίας) ή PU. Το συγκεκριμένο μηχάνημα εκτός από την επεξεργασία του 3D ήχου επιτρέπει επίσης την ταυτόχρονη προβολή αυτών που βλέπει ο χρήστης του PSVR στην τηλεόραση. Υπάρχουν επίσης δύο τρόποι προβολής, στο έναν όπως είπαμε απεικονίζεται ότι βλέπει ο χρήστης του PSVR και στο δεύτερο μπορεί να απεικονίζεται μια εντελώς διαφορετική εικόνα από αυτή που βλέπει εκείνη τη στιγμή ο χρήστης του PSVR. Αυτό έγινε προφανώς για παιχνίδια όπου περισσότεροι από ένας παίχτες παίρνουν μέρος. Αν κάτι μας "χάλασε", είναι η έλλειψη πλήκτρου ενεργοποίησης/απενεργοποίησης στο ίδιο το Processing Unit.
PlayStation Camera
Παρόλο που δεν περιέχεται μέσα στο βασικό πακέτο του PSVR, θα πρέπει να επενδύσετε πάνω από 45 ευρώ για να προμηθευτείτε και μια PS4 camera η οποία είναι απολύτως απαραίτητη για τη λειτουργία του PSVR, μιας και αυτή “διαβάζει” και μεταφέρει τις κινήσεις του χρήστη στο PS4. Οι δυνατότητες ανίχνευσης της PS4 κάμερας δεν μπορούν με τίποτα να συγκριθούν με αυτές του συστήματος Vive, το οποίο είναι και το μοναδικό μέχρι στιγμής που μπορεί να προσφέρει “room-scale” εμπειρία VR, δηλαδή να ανιχνεύσει τις κινήσεις του χρήστη μέσα σε ένα μεγάλο χώρο και να του δώσει τη δυνατότητα αυξημένης αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον. Το Oculus Rift θα αποκτήσει σύντομα και αυτό τη δυνατότητα για room-scale VR, με την αγορά πρόσθετων αισθητήρων σε αυξημένο όμως κόστος.
Από ότι διαβάζουμε η εγκατάσταση του HTC Vive απαιτεί αρκετό χρόνο και δεν είναι και μια τόσο εύκολη υπόθεση. Το Rift είναι αρκετά πιο εύκολο στην εγκατάσταση του μιας και συνοδεύεται από έναν μόνο αισθητήρα κίνησης (Constellation camera). Το PSVR πάντως σίγουρα κερδίζει και τα δύο παραπάνω σε ευκολία εγκατάστασης μιας και η όλη διαδικασία απαιτεί μερικά λεπτά μόνο, με το PSVR να αναγνωρίζεται αυτόματα από το PS4 χωρίς να χρειάζεται ο χρήστης να προβεί στην εγκατάσταση οδηγών κτλ. Θα αναφερθούμε ξανά στη διαδικασία εγκατάστασης πιο κάτω.
Χειριστήρια
To PSVR είναι πλήρως συμβατό τόσο με το κλασσικό χειριστήριο Dualshock 4, μιας και αυτό διαθέτει φωτισμό στο μπροστινό μέρος του οπότε και μπορεί να ανιχνευτεί από την κάμερα, αλλά για μια πιο καλή εμπειρία VR θα πρέπει να προμηθευτείτε τα Move χειριστήρια, τα οποία είχαν αρχικά κυκλοφορήσει για το PS3. Τη συγκεκριμένη περίοδο πιο εύκολα θα βρείτε δεινόσαυρο παρά το πακέτο με τα δύο Move χειριστήρια που προσφάτως κυκλοφόρησε η Sony. Από ότι φαίνεται η ζήτηση υπήρξε τόσο μεγάλη ή η διαθεσιμότητα τόσο μικρή, που τα χειριστήρια Move έχουν εξαφανιστεί παντελώς από την αγορά.
Σε αυτό τον τομέα το HTC Vive καθαρά κερδίζει μιας και στο πακέτο του προσφέρει δύο χειριστήρια που επιτρέπουν μια πλήρη VR εμπειρία. Το Oculus από την άλλη στηρίζεται προς το παρόν στο χειριστήριο του Xbox One, αλλά μέσα στο Δεκέμβριο θα κυκλοφορήσουν ειδικά χειριστήρια (Oculus Touch) και για αυτό, με χαρακτηριστικά παραπλήσια με αυτά των χειριστηρίων του Vive. Το πρόβλημα είναι ότι τα Oculus Touch θα κοστίζουν γύρω στα 200 ευρώ, μιας και στο πακέτο τους θα περιλαμβάνεται και ένας έξτρα αισθητήρας κίνησης. Το γεγονός είναι πάντως ότι τα Sony Move χειριστήρια δείχνουν σαν φτωχός συγγενής σε σύγκριση με τα χειριστήρια των άλλων δύο προτάσεων. Κατά τα γνώμη μας η Sony θα πρέπει να προσφέρει στο άμεσο μέλλον κάτι πιο ανεπτυγμένο, μιας και τα Move ήδη μετράνε εφτά χρόνια ζωής που ισοδυναμούν με πολλαπλάσια για τα δεδομένα της βιομηχανίας των υπολογιστών.
Συσκευασία – Περιεχόμενα
Αρκετά όμως με τα θεωρητικά. Ήρθε η ώρα να ανοίξουμε το κουτί του Amazon για να δούμε αν το PSVR έφτασε σε καλή κατάσταση, και προπάντων να το φωτογραφίσουμε για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία της εγκατάστασης. Μερικά μέλη της οικογένειας, ειδικά ένα μικρότερο, ανυπομονούν να παίξουν με αυτό.
Το κουτί είναι αρκετά μεγάλο, αλλά δεν είναι και τόσο σκληρό για να προσφέρει πλήρη προστασία στα περιεχόμενα του. Αν κάποιος το κακομεταχειριστεί πολύ τότε κατά τη γνώμη μας ίσως υπάρξει κίνδυνος για τα περιεχόμενα του.
Μέσα στη συσκευασία θα λάβετε και ένα δίσκο με λογισμικό επίδειξης (demo), το οποίο θα σας δώσει μια καλή πρώτη γεύση.
Πάνω στο κουτί αναγράφονται τα περιεχόμενα της συσκευασίας καθώς και μια ειδοποίηση για πιθανή ζαλάδα, κατά, αλλά και μετά τη χρήση του PSVR. Επίσης η Sony αναφέρει ότι τo PSVR δεν πρέπει να χρησιμοποιείται από παιδιά μικρότερα των 12 ετών.
Τα περιεχόμενα της συσκευασίας είναι τακτοποιημένα επιμελώς. Το PSVR προστατεύεται από ένα αρκετά λεπτό στρώμα αφρού συσκευασίας και είναι επίσης προστατευμένο από μια ειδική συσκευασία.
Πέραν από τα απαραίτητα καλώδια και το processing unit, θα λάβετε έναν δίσκο με λογισμικό και ένα πανάκι για να καθαρίζεται τους φακούς του PSVR.
Τα ακουστικά που προσφέρει η Sony δεν είναι και τόσο καλής ποιότητας. Σε ένα τόσο ακριβό προϊόν περιμέναμε υψηλότερης ποιότητας ακουστικά.
Processing Unit
Το Processing Unit αποτελεί τη γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ της τηλεόρασης, του PSVR και του PS4. Με λίγα λόγια είναι ο κεντρικός κόμβος μιας και πάνω σε αυτό καταλήγουν όλες οι συνδέσεις. Σύμφωνα με τα λεγόμενα της Sony είναι υπεύθυνο και για τον τρισδιάστατο ήχο και δεν προσφέρει τίποτα απολύτως στις επιδόσεις της κονσόλας. Όλα τα γραφικά και η υπολογιστική ισχύς που χρειάζεται για τις εφαρμογές και τα παιχνίδια προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από την κονσόλα.
Το τροφοδοτικό του PU είναι αρκετά δυνατό για ένα τόσο απλό εξάρτημα, μιας και προσφέρει μέχρι και 36 W ισχύ.
PSVR HMD
Το PSVR διαθέτει σίγουρα το πιο όμορφο HMD (Head-Mounted Display) από όλα τα άλλα που κυκλοφορούν στην αγορά. Πέρα της υψηλής άνεσης που προσφέρει, είναι και στυλιστικά πολύ μπροστά μιας και η θέση του είναι στο καθιστικό του κάθε σπιτιού και όχι στο δωμάτιο του υπολογιστή.
Μερικές κοντινές φωτογραφίες στο HMD. Το κύριο υλικό κατασκευής του είναι το πλαστικό, το οποίο σε αυτή την περίπτωση είναι αρκετά καλής ποιότητας. Επίσης στο πίσω μέρος του διαθέτει αρκετό αφρό έτσι ώστε να κάθεται καλά στο κεφάλι του χρήστη χωρίς να τον ενοχλεί.
Οι φακοί του HMD φέρουν φυσικά προστατευτικά, τα οποία θα πρέπει να αφαιρέσετε πριν το χρησιμοποιήσετε. Οι φακοί που χρησιμοποιοεί το PSVR δεν είναι τύπου Fresnel όπως αυτοί που χρησιμοποιούν τα Vive και Rift, αλλά κανονικοί, και αυτό αποτελεί ένα σημαντικό πλεονέκτημα μιας και η απεικόνιση των φακών Fresnel έχει μερικές ιδιομορφίες, ειδικά σε σκηνές με υψηλά επίπεδα φωτεινότητας. Το σημαντικότερο πλεονέκτημα των φακών Fresnel είναι ότι είναι λεπτότεροι από τους κανονικούς, οπότε και ζυγίζουν λιγότερο. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που το PSVR ζυγίζει περισσότερο από τις αντίστοιχα HMD για υπολογιστές. Από την άλλη, προσωπικά προτιμούμε λίγο παραπάνω βάρος για μια καλύτερη ποιότητα απεικόνισης, την οποία και προσφέρουν οι κανονικού φακοί.
Στο πίσω μέρος το κουμπί που διακρίνεται στις πιο πάνω φωτογραφίες ελευθερώνει το μηχανισμό στήριξης και επιτρέπει την αφαίρεση του PSVR από το κεφάλι του χρήστη. Μια ροδέλα επιτρέπει τη ρύθμιση του ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε χρήστη.
Το κέντρο ελέγχου του HMD. Εδώ συνδέονται τα ακουστικά και μέσω των κουμπιών μπορείτε να ρυθμίσετε την ένταση του ήχου, καθώς και να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε το PSVR.
Οδηγίες Εγκατάστασης
Ένα μεγάλο μπλε φυλλάδιο θα σας καθοδηγήσει βήμα-βήμα στη σύνδεση του PSVR με το PS4. Η όλη διαδικασία είναι πανεύκολη και απαιτεί γύρω στα 10 με 15 λεπτά για να ολοκληρωθεί. Όταν τελειώσετε με την εγκατάσταση θα πρέπει να ενεργοποιήσετε πρώτα την τηλεόραση σας, μετά το PS4 και τέλος το PSVR.
Το εγχειρίδιο χρήσης αναφέρει επίσης το σωστό τρόπο για να βγάζετε το HMD. Πατάτε πρώτα το κουμπί στο πίσω μέρος και μετά τραβάτε το HMD προς τα πίσω για να το βγάλετε. Όπως δηλαδή βγάζετε ένα καπέλο.
Για να απενεργοποιήσετε το PSVR απλά πατάτε το αντίστοιχο κουμπί στην πλακέτα ελέγχου του.
Εμπειρία Χρήσης
Και φτάσαμε στο πιο σημαντικό κομμάτι της σημερινής δοκιμής, στο οποίο θα πρέπει να σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας από το καινούριο εξάρτημα της Sony, το οποίο προσφέρει μια ιδέα του πως θα είναι το gaming στο μέλλον. Φορέσαμε λοιπόν το HMD του PSVR στο κεφάλι μας και αφού το ενεργοποιήσαμε μας πήρε λίγα λεπτά μέχρι να το ρυθμίσουμε έτσι ώστε και να αισθανόμαστε άνετα αλλά και να βλέπουμε καθαρά τις εικόνες στην οθόνη του. Το 2D περιβάλλον του λειτουργικού του PS4 δείχνει σα να προβάλλεται σε μια τεράστια οθόνη και αυτό είναι αρκετά εντυπωσιακό. Να προσθέσουμε εδώ ότι πέρα από παιχνίδια έχετε τη δυνατότητα να βλέπετε και ταινίες στο PSVR, απλά σε ανάλυση μικρότερη των 4K μιας και το HMD απλά δεν την υποστηρίζει.
Είχαμε τοποθετήσει από πριν τον οπτικό δίσκο με το demo λογισμικό που προσφέρει η Sony μαζί με το PSVR και με το που το ενεργοποιήσαμε ενημερωθήκαμε άμεσα για μια αναβάθμιση που υπήρχε διαθέσιμη γιαυτό, την οποία και πραγματοποιήσαμε φυσικά. Στη συνέχεια εγκαταστήσαμε το παρεχόμενο λογισμικό και η πρώτη οθόνη δεν μπορούμε να πούμε ότι μας εντυπωσίασε, μιας και τα γραφικά θυμίζουν κονσόλες περασμένων γενεών. Αλλά αυτό ήταν μόνο η αρχή όπως διαπιστώσαμε μετέπειτα. Εδώ να σημειώσουμε ότι δεν έχουμε δυστυχώς MOVE χειριστήρια στη διάθεση μας, μιας και δεν τα βρήκαμε πουθενά διαθέσιμα. Οπότε και θα περιοριστούμε στα παιχνίδια και εφαρμογές που δεν τα απαιτούν.
Το πρώτο demo που αποφασίσαμε να δούμε ήταν το Ocean Decent του Playstation VR Worlds, με το τελευταίο να αποτελεί μια συλλογή από VR games και demos. Εδώ η αίσθηση είναι απλά απίστευτη και τα γραφικά κατά πολύ καλύτερα από ότι περιμέναμε, δεδομένης της υπολογιστικής ισχύος του PS4. Ο χαρακτήρας βρίσκεται μέσα σε ένα καλάθι το οποίο κατεβαίνει προς το βυθό του ωκεανού και έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί την υποβρύχια ζωή παντού γύρω του. Η συγκεκριμένη εφαρμογή (μιας και στην ουσία δεν πρόκειται για παιχνίδι) θα εντυπωσιάσει τον καθένα, ειδικά αυτούς που δεν έχουν καμιά επαφή με την τεχνολογία VR. Το μόνο κακό είναι ότι κρατάει για πολύ λίγο και στην ουσία το μόνο που μπορεί να κάνει ο παίχτης είναι να κοιτά τριγύρω του χωρίς να έχει την παραμικρή δυνατότητα αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον.
Το επόμενο που δοκιμάσαμε ήταν το Battlezone VR το οποίο δεν μπορούμε να πούμε ότι μας εντυπωσίασε, λόγω των μετρίων γραφικών του κυρίως. Το συγκεκριμένο παιχνίδι ενθουσίασε πάντως το μικρότερο μέλος της οικογένειας, το οποίο και έχει μεγάλη αδυναμία στα θωρακισμένα οχήματα.
Επόμενη στάση το demo του Eve:Valkyrie το οποίο δεν εντυπωσιάζει με τα γραφικά του λόγω του ότι το PS4 δεν είναι αρκούντως ισχυρό να προσφέρει υψηλή λεπτομέρεια και να διαχειριστεί ταυτόχρονα την απαιτητική μηχανή του παιχνιδιού. Εδώ ελπίζουμε να προσφέρει το κάτι παραπάνω το PS4 Pro, το οποίο έχει ήδη κυκλοφορήσει και από μέρα σε μέρα περιμένουμε να φτάσει στα χέρια μας.
To Here They Lie είναι ένα παιχνίδι τρόμου, με το συγκεκριμένο είδος παιχνιδιών να περνάει σε άλλη φάση πλέον μέσω της τεχνολογίας VR. Η gaming editor του insomnia παρολίγο να πάθει καρδιακό επεισόδιο στην πρώτη τρομακτική σκηνή του εν λόγω παιχνιδιού. Σε γενικές γραμμές πάντως δεν μπορούμε να πούμε ότι μας εντυπωσίασε και τόσο πολύ το συγκεκριμένο παιχνίδι, αν και οι τρομάρες που μπορεί να σας δώσει είναι αρκετές για τους λάτρεις του είδους.
Το DriveClub VR έχει μαζέψει πολλά αρνητικά σχόλια για την αίσθηση ναυτίας που προκαλεί σε αυτούς που θα τολμήσουν να το παίξουν και μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει μια μεγάλη δόση αλήθειας σε αυτά τα σχόλια. Δοκιμάσαμε να το παίξουμε όρθιοι και αυτό έκανε τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Με το που φτάσαμε στην πρώτη στροφή νοιώσαμε τόσο άβολα που σταματήσαμε το παιχνίδι πριν αρχίσουν τα χειρότερα. Κρίμα γιατί μας αρέσουν τα παιχνίδια με αυτοκίνητα και το συγκεκριμένο δεν τα πάει καθόλου άσχημα όσον αφορά τα γραφικά. Απλά θα πρέπει να βελτιώσουν την κίνηση και την αίσθηση του έτσι ώστε να μην προκαλεί ναυτία στον παίκτη. Είναι ίσως το μοναδικό παιχνίδι στο PSVR που μας έκανε να αισθανθούμε αρκετά άβολα ώστε να μην ασχοληθούμε σχεδόν καθόλου μαζί του.
Το "The Playroom VR" θα το βρείτε μέσα στο δίσκο που παρέχει η Sony μαζί με το PSVR και πρόκειται για μια διασκεδαστική συλλογή από έξι μικρά παιχνίδια. Αυτό που μας άρεσε περισσότερο είναι το Robot Rescue το οποίο δείχνει ξεκάθαρα πώς ακόμη και ένα απλό παιχνίδι πλατφόρμας (platform game), μπορεί να γίνει άκρως ενδιαφέρον και εθιστικό ταυτόχρονα μέσω της τεχνολογίας VR. Το τελευταίο platform game που παίξαμε σε κονσόλα ήταν πριν από πάρα πολλά χρόνια και το PSVR μας έδωσε ξανά αυτή τη δυνατότητα, μέσω μιας εντελώς διαφορετικής οπτικής. Μπορείτε να κοιτάτε πλέον πάνω, κάτω, πίσω σας κτλ. για να βρείτε τα χαμένα ρομποτάκια και για να εντοπίσετε κρυμμένες πλατφόρμες. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι η ακρίβεια εντοπισμού σας από την κάμερα δεν είναι και τόσο καλή οπότε και αρκετές φορές θα πρέπει να επαναφέρετε στην αρχική θέση το χειριστήριο, κάτι που γίνεται όταν πατήσετε παρατεταμένα το κουμπί "option" πάνω σε αυτό.
Δεν θα επεκταθούμε παραπάνω, αναφέροντας εντυπώσεις από όλα τα παιχνίδια που δοκιμάσαμε στο PSVR, για να αποφύγουμε να γίνουμε κουραστικοί. Σε γενικές γραμμές η όλη εμπειρία είναι πολύ καλή και εκτιμούμε ιδιαίτερα το γεγονός ότι η Sony κυκλοφόρησε το PSVR με μια αρκετά δυνατή υποστήριξη σε τίτλους και μελλοντικά ακόμη περισσότερα παιχνίδια θα κυκλοφορήσουν γιαυτό. Σε κάθε περίπτωση σίγουρα δεν υπάρχει τόσο δυνατή υποστήριξη όπως στα "απλά" παιχνίδια, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το γενικό VR concept είναι μια έννοια εντελώς καινούρια και για τους δημιουργούς παιχνιδιών, οι οποίοι τα βρίσκουν πολύ "σκούρα" στην ανάπτυξη των σχετικών τίτλων. Δεν έχει καμιά σχέση βλέπετε η μηχανή ενός απλού τρισδιάστατου παιχνιδιού με αυτήν ενός VR, στο οποίο ο παίχτης έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον. Αυτός είναι ο λόγος που οι VR τίτλοι απαιτούν πολύ μεγάλη υπολογιστική ισχύ για τη μηχανή του παιχνιδιού, οπότε και τα γραφικά θα πρέπει να "βολευτούν" με ότι περισσεύει. Ακόμη βρισκόμαστε στην αρχή βέβαια και είμαστε σίγουροι ότι η βιομηχανία των παιχνιδιών και κυρίως οι προγραμματιστές θα βρούν τρόπους να ξεπεράσουν τα αρχικά προβλήματα και να προσφέρουν εντυπωσιακά παιχνίδια VR που θα προσελκύσουν και άλλους παίκτες στον εντυπωσιακό αυτό κόσμο.
Σε γενικές γραμμές το HMD του PSVR είναι ιδιαίτερα άνετο και μπορεί εύκολα κάποιος να το φέρει στα μέτρα του. Επίσης ακόμη και μικρά παιδιά θα το βολευτούνε αλλά εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι σε καμιά περίπτωση δε θα πρέπει να αφήνετε τα παιδιά να παίζουν μόνα τους με αυτό και ο συνολικός χρόνος παιχνιδιού θα πρέπει να είναι σύντομος. Η Sony άλλωστε προτείνει να μη χρησιμοποιείται το συγκεκριμένο προϊόν από παιδιά μικρότερα των 12 χρόνων. Αυτό που μας ενόχλησε πάντως είναι ότι το παρεχόμενο καλώδιο δε διαθέτει κάποιο είδους γάντζο, για να στερεώνεται κάπου πάνω στα ρούχα του παίκτη έτσι ώστε να μένει στερεωμένο στη θέση του. Βέβαια δεν πρόκειται κάποιος να διανύει μεγάλες αποστάσεις με το HMD αλλά όπως και να έχει το καλώδιο μπορεί να γίνει ενοχλητικό. Περιμένουμε με ανυπομονησία να γίνουν ασύρματα τα HMDs, με ικανή αυτονομία και χαμηλή ακτινοβολία μιας και τα φοράμε στο κεφάλι μας!
Συμπεράσματα
Παρόλα τα μειονεκτήματα του, μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για μια πολύ καινούρια ακόμη τεχνολογία με πολλές "παιδικές" ασθένειες, μπορούμε να πούμε ότι το PSVR κατάφερε να μας εντυπωσιάσει. Είχαμε ήδη εμπειρία με το HTC Vive οπότε δε θεωρούμαστε καινούριοι στον τομέα VR, αλλά η πρόταση της Sony δείχνει κάτι παραπάνω από τον φτωχό συγγενείς που πολλοί ίσως περιμένανε, λόγω της χαμηλής τιμής του αλλά και των περιορισμένων δυνατοτήτων του PS4 σε σχέση με τους υπολογιστές "τέρατα" που απαιτεί το HTC Vive αλλά και το Oculus Rift για να λειτουργήσουν ικανοποιητικά.
Την τελευταία φορά που εντυπωσιαστήκαμε από ένα κομμάτι υλικού ήταν όταν τοποθετήσαμε για πρώτη φορά έναν δίσκο SSD στο σύστημα μας. Το PSVR της Sony μας εντυπωσίασε ακόμη περισσότερο μιας και μας δείχνει πώς θα είναι το gaming σε λίγα χρόνια από τώρα. Ξεφεύγει από τα συνηθισμένα και "βυθίζει" το χρήστη σε έναν άλλο κόσμο ο οποίος μπορεί να μην αποτελείται από τέλεια γραφικά, αλλά στο τέλος αυτό που μένει είναι η εμπειρία του παιχνιδιού και η ελευθερία των κινήσεων που προσφέρεται στον παίχτη. Οπότε τα όποια προβλήματα στην απεικόνιση των γραφικών και η όχι και τόσο ακριβή ανίχνευση της κίνησης περνάν σε δεύτερη μοίρα. Το παν είναι ότι το σύστημα δε δείχνει να κολλάει πουθενά μιας και ο ρυθμός ανανέωσης είναι υψηλός παντού και πάντοτε και επιπλέον οι κινήσεις του παίκτη μεταφέρονται μέσα στον εικονικά κόσμο άμεσα. Αν η εμβέλεια και η ακρίβεια ανίχνευσης της κάμερας του PS4 ήταν μεγαλύτερη τότε τα πράγματα θα ήταν σίγουρα καλύτερα, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Sony αποφάσισε να μην χρησιμοποιήσει κάτι πιο εξειδικευμένο για να κρατήσει την τιμή του VR πακέτου της χαμηλά.
Η πρώτη γενιά των συστημάτων VR αποτελεί ένα σημείο σταθμό για την ιστορία των υπολογιστών και τον κονσολών και σίγουρα μετά από κάμποσα χρόνια θα θυμόμαστε αυτή την εποχή και θα αισθανόμαστε παράξενα βλέποντας τις εξελίξεις σε αυτό τον τομέα. Όπως περίπου αισθάνονται αυτοί που γνώρισαν από κοντά τους πρώτους home computers με τα γραφικά όπου ο κύκλος δεν ξεχώριζε από το τετράγωνο (βλέπε Spectrum ZX81) και τώρα παίζουμε παιχνίδια σε αναλύσεις 4K και με το antialiasing στο τέρμα για να μην υπάρχει η παραμικρή υποψία προβλήματος στην γραφική απεικόνιση. Ένα είναι το σίγουρα κύριοι (και κυρίες), η τεχνολογία VR ήρθε για να μείνει και θα φέρει τα πάνω-κάτω τόσο στα παιχνίδια, όσο και στις εφαρμογές. Η πρώτη γενιά των VR συστημάτων είναι πολύ μακρυά από αυτό που θα χαρακτηρίζαμε τέλειο αλλά είναι το πρώτο βήμα.
Η Sony έκανε μια πολύ δυναμική είσοδο για άλλη μια φορά σε αυτό τον τομέα και χάρη στην μεγάλη της εμπειρία στη συγκεκριμένη βιομηχανία κατάφερε να προσφέρει ένα αξιόλογο πακέτο VR σε μια τιμή κατά πολύ χαμηλότερη από αυτή των συστημάτων HTC Vive και Oculus Rift. Οι ιδιαίτερα υψηλές πωλήσεις του PSVR, προς το παρόν τουλάχιστον, δείχνουν ότι ο κόσμος διψάει πραγματικά για προσιτή VR τεχνολογία και ευχόμαστε η υποστήριξη από τη βιομηχανία των παιχνιδιών να είναι αντάξια στο άμεσο μέλλον, κάτι που δεν μπορούμε να πούμε ότι έγινε μέχρι στιγμής για τα Vive και Rift.
Το PlayStation VR της Sony κοστίζει 409€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Εκτός από ένα PS4 θα χρειαστείτε οπωσδήποτε μια PS4 κάμερα η οποία κοστίζει 46€ και αρκετά παιχνίδια απαιτούν και δύο χειριστήρια MOVE τα οποία αν τα βρείτε κάπου διαθέσιμα κοστίζουν γύρω στα 80€. Υπάρχει ένα πακέτο της Sony το οποίο με 100 περίπου παραπάνω ευρώ προσφέρει τόσο την κάμερα και δύο χειριστήρια MOVE, όσο και την πλήρη έκδοση του PlayStation VR Worlds, αλλά το συγκεκριμένο πακέτο δεν είναι διαθέσιμο προς το παρόν στην Ευρωπαϊκή αγορά.
Τα πλεονεκτήματα / μειονεκτήματα του PSVR είναι τα παρακάτω:
Πλεονεκτήματα
- Τιμή
- Υποστήριξη λογισμικού
- Χρησιμοποιεί κανονικούς φακούς και όχι τύπου Fresnel
- Άνετο HMD και με ωραία εμφάνιση
- Υποστηρίζει μέχρι και 120 Hz ρυθμό ανανέωσης
- Τεχνολογία RGB Stripe Matrix για καλύτερη απεικόνιση
- Δυνατότητα streaming του περιεχομένου που βλέπει ο χρήστης μέσω του Processing Unit
- Ευκολία εγκατάστασης
- Δεν απαιτεί ένα πανάκριβο PC αλλά ένα ταπεινό (και κατά πολύ πιο φτηνό) PS4
- Τρομερή εμπειρία ειδικά για χρήστες που δεν έχουν δοκιμάσει άλλα VR συστήματα
Μειονεκτήματα
- Περιορισμένη εμβέλεια ανίχνευσης κίνησης σε σχέση με τα άλλα VR συστήματα για PCs
- Όχι και τόσο υψηλή ακρίβεια ανίχνευσης κίνησης
- Χαμηλότερη ανάλυση σε σχέση με Vive και Rift
- Το υλικό υποστήριξης (κάμερα και Move χειριστήρια) δε συμβαδίζει με την τεχνολογία του HMD
- Το PU (Processing Unit) καταλαμβάνει μια από τις ήδη λιγοστές USB θύρες του PS4
- Το καλώδιο σύνδεσης θα έπρεπε να είχε μια λαβή, για να στερεώνεται στα ρούχα του παίκτη
- Ποιότητα παρεχόμενων ακουστικών
- Η κάμερα δεν περιλαμβάνεται στο πακέτο
Σύνταξη: crmaris
Επιμέλεια κειμένου: Γιάννης Καραγιάννης