Προς το περιεχόμενο

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσ.

Νέες διαστάσεις απέκτησε το λεγόμενο spoofing, με τις ψηφιακές επιθέσεις να στοχοποιούν πλέον τη μέτρηση του χρόνου στα αεροσκάφη.

Τους τελευταίους μήνες έχει καταγραφεί ραγδαία αύξηση κατά 400% των περιστατικών καταγραφής ψηφιακών επιθέσεων σε εμπορικά αεροσκάφη, σύμφωνα με την OPSGROUP, συμβουλευτικό όμιλο που ειδικεύεται στον τομέα της αεροπλοΐας. Σε πολλά από αυτά τα περιστατικά εμπλέκονται παράνομα χερσαία συστήματα GPS, ιδίως σε περιοχές γύρω από εμπόλεμες ζώνες, καθώς εκπέμπουν ανακριβείς θέσεις προς το γύρω χώρο, σε μια προσπάθεια να μπερδέψουν αντίπαλα drones ή πυραύλους.

"Το GPS έχει ταυτιστεί στη σκέψη μας με ένα μηχανισμό εντοπισμού θέσης, όμως στην πραγματικότητα είναι πηγή εκπομπής χρόνου", επισήμανε ο Κεν Μανρό, ιδρυτής της Pen Test Partners, μιας βρετανικής εταιρίας κυβερνοασφάλειας, στη διάρκεια παρουσίασης που πραγματοποίησε, στο πλαίσιο του συνεδρείου DEF CON, στο Λας Βέγκας.

"Αρχίζουμε να βλέπουμε αναφορές όπου τα ρολόγια των αεροσκαφών, στη διάρκεια επιθέσεων, αρχίζουν να συμπεριφέρονται αλλόκοτα".

Σε συνέντευξη την οποία παραχώρησε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, o Μανρό αναφέρθηκε σε πρόσφατο περιστατικό όπου αεροσκάφος μεγάλης αεροπορικής εταιρίας της Δύσης ξαφνικά αντιμετώπισε κατάσταση όπου τα ρολόγια του προχώρησαν χρόνια στο μέλλον, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να χάσει την πρόσβαση στα ψηφιακά κωδικοποιημένα συστήματα επικοινωνίας που διαθέτει.

Το αεροσκάφος καθηλώθηκε για εβδομάδες, ενώσω οι μηχανικοί επαναρύθμιζαν τα συστήματά του, ανέφερε ο Μανρό. Δεν θέλησε να κατονομάσει την αεροπορική εταιρία, ούτε το αεροσκάφος που ενεπλάκη στο περιστατικό.

Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο η Finnair υποχρεώθηκε να αναστείλει προσωρινά τις πτήσεις της προς το Ταρτού της Εσθονίας, λόγω επιθέσεων στα συστήματα GPS των αεροσκαφών της, για τις οποίες το Ταλίν επέρριψε ευθύνες στη γειτονική Ρωσία.

Το GPS (Global Positioning System) έχει αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό ακριβά χερσαία συστήματα τα οποία εκπέμπουν ραδιοσήματα, προκειμένου να καθοδηγούν τα αεροσκάφη ώστε να προσγειωθούν. Ταυτόχρονα, όμως, είναι αρκετά εύκολη η φραγή ή αλλοίωση των σημάτων που εκπέμπει το GPS, χρησιμοποιώντας σχετικά φτηνά και εύκολα διαθέσιμα εξαρτήματα, ενώ αρκούν περιορισμένες γνώσεις τεχνολογίας.

"Είναι δυνατό αυτές οι επιθέσεις να προκαλέσουν τη συντριβή αεροσκάφους; Όχι", δήλωσε ο Μανρό.

"Αυτό που συμβαίνει, είναι ότι προκαλείται μια κάποια σύγχυση. Επίσης, υπάρχει ο κίνδυνος πρόκλησης μιας αλληλουχίας γεγονότων, που ξεκινούν με ένα ζήτημα ήσσονος σημασίας, ακολουθεί κι άλλο ζήτημα ήσσονος σημασίας και τελικά προκύπτει κάτι σοβαρό".

Με τις γεωπολιτικές εντάσεις να συνεχίζονται και αναλυτές να εκφράζουν την ανησυχία τους για περαιτέρω κλιμάκωση, το ζήτημα της αλλοίωσης των στοιχείων των GPS είναι πολύ πιθανό να απασχολήσει ξανά την ειδησεογραφία.


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

Δημοσ.
11 λεπτά πριν, Just_travel_everywhere είπε

Είναι δυνατό αυτές οι επιθέσεις να προκαλέσουν τη συντριβή αεροσκάφους; Όχι", δήλωσε ο Μανρό..

Εάν είναι boing το κάνουν και μόνα τους δεν θέλουν βοήθεια !!!

Username checks out

  • Haha 6
Δημοσ.
29 λεπτά πριν, nzeppos είπε

Γενικά το GPS jamming και -ακόμα χειρότερα- το GPS spoofing είναι αρκετά συνηθισμένο τα τελευταία χρόνια στις αεροπορικές πτήσεις σε συγκεκριμένα σημεία του κόσμου. Γι' αυτό το λόγο υπάρχουν και σχετικοί χάρτες που δείχνουν ποιες περιοχές είναι αυτές, πχ.:

https://gpsjam.org/

https://www.flightradar24.com/data/gps-jamming

και λοιπά. Οι πιλότοι είναι προετοιμασμένοι από πριν, μέσω NOTAMs και οδηγιών της εταιρείας τους ενώ οι μεγάλες εμπορικές πτήσεις γενικά δεν εξαρτώνται τόσο πολύ από το GPS (και γενικά τις διάφορες παραλλαγές του GNSS), αφού τα συστήματα πλοήγησης των αεροσκαφών προϋπήρχαν αυτού (για παράδειγμα το IRS). Χωρίς GPS μπορεί να έχεις λάθος ώρα στο ρολόι ή λάθος ένδειξη ταχύτητας εδάφους (Ground Speed) ή -κυρίως- λάθος θέση στο χάρτη, αλλά για όλα υπάρχουν εναλλακτικές αφού η χρήση GPS είναι σχετικά νέα στην αεροπλοΐα και τα παραπάνω προβλήματα έχουν λυθεί εδώ και δεκαετίες με διαφορετικούς τρόπους (ραδιοφάρους VOR/DME με μέτρηση απόστασης/ταχύτητας κλπ). Προφανώς όλα τα συστήματα που βασίζονται σε ασύρματη μετάδοση μπορούν να επηρεαστούν, αλλά αυτό τον καιρό η μόδα είναι κυρίως στο GPS και κυρίως σε περιοχές που επικρατεί αστάθεια.

Χωρίς να το έχω ψάξει παραπάνω, θεωρώ πως προβλήματα σαν αυτά που περιγράφει το άρθρο (περί αλλοίωσης χρόνου κλπ) ενδέχεται να επηρεάζουν και κάποια σχετικά καινούρια βοηθητικά συστήματα του αεροσκάφους, όπως το ACARS ή το WLAN που προσφέρεται στους επιβάτες. Τα συγκεκριμένα δεν αποτελούν κρίσιμα συστήματα, όμως σε κάποιο σενάριο αλληλουχίας γεγονότων (το γνωστό Swiss Cheese Model) θα μπορούσαν εν δυνάμει να οδηγήσουν σε σοβαρότερα περιστατικά.

Ένα τυπικό παράδειγμα πτήσης με GPS spoofing (από το 18:00 και μετά):

Σχετικό βίντεο είχε βγάλει και ο γνωστός Mentour Pilot πριν μισό χρόνο.

Οι κίνδυνοι όμως παραμένουν. Υπάρχουν μικρότερα αεροσκάφη (όχι απαραίτητα 2θέσια/4θέσια γενικής αεροπορίας) που δεν έχουν IRS και βασίζονται πολύ στο GPS τα τελευταία 20-25 χρόνια. Υπάρχουν περιοχές χωρίς προηγούμενα περιστατικά παρεμβολών που μπορεί να εμφανιστούν εκεί που δεν το περιμένει ο πιλότος. Υπάρχουν παρεμβολές ακόμα και στο σύστημα προσγείωσης ILS, που είναι πολύ πιο σοβαρές αν και σπανιότερες αφού είναι πιο εύκολο να εντοπιστούν (έχουν μικρή εμβέλεια και αναγκαστικά βρίσκονται κοντά στο αεροδρόμιο).

Ίσως η πιο ποιοτική απάντηση που έχω δει στο ινσομνια τον τελευταίο καιρό. 

  • Like 6
  • Haha 1
Δημοσ.

Αμα κάνουν πτήσεις πανω απο το τριγωνο των Βερμουδων ειναι απόλυτα λογικό να συμβαίνει.....

Δημοσ.
14 hours ago, realHGA said:

Ίσως η πιο ποιοτική απάντηση που έχω δει στο ινσομνια τον τελευταίο καιρό. 

Intruder alert, foreign object enter our space 😅

  • Haha 1

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...