troi.g Δημοσ. 16 Ιουλίου Δημοσ. 16 Ιουλίου Αυτά τα Τέσλα τρακαρουν μόνα τους παρ όλο που έχουν τιμόνι και πετάλια. Και αυτός θέλει να τα βγάλει όλα. Καλή μας επιτυχία. 1
nepomuk Δημοσ. 16 Ιουλίου Δημοσ. 16 Ιουλίου 11 ώρες πριν, ScorpioX777 είπε Αν ηταν εξυπνοι θα αγοραζαν ενα... Πισω εχει η αχλαδα την ουρα . Το επαγγελμα ειναι ρυθμισμενο και κλειστο με συγκεκριμενες αδειες . Οι νυν ταριφες θα εχουν αυτοι και μονον το δικαιωμα εκμεταλευσης Ρομποταξι. Θα καθονται και θα εισπρατουν , προσφεροντας Vip υπηρεσιες οπου χρειαστει . Ο λαουτζικος , η πλεμπα θα κυκλοφορει με τα ρομποτ. Θα βλεπουμε ταξι με οδηγο και θα συμπεραινουμε οτι ο πελατης τα σταζει χοντρα για να εχει την πολυτελεια του ανθρωπου οδηγου . 1
adastra Δημοσ. 16 Ιουλίου Δημοσ. 16 Ιουλίου (επεξεργασμένο) Το δίκτυο robotaxi της Tesla θα είναι ιδιόκτητο. Οι ταξιτζήδες θα έχουν πρόσβαση μόνο αν αγοράσουν ένα κανονικό Tesla με FSD και το βάλουν στο app τύπου Uber που έχει αναπτύξει. Και όταν αναπτυχθούν τα δίκτυα τα robotaxi θα προσφέρουν πολύ ανώτερη και φτηνότερη υπηρεσία από ότι υπάρχει σήμερα. Θα έχουν μεγαλύτερη διαθεσιμότητα, δεν θα διαλέγουν κούρσες όπως τους συμφέρει, θα είναι πολύ πιο ασφαλή (ιδίως για κοπέλες την νύχτα π.χ. χωρίς περίεργους ταξιτζήδες να τις παρενοχλούν, όπως λειτουργούν τα Waymo αυτή την στιγμή στην Αμερική σε ορισμένες geofenced διαδρομές σε μεγάλες πόλεις), θα είναι πολύ καθαρότερα (η Tesla έχει καταθέσει πατέντες για αυτοματοποιημένη απολύμανση και καθαρισμό, με στοχευμένα jet ζεστού αέρα, UV lights, και φιλμ που αναπτύσσουν υψηλές θερμοκρασίες σε επιφάνειες που έχουν αγγίξει οι επιβάτες κ.α., και στα σχέδια είναι ρομπότ καθαριστές όταν θα παράγονται φτηνότερα). Ο σκοπός είναι να αντικαταστήσουν τα προσωπικά μας οχήματα και να μειώσουν τον συνολικό όγκο αυτοκινήτων στις πόλεις. Ασφαλέστερα, αποδοτικότερα, καθαρότερα, και ταυτόχρονα πολύ φτηνότερα. Μια τέτοια τεχνολογία που είναι τόσο καλύτερη σε τόσους τομείς απλά θα κυριαρχήσει. Αν η Ελλάδα είναι ένα ανελεύθερο έρμαιο στις διαθέσεις των συντεχνιών με άβουλο κόσμο θύμα τότε απλά θα τα βλέπει από μακριά ενώ όλος ο κόσμος θα τρέχει μπροστά. Επεξ/σία 16 Ιουλίου από adastra 1
Lucifer Δημοσ. 17 Ιουλίου Δημοσ. 17 Ιουλίου 5 ώρες πριν, nepomuk είπε για να εχει την πολυτελεια του ανθρωπου οδηγου . ναι, δεν υπάρχει καλύτερο πράμα
ff7lucas Δημοσ. 17 Ιουλίου Δημοσ. 17 Ιουλίου 22 ώρες πριν, Ntinaras είπε Τι πιστευεις θα παθαινε το ταξι αν βλεπανε οι ταριφες της αττικης ενα ρομποτ να τους τρωει τη δουλεια? lime
masteripper Δημοσ. 17 Ιουλίου Δημοσ. 17 Ιουλίου Πάντως για αντικατάσταση των ταξί που κάποιοι με περισσή χαρά περιμένουν , τα πράγματα είναι απλά Απλώς αγοράζει άδεια για το κάθε ταξί και με μια κίνηση αύριο μπορεί να είναι μονοπώλιο, τώρα κατα πόσο θα μπορεί να κάνει απόσβεση ειδικα με βάση τα έξοδα 1 ταξί στην Ελλάδα το συζητάμε (Ασφάλεια μόνο : 1000€ ,τεκμαρτό 2000€ κλπ)
mpompo13 Δημοσ. 19 Ιουλίου Δημοσ. 19 Ιουλίου Στις 16/7/2024 στις 6:24 ΜΜ, adastra είπε Πηγή τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύει η Tesla για τα οποία είναι υπόλογη στις Αμερικάνικες αρχές ασφαλείας μεταφορών (NHTSA, FHWA, NTSB κτλ). https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport Το Level 3 της Mercedes είναι πιστοποιημένο σε ελάχιστα geofenced κομμάτια αυτοκινητοδρόμων, πρόσφατα χαρτογραφημένα με υψηλής ευκρίνειας χαρτες και υπό πολύ συγκεκριμένες και ιδανικές συνθήκες. Λειτουργεί μόνο κατά την ημέρα, με πολύ καλό καιρό, με μέχρι 40κάτι mph, σε δρόμους χωρίς κλίσεις και έντονες καμπές, χωρίς τον ήλιο κόντρα, όταν υπάρχει προπορευόμενο αυτοκίνητο να ακολουθεί από κοντά κ.α.. Το πως πήρε αυτό το εντελώς άχρηστο σύστημα Level3 ας ρωτήσουν τους πολιτικούς. Μπορείς να διαβάσεις παραπάνω σε αυτό το θέμα που το δοκιμάζει ένας στην Καλιφόρνια και προσπαθεί κυριολεκτικά να τον σκοτώσει 40 φορές μέσα σε 5 χιλιόμετρα (και δίπλα το FSD που κάνει την ίδια διαδρομή τέλεια χωρίς καμία παρέμβαση) https://www.insomnia.gr/forums/topic/828214-προβάδισμα-σε-πραγματικές-συνθήκες-φαίνεται-πως-έχει-το-fsd-της-tesla-έναντι-του-συστήματος-υποβοηθούμενης-οδήγησης-της-mercedes Αν ήθελε η Tesla να εξαπατήσει τον κόσμο σαν την Mercedes (και την BMW σύντομα με το αρκετά υποδεέστερο σύστημα της mobileye αντί του ακριβού της Nvidia) θα μπορούσε άνετα να φτιάξει ένα stack, να πάρει μερικά χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμου HDmaps και να το καταχωρίσει σαν L3 υπό ιδανικές συνθήκες μέχρι 60χλμ/ωρα. Αλλά δεν την ενδιαφέρουν τα party tricks να ξεγελάσει τους άσχετους. Από την μια λες ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πιέσει την ΕΕ να μην εγκρίνει τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης κ στις ΗΠΑ που δεν έχουν την διαφθορά της ΕΕ η Τέσλα κυκλοφορεί κανονικά αυτοκίνητα με αυτόνομη οδήγηση και από την άλλη λες ότι στις ΗΠΑ πάλι (που δεν έχουν την διαφθορά της ΕΕ) η Mercedes έχει υποδεέστερο σύστημα κ πήρε το level 3 με μέσο/διαφθορά. Κάτι δεν κολλάει εδώ. Τέλος μιας κ λόγω επαγγέλματος ασχολούμαι με ML/AI είναι απαράδεκτο ότι η Τέσλα αφαιρεί αισθητήρες. Δεν βγάζει νόημα πλην μείωσης του κόστους. Στις 16/7/2024 στις 10:53 ΜΜ, adastra είπε Το δίκτυο robotaxi της Tesla θα είναι ιδιόκτητο. Οι ταξιτζήδες θα έχουν πρόσβαση μόνο αν αγοράσουν ένα κανονικό Tesla με FSD και το βάλουν στο app τύπου Uber που έχει αναπτύξει. Και όταν αναπτυχθούν τα δίκτυα τα robotaxi θα προσφέρουν πολύ ανώτερη και φτηνότερη υπηρεσία από ότι υπάρχει σήμερα. Θα έχουν μεγαλύτερη διαθεσιμότητα, δεν θα διαλέγουν κούρσες όπως τους συμφέρει, θα είναι πολύ πιο ασφαλή (ιδίως για κοπέλες την νύχτα π.χ. χωρίς περίεργους ταξιτζήδες να τις παρενοχλούν, όπως λειτουργούν τα Waymo αυτή την στιγμή στην Αμερική σε ορισμένες geofenced διαδρομές σε μεγάλες πόλεις), θα είναι πολύ καθαρότερα (η Tesla έχει καταθέσει πατέντες για αυτοματοποιημένη απολύμανση και καθαρισμό, με στοχευμένα jet ζεστού αέρα, UV lights, και φιλμ που αναπτύσσουν υψηλές θερμοκρασίες σε επιφάνειες που έχουν αγγίξει οι επιβάτες κ.α., και στα σχέδια είναι ρομπότ καθαριστές όταν θα παράγονται φτηνότερα). Ο σκοπός είναι να αντικαταστήσουν τα προσωπικά μας οχήματα και να μειώσουν τον συνολικό όγκο αυτοκινήτων στις πόλεις. Ασφαλέστερα, αποδοτικότερα, καθαρότερα, και ταυτόχρονα πολύ φτηνότερα. Μια τέτοια τεχνολογία που είναι τόσο καλύτερη σε τόσους τομείς απλά θα κυριαρχήσει. Αν η Ελλάδα είναι ένα ανελεύθερο έρμαιο στις διαθέσεις των συντεχνιών με άβουλο κόσμο θύμα τότε απλά θα τα βλέπει από μακριά ενώ όλος ο κόσμος θα τρέχει μπροστά. Από περιέργεια, αυτά τα γράφεις σοβαρά;
adastra Δημοσ. 19 Ιουλίου Δημοσ. 19 Ιουλίου (επεξεργασμένο) 4 ώρες πριν, mpompo13 είπε Από την μια λες ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πιέσει την ΕΕ να μην εγκρίνει τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης κ στις ΗΠΑ που δεν έχουν την διαφθορά της ΕΕ η Τέσλα κυκλοφορεί κανονικά αυτοκίνητα με αυτόνομη οδήγηση και από την άλλη λες ότι στις ΗΠΑ πάλι (που δεν έχουν την διαφθορά της ΕΕ) η Mercedes έχει υποδεέστερο σύστημα κ πήρε το level 3 με μέσο/διαφθορά. Κάτι δεν κολλάει εδώ. Οι Γερμανικές (και άλλες Ευρωπαϊκές) αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταφέρει να απαγορευτεί το FSD (Full Self Driving) στην Ευρώπη (ακόμα και σαν supervised και όχι L3). Τα συστήματα L3 (unsupervised) των Γερμανών όμως επιτρέπονται στην Ευρώπη παρότι είναι αντικειμενικά πολύ υποδεέστερα. Αυτό δείχνει διαφθορά ή όχι; (επίσης έβαλαν την EuroNCAP τελευταία να χτυπήσει τις οθόνες αφής αλλάζοντας τους κανονισμούς κόντρα στα δεδομένα που δείχνουν ότι τα Tesla είναι τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα στους δρόμους) Στην Αμερική το σύστημα αδειοδότησης είναι πολύ διαφορετικό, πολύ πιο ανεκτικό, και δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της καινοτομίας. Η Mercedes με βάση την αδειοδότηση από την EE, συν ότι ανέλαβε την πλήρη κάλυψη των αυτοκινήτων ασφαλιστικά, πίεσε με το βάρος της και πήρε άδεια. 4 ώρες πριν, mpompo13 είπε Τέλος μιας κ λόγω επαγγέλματος ασχολούμαι με ML/AI είναι απαράδεκτο ότι η Τέσλα αφαιρεί αισθητήρες. Δεν βγάζει νόημα πλην μείωσης του κόστους. Η Tesla το έχει αιτιολογήσει τεχνικά. Το ραντάρ όχι μόνο ήταν περιττό στην αρχιτεκτονική τους αλλά ήταν και αντιπαραγωγικό επιβαρύνοντας τον υπολογιστή τους με θόρυβο και αντικρουόμενα λάθος δεδομένα. Και αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα, το vision only στο FSD είναι αντικειμενικά καλύτερο σήμερα από ότι με τα ραντάρ , και πολύ ανώτερο από ανταγωνιστικά συστήματα σαν της Mercedes/Nvidia ή mobileye που βασίζονται σε πανάκριβα Lidar/Radar. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο πρόεδρος της Xpeng (η πρώτη εταιρία που έβαλε mini-lidar στο mobileye) αφού οδήγησε FSD στην Αμερική αποφάσισε να καταργήσει τα lidar/radar και να στραφεί στο vision only. Xpeng is set to follow Tesla in this massive self-driving strategy 4 ώρες πριν, mpompo13 είπε Από περιέργεια, αυτά τα γράφεις σοβαρά; Διαφωνείς κάπου; Επεξ/σία 19 Ιουλίου από adastra
mpompo13 Δημοσ. 20 Ιουλίου Δημοσ. 20 Ιουλίου 20 ώρες πριν, adastra είπε Οι Γερμανικές (και άλλες Ευρωπαϊκές) αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταφέρει να απαγορευτεί το FSD (Full Self Driving) στην Ευρώπη (ακόμα και σαν supervised και όχι L3). Τα συστήματα L3 (unsupervised) των Γερμανών όμως επιτρέπονται στην Ευρώπη παρότι είναι αντικειμενικά πολύ υποδεέστερα. Αυτό δείχνει διαφθορά ή όχι; (επίσης έβαλαν την EuroNCAP τελευταία να χτυπήσει τις οθόνες αφής αλλάζοντας τους κανονισμούς κόντρα στα δεδομένα που δείχνουν ότι τα Tesla είναι τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα στους δρόμους) Στην Αμερική το σύστημα αδειοδότησης είναι πολύ διαφορετικό, πολύ πιο ανεκτικό, και δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της καινοτομίας. Η Mercedes με βάση την αδειοδότηση από την EE, συν ότι ανέλαβε την πλήρη κάλυψη των αυτοκινήτων ασφαλιστικά, πίεσε με το βάρος της και πήρε άδεια. Επειδή διαβάζουν και άλλοι αυτό το φορουμ και μπορεί να σε πάρουν στα σοβαρά θα καθήσω να σου απαντήσω αναλυτικά. Όλες (ή οι περισσότερες) αυτοκινητοβιομηχανίες πλην της Τέσλα έχουν αναλάβει ότι θα είναι νομικά και ασφαλιστικά υπεύθυνες εάν τα αυτοκίνητα τους προκαλέσουν ατύχημα με το λογισμικό αυτόνομης οδήγησης. Το ότι η Τέσλα (που υποτίθεται έχει το καλύτερο σύστημα κατά την γνώμη σου) δεν το κάνει και αφήνει να έχει την νομική ευθύνη ο οδηγός λέει πολλά για την εμπιστοσύνη της στο λογισμικό της και θα έπρεπε να σε βάζει σε σκέψεις. Εφόσον το σύστημα είναι "πιο ασφαλές και από τον οδηγό" γιατί πετάει το μπαλάκι της ευθύνης στον οδηγό την στιγμή που οι ανταγωνιστές της την αναλαμβάνουν πλήρως; 20 ώρες πριν, adastra είπε Η Tesla το έχει αιτιολογήσει τεχνικά. Το ραντάρ όχι μόνο ήταν περιττό στην αρχιτεκτονική τους αλλά ήταν και αντιπαραγωγικό επιβαρύνοντας τον υπολογιστή τους με θόρυβο και αντικρουόμενα λάθος δεδομένα. Και αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα, το vision only στο FSD είναι αντικειμενικά καλύτερο σήμερα από ότι με τα ραντάρ , και πολύ ανώτερο από ανταγωνιστικά συστήματα σαν της Mercedes/Nvidia ή mobileye που βασίζονται σε πανάκριβα Lidar/Radar. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο πρόεδρος της Xpeng (η πρώτη εταιρία που έβαλε mini-lidar στο mobileye) αφού οδήγησε FSD στην Αμερική αποφάσισε να καταργήσει τα lidar/radar και να στραφεί στο vision only. Xpeng is set to follow Tesla in this massive self-driving strategy Λυπάμαι που θα είμαι ευθύς (και ίσως φάω κ μπαν) αλλά λες απλά μπούρδες. Δεν υπάρχει όφελος στο να αφαιρείς αισθητήρες από ένα σύστημα ML/AI. Οι μηχανικοί της Τέσλα απλά προσπαθήσανε να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα γιατί το αφεντικό τους (βλέπε Έλον) αποφάσισε να βγάλει τους αισθητήρες για λόγους κόστους και αναγκάστηκανε να δουλέψουν με αυτό που τους έμεινε. Το ξαναλέω: Δεν έχει κάνενα όφελος να αφαιρείς αισθητήρες. Δεν είναι αντιπαραγωγικό να τους έχεις καθώς οι αλγόριθμοί μάθησης (νευρωνικών δικτύων κλπ) είναι αρκετά πολύπλοκοι και σε περίπτωση που κάποιος σενσορας δεν προσφέρει κάτι ωφέλιμο σε καποια σενάρια τότε αυτός αγνοείται. Τώρα για το bold, είσαι εντελώς λάθος. Το vision only ναι πιθανότατα είναι καλύτερο σήμερα από ότι το προηγούμενο σύστημα με τα ραντάρ αλλά δεν είναι αντικειμενική η σύκγριση. Αντικειμενικλη θα ήταν εάν συνέχιζαν και τα 2 συστήματα παράλληλα τα τελευταία χρόνια και γινόταν μία δίκαιη σύγκριση. Δεν μπορείς να συγκρίνεις το vision only system που έχει βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια με τα εξτρα δεδομένα που έχουν μαζέψει και να λες ότι είναι "αντικειμενικά" καλύτερο από ένα σύστημα ετών εκπαιδευμένο σε παλιά δεδομένα. Τέλος, για την Xpeng θα σου πρότεινα να μην βασίζεσαι μόνο σε μέσα ενημέρωσης με το όνομα "teslarati". Αν έψαχνες την πραγματική είδηση θα διάβαζες ότι θα καταργήσουν το Lidar μόνο και όχι το radar και φυσικά δεν θα πάνε σε vision only. Ακόμη μία παραπληροφόριση που έγραψες ίσως για να δικαιολογήσεις ότι το vision only system είναι το καλύτερο. Και για να σε βοηθήσω λίγο, για να οδηγήσει σωστά αυτόνομα ένα όχημα και χρειάζεται και δεδομένα βάθους (depth) τα οποία το vision (εκτός αν είναι stereoscopic) δεν προσφέρει. 20 ώρες πριν, adastra είπε Διαφωνείς κάπου; Σε αρκετά, θα γράψω μερικά με κόκκινο γιατί ήδη έγινε σεντόνι το ποστ. Στις 16/7/2024 στις 12:53 ΜΜ, adastra είπε Το δίκτυο robotaxi της Tesla θα είναι ιδιόκτητο. Οι ταξιτζήδες θα έχουν πρόσβαση μόνο αν αγοράσουν ένα κανονικό Tesla με FSD και το βάλουν στο app τύπου Uber που έχει αναπτύξει. Και όταν αναπτυχθούν τα δίκτυα τα robotaxi θα προσφέρουν πολύ ανώτερη και φτηνότερη υπηρεσία από ότι υπάρχει σήμερα. Με βάσει το τι έχει υποσχεθεί ο Έλον και τι έχει όντως παραδόσει είναι "εάν" αναπτυχθούν. Όσο για το "πολύ ανώτερη και φτηνότερη υπηρεσία από ότι υπάρχει σήμερα" είναι προσωπική σου άποψη και μάλλον ευσεβής πόθος. Θα έχουν μεγαλύτερη διαθεσιμότητα, δεν θα διαλέγουν κούρσες όπως τους συμφέρει, Στο μόνο που ίσως συμφωνώ αν και τους έχω ικανούς να απορρίπτουν πελάτες λόγω απόστασης/κόστους αυτόματα στο software. Για διαθεσιμότητα θα δουμε εάν κυκλοφορήσει κάποτε (βλέπε cybertuck). θα είναι πολύ πιο ασφαλή (ιδίως για κοπέλες την νύχτα π.χ. χωρίς περίεργους ταξιτζήδες να τις παρενοχλούν, όπως λειτουργούν τα Waymo αυτή την στιγμή στην Αμερική σε ορισμένες geofenced διαδρομές σε μεγάλες πόλεις), Υπάρχουν ήδη λύσεις για την ασφάλεια. Από μία απλή εφαρμογή αξιολογήσεων (όπως ήταν το taxibeat) μέχρι στόλο αποκλειστικά για γυναίκες (θυμάμαι ένα Pink Taxi στην Ρωσία). θα είναι πολύ καθαρότερα (η Tesla έχει καταθέσει πατέντες για αυτοματοποιημένη απολύμανση και καθαρισμό, με στοχευμένα jet ζεστού αέρα, UV lights, και φιλμ που αναπτύσσουν υψηλές θερμοκρασίες σε επιφάνειες που έχουν αγγίξει οι επιβάτες κ.α., και στα σχέδια είναι ρομπότ καθαριστές όταν θα παράγονται φτηνότερα). Ωραίες οι πατέντες αλλά αμφιβάλλω εάν κάτι από αυτά θα γίνει πραγματικότητα. Και εάν γίνει το κόστος θα είναι πολύ υψηλό. Ο σκοπός είναι να αντικαταστήσουν τα προσωπικά μας οχήματα και να μειώσουν τον συνολικό όγκο αυτοκινήτων στις πόλεις. Σκοπός τους είναι να βγάλουν λεφτά και κέρδη. Ασφαλέστερα, αποδοτικότερα, καθαρότερα, και ταυτόχρονα πολύ φτηνότερα. Μια τέτοια τεχνολογία που είναι τόσο καλύτερη σε τόσους τομείς απλά θα κυριαρχήσει. Ευσεβείς πόθοι δικοί σου αυτά. Αν η Ελλάδα είναι ένα ανελεύθερο έρμαιο στις διαθέσεις των συντεχνιών με άβουλο κόσμο θύμα τότε απλά θα τα βλέπει από μακριά ενώ όλος ο κόσμος θα τρέχει μπροστά. Λυπάμαι που θα σου χαλάσω το όνειρο αλλά σε όσες χώρες έχω πάει κ ζήσει υπάρχουν κανόνες και νόμοι που πρέπει να ακολουθούμε. Υπάρχουν παντού και η Ελλάδα δεν είναι εξαίρεση. Θα σου πρότεινα να δεις στην Αμερική (που λες ότι δίνει έμφαση στην καινοτομία) τι προστατευμένο είναι το επάγγελμά του χειριστή γερανού για να καταλάβεις τι νομικά θέματα έχουν συναδελφοί μου που δουλευούν σε αυτόματα συστήματα γερανών. Και τέλος για να σε τρολάρω και λίγο: Εάν τα ρομποταξί τρακάρουν ποιος θα έχει νομικά κ ασφαλιστικά την ευθύνη μιας και η Τέσλα δεν την αναλαμβάνει; Ίσως ο πελάτης που εν γνώση τους επέλεξε να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία;
adastra Δημοσ. 20 Ιουλίου Δημοσ. 20 Ιουλίου (επεξεργασμένο) 2 ώρες πριν, mpompo13 είπε Επειδή διαβάζουν και άλλοι αυτό το φορουμ και μπορεί να σε πάρουν στα σοβαρά θα καθήσω να σου απαντήσω αναλυτικά. Όλες (ή οι περισσότερες) αυτοκινητοβιομηχανίες πλην της Τέσλα έχουν αναλάβει ότι θα είναι νομικά και ασφαλιστικά υπεύθυνες εάν τα αυτοκίνητα τους προκαλέσουν ατύχημα με το λογισμικό αυτόνομης οδήγησης. Το ότι η Τέσλα (που υποτίθεται έχει το καλύτερο σύστημα κατά την γνώμη σου) δεν το κάνει και αφήνει να έχει την νομική ευθύνη ο οδηγός λέει πολλά για την εμπιστοσύνη της στο λογισμικό της και θα έπρεπε να σε βάζει σε σκέψεις. Εφόσον το σύστημα είναι "πιο ασφαλές και από τον οδηγό" γιατί πετάει το μπαλάκι της ευθύνης στον οδηγό την στιγμή που οι ανταγωνιστές της την αναλαμβάνουν πλήρως; Έχεις κάποιο σύνδεσμο για όλα αυτά; - Ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες (σχεδόν όλες πλην Tesla κιόλας) καλύπτουν ασφαλιστικά τα αυτοκίνητα αν προκαλέσουν ατύχημα όσο είναι σε αυτόνομη level2 ADAS οδήγηση δηλαδή; Το μόνο level 3 αυτή την στιγμή αν δεν κάνω λάθος είναι το (εντελώς άχρηστο και ακραία επικίνδυνο) Drive Pilot της Mercedes, ξέρεις άλλα L3 που καλύπτουν ασφαλιστικά τον οδηγό; - Το FSD δεν είναι το καλύτερο σύστημα κατά την γνώμη μου, δες τι είπε ο Jensen της Nvidia (που φαντάζομαι κάτι ξέρει από AI και πουλάει και ανταγωνιστικό σύστημα, σαν αυτό που έχει η Mercedes) “Tesla is far ahead in self-driving cars,” Huang said in an exclusive interview with Yahoo Finance. "One of the things that's really revolutionary about version 12 of Tesla's full self-driving is that it's an end-to-end generative model," Huang added. "It learns from watching videos — surround video — and it learns about how to drive end-to-end, and using generative AI, predict the path and how to understand and how to steer the car. So the technology is really revolutionary and the work that [Tesla’s] doing is incredible." - Το FSD eίναι στατιστικά ήδη πολύ ασφαλέστερο από τον οδηγό και αν ήθελε να το κάνει unsupervised (L3) τώρα αμέσως, ξαναλέω, θα μπορούσε να αγοράσει μερικά χιλιόμετρα HDmaps και να κλείσει ένα μικροσκοπικό κομματάκι δρόμο και να το επιτρέψει υπό τέλειες συνθήκες σαν την MB. Η Tesla όμως δεν πουλάει party tricks, την ενδιαφέρει η ουσία. Μόλις το FSD ξεπεράσει το threshold ασφαλείας που έχουν βάλει στον εαυτό τους (γιατί για την Tesla η ασφάλεια είναι η νουμερο ένα προτεραιότητα, δεν είναι mercedes ή uber ή cruse που σκοτώνουν κόσμο) και φτάσει σε ένα ελάχιστο ποσοστό safety critical interventions (ήδη είναι στο επίπεδο της Waymo που κυκλοφορεί ρομποταξι σήμερα σε ορισμένες αυστηρά geofenced και HDmaped περιοχές) τότε θα περάσει OTA σε όλα τα αυτοκίνητα μαζί με το app και θα αποκτήσει ένα στόλο αυτόνομων αυτοκινήτων ικανών να οδηγούν σχεδόν παντού στον κόσμο και υπό όλες τις συνθήκες σε μια μέρα. 2 ώρες πριν, mpompo13 είπε Τώρα για το bold, είσαι εντελώς λάθος. Το vision only ναι πιθανότατα είναι καλύτερο σήμερα από ότι το προηγούμενο σύστημα με τα ραντάρ αλλά δεν είναι αντικειμενική η σύκγριση. Αντικειμενικλη θα ήταν εάν συνέχιζαν και τα 2 συστήματα παράλληλα τα τελευταία χρόνια και γινόταν μία δίκαιη σύγκριση. Δεν μπορείς να συγκρίνεις το vision only system που έχει βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια με τα εξτρα δεδομένα που έχουν μαζέψει και να λες ότι είναι "αντικειμενικά" καλύτερο από ένα σύστημα ετών εκπαιδευμένο σε παλιά δεδομένα. Το radar της κόστιζε περίπου $100, δεν ήταν θέμα κόστους. Το έβγαλαν δοκιμαστικά (η φιλοσοφία του best part is no part, "You may have to add them back later. In fact, if you do not end up adding back at least 10 percent of them, then you didn't delete enough") και είχαν και έτοιμο προμηθευτή για HD αλλά τα δεδομένα τους έδειξαν ότι δεν το χρειάζονται. Δεν τα λέω εγώ ή οποιοσδήποτε άσχετος ξερόλας στο internet τα λέει η Tesla. 2 ώρες πριν, mpompo13 είπε Τέλος, για την Xpeng θα σου πρότεινα να μην βασίζεσαι μόνο σε μέσα ενημέρωσης με το όνομα "teslarati". Αν έψαχνες την πραγματική είδηση θα διάβαζες ότι θα καταργήσουν το Lidar μόνο και όχι το radar και φυσικά δεν θα πάνε σε vision only. Ακόμη μία παραπληροφόριση που έγραψες ίσως για να δικαιολογήσεις ότι το vision only system είναι το καλύτερο. Και για να σε βοηθήσω λίγο, για να οδηγήσει σωστά αυτόνομα ένα όχημα και χρειάζεται και δεδομένα βάθους (depth) τα οποία το vision (εκτός αν είναι stereoscopic) δεν προσφέρει. Δεν έβαλες την πηγή να το διαβάσουμε και εμείς. Και μαζέψου με τους χαρακτηρισμούς. Δεν τα έβγαλα από το μυαλό μου (όπως ίσως εσύ που δεν βάζεις κανένα απολύτως link για όλα όσα πετάς εδώ) πάρε μερικά link από 10 δευτερόλεπτα search Xpeng Motors shifts to vision-only technology in new P7+ model Exclusive: Xpeng's new model due in Q4 to ditch LiDAR and move to Tesla-like pure vision solution Ακόμα και στην ίδια την Xpeng το λένε The XNet deep visual neural network combine s dynamic XNet, static XNet, and the industry's first mass-produced pure vision 2K occupancy network. This system empowers the autonomous driving system with capabilities comparable to LiDARs, using pure vision and creating a 3D naked-eye experience. The 2K pure vision network reconstructs the world with over 2 million grids, providing 3D representations of drivable spaces and clearly recognizing every detail of static obstacles. Its perception range is doubled, covering an area equivalent to 1.8 football fields, and can accurately identify over 50 types of objects to see further and clearer. Και αυτό λοιπόν, όπως το FSD, βασίζεται στις κάμερες για να φτιάξει δεδομένα βάθους (αυτά που έκανε το Lidar και όχι τα radar που τα βάζουν μόνο για εντοπισμό εμποδίων μπροστά σε κακό καιρό που δεν βλέπουν τα lidar). Άρα τα περί "για να οδηγήσει σωστά αυτόνομα ένα όχημα και χρειάζεται και δεδομένα βάθους (depth) τα οποία το vision (εκτός αν είναι stereoscopic) δεν προσφέρει" είναι ανοησίες. 2 ώρες πριν, mpompo13 είπε Σε αρκετά, θα γράψω μερικά με κόκκινο γιατί ήδη έγινε σεντόνι το ποστ. τι "τους έχω ικανούς" να κάνουν, "θα δουμε εάν κυκλοφορήσει κάποτε" "αμφιβάλλω εάν κάτι από αυτά θα γίνει πραγματικότητα. Και εάν γίνει το κόστος θα είναι πολύ υψηλό." Τι να απαντήσω σε αυτά. Όλα προσωπικές σου απόψεις που δεν βασίζονται σε τίποτα πέρα από άσχετα παραδείγματα για γερανούς και το τι πιστεύεις για την Tesla και τον Musk. "Σκοπός τους είναι να βγάλουν λεφτά και κέρδη". Φυσικά, αυτός είναι ο σκοπός κάθε εταιρίας να θέλει να επιβιώσει και να μεγαλώσει. Αλλά υπάρχουν εταιρίες με μοναδικό σκοπό το κέρδος και άλλες που βάζουν την αποστολή πρώτα. Μια ανασκόπηση της ιστορίας των εταιριών του Musk θα σε διαφωτίσει τι βάζει πρώτα, π.χ. γιατί η Spacex ποντάρει τα πάντα και τρέχει μπροστά στο άγνωστο, σπάζοντας πράγματα στον δρόμο, ενώ θα μπορούσε να κάτσει και να αρμέγει τα συστήματά της (που είναι σχεδόν μονοπώλιο στο κόσμο σήμερα) χωρίς ρίσκο όπως όλες οι άλλες (Boeing πχ). 2 ώρες πριν, mpompo13 είπε Και τέλος για να σε τρολάρω και λίγο: Εάν τα ρομποταξί τρακάρουν ποιος θα έχει νομικά κ ασφαλιστικά την ευθύνη μιας και η Τέσλα δεν την αναλαμβάνει; Ίσως ο πελάτης που εν γνώση τους επέλεξε να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία; Που βρήκες πάλι ότι η Tesla δεν θα αναλαμβάνει την ευθύνη; Η Tesla αν δεν το ήξερες (όπως πολλά άλλα για την εταιρία, π.χ. δεν ξέρεις ότι κυκλοφορεί το Cybertruck) έχει φτιάξει μια δικιά της ασφαλιστική εταιρία για τον σκοπό αυτό (ήδη έχει αδειοδοτηθεί σε πολλές Αμερικάνικες Πολιτείες) που θα καλύπτει πλήρως τα ρομποταξί καθώς και τα ιδιωτικά αυτοκίνητα όσο λειτουργούν αυτόνομα. Επεξ/σία 20 Ιουλίου από adastra
mpompo13 Δημοσ. 21 Ιουλίου Δημοσ. 21 Ιουλίου (επεξεργασμένο) 23 ώρες πριν, adastra είπε Έχεις κάποιο σύνδεσμο για όλα αυτά; - Ποιες αυτοκινητοβιομηχανίες (σχεδόν όλες πλην Tesla κιόλας) καλύπτουν ασφαλιστικά τα αυτοκίνητα αν προκαλέσουν ατύχημα όσο είναι σε αυτόνομη level2 ADAS οδήγηση δηλαδή; Το μόνο level 3 αυτή την στιγμή αν δεν κάνω λάθος είναι το (εντελώς άχρηστο και ακραία επικίνδυνο) Drive Pilot της Mercedes, ξέρεις άλλα L3 που καλύπτουν ασφαλιστικά τον οδηγό; - Το FSD δεν είναι το καλύτερο σύστημα κατά την γνώμη μου, δες τι είπε ο Jensen της Nvidia (που φαντάζομαι κάτι ξέρει από AI και πουλάει και ανταγωνιστικό σύστημα, σαν αυτό που έχει η Mercedes) “Tesla is far ahead in self-driving cars,” Huang said in an exclusive interview with Yahoo Finance. "One of the things that's really revolutionary about version 12 of Tesla's full self-driving is that it's an end-to-end generative model," Huang added. "It learns from watching videos — surround video — and it learns about how to drive end-to-end, and using generative AI, predict the path and how to understand and how to steer the car. So the technology is really revolutionary and the work that [Tesla’s] doing is incredible." Όντως δεν είχα βάλλει κάποιον σύνδεσμο και όσον αφορά την ασφάλεια αστικής ευθύνης είμαι λάθος (θυμάμαι ή είχα διαβάσει λάθος άρθρο) καθώς συνέκρινα το Level 3 της Mercedes με το level 2 που ουσιαστικά είναι supervised από τον οδηγό. Αναγνωρίζω και ανακαλώ τι είπα. (Μάλλον -- χωρίς να είναι δικαιολογία -- είχα συγκρίνει το autopilot που λανθασμένα θεωρούσαν κάποιοι χρήστες του ότι είναι level 3.) Όσον αφορά τον Huang της Nvidia έχει απόλυτο δίκαιο και δεν διαφωνώ μαζί του. Η Tesla είναι μπροστά για τον λόγο ότι συλλέγει δεδομένα εδώ και χρόνια κάτι που δεν έχουν (σε τέτοιο βαθμό) οι ανταγωνιστές της. Τα δεδομένα είναι ένα από τα σημαντικότερα πράγματα για την μάθηση μηχανής. Θα φανεί η σύγκριση όταν (κ εάν) η Nvidia καταφέρει να μαζέψει αντίστοιχα πολλά δεδομένα από τις συνεργαζόμενες αυτοκινητοβιομηχανίες. 23 ώρες πριν, adastra είπε Το radar της κόστιζε περίπου $100, δεν ήταν θέμα κόστους. Το έβγαλαν δοκιμαστικά (η φιλοσοφία του best part is no part, "You may have to add them back later. In fact, if you do not end up adding back at least 10 percent of them, then you didn't delete enough") και είχαν και έτοιμο προμηθευτή για HD αλλά τα δεδομένα τους έδειξαν ότι δεν το χρειάζονται. Δεν τα λέω εγώ ή οποιοσδήποτε άσχετος ξερόλας στο internet τα λέει η Tesla. Στις 20/7/2024 στις 2:14 ΠΜ, mpompo13 είπε Τέλος, για την Xpeng θα σου πρότεινα να μην βασίζεσαι μόνο σε μέσα ενημέρωσης με το όνομα "teslarati". Αν έψαχνες την πραγματική είδηση θα διάβαζες ότι θα καταργήσουν το Lidar μόνο και όχι το radar και φυσικά δεν θα πάνε σε vision only. Ακόμη μία παραπληροφόριση που έγραψες ίσως για να δικαιολογήσεις ότι το vision only system είναι το καλύτερο. Και για να σε βοηθήσω λίγο, για να οδηγήσει σωστά αυτόνομα ένα όχημα και χρειάζεται και δεδομένα βάθους (depth) τα οποία το vision (εκτός αν είναι stereoscopic) δεν προσφέρει. Δεν έβαλες την πηγή να το διαβάσουμε και εμείς. Και μαζέψου με τους χαρακτηρισμούς. Δεν τα έβγαλα από το μυαλό μου (όπως ίσως εσύ που δεν βάζεις κανένα απολύτως link για όλα όσα πετάς εδώ) πάρε μερικά link από 10 δευτερόλεπτα search Xpeng Motors shifts to vision-only technology in new P7+ model Exclusive: Xpeng's new model due in Q4 to ditch LiDAR and move to Tesla-like pure vision solution Ακόμα και στην ίδια την Xpeng το λένε The XNet deep visual neural network combine s dynamic XNet, static XNet, and the industry's first mass-produced pure vision 2K occupancy network. This system empowers the autonomous driving system with capabilities comparable to LiDARs, using pure vision and creating a 3D naked-eye experience. The 2K pure vision network reconstructs the world with over 2 million grids, providing 3D representations of drivable spaces and clearly recognizing every detail of static obstacles. Its perception range is doubled, covering an area equivalent to 1.8 football fields, and can accurately identify over 50 types of objects to see further and clearer. Και αυτό λοιπόν, όπως το FSD, βασίζεται στις κάμερες για να φτιάξει δεδομένα βάθους (αυτά που έκανε το Lidar και όχι τα radar που τα βάζουν μόνο για εντοπισμό εμποδίων μπροστά σε κακό καιρό που δεν βλέπουν τα lidar). Άρα τα περί "για να οδηγήσει σωστά αυτόνομα ένα όχημα και χρειάζεται και δεδομένα βάθους (depth) τα οποία το vision (εκτός αν είναι stereoscopic) δεν προσφέρει" είναι ανοησίες. Όντως δεν έβαλα σύνδεσμο αλλά το σχολιό μου δεν είναι λάθος αν και όντως δεν το εξέφρασαν εντελώς σωστα. Θα έπρεπε να είναι: Στις 20/7/2024 στις 2:14 ΠΜ, mpompo13 είπε Τέλος, για την Xpeng θα σου πρότεινα να μην βασίζεσαι μόνο σε μέσα ενημέρωσης με το όνομα "teslarati". Αν έψαχνες την πραγματική είδηση θα διάβαζες ότι θα καταργήσουν το Lidar μόνο και όχι το radar και φυσικά δεν θα πάνε αποκλειστικά σε vision only. Ακόμη μία παραπληροφόριση που έγραψες ίσως για να δικαιολογήσεις ότι το vision only system είναι το καλύτερο. Και για να σε βοηθήσω λίγο, για να οδηγήσει σωστά αυτόνομα ένα όχημα και χρειάζεται και δεδομένα βάθους (depth) τα οποία το vision (εκτός αν είναι stereoscopic) δεν προσφέρει. Μπερδέυτηκα με το "only" που έβαλα μετά ότι περνούσε το μήνυμα αλλά νομίζω δεν ήταν σωστό (δες πιο κάτω) γιατί θα χρησιμοποιήσει και vision only δίκτυο. Σε κανέναν από τους συνδέσμους που παρέθεσες (και η επίσημη ανακοίνωση) δεν λέει ότι θα πάει αποκλειστικά σε vision only. Λένε ότι όντως θα καταργήσουν το lidar και ότι όντως θα αναπτύξουν ένα "vision only" δίκτυο (όπως της Tesla) αλλά θα χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα δίκτυα: 23 ώρες πριν, adastra είπε The XNet deep visual neural network combine s dynamic XNet, static XNet, and the industry's first mass-produced pure vision 2K occupancy network. Και ακόμη και οι μηχανικοί της Tesla προσπάθησαν να τον πείσουν να μην αφαιρέσει το ρανταρ μέ βάσει αυτό (https://electrek.co/2023/03/21/tesla-engineer-convince-elon-musk-not-give-up-radar-self-driving/) αλλά νομίζω αργότερα αφαιρέσανε και τους αισθητήρες υπερήχων. edit: Και πολύ καλά έκανε κατά την γνώμη μου η Xpeng. Εφόσον είδαν ότι κάτι δουλεύει ικανοποιητικά εφαρμόζουν κάτι αντίστοιχο (κ είναι λογικό) αλλά όπως γράφουν είναι σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα συστηματά τους όχι αποκλειστικά ότι πάνε μόνο σε vision only. 23 ώρες πριν, adastra είπε τι "τους έχω ικανούς" να κάνουν, "θα δουμε εάν κυκλοφορήσει κάποτε" "αμφιβάλλω εάν κάτι από αυτά θα γίνει πραγματικότητα. Και εάν γίνει το κόστος θα είναι πολύ υψηλό." Τι να απαντήσω σε αυτά. Όλα προσωπικές σου απόψεις που δεν βασίζονται σε τίποτα πέρα από άσχετα παραδείγματα για γερανούς και το τι πιστεύεις για την Tesla και τον Musk. "Σκοπός τους είναι να βγάλουν λεφτά και κέρδη". Φυσικά, αυτός είναι ο σκοπός κάθε εταιρίας να θέλει να επιβιώσει και να μεγαλώσει. Αλλά υπάρχουν εταιρίες με μοναδικό σκοπό το κέρδος και άλλες που βάζουν την αποστολή πρώτα. Μια ανασκόπηση της ιστορίας των εταιριών του Musk θα σε διαφωτίσει τι βάζει πρώτα, π.χ. γιατί η Spacex ποντάρει τα πάντα και τρέχει μπροστά στο άγνωστο, σπάζοντας πράγματα στον δρόμο, ενώ θα μπορούσε να κάτσει και να αρμέγει τα συστήματά της (που είναι σχεδόν μονοπώλιο στο κόσμο σήμερα) χωρίς ρίσκο όπως όλες οι άλλες (Boeing πχ). Που βρήκες πάλι ότι η Tesla δεν θα αναλαμβάνει την ευθύνη; Η Tesla αν δεν το ήξερες (όπως πολλά άλλα για την εταιρία, π.χ. δεν ξέρεις ότι κυκλοφορεί το Cybertruck) έχει φτιάξει μια δικιά της ασφαλιστική εταιρία για τον σκοπό αυτό (ήδη έχει αδειοδοτηθεί σε πολλές Αμερικάνικες Πολιτείες) που θα καλύπτει πλήρως τα ρομποταξί καθώς και τα ιδιωτικά αυτοκίνητα όσο λειτουργούν αυτόνομα. Όντως είναι προσωπικές μου απόψεις γιαυτό και έγραψα στο πρώτο πρόσωπο. Γνωρίζω ότι το cybertruck έχει κυκλοφορήσει αλλά θυμίσε μου με τι καθυστέρηση, τι αλλαγές σε αυτά που υποσχόταν η εταιρεία και σε τι διαθεσιμότητα είναι τώρα; Δεν γνώριζα για την ασφαλιστική εταιρεία της την οποία θα κοιτάξω όταν βρω χρόνο. Ο Musk υπόχεται ότι του κατέβει στο κεφάλι με σκοπό την δημοσιότητα και να κρατάει το κοινό σε ενγρήγορση (καλό PR stunt κατά την γνωμή μου) και μερικά του βγαίνουν (βλέπε SpaceX ως ένα εξαιρετικό παράδειγμα) ενώ άλλα όχι. Δεν θα έλεγα ότι "βάζουν την αποστολή πρώτα" και "ποντάρει τα πάντα και τρέχει μπροστά στο άγνωστο, σπάζοντας πράγματα στον δρόμο, ενώ θα μπορούσε να κάτσει και να αρμέγει τα συστήματά της" αλλά αυτό είναι η αποψή μου. Και η αποψή μου είναι ότι δεν έχει καλό record στο να παραδίδει ότι υπόχεται, πιο αναλυτικά: Ρομποταξί εδώ και χρόνια (ειρωνικά και η είδηση που σχολιάζουμε) "“We expect to have the first operating robotaxis next year,” Musk continued in 2019. “With no one in them, next year.”" (https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-04-25/elon-musk-s-tesla-robotaxi-predictions-were-all-wrong) και το οποίο θα μπόρούσαν να χρησιμοποιήσουν υποτίθεται οι ιδιόκτητες των tesla για να έχουν κ έσοδα (https://www.businessinsider.com/elon-musk-tesla-robotaxi-app-make-money-repurposing-cars-autonomous-2019-4). Hyperloop (https://www.bbc.com/news/technology-67801235) Υποσχέσεις για βελτίωση του κόστους κατασκευής τούνελ από την The Boring Company (https://www.wired.com/story/engineers-dont-totally-dig-musk-tunneling/) Βόλτες στο φεγγάρι από τη SpaceX (https://www.space.com/35882-spacex-private-companies-offer-moon-trips.html) Πλήρη αυτόνομα οχήματα "του χρόνου" το 2014 (https://www.youtube.com/watch?v=ufbxvRo2rnY) και νομίζω και κάθε χρόνο μετά; 'alien dreadnought' από το 2016 που ακόμη τουλάχιστον δεν το εγκατέλειψε ακόμη (https://www.businessinsider.com/elon-musk-revives-his-alien-dreadnought-factory-dream-for-batteries-2020-9) Οι καθυστερήσεις στα Cybertruck (που μάλλον δεν βγήκε κ τόσο καλό για την τέσλα: https://electrek.co/2024/02/19/tesla-cybertruck-mistake-turned-marketing-tool/) Και Semi. H solar roof που ενώ θα ήταν πιο φθηνή από μία κανονική οροφή (https://inhabitat.com/teslas-new-solar-roof-is-actually-cheaper-than-a-normal-roof/tesla-solar-roof-cheaper-than-a-normal-roof-3/) τελικά κοστίζει αρκετά παραπάνω "A typical Tesla Solar Roof costs upwards of $100,000, depending on the size and complexity of your roof and how much solar power you need. " (https://www.solarreviews.com/blog/how-much-does-the-tesla-solar-roof-cost-compared-to-conventional-solar). Οπότε ναι είναι η προσωπική μου άποψη. Εϊχα διαβάσει (κ θα βάλω το λινκ μόλις έχω χρόνο να το ξαναβρώ) ότι και οι μηχανικοί τις τεσλα προσπαθήσαν να τον πείσουν να μην πάνε με τα ρομποταξί γτ δεν είναι δυνατόν να το καταφέρουν και να επικεντρωθούν σε ένα φθηνότερο μοντέλο (που ο μασκ απλά έβαλε στο ράφι και τελείωσε την ανάπτυξη του). Οπότε το "ρομποταξί" κατά την γνώμη μου είναι το publicity stunt του Μασκ αυτής της χρονιά λόγω μείωσης των πωλήσεων. Εξάλλουν ήδη πήρε αναβολή η παρουσίαση. Τέλος, για να μην υπάρχει παρεξήση, το παράδειγμα των γερανών ήταν για να δεις ότι κάθε χώρα έχει τα σωματεία και προστασία συγκεκριμένων ομάδων. Συμβαίνει κ στις ΗΠΑ κ παντού. Επεξ/σία 21 Ιουλίου από mpompo13
adastra Δημοσ. 21 Ιουλίου Δημοσ. 21 Ιουλίου (επεξεργασμένο) 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε Όσον αφορά τον Huang της Nvidia έχει απόλυτο δίκαιο και δεν διαφωνώ μαζί του. Η Tesla είναι μπροστά για τον λόγο ότι συλλέγει δεδομένα εδώ και χρόνια κάτι που δεν έχουν (σε τέτοιο βαθμό) οι ανταγωνιστές της. Τα δεδομένα είναι ένα από τα σημαντικότερα πράγματα για την μάθηση μηχανής. Θα φανεί η σύγκριση όταν (κ εάν) η Nvidia καταφέρει να μαζέψει αντίστοιχα πολλά δεδομένα από τις συνεργαζόμενες αυτοκινητοβιομηχανίες. Για να συλλέξεις τέτοιο όγκο δεδομένων σαν αυτά που έχει μόνο η Tesla χρειάζεσαι εκατομμύρια αυτοκίνητα εφοδιασμένα με το κατάλληλο hardware στους δρόμους (κάμερες + AI computer + uplink) που έχει μόνο η Tesla (και θα έχει μόνο αυτή για πολλά χρόνια). Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Για να τα επεξεργαστείς χρειάζεσαι γιγαντιαίους υπερυπολογιστές AI training κόστους δεκάδων δισεκατομμυρίων που επίσης έχει μόνο η Tesla (για real world AI) και για να γράψεις όλο το ΑΙ software χρειάζεσαι ένα τεράστιο team με τους πιο κορυφαιους AI engineers που επίσης έχει μόνο η Tesla (από όσες εταιρίες εργάζονται στο autonomy =real world AI πάντα). Και μετά χρειάζεσαι ένα σουπερ γρήγορο αλλά και φτηνό, αλλά και υπεραποδοτικό (HW3 = <100W) inference AI computer που αυτή την στιγμή έχει μόνο η Tesla (η nvidia ετοιμάζει κάτι αντίχτοιχό αλλά θα δούμε πως θα συγκρίνεται με το HW5). Αν ήταν εύκολο να τα φτιάξεις όλα αυτά τότε θα τα είχαν και άλλοι, η Apple π.χ. που επένδυσε >10 δισεκατομμύρια και 10 χρόνια για να το πετύχει και τελικά τα παράτησε. Η Tesla τα έχει όλα αυτά σήμερα, και είναι 5+ χρόνια μπροστά από τους άλλους μόνο γιατί ο Musk κατάλαβε που πάει η τεχνολογία και τι χρειάζεται και επένδυσε στην απαραίτητη υποδομή χρόνια πριν όταν όλοι οι "ειδικοί" των έλεγαν άσχετο. 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε Σε κανέναν από τους συνδέσμους που παρέθεσες (και η επίσημη ανακοίνωση) δεν λέει ότι θα πάει αποκλειστικά σε vision only. Λένε ότι όντως θα καταργήσουν το lidar και ότι όντως θα αναπτύξουν ένα "vision only" δίκτυο (όπως της Tesla) αλλά θα χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα δίκτυα: Τι εννοείς δίκτυα; Το XNet deep visual neural network είναι ουσιαστικά το neural net που καταλαβαίνει τι συμβαίνει γύρω του (occupancy net) με βάση τα δεδομένα που λαμβάνει από τους αισθητήρες και παίρνει τις αποφάσεις και οδηγεί το αυτοκίνητο. Πριν είχαν Lidar για κύριο αισθητήρα τώρα το γυρίζουν σε Pure Vision. “The model won’t be using any LiDARs, and the smart driving system will switch to a pure vision solution similar to Tesla’s (NASDAQ: TSLA), a source familiar with the matter told CnEVPost today.” Το γεγονός ότι κρατάνε για backup το radar (που δεν κάνει 3d χαρτογράφηση, κάνει μόνο αποστασιομέτρηση για μεγάλα εμπόδια μόνο όπως έκανε αυτό της Tesla. Για κάτι τέτοιο θα χρειαζόταν τα πολύ ακριβά HD 4D millimeter-wave radar σαν αυτά που εξέταζε η Tesla και είδε τελικά οτι δεν χρειάζεται, που και η Xpeng κατάληξε ότι στο ίδιο) έχεις δίκιο όντως δεν το κάνει vision only ακόμα. Μόλις χτίσουν εμπιστοσύνη ίσως το καταργήσουν και αυτοί. Το σημαντικό στην είδηση είναι ότι αποφάσισαν και αυτοί ότι το lidar είναι περιττό και μπορούν να το αντικαταστήσουν μερικές παμφτηνές κάμερες (και σε κόστος και επεξεργαστικά). 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε Και ακόμη και οι μηχανικοί της Tesla προσπάθησαν να τον πείσουν να μην αφαιρέσει το ρανταρ μέ βάσει αυτό (https://electrek.co/2023/03/21/tesla-engineer-convince-elon-musk-not-give-up-radar-self-driving/) αλλά νομίζω αργότερα αφαιρέσανε και τους αισθητήρες υπερήχων. Και αυτοί είχαν άδικο και ο Musk δίκιο. Όπως γράφει η Tesla εδώ Compared to radar-equipped vehicles, Model 3 and Model Y with Tesla Vision have either maintained or improved their active safety ratings in the U.S. and Europe, and perform better in pedestrian automatic emergency braking (AEB) intervention. 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε το cybertruck έχει κυκλοφορήσει αλλά θυμίσε μου με τι καθυστέρηση, τι αλλαγές σε αυτά που υποσχόταν η εταιρεία και σε τι διαθεσιμότητα είναι τώρα; To Cybertruck έπεσε στην πανδημία και τα chip shortages και πήρε χαμηλή προτεραιότητα στην Tesla που πάσχιζε να φτιάξει το Y για να καλύψει την τεράστια ζήτηση (νουμερο 1 αυτοκίνητο σε πωλήσεις στον κόσμο το 23). Όσο για τις αλλαγές οι τιμές πήραν 10-20% πάνω αλλά έχουν προσθέσει ένα σωρό τεχνολογίες και features. Για παράδειγμα το single-motor RWD , 250mi range πήγε από τις 40Κ στις 60Κ αλλά αν υπολογίσεις τον πληθωρισμό πήρε πάνω μόνο $7-8.000 αλλά προστέθηκε το εξαιρετικό drive by wire + 4διευθυνση. To dual-motor AWD αυξήθηκε η τιμή του ~15Κ αλλά αυξήθηκε και η εμβέλεια από τα 300 στα 340 μίλια με όλα τα extra που έγραψα παραπάνω. Στο Cyberbeast πήραν την απόφαση να σπάσουν την μπαταρία στα δυο, δίνοντας την επιλογή να αγοράσει κάποιος το extension αν το χρειάζεται αντί να πληρώσει και να κουβαλάει μια πανάκριβη βαριά μπαταρία που δεν θα χρησιμοποιήσει ίσως ποτέ. Η παραγωγή τώρα χτίζεται και σταδιακά θα πέσουν αυτές οι τιμές ακόμα παραπάνω. Ο κόσμος έλεγε η Tesla δεν θα μπορούσε να φτιάξει ποτέ το Μ3 των $35Κ κερδοφόρα, και όταν το κυκλοφόρησε ήταν πολύ ακριβότερο, αλλά σήμερα στην αμερική πουλάει πολύ ανώτερο σε προδιαγραφές M3 για $30Κ αν βγάλεις τον πληθωρισμό (~8Κ). 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε Ρομποταξί εδώ και χρόνια (ειρωνικά και η είδηση που σχολιάζουμε) "“We expect to have the first operating robotaxis next year,” Musk continued in 2019. “With no one in them, next year.”" (https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-04-25/elon-musk-s-tesla-robotaxi-predictions-were-all-wrong) και το οποίο θα μπόρούσαν να χρησιμοποιήσουν υποτίθεται οι ιδιόκτητες των tesla για να έχουν κ έσοδα (https://www.businessinsider.com/elon-musk-tesla-robotaxi-app-make-money-repurposing-cars-autonomous-2019-4). Ο Musk έπεσε έξω σε αυτό το χρονοδιάγραμμα, όπως και όλοι οι άλλοι που υπόσχονταν αυτονομία από στιγμή σε στιγμή. H Waymo της Google δουλεύει το πρόβλημα δεκαετίες και ακόμα δεν είναι πουθενά κοντά σε μια generalized autonomy, η Uber απέτυχε και έκλεισε το πρόγραμμά της, η Cruse απέτυχε και έκλεισε, οι ακόμα πιο μεγαλεπίβολες προβλέψεις των WV, Ford με την Argo AI απέτυχαν παταγωδώς και η εταιρία έκλεισε, η Apple τα παράτησε και το έκλεισε. Αλλά για κάποιο λόγο δεν ακούμε να λένε αυτούς τους CEO παραμυθάδες και απατεώνες. 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε Hyperloop (https://www.bbc.com/news/technology-67801235) Υποσχέσεις για βελτίωση του κόστους κατασκευής τούνελ από την The Boring Company To Hyperloop ήταν ένα πειραματικό πρόγραμμα του τι θα μπορούσαν να φτιάξουν αν έχουν φτηνά τουνελ. Η Boring Company κανεις λάθος έχει πετύχει ήδη σήμερα να ρίξει το κόστος δραματικά και το επόμενο TBM είναι δραματικά φτηνότερο Η Boring Company έχει καταφέρει ήδη να μειώσει δραματικά το κόστος και να αυξήσει την ταχύτητα διάνοιξης τούνελ αυτοκινήτων με τις τεχνολογίες της. Στο Las Vegas το πιλοτικό έργο κόστισε περίπου $10 εκατομμύρια το μίλι (6,2εκ το χιλιόμετρο, 4,5 φορές μικρότερη τιμή από την φτηνότερη προσφορά που είχαν για αντίστοιχης χωρητικότητας επίγειο σύστημα) και fixed price χωρίς δικαίωμα για υπερβάσεις κόστους, και η πόλη έμεινε τόσο ευχαριστημένη που τους έδωσε νεο συμβόλαιο για άλλα 68 μίλια (με 93 σταθμούς) με τιμή <10εκ/μιλι (στόχος κόστος 1 εκ/μιλι). Ενδεικτικά, οι σήραγγες των Τεμπών κόστισαν 32 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο (μεγαλύτερες σε διάμετρο αλλά χωρίς υπόγειους σταθμούς, μετρό Θεσσαλονίκης με σταθμούς 210εκ/χλμ). Και η λίστα με τα συμβόλαια που έχει αυξάνει καθημερινά: 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε Βόλτες στο φεγγάρι από τη SpaceX (https://www.space.com/35882-spacex-private-companies-offer-moon-trips.html) To Dragon είναι συγχρηματοδοτούμενο από την NASA για να εξυπηρετεί τον ISS και αυτή καθορίζει τις βασικές απαιτήσεις και προδιαγραφές. Η αρχική σχεδίαση προέβλεπε την κάθετη προσγείωση σε ξηρά αλλά η NASA για δικούς της λόγους (προώθηση του Starliner της Boeing) ζήτησε να αλλάξει σε προσθαλάσσωση και να καταργηθεί το σύστημα powered landing με τις μηχανές. Αυτό σήμαινε ότι η SpaceX θα έπρεπε να αναπτύξει ουσιαστικά ένα διαφορετικό διαστημόπλοιο μόνο για να κάνει την αποστολή στην Σελήνη, ενώ την ίδια στιγμή είχε επικεντρώσει τις προσπάθειές (και τα χρήματά) της στο πολύ ικανότερο Starship (και το Starlink που το χρηματοδοτεί). Ήταν εντελώς λογική επιλογή να ακυρώσει αυτό το πρόγραμμα για κάτι εξωφρενικά καλύτερο πιο μετά στο μέλλον (όπως ακύρωσε τον Falcon 1 για τον σημαντικά ανώτερο Falcon9). Η αλλαγή των στόχων είναι κάτι που κάνουν όλες οι δυναμικές εταιρίες συνεχώς (π.χ. Apple όταν ξαναγύρισε ο jobs) αλλά μόνο ο Musk κατακρίνεται για αυτό. (από απατεώνες σορτάκιδες που ψάχνουν κάθε ευκαιρία να τον χτυπήσουν) 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε 'alien dreadnought' από το 2016 που ακόμη τουλάχιστον δεν το εγκατέλειψε ακόμη Τα εργοστάσια της Tesla αυτή την στιγμή είναι τα μεγαλύτερα, πιο καινοτόμα και πιο αυτοματοποιημένα στον κόσμο. 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε H solar roof που ενώ θα ήταν πιο φθηνή από μία κανονική οροφή (https://inhabitat.com/teslas-new-solar-roof-is-actually-cheaper-than-a-normal-roof/tesla-solar-roof-cheaper-than-a-normal-roof-3/) τελικά κοστίζει αρκετά παραπάνω "A typical Tesla Solar Roof costs upwards of $100,000, depending on the size and complexity of your roof and how much solar power you need. " (https://www.solarreviews.com/blog/how-much-does-the-tesla-solar-roof-cost-compared-to-conventional-solar). Στην αρχή οι σορτάκιδες έλεγαν είναι αδύνατον να φτιαχτεί μετά το γύρισαν στο είναι ακριβότερη από ότι μας είπε (όπως συμβαίνει με τα μισά προιόντα στον πλανήτη). Όσοι κάνουν δίκαιες συγκρίσεις που έχω δει, που συγκρίνουν όμοια πράγματα και όχι μήλα πορτοκάλια, π.χ. δεν παίρνουν την πιο φτηνή στέγη που μπορούν να βρούν με ασφαλτικά και φτηνάριακα εύθραυστα πάνελ και συγκρίνουν τα άθραυστα πάνελ/κεραμίδια με ακριβή αισθητική και μερικές δεκαετίες εγγύηση, η οροφή της Tesla είναι ελάχιστα ακριβότερη από αντίστοιχες προτάσεις. Και αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι η Tesla δεν έχει φτιάξει καλό δίκτυο με οικονομικά συνεργεία εγκατάστασης. Και τα 100Κ φαίνονται πολλά για Ελλάδα αλλά οι τυπικές Αμερικάνικες στέγες είναι τεράστιες και πολύ πιο πολύπλοκες από τις τυπικές Ελληνικές και τα εργατικά σημαντικά υψηλότερα. Θα δούμε σε λίγα χρόνια αν καταφέρει να ρίξει και άλλο τις τιμές αλλά αυτή την στιγμή είναι πρόγραμμα πολύ χαμηλής προτεραιότητας. 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε Εϊχα διαβάσει (κ θα βάλω το λινκ μόλις έχω χρόνο να το ξαναβρώ) ότι και οι μηχανικοί τις τεσλα προσπαθήσαν να τον πείσουν να μην πάνε με τα ρομποταξί γτ δεν είναι δυνατόν να το καταφέρουν και να επικεντρωθούν σε ένα φθηνότερο μοντέλο (που ο μασκ απλά έβαλε στο ράφι και τελείωσε την ανάπτυξη του). Ναι αυτό γράφει στην βιογραφία του Musk από τον Isaacson. Δεν έλεγαν όμως ότι είναι αδύνατον να το καταφέρουν αλλά ότι το μικρό αυτοκίνητο έπρεπε να πάρει προτεραιότητα από το ρομποταξί. Όπως καταλαβαίνεις το να δουλεύουν στην Tesla που έχει σαν κύριο σκοπό το AI και τα ρομποταξί εδώ και μια δεκαετία και να πιστεύουν ότι δεν θα τα καταφέρουν ποτέ είναι μάλλον εντελώς αδύνατον. Και το φτηνότερο αυτοκίνητο δε μπήκε στο ράφι. Ετοιμάζονται 2 τουλάχιστον φτηνότερα μοντέλα. Αυτό που άλλαξε είναι ότι αυτά θα βασίζονται στο σύστημα παραγωγής των Model 3/Υ και όχι στο unboxed process του μικρότερου ρομποταξί. Έτσι κάνουν όλες οι δυναμικές ευέλικτες εταιρίες ξαναλέω, όταν αλλάζουν τα δεδομένα (το FSD και το στοίχημα τα ρομποταξι να αλλάξουν τον τρόπο που μετακινείται ο κόσμος) προσαρμόζονται και αλλάζουν την στρατηγική τους. Αν δεν ήσουν τόσο προκατειλημμένος (και κουρδισμένος από τα μεντια που χτυπάνε αλύπητα τον Musk όπου μπορούν) με τον Musk θα το έβλεπες σαν προτέρημα αυτό αντί για μειονέκτημα. Αν χαράζεις τον δρόμο στο άγνωστο στην αιχμή της τεχνολογίας δεν μπορείς να ξέρεις με σιγουριά χρονοδιαγράμματα και τι θα καταφέρεις. Όπως λένε στην Spacex "At SpaceX we specialize at converting the impossible to late” 5 ώρες πριν, mpompo13 είπε . Οπότε το "ρομποταξί" κατά την γνώμη μου είναι το publicity stunt του Μασκ αυτής της χρονιά λόγω μείωσης των πωλήσεων. Εξάλλουν ήδη πήρε αναβολή η παρουσίαση. Επαναχρησιμοποιήσιμοι πύραυλοι που ρίχνουν το κόστος της πρόσβασης της ανθρωπότητας στο Διάστημα κατα τάξεις μεγέθους, προσιτά αυτοκίνητα με κορυφαίο VFM και στροφή της ανθρωπότητας στην ηλεκτροκίνηση, φτηνά τούνελ πιο οικονομικά από επίγεια συστήματα που ρίχνουν το κόστος καθημερινά και κάποτε ίσως επιτρέψουν 3d δίκτυα δρόμων κάτω από τις πόλεις, αυτόνομα end-to-end (video in, action out) συστήματα τεχνητής νοημοσύνης για αυτοκίνητα και ρομποτ, πρωτοποριακά εγκεφαλικά εμφυτεύματα που βοηθούν παράλυτους ασθενείς (και θα βοηθήσουν με τόσες εγκεφαλικές ασθένειες στο μέλλον, και ίσως παραπάνω από αυτά), ρομπότ γενικής χρήσης τεχνητής νοημοσύνης μαζικής παραγωγής που εργάζονται σε ήδη εργοστάσια στην θέση ανθρώπων, και δεκάδες άλλες τεχνολογίες που κάνουν το μέλλον της ανθρωπότητας καλύτερο. Ότι και να κάνει ο Musk ο κόσμος κουρδίζεται και τον αντιπαθεί και τον λέει απατεώνα. Τελικά ισχύει απόλυτα το "ουδείς ασφαλέστερος εχθρός απ' τον ευεργετηθέντα αχάριστο" Επεξ/σία 21 Ιουλίου από adastra
atheatos Δημοσ. 22 Ιουλίου Δημοσ. 22 Ιουλίου (επεξεργασμένο) Στις 16/7/2024 στις 4:51 ΠΜ, adastra είπε Οι Γερμανοί έτρεξαν να βάλουν την ΕΕ να απαγορεύσει την κυκλοφορία του FSD στην Ευρώπη (για λόγους ασφαλείας υποτίθεται ενώ όλα τα δεδομένα δείχνουν ότι ήδη τα αυτοκίνητα με τις πρώιμες εκδόσεις είναι πολύ ασφαλέστερα του μέσου όρου) για να κερδίσουν χρόνο να αναπτύξουν τα δικά τους συστήματα αυτονομίας αλλά έμαθαν σύντομα ότι αυτό είναι πολύ δυσκολότερο από ότι φαίνεται και όσο και να το θες και όσα δις και να ρίξεις αν δεν έχεις την τεχνολογία και την κουλτούρα καινοτομίας δεν μπορείς να κάνεις τίποτα (η VW έδωσε δεκάδες δις για in-house software και επενδύσεις σε Αμ.εταιρίες σαν την Argo AI που απέτυχαν παταγωδώς). Οι Κινέζοι είναι πιο μπροστά, αντιγράφοντας τους Αμερικάνους μέσω βιομηχανικής κατασκοπίας (π.χ. το σκάνδαλο της Xpeng που έκλεψε όλο το αρχικό Autopilot από την Tesla) Όταν η Tesla έρθει και δείξει τα δεδομένα που αποδεικνύουν πόσο δραματικά ασφαλέστερο είναι το FSD από τους ανθρώπους οδηγούς και τους βάλεις το δίλημμα με το πόσες χιλιάδες ζωές σώζονται στην Αμερική και Κίνα θα είναι πολύ δύσκολο να συνεχίσουν να το απαγορεύουν. Οι συνδικαλιστές θα λυσσάξουν, θα φωνάξουν, θα σαμποτάρουν αλλά θα στο τέλος θα πρέπει να αποδεχθούν την πραγματικότητα. Ο rimac έχει ήδη ρομποταξι. Τα συμπεράσματα που βγάζεις, λες και ο Έλον ανακάλυψε την Αμερική, δείχνουν εμπάθεια... Επεξ/σία 22 Ιουλίου από atheatos
adastra Δημοσ. 22 Ιουλίου Δημοσ. 22 Ιουλίου (επεξεργασμένο) 10 ώρες πριν, atheatos είπε Ο rimac έχει ήδη ρομποταξι. Τα συμπεράσματα που βγάζεις, λες και ο Έλον ανακάλυψε την Αμερική, δείχνουν εμπάθεια... Η Rimac δεν έχει robotaxi, έχει μερικά renders και ένα πρωτότυπο. Ο καθένας μπορεί να φτιάξει ένα πρωτότυπο. Από αυτό όμως στην μαζική παραγωγή και με κέρδος η απόσταση είναι αβυσσαλέα. Οι πιθανότητες να τα καταφέρει η Rimac, ένα boutique workshop που μέχρι σήμερα έχει παράξει 150 χειροποίητα αυτοκίνητα όλα και όλα, είναι απειροελάχιστες. Ακόμα και να καταφέρει να το παράγει όμως δεν θα έχει τίποτα παραπάνω από ένα πανακριβό όχημα robotaxi αντίστοιχο (αλλά πολύ υποδεέστερο αφού έχει σύστημα της Mobileye) της Waymo (μόνο οι αισθητήρες lidar κάνουν >$200Κ), που λειτουργεί σε ελάχιστες geofenced περιοχές και μόνο αν έχουν χαρτογραφηθεί πρόσφατα με HDmaps ακρίβειας εκατοστού. Ένα σύστημα δηλαδή που δεν μπορεί να επεκταθεί ποτέ σε γενική αυτονομία ούτε σε ικανούς αριθμούς για να αλλάξει οτιδήποτε (δεν είναι scalable). Η Tesla έχει ακολουθήσει εντελώς διαφορετική στρατηγική (που αναλύω στα προηγούμενα post), και αν καταφέρει να ξεπεράσει το FSD το threshold των safety critical interventions (που είναι ήδη στο επίπεδο της Waymo) τότε θα έχει μια γενική λύση που δουλεύει παντού σε ένα πολύ φτηνό όχημα των <$20Κ σύμφωνα με της εκτιμήσεις τους. Επεξ/σία 22 Ιουλίου από adastra
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα