Προς το περιεχόμενο

Έντονη κυματική δραστηριότητα εντοπίστηκε στον Τιτάνα


Snoob

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Super Moderators

Οι δυνάμεις που αναπτύσσονται στο μεγαλύτερο δορυφόρο του Κρόνου θα μπορούσαν να προκαλούν διάβρωση των ακτών και όχθων στις θάλασσες και τις λίμνες που υπάρχουν εκεί.

Επιστήμονες του ΜΙΤ μελέτησαν τα δεδομένα που υπάρχουν για τις ακτογραμμές του Τιτάνα, του μεγαλύτερου δορυφόρου του Κρόνου και κατέληξαν στο συμπέρασμα πως οι μεγάλες θάλασσες που υπάρχουν εκεί πιθανότατα σχηματίστηκαν από τη δραστηριότητα κυμάτων. Ο Τιτάνας συνιστά ιδιαίτερη περίπτωση στο ηλιακό μας σύστημα, καθώς είναι το μόνο ουράνιο σώμα, πέρα από τη Γη, που διαθέτει ενεργούς ποταμούς, λίμνες και θάλασσες, αν και αυτές αποτελούνται από υγρό μεθάνιο και αιθάνιο, αντί για νερό.

Η ομάδα των ερευνητών, με επικεφαλής τον Τέιλορ Πέρον και τη συμμετοχή της Ρόουζ Παλέρμο, αξιοποίησε μια σειρά προσομοιώσεων, προκειμένου να διαπιστώσει πώς θα επιδρούσαν στα σχήματα των ακτών οι διάφοροι μηχανισμοί διάβρωσης. Συνέκριναν τρία σενάρια: την παντελή απουσία διάβρωσης στις ακτές, τη διάβρωση λόγω των κυμάτων και τέλος την ομοιόμορφη διάβρωση, η οποία προκαλείται από τη σταδιακή υποχώρηση του εδάφους.

Η προσέγγισή τους διέφερε σε σχέση με προηγούμενες μελέτες, οι οποίες αναζητούσαν απευθείας ενδείξεις κυματισμών, μέσα από το υλικό που έχει καταγράψει το ερευνητικό διαστημικό σκάφος Cassini. Σε αυτή την περίπτωση, οι επιστήμονες εστίασαν στο πώς θα διαμόρφωναν οι διάφορες διαβρωτικές διαδικασίες τη μορφή των ακτογραμμών με την πάροδο του χρόνου. Η επιστημονική ομάδα προσομοίωσε εκατοντάδες διαφορετικές αφετηρίες των ακτογραμμών και παρατήρησε το πώς εξελίσσονταν στο χρόνο, επηρεασμένες από τα διάφορα σενάρια διάβρωσης.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η κυματική διάβρωση και η ομοιόμορφη διάβρωση οδηγούσαν σε αισθητά διαφορετικά σχήματα ακτογραμμών. Η διάβρωση λόγω κυμάτων έτεινε στη λείανση των περιοχών που εκτίθονταν σε κύματα ικανά να κινούνται επί μεγάλο διάστημα, ενώ οι πλημμυρισμένες κοιλάδες των ποταμών κατέληγαν στενές και τραχιές. Αντίθετα, η ομοιόμορφη διάβρωση διεύρυνε τις ακτές και όχθες με τον ίδιο τρόπο σε όλες τις περιπτώσεις. 

Προκειμένου να επιβεβαιώσουν τα αποτελέσματα του μοντέλου που χρησιμοποίησαν, οι επιστήμονες συνέκριναν τις προσομοιώσεις τους με λίμνες στη Γη που είναι γνωστό ότι έχουν διαμορφωθεί από διαφορετικές διαδικασίες διάβρωσης. Στη συνέχεια, εφάρμοσαν το μοντέλο τους σε τέσσερις από τις μεγαλύτερες, διεξοδικότερα χαρτογραφημένες θάλασσες του Τιτάνα: τη Kraken Mare, τη Ligeia Mare, την Punga Mare και την Ontario Lacus.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα σχήματα των ακτογραμμών και στις τέσσερις θάλασσες του Τιτάνα πλησίαζαν περισσότερο σε εκείνα που προέκυπταν από το μοντέλο της διάβρωσης από κύματα. Αυτό συντείνει στυο ότι, εφόσον υπήρξε διάβρωση των συγκεκριμένων ακτογραμμών, κατά πάσα πιθανότητα οφείλεται στην επίδραση κυμάτων.

Παρότι τα αποτελέσματα αυτά δεν συνιστούν οριστική απόδειξη της ύπαρξης κυμάτων στον Τιτάνα, συνιστούν μια ισχυρή ένδειξη της παρουσίας τους. Ο σχηματισμών κυμάτων θα βοηθούσε να γίνει καλύτερα αντιληπτό το κλίμα του Τιτάνα, όπως για παράδειγμα η ένταση των ανέμων, βοηθώντας τους επιστήμονες να προβλέψουν την αλλαγή του σχήματος των θαλασσών του, με την πάροδο του χρόνου.

Οι ερευνητές πλέον επιχειρούν να καταλήξουν στο τι ένταση θα έπρεπε να έχουν οι άνεμοι προκειμένου να σχηματιστούν στον Τιτάνα κύματα ικανά να διαβρώσουν τις ακτές του. Παράλληλα, ευελπιστούν να αξιοποιήσουν τα σχήματα των ακτογραμμών ώστε να καταλήξουν στις κυριότερες διευθύνσεις των ανέμων που πνέουν στο δορυφόρο του Κρόνου.

Η μελέτη των παράκτιων συστημάτων του Τιτάνα θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικά στοιχεία σχετικά με τις θεμελιώδεις διαβρωτικές διαδικασίες που επηρεάζουν τις ακτογραμμές, χωρίς την παρέμβαση της ανθρώπινης δραστηριότητας. Οι γνώσεις αυτές θα μπορούσαν να συμβάλλουν στη διαχείριση των ακτογραμμών της Γης στο μέλλον.

Η ερευνητική ομάδα υπογραμμίζει ότι η απευθείας παρατήρηση κυματικής δραστηριότητας στην επιφάνεια του Τιτάνα θα ήταν απαραίτητη προκειμένου να επιβεβαιωθούν οριστικά τα ευρήματα της μελέτης,. Σε κάθε περίπτωση, το έργο των επιστημόνων του ΜΙΤ προσφέρει μια νέα οπτική σχετικά με την πιθανή ύπαρξη κυμάτων σε αυτό το μακρινό δορυφόρο και ανοίγει νέες οδούς κατανόησης του μοναδικού περιβάλλοντος του Τιτάνα.


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Όντως ενδιαφέρουσα η έρευνα - μελέτη της κυματικής δραστηριότητας στον Τιτάνα. 👍

Ευτυχώς που δεν έχουν να ανησυχούν για ξαπλώστρες και ομπρέλες με τόσα κύματα!🤔😉

  • Haha 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Στα σκαριά με υπογεγραμμένο budget η αποστολή Dragonfly της NASA, προγραμματισμένη για το 2028 με προσ...Τιτάνωση;; το 2034.

Είναι ένα μεγάλο drone με 4 διπλούς αντίστροφους έλικες με κάμερες και όργανα μέτρησης.

Αν όλα πάνε καλά δηλαδή, θα έχουμε βίντεο από τα κύματα μέσα στα επόμενα 10 χρόνια.

  • Like 5
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Θα είχε ενδιαφέρον να μας πουν και με τι σύστημα εκτόξευσης θα το στείλουν. Τα μόνα ικανά σήμερα είναι ο Vulcan και ο Falcon Heavy και κανένα δεν έχει την πυρηνική πιστοποίηση για εκτόξευση MMRTG. Αν η NASA σκεφτόταν καθαρά λογικά και με κριτήριο την αποδοτικότητα θα έπρεπε να διαλέξει το κατά πολύ ικανότερο, φτηνότερο, και πιο αξιόπιστο Falcon Heavy για να πιστοποιήσει αντί του Vulcan (που κανείς δεν ξέρει που θα βρίσκεται τότε με την ULA να είναι σήμερα προς πώληση και ενδεχόμενη διάλυση). Ιδανικά, αν σκεφτόταν ακόμα πιο μπροστά και δεν ήταν παραλυμένη από την legacy νοοτροπία, θα έπρεπε να διαλέξει να πιστοποιήσει το Starship που θα αύξανε δραματικά την ικανότητα, μειώνοντας ταυτόχρονα και το κόστος.

Επεξ/σία από adastra
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

17 ώρες πριν, adastra είπε

Θα είχε ενδιαφέρον να μας πουν και με τι σύστημα εκτόξευσης θα το στείλουν. Τα μόνα ικανά σήμερα είναι ο Vulcan και ο Falcon Heavy και κανένα δεν έχει την πυρηνική πιστοποίηση για εκτόξευση MMRTG. Αν η NASA σκεφτόταν καθαρά λογικά και με κριτήριο την αποδοτικότητα θα έπρεπε να διαλέξει το κατά πολύ ικανότερο, φτηνότερο, και πιο αξιόπιστο Falcon Heavy για να πιστοποιήσει αντί του Vulcan (που κανείς δεν ξέρει που θα βρίσκεται τότε με την ULA να είναι σήμερα προς πώληση και ενδεχόμενη διάλυση). Ιδανικά, αν σκεφτόταν ακόμα πιο μπροστά και δεν ήταν παραλυμένη από την legacy νοοτροπία, θα έπρεπε να διαλέξει να πιστοποιήσει το Starship που θα αύξανε δραματικά την ικανότητα, μειώνοντας ταυτόχρονα και το κόστος.

Το Falcon Heavy έχει 10 χρόνια μπροστά του για την πιστοποίηση και μέχρι στιγμής απόλυτη αξιοπιστία, οπότε στη χειρότερη θα μπορεί να επιλεγεί σαν backup αν βγει εκτός χρονοδιαγράμματος ο Vulcan.

Το Starship έχει ακόμα μια σίγουρη 5ετία δοκιμών και αναβαθμίσεων πριν φτάσει σε πιστοποίηση για ανθρώπους και πυρηνικά στην καλύτερη.

Στο βάθος αχνοφαίνεται και New Glenn, που έχει σχεδόν έτοιμο hardware για δοκιμές και ίσως εκπλήξει ευχάριστα σε απόδοση και αξιοπιστία.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
32 λεπτά πριν, FoxDie είπε

Το Falcon Heavy έχει 10 χρόνια μπροστά του για την πιστοποίηση και μέχρι στιγμής απόλυτη αξιοπιστία, οπότε στη χειρότερη θα μπορεί να επιλεγεί σαν backup αν βγει εκτός χρονοδιαγράμματος ο Vulcan.

Το Starship έχει ακόμα μια σίγουρη 5ετία δοκιμών και αναβαθμίσεων πριν φτάσει σε πιστοποίηση για ανθρώπους και πυρηνικά στην καλύτερη.

Στο βάθος αχνοφαίνεται και New Glenn, που έχει σχεδόν έτοιμο hardware για δοκιμές και ίσως εκπλήξει ευχάριστα σε απόδοση και αξιοπιστία.

Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς για το Falcon Heavy, τι σημαίνει "εχει 10 χρόνια μπροστά του για την πιστοποίηση".

Επίσης δεν καταλαβαίνω τι σχέση έχει η πιστοποίηση για ανθρώπους με την πυρηνική πιστοποίηση του Starship. Για να μπορεί να εκτοξεύει RTG το μόνο που χρειάζεται είναι vertical integration (που έχει) και έναν ικανό αριθμό επιτυχημένων πτήσεων για να μπορεί να στέλνει τα πιο ευαίσθητα payloads. Tα χρόνια δεν έχουν σημασία, αν π.χ. σε 6 μήνες καταφέρει να πετύχει την επαναχρησιμοποιηση τότε ο αριθμός πτήσεων θα εκτιναχθεί εκθετικά και θα μπορεί να διεκδικήσει όλα τα συμβόλαια της NASA. Ο New Glenn θέλει πολλά χρόνια για να το πετύχει (αν το καταφέρει) αυτό αφού θα έχει πολύ μικρό flight rate, κυρίως λόγο BE-4 που δεν μπορεί να φτιαχτεί σε μεγάλους αριθμούς. Οι πιθανότητες να καταφέρει να βγει επαναχρησιμοποιήσιμος από το κουτί χωρίς χρόνια ανάπτυξης είναι τελέιως φαντασία. Αν στην Spacex τους πήρε 5-6 χρόνια να το πετύχουν και τρέχει 10 φορές γρηγορότερα από την BO υπολόγισε πόσο θα τους παρει.

Επεξ/σία από adastra
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
1 ώρα πριν, adastra είπε

Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς για το Falcon Heavy, τι σημαίνει "εχει 10 χρόνια μπροστά του για την πιστοποίηση".

Εννοώ ότι δεν θα είναι έτοιμη η αποστολή για εκτόξευση για πολλά χρόνια ακόμα (ειδικά με τις συνήθεις αυξήσεις στο κόστος και τις αναβολές που έχουν όλες οι αποστολές της NASA, βλέπε JWST κλπ), οπότε προλαβαίνουν να βγάλουν την πιστοποίηση ως τότε λογικά :P

1 ώρα πριν, adastra είπε

Επίσης δεν καταλαβαίνω τι σχέση έχει η πιστοποίηση για ανθρώπους με την πυρηνική πιστοποίηση του Starship. Για να μπορεί να εκτοξεύει RTG το μόνο που χρειάζεται είναι vertical integration (που έχει) και έναν ικανό αριθμό επιτυχημένων πτήσεων για να μπορεί να στέλνει τα πιο ευαίσθητα payloads.

Με συγχωρείς αν κάνω λάθος εδώ, αλλά νόμιζα πως και στις 2 περιπτώσεις η πιστοποίηση είναι η "Category 3" με κάποιες τροποποιήσεις για τα πυρηνικά payloads, σύμφωνα με αυτό εδώ: https://nodis3.gsfc.nasa.gov/NPD_attachments/AttachmentA_7C.pdf . Γι αυτό αναφέρω τα αναφέρω μαζί.

1 ώρα πριν, adastra είπε

αν π.χ. σε 6 μήνες καταφέρει να πετύχει την επαναχρησιμοποιηση τότε ο αριθμός πτήσεων θα εκτιναχθεί εκθετικά και θα μπορεί να διεκδικήσει όλα τα συμβόλαια της NASA.

Θεωρητικά ναι. Ελπίζω να μην υπάρξουν σημαντικά προβλήματα και να το δούμε σύντομα!

1 ώρα πριν, adastra είπε

Ο New Glenn θέλει πολλά χρόνια για να το πετύχει (αν το καταφέρει) αυτό αφού θα έχει πολύ μικρό flight rate, κυρίως λόγο BE-4 που δεν μπορεί να φτιαχτεί σε μεγάλους αριθμούς. Οι πιθανότητες να καταφέρει να βγει επαναχρησιμοποιήσιμος από το κουτί χωρίς χρόνια ανάπτυξης είναι τελέιως φαντασία. Αν στην Spacex τους πήρε 5-6 χρόνια να το πετύχουν και τρέχει 10 φορές γρηγορότερα από την BO υπολόγισε πόσο θα τους παρει.

Ο BE-4 έχει όντως σαφώς μικρότερη παραγωγή και θα είναι δύσκολο να καταφέρουν να επαναχρησιμοποιήσουν τους πρώτους New Glenn. Έχουν κάποια εμπειρία στην προσγείωση του μικροσκοπικού και αδύναμου New Sheppard, οπότε θεωρητικά θα τους πάρει λίγες εκτοξεύσεις αλλά πάνω από 3 χρόνια ακόμα. Αν και σαφέστατα πίσω από την πρωτοπόρο SpaceX, με την εκτόξευση σε (τουλάχιστον) 4 χρόνια χωρίς το παραμικρό στραβοπάτημα, ίσως προλάβει να πάρει το certification για αυτήν ή παρόμοιες αποστολές.

 

Επεξ/σία από FoxDie
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Η πιστοποίηση για nuclear είναι διαφορετική από το human rating αφού πολλοί φορείς είχαν στο παρελθόν nuclear rating αλλά όχι human rating (π.χ. delta II, atlas 5). Είναι πιο αυστηρή σε κάποια πράγματα, π.χ. απαιτεί αναλύσεις που θα εξετάζουν σε λεπτομέρεια τι θα συμβεί σε περίπτωση καταστροφής του 2ου σταδίου, αν τα θραύσματα λόγω υλικών ή σχεδιασμού μπορούν να διαπεράσουν την θωράκιση του RTG κ.α. (ενώ μια επανδρωμένη αποστολή απλά θα διαφύγει με το LES). Κανονικά δεν θα έφταναν οι 3 ή η 6 επιτυχημένες πτήσεις για να εγκρίνουν ένα φορέα να εκτοξεύσει τόσα κιλά Πλουτώνιο 238 αλλά θα ζητούσαν τις φουλ 14, αλλά η ULA πιέζει.

H NASA θα χρειαστεί να επιλέξει τον φορέα σχετικά σύντομα, λογικά τα επόμενα 1-2 χρόνια για να προσαρμόσει την αποστολή σε αυτόν (νομίζω επρόκειτο να τον επιλέξει το '23 αρχικά). Ο Falcon 9 είναι ο πιο αξιόπιστος φορέας στην ιστορία και ενδεχομένως θα πάρει nuclear rating σύντομα για να εκτοξεύσει το X-NTRV, οπότε ο Falcon Heavy που έχει το ίδιο 2ο στάδιο και boosters και κληρονομεί την αξιοπιστία θα ήταν πολύ εύκολο να πιστοποιηθεί επίσης (όπως και το human rating, αλλά η NASA δεν ενδιαφέρεται για κάποιο λόγο, ίσως γιατί πλησιάζει απειλητικά το SLS), και σύντομα θα έχει και vertical integration (λόγω NSSL συμβολαίων) για το RTG. Ο Vulcan είναι απίθανο να έχει παρόμοιο αριθμό πτήσεων και παρόμοια αξιοπιστία μέχρι τότε, και ο Glenn ακόμα ποιο απίθανο.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...