Προς το περιεχόμενο

Πρώτη εκτόξευση επανδρωμένης αποστολής στα όρια του διαστήματος για τη Blue Origin μετά το 2022


Snoob

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Super Moderators

Αυτή ήταν η πρώτη πτήση του πυραύλου New Shepard, από τη στιγμή που καθηλώθηκε το 2022, στον απόηχο αστοχίας στη διάρκεια μη επανδρωμένης αποστολής.

Ο πύραυλος απογειώθηκε από το Δυτικό Τέξας και έφτασε στα όρια του διαστήματος την Κυριακή, μεταφέροντας πλήρωμα έξι ατόμων, ανάμεσά τους και τον πρώτο υποψήφιο μαύρο αστροναύτη του αμερικανικού διαστημικού προγράμματος, από τη δεκαετία του 1960.

Ο Εντ Ντουάιτ, 90 ετών και οκτώ μηνών, έγινε ο γηραιότερος άνθρωπος που έφτασε στα όρια του διαστήματος και, επιστρέφοντας, δήλωσε εκστασιασμένος από την όλη εμπειρία.

Ο Ντουάιτ και οι υπόλοιποι επιβάτες, καθισμένοι σε θαλαμίσκο που είχε τοποθετηθεί στην κορυφή του πυραύλου, απογειώθηκαν από τις εγκαταστάσεις της Blue Origin, κοντά στην απομακρυσμένη κωμόπολη του Βαν Χορν. Ο θαλαμίσκος αποσπάστηκε από τον πύραυλο, συνεχίζοντας πέρα από τα όρια της ατμόσφαιρας της Γης, φτάνοντας σε υψόμετρο 105,7 χιλιομέτρων, ενώ ο πύραυλος επέστρεψε και προσγειώθηκε κανονικά.

Ο θαλαμίσκος επέστρεψε τη Γη με τη βοήθεια αλεξίπτωτων, ολοκληρώνοντας μια πτήση διάρκειας περίπου 10 λεπτών. Ένα από τα τρία αλεξίπτωτα δεν άνοιξε πλήρως, γεγονός που ενδεχομένως να προκαλέσει νέους ελέγχους, πριν την επόμενη πτήση του πυραύλου.

Ο Ντουάιτ ήταν ο πρώτος μαύρος υποψήφιος αστροναύτης, που επελέγη το 1961 από τον τότε Αμερικανό πρόεδρο Τζον Κένεντι για να εκπαιδευτεί από τη NASA, όμως ως τώρα δεν είχε βρεθεί στο διάστημα. Εξερχόμενος από το θαλαμίσκο, πανηγύρισε, σηκώνοντας τις γροθιές του ψηλά.

"Νόμιζα πως δεν είχα ανάγκη να κάνω αυτό το πράγμα στη ζωή μου, όμως τώρα ξέρω ότι το είχα ανάγκη", δήλωσε ο Ντουάιτ μετά την επιστροφή του.

Πλέον, η Blue Origin έχει στείλει στα όρια του διαστήματος 37 ιδιώτες αστροναύτες, ανάμεσά τους, το 2021, και το Γουίλιαμ Σάτνερ, πρωταγωνιστή του Star Trek, ο οποίος τότε ήταν 90 ετών και έξι μηνών.

Οι επιβάτες ήταν πελάτες του διαστημικού τουριστικού προγράμματος της Blue Origin, όμως το κόστος συμμετοχής του Ντουάιτ καλύφθηκε από ΜΚΟ και ιδιωτικό ίδρυμα. Η Blue Origin δεν έχει γνωστοποιήσει το πόσο χρεώνει τους πελάτες της.

Ο New Shepard, ο μόνος πύραυλος της Blue Origin που βρίσκεται σε ενεργή υπηρεσία, καθηλώθηκε μετά από αστοχία που καταγράφηκε στη διάρκεια της πτήσης του το Σεπτέμβριο του 2022, στο πλαίσιο μη επανδρωμένης αποστολής. Η έρευνα που ακολούθησε κατέληξε σε αστοχία του ακροφυσίου του πυραυλοκινητήρα, με αποτέλεσμα να τερματιστεί πρόωρα η αποστολή.

Η αρμόδια εποπτική αρχή, η Ομοσπονδιακή Διεύθυνση Αεροπλοΐας, διερεύνησε την υπόθεση και επέβαλε στην εταιρία να προχωρήσει σε 21 διορθωτικές ενέργειες, μεταξύ των οποίων τον επανασχεδιασμό του κινητήρα καθώς και "οργανωτικές αλλαγές".

Ο New Shepard επέστρεψε στην ενεργό δράση το Δεκέμβριο του 2023 με μη επανδρωμένη αποστολή που μετέφερε 33 επιστημονικά και ερευνητικά πειράματα στα όρια του διαστήματος.

Σχολιάζοντας την αποτυχία πλήρους ανάπτυξης του ενός από τα τρία αλεξίπτωτα, εκπρόσωπος της εταιρίας ανέφερε ότι ο νέος θαλαμίσκος είναι "σχεδιασμένος να προσγειώνεται με ασφάλεια με ένα αλεξίπτωτο", χαρακτηρίζοντας την αποστολή συνολικά επιτυχημένη.

Η επιστροφή του New Shepard σε τακτικές πτήσης αποτέλεσε βασικό στόχο του νέου διευθύνοντα συμβούλου της Blue Origin, του Ντέιβ Λιμπ, άλλοτε στελέχους της Amazon, ο οποίος επελέγη πέρυσι από τον Τζεφ Μπέζος, το δισεκατομμυριούχο ιδρυτή και των δύο εταιριών. Στόχος του Μπέζος είναι να μπορέσει η Blue Origin να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά τη SpaceX του Ίλον Μασκ.

Παρότι ο New Shepard οδηγεί και πάλι ανθρώπους στα όρια του διαστήματος, η εταιρία εξακολουθεί να έχει μπροστά της επείγουσες προτεραιότητες. Βασική μεταξύ αυτών είναι η παρουσίαση του πολύ μεγαλύτερου πυραύλου που αναπτύσσει η Blue Origin, με την ονομασία New Glenn. Πρόκειται για επαναχρησιμοποιούμενο πύραυλο σχεδιασμένο να ανταγωνιστεί το Falcon 9 της SpaceX στην αγορά της τοποθέτησης σε τροχιά γύρω από τη γη εμπορικών και κρατικών δορυφόρων.

Η ανάπτυξη του New Glenn και των κινητήρων BE-4 που τον συνοδεύουν καθυστερεί εδώ και χρόνια, αν και η Blue Origin εκτιμά ότι η πρώτη εκτόξευση θα πραγματοποιηθεί από τη Φλόριντα, έως το τέλος του χρόνου. 


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Το NewShepard έχει απόγειο 105 χιλιόμετρα και το διάστημα ξεκινάει επίσημα στα 100 χιλιόμετρα (Kármán line, άλλοι οργανισμοί το βάζουν στα 80χλμ) οπότε είναι κανονικό ταξίδι στο διάστημα (υποτροχιακό βέβαια) με 1 λεπτό και 20 δευτερόλεπτα σε αίσθηση έλλειψης βαρύτητας.

Η αποτυχία με το αλεξίπτωτο είναι σοβαρό πρόβλημα αξιοπιστίας. Εδώ και 2 χρόνια από την αποτυχία του NS-23 το περνάνε ψιλό κόσκινο για να διασφαλίσουν ότι θα λειτουργεί 100% σωστά και παρόλα αυτά πάλι τους ξέφυγε ένα κρίσιμο σημείο ασφάλειας. Δεν βλέπω καλά τα πράγματα για τις επανδρωμένες πτήσεις, ακόμα και αν συνεχίσουν ο αριθμός τους δεν πρόκειται ποτέ να φτάσει το προσδοκώμενο ώστε να σταματήσουν να χάνουν καταστροφικά ποσά χρημάτων ανα πτήση, ενώ μια ενδεχόμενη αποτυχία με απώλεια ζωών θα κάνει τεράστια ζημιά στην εικόνα τους και τα σχέδια για τον human rated NewGlenn.    

1 ώρα πριν, maarinos είπε

Κάνει κάτι ταλαντώσεις  λίγο πριν την προσγείωση, να είναι λόγω σχεδιασμού??

Ο booster του NShepard κάνει hovering και horizontal translation για να προσγειωθεί. Αντίθετα με του F9 π.χ. που κάνει πολύ δυσκολότερο Hoverslam ανάβοντας τον (πολύ ισχυρότερο κινητήρα) ελάχιστα πριν ακουμπήσει στο έδαφος.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Και εκείνο το βαθυσκάφος που έσκασε προσπαθώντας να δει τον βυθισμένο Τιτανικό σε δισεκατομμυριούχο ανήκε και είχε σκοπό να μεταφέρει πλούσιους τουρίστες... 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αστοχία λέει στο ένα αλεξίπτωτο. Είχαν Αγιο τελικά οι επιβαίνοντες. Μέχρι να συμβεί ένα νέο τσαλεντζερ θα βλέπουμε παρόμοια πειράματα από Μπέζο και Έλωνα . Μετά το πιο πιθανό σιγή ασυρμάτου για άλλα 40-50 χρόνια.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ο μόνος τρόπος να πετύχεις πολύ υψηλή αξιοπιστία και ασφάλεια είναι με μεγάλο αριθμό πτήσεων σε συνδυασμό με απόλυτη έμφαση στην ασφάλεια από τον σχεδιασμό ακόμα όλου του συστήματος (από τα GSE, συστήματα υποστήριξης εδάφους, στον πυραυλικό φορέα και το διαστημόπλοιο). Η BO έδωσε έμφαση στην ασφάλεια, το διαστημόπλοιό της έχει ικανό redundancy π.χ. μπορεί να προσγειωθεί ασφαλώς και με απώλεια αλεξιπτώτου όπως συνέβη εδώ, αλλά ακολούθησε την καθιερωμένη συνταγή του παλιού Διαστήματος (όπως της NASA) και αγνόησε την οικονομική αποδοτικότητα. Η Spacex κάνει το αντίθετο, αντί να κολλάει στο analysis paralysis σχεδιάζει τα συστήματα της να είναι όσο γίνεται πιο αποδοτικά από άποψη κόστους και εστιάζει στο manufacturability και reusabilty που της επιτρέπει να φτιάχνει φτηνά και να πετάει πάρα πολύ συχνά ώστε να αποκτάει γρήγορα την εμπειρία για να βελτιώνει τα συστήματα της και να τα κάνει αξιόπιστα και ασφαλή. Αποτέλεσμα το F9/Dragon σήμερα να είναι το πιο αξιόπιστο και ασφαλές επανδρωμένο σύστημα που έχει υπάρξει ενώ ταυτόχρονα είναι και το φτηνότερο.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Η Blue Origin να ανταγωνιστεί την SpaceX. Δύσκολο το βλέπω. Έχω την εντύπωση ότι η SpaceX είναι πολύ πιο μπροστά σε τεχνογνωσία από την Blue Origin

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

18 ώρες πριν, ZoReN είπε

Η Blue Origin να ανταγωνιστεί την SpaceX. Δύσκολο το βλέπω. Έχω την εντύπωση ότι η SpaceX είναι πολύ πιο μπροστά σε τεχνογνωσία από την Blue Origin

Ναι δεν λέω το αντίθετο. Η Spacex περιγράφω πως έφτασε να έχει τόσο αξιόπιστα συστήματα μέσω του hardware rich, rapid iteration development.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...