Προς το περιεχόμενο

Formula 1 2024


ASFE

Προτεινόμενες αναρτήσεις

14 λεπτά πριν, Nabuko είπε

Μπορεί να λέω καμιά φορά χαζομάρες για τον Lewis αλλά έχει @ρχίδι@

Lewis to Stefano Domenicali after qualifying got delayed:

"You should've sent us out! This is ridiculous, we should go out! I wanna go out! If you give us better wet tyres or blankets we'd be able to run in this! I'm putting you on the spot!"

Η πρόβλεψη του καιρού για αύριο. Ο αγώνας είναι στις 2:00 pm τοπική. 

weather-forecast-for-tomorrow-race-starts-at-2pm-v0-ce4t3ql3qjyd1.webp.177c69932c86e455f0717d7ff2c8e441.webp

not sure if serious or not

  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντ. 9,3k
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

1 λεπτό πριν, basilis_k6 είπε

not sure if serious or not

Νομίζω το έλεγε σοβαρά με χαριτωμένη διάθεση και επειδή ο Ντομενικάλι το κατάλαβε ότι το έλεγε σοβαρά, κοκκίνησε

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

3 λεπτά πριν, Nabuko είπε

Νομίζω το έλεγε σοβαρά με χαριτωμένη διάθεση και επειδή ο Ντομενικάλι το κατάλαβε ότι το έλεγε σοβαρά, κοκκίνησε

Είπε για καλύτερα λάστιχα και κουβέρτες υπονοώντας ότι ο καιρός είναι χάλι. Αστειευόταν.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

6 λεπτά πριν, Nabuko είπε

Έχουμε διαφορά απόψεων. Εγώ πιστεύω ότι τα εννοούσε αυτά που έλεγε. 🙂

Υπάρχουν καλύτερα λάστιχα από τα extreme wets;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

2 λεπτά πριν, liakjim είπε

Υπάρχουν καλύτερα λάστιχα από τα extreme wets;

δεν δουλευουν τα ext wet. οταν βρεχει τοσο ωστε να θελουν extreme δεν βλεπουν. πρακτικα τα λαστιχα αυτα ειναι αχρηστα. 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ας σταματήσουν να τους δίνουν τα wet τότε αφού δεν τα χρησιμοποιούν ποτέ και ας μην ξαναγίνει αγώνας με βροχή. Από πότε έχει να γίνει full wet tire αγώνας?

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

16 λεπτά πριν, Nabuko είπε

Ας σταματήσουν να τους δίνουν τα wet τότε αφού δεν τα χρησιμοποιούν ποτέ και ας μην ξαναγίνει αγώνας με βροχή. Από πότε έχει να γίνει full wet tire αγώνας?

Μπορεί να μην είναι τα λάστιχα ο περιοριστικός παράγοντας. Δεν ξέρω αλλά κάτι παραπάνω θα ξέρουν από εμάς.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 λεπτό πριν, liakjim είπε

Μπορεί να μην είναι τα λάστιχα ο περιοριστικός παράγοντας. Δεν ξέρω αλλά κάτι παραπάνω θα ξέρουν από εμάς.

φαρδυ μονοθεσιο με ground effect. δεν βλεπεις χριστο στην βροχη. ειναι μεγαλο προβλημα.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

2 ώρες πριν, Nabuko είπε

Μέχρι να αρχίσουν τα quali, ας αναφέρω και κάτι που εκ πρώτης φαίνεται αστείο. Η Red Bull υποψιάζεται ότι η McLaren και κάποιες άλλες ομάδες βάζουν νερό στα λάστιχα για να μην υπερθερμαίνονται το οποίο απαγορεύεται απ' τους κανονισμούς και είναι αιτία για αποκλεισμό/μηδενισμό. 

Το άρθρο του κανονισμού που υποτίθεται ότι γίνεται η παρανομία

Το άρθρο που αποκαλύπτει τα παραπάνω είναι από το Auto motor sport και είναι στα γερμανικά. Θα βάλω ένα σπόιλερ με τη μετάφραση.

Trickery with water in the tire?

 

  Εμφάνιση κρυμμένου περιεχομένου

2024 Brazilian GP

After discussions about the McLaren rear wings in Baku and the Red Bull skid adjustment in Austin, the two World Championship rivals are again going head to head in Brazil. This time it's about water in the tires. We explain the background.

The ping-pong game between the World Championship rivals continues. After the race in Baku, Red Bull complained about a rear wing flap on the McLaren that was obviously too flexible. In fact, the flap ends bent upwards above a certain load, thereby increasing the gap between the main blade and the flap. The FIA asked McLaren and two other teams to stop this.

In Austin, McLaren fired back. The focus was on a mechanism in the cockpit that allows Red Bull to easily adjust the height of the underbody skid. From McLaren's point of view, it's too easy. The championship leader expressed the suspicion that this could be used to secretly adjust the preload of the bracket and thus the ground clearance of the skid in the parc fermé.

The FIA declared the mechanism to be legal, but now, before every parc fermé, it sticks a seal over the adjusting screw, which can only be accessed with a tool. This is intended to remove the basis for allegations of fraud.

FIA investigates the allegations

In Brazil, Red Bull was once again in the role of the accuser. This time it was about filling the tires with water. The trick is supposed to help cool the tires better from the inside over long distances. The water is supposed to be injected through the valves. Apparently even small amounts achieve the desired effect. Several teams are said to be benefiting from this practice in the long run, including McLaren.

The FIA is already investigating the allegations. There were no suspicious observations at the last two races in Austin and Mexico City. Pirelli would have to report the slightest irregularities to the FIA's technical stewards. According to the Italian tire manufacturer, however, there has not been a single suspicious occurrence this year.

Neither Pirelli nor the FIA want to comment officially on the case. However, behind closed doors it is said that the story is considered to be just another storm in a teacup.

How does water get into the tires?

When using the trick, the first question must be how the water is supposed to get into the tires without Pirelli noticing. And how the water is supposed to disappear after the race other than through evaporation. Tires and rims are coded. The FIA randomly assigns the tires to the rims registered by the teams. The tires are mounted and dismounted by Pirelli's service technicians.

Once the tires have been fitted, no team is allowed to tamper with them. The teams themselves do not have the tools to remove tires from the rim and put them back on. Tires cannot be reused once they have been removed. The only way to add water is through the valve. But injecting fluids unnoticed would be extremely difficult given the number of guards and Pirelli engineers in the garages.

Such a trick would also be extremely risky. If the water does not evaporate in the three to four hours after the race before the tires are removed, you will quickly come under suspicion. Apparently, Red Bull itself experimented with water in the tires many years ago. At the time, the trick was not explicitly forbidden. But the FIA promptly closed this loophole. In the defending champion's camp, it is now assumed that former Red Bull employees have pulled out the trick again and refined it with their new teams.

Εdit: Άρθρο και από το Autosport για το θέμα μιας και η FIA το έχει λάβει σοβαρά υπόψιν της και ο Τομπάζης πήγε προσωπικά να δει τις αλλαγές των ελαστικών.

  Εμφάνιση κρυμμένου περιεχομένου

Autosport has learned that the FIA has been alerted to the concerns about the activity, and its head of single-seater matters Nikolas Tombazis has been in dialogue with Pirelli and teams at the Brazilian GP to discuss the matter.

Furthermore, it is understood that Tombazis kept a close eye over the removal of the tyres from their rims after the sprint race in Brazil to see if there was any evidence of unusual liquid there.

Although there has been no official comments from the FIA over the matter, it is understood that there is scepticism about whether or not teams would be trying to exploit matters in this area.

The FIA scrutineering report from the sprint race also confirmed that tyres were inspected, and given the all clear. It said: "The tyres used by all drivers during the Sprint today have been checked."

It is understood that the idea of adding moisture to tyres has been outlawed for many years through a technical directive that the FIA issued previously, so anyone found to have been adding liquid in this manner could risk being reported to the stewards.

The race pace mystery

Red Bull has been hunting for answers as to why its race pace advantage over rivals disappeared this season – especially at the Miami GP where a number of other squads made a leap that could not be explained through upgrades.

Max Verstappen said ahead of the Brazilian GP that the long runs of rival teams are hard to fathom.

“Some teams made huge steps on race pace, which is quite odd,” he explained. “Because if you look at our car compared to last year, we made steps in qualifying and in the race.

“The others also make a decent step in qualifying pace, but then they make a much, much bigger step in race pace. And that's something that's hard for us to understand.”

Team principal Christian Horner told Autosport recently about the swing of form in Miami: “If one was a sceptic and somewhat paranoid, you say something's changed. Because even when we've gone back to the configuration of the car that, for example, we had in China, we still have some of the same issues that we have experienced.

“But, in saying that, it changed for everybody, potentially. But I've never in a season seen a swing so exaggerated. Obviously we have to get on top of that. We have to understand it.”

 

Λογικότατο να βάζουν νερό μέσα στο λάστιχο για ψύξη. Αν εξαιρέσεις ότι προσπαθούν να αφαιρέσουν το τελευταίο μόριο υγρασίας για να μην αυξηθεί η πίεση από την εξάτμιση-διόγκωση του νερού, κατά τα λοιπά έτρεξε και ο Τομπάζης να ελέγξει. 

b. Any process the intent of which is to reduce the amount of moisture in the tyre and/or in its inflation gas is forbidden.

Είναι πρόβλημα η υγρασία του αέρα στα λάστιχα, γιαυτό προτιμούν το άζωτο.

Από το autosport το περίμενα, από το AMuS όχι. Ελπίζω ότι κάτι δεν κατάλαβα...

 

Το νόστιμο σε όλα αυτά είναι ότι ψάχνουμε τη mafia εντός του σπορ.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

23 λεπτά πριν, liakjim είπε

Μπορεί να μην είναι τα λάστιχα ο περιοριστικός παράγοντας. Δεν ξέρω αλλά κάτι παραπάνω θα ξέρουν από εμάς.

Οπότε ερχόμαστε σε αυτό που είπα πριν. Aφού δεν πρόκειται να ξανατρέξουν με βροχή ας καταργήσουν τα wet και ας τα δίνουν στις ομάδες σε S-M-H-I

1 λεπτό πριν, xacto είπε

Λογικότατο να βάζουν νερό μέσα στο λάστιχο για ψύξη.

Aφού απαγορεύεται όμως.

Επεξ/σία από Nabuko
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...