Προς το περιεχόμενο

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Απαντ. 51
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοσιευμένες Εικόνες

Δημοσ.
9 ώρες πριν, john_dr είπε

Πάρε Intel. Εκεί όλοι οι πυρήνες είναι ΙΔΙΟΙ.

Ναι είναι σαν "ΙΔΙΟΙ" γιατί έχεις κορυφαίο STP και MT χωρίς να καταλαβαίνεις καν ότι τα cores είναι διαφορετικά.

Σίγουρα καλύτερα από ΙΔΙΟΥΣ πυρήνες που αλλού τα πάνε περίφημα(cinebench) και αλλού βλέπεις τραμπάλα με τα min και 1%low καρέ, ανάλογα με το πόσο συχνά ξεπορτίζουν για την RAM ή την γειτονική cache.

Πάλιωσε πια αυτό το arch. Όπως και το μάντρα "Η intel μας κράταγε τόσα χρόνια στα 4/8." Ακούγεται βλακώδες και αυτοσαρκαστικό μετά από 5(!!!) και βάλε χρόνια στα 6/12.

  • Confused 1
Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Ο μπαμπάς μου είναι πιο δυνατός από τον δικό σου.

Κάπου το έχω ξανακούσει αυτό.

Α ναι! Σε παιδιά (πρώτων τάξεων κιόλας) του δημοτικού.

Επεξ/σία από Kyro
  • Like 2
  • Thanks 1
Δημοσ.

επιπλέον μνήμη στον μισω επεξεργαστη..... 

ναι οκ, η L case αυξάνει δραματικά το κοστος κατασκευης, αλλα γιατι την εβαλαν ολη την επιπλέον μνημη στον μισο επεξεργαστη και δεν μιση-μιση σε ολλον τον επεξεργαστη....;

κατι τετοια κανουν και οχι απλα μας κενε αλλα δειχνουν οτι κανουν προχιροδουλειες με αποτελεσμα να χανουν το κυρος τους απο εμας τους καταναλωτες.... 

 

ξερει καποιος να μας πει γιατι εγινε κατι τετοιο ????

Δημοσ.
19 ώρες πριν, Mythoplasths είπε

Η AMD έχει βγάλει ουκ ολίγες φορές καλύτερους επεξεργαστές. Από το μακρινό 2003 μέχρι και σήμερα. Και λέμε καλύτερους, καλύτερους. Όχι ψάξε να βρεις τις διαφορές... Κανονικά; η ιντελ έχει 3 καταδίκες για αθέμιτο ανταγωνισμό. Ψάξε στο νετ θα τα βρεις... Τι θα πει κανονικά;; με αυτή την λογική θα έπρεπε να είμαστε στα 8 bit γιατί αυτό ήταν κανονικό.. Όχι όχι όχι.. Ούτε κασε πρώτου επιπέδου δεν είχαν... Βασικά ούτε τα σετ εντολών. Γιατί δεν είναι κανονικά... Βασικά.. Ούτε ψήκτρα.. Ούτε αυτό είναι κανονικό.. Ούτε μητρική.. Τπτ. Ότι θέλει γράφει ο καθένας... 

Για δώσε link με τις 3 καταδίκες. Εγώ το πιο πρόσφατο που είδα πάντως η Intel δικαιώθηκε στην Ευρώπη

  • Thanks 1
Δημοσ.
16 ώρες πριν, Dr_Pepper είπε

Push me and then just touch me είναι kinky boy :P 
 

Βασικές αρχές στο hardware είναι απλά με την intel δεν έδινες σημασία γιατί σου σερβίριζε συνέχια τα ίδια τα χθεσινά τα μπαγιάτικα με άλλο περιτύλιγμα :P 

Όταν μιλάμε για GAMING   τότε τα FPS κρίνονται απο  το latency επεξεργαστή και το latency κάρτας γραφικών, αυτό που ειναι μεγαλύτερο επιρεάζει τα FPS 

Πχ Για να βγει 1 frame(καρέ/εικόνα) στην οθόνη σου κάθονται ο επεξεργαστής και η κάρτα γραφικών και επεξεργάζονται επιμέρους στοιχεία που χρειάζονται προκειμένου να "βγεί" αυτό το frame, η επεξεργασία αυτή θέλει χρόνο για να τελειώσει αυτή την χρονική διάρκεια την ονομάζουμε latency εδώ.

Aν ο επεξεργαστής έχει 15 ms latency και η κάρτα γραφικών 20 ms (αυτά πάντα για ένα συγκεκριμένο έργο rendering πιο απλά για ένα Χ επίπεδο στο Υ παιχνίδι, στο αμέσως επόμενο επίπεδο μπορεί η πολυπλοκότητα να ειναι διαφορετική και να αλλάξουν αυτά ας πούμε και ας μιλάμε για το ίδιο game βασικά και στο ίδιο το επίπεδο μπορεί να αλλάξουν αλλά σταματάω εδώ.)  

Τότε ο χρόνος για να βγει το frame (frame time) ειναι ο χρόνος που χρειάζεται να επεξεργαστεί το frame η συσκευή (επεξεργαστής ή κάρτα γραφικών) που έχει το μεγαλύτερο latency για την επεξεργασία του συγκεκριμένου frame. 

Εδώ πάει να πει ότι το game θα παίξει με 50 FPS (1000/20) , 1 δευτερόλεπτο = 1000ms.

Αν αλλάξουμε τώρα επεξεργαστή στο σύστημα και φορτώσουμε το ίδιο παιχνίδι ίδιες ρυθμίσεις ίδια  τα πάντα και η κάρτα γραφικών ίδια με πριν, αλλά ο επεξεργαστής που βάλαμε ειναι πιο αργός και πες ο πιο αργός επεξεργαστής έχει 22 ms latency (ενώ η κάρτα μιας και ειναι ίδια και όλα τα άλλα ίδια συνεχίζει να έχει 20 ms latency) 

Τότε πάει να πει ότι το game θα παίξει με 45,5 FPS (1000/22) <--- πρόσεξε ότι τώρα διαιρέσαμε με το latency του επεξεργαστή γιατί αυτός είχε παραπάνω latency σε σχέση με την κάρτα γραφικών ώστε στην συνεργασία τους να βγει 1 frame (22 > 20

Επίσης δεν ειναι στατικές αυτές οι καταστάσεις, όπως ανέφερα και πιο πάνω, δηλαδή στο "Α" frame μπορεί η κάρτα γραφικών να έχει μεγαλύτερο latency στο "Β" frame ο επεξεργαστής να ειναι αυτός με το μεγαλύτερο latency κ.ο.κ 

Για παράδειγμα, στο Α frame μπορεί να δείχνει το τέλος μιας έκρηξης (άρα περισσότερα πολύγωνα μέσα στο frame άρα η κάρτα γραφικών επιβαρύνεται περισσότερο με αποτέλεσμα να μεγαλώνει το latency της) στο Β frame τελείωσε το animation της έκρηξης αλλά εμφανίζονται πολλά bot/εχθροί (άρα ΑΙ που επιβαρύνει τον φόρτο του επεξεργαστή και άρα μεγαλώνει το latency του για το B frame) 

Απο τι εξαρτάται το latency της κάρτας γραφικών;
Δεν ενέχονται οι πληροφορίες αυτές στον ορίζοντα της απάντησης μου ως προς εσένα, εντελώς γενικά μια καλύτερη/γρηγορότερη/ακριβότερη κάρτα έχει χαμηλότερο latency σε σχέση με μια φθηνότερη/αργότερη αν κληθούν και οι 2 να επεξεργαστούν το ίδιο frame και όλο το υπόλοιπο hardware (μνήμη, επεξεργαστής κτλ) ειναι το ίδιο. 
 

Πότε ένας επεξεργαστής έχει χαμηλότερο latency ;
Λοιπόν για πολλούς λόγους πχ μεγαλύτερο IPC,περισσότερα Hz (όταν συγκρίνουμε ίδια αρχιτεκτονική) κτλ κτλ που και αυτά ειναι εκτός του ορίζοντα της συζήτησης. 

Το χαρακτηριστικό που μας νοιάζει όσο αφορά την απάντηση ειναι η μνήμη και τα επίπεδα της (κυρίως για την συζήτηση μας η level 3 cache και η level 4 που την λέμε RAM συνήθως) 



Όσο μεγαλύτερο το επίπεδο τόσο μεγαλύτερη η χωρητικότητα της μνήμης (γιατί το επιτρέπει ο φυσικός διαθέσιμος χώρος όσο μικρότερο το επίπεδο τόσο πιο κοντά στους πυρήνες ειναι άρα τόσο πιο περιορισμένος o κενός χώρος πάνω στο die που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μνήμη ) το ιδανικό θα ήταν να είχαμε όλη την μνήμη σε μορφή l1 cache αλλά ειναι αδύνατο γιατί δεν υπάρχει χώρος ούτε για αστείο.. γιαυτο την "σπάμε" σε διάφορα επίπεδα. 
Το μειονέκτημα εδώ (στο σπάσιμο) ειναι ότι όσο ανεβαίνει το επίπεδο (l2,l3,l4) τόσο ειναι πιο αργή η επικοινωνία μεταξύ της μνήμης αυτής και των core, γιατί πολύ απλά μεγαλώνει η φυσική απόσταση της απο τους πυρήνες για παράδειγμα η level 4 μνήμη, η RAM δηλαδή, είναι έξω απο τον επεξεργαστή (τα γνωστά στικάκια ή αλλιώς dimms ) ενώ η l3 ειναι μέσα στο package (στο εσωτερικό) του επεξεργαστή και άρα ειναι πολύ πιο γρήγορη. 

Άρα όσο πιο αργή αυτή η επικοινωνία τόσο μεγαλύτερο το latency του επεξεργαστή. 


Πως μπορεί να βελτιωθεί αυτή η επικοινωνία; Αυξάνοντας την συχνότητα της μνήμης(πχ απο ddr4 3600 να κάνεις OC σε 3800 -και η συχνότητα χαμηλότερων επιπέδων cache μπορεί να αυξηθεί το κατα πόσο και υπο ποιες συνθήκες έχει να κάνει με την αρχιτεκτονική του επεξεργαστή) χωρίς όμως να αυξήσεις το latency της ίδιας της μνήμης (του dim δηλαδή), διαφορετικά ο μόνος άλλος τρόπος ειναι να αυξήσεις το μέγεθος της μνήμης αλλά αυτό ισχύει  μόνο για l3 και κάτω και αυτό πολύ απλά γιατί η l4 εξ ορισμού ειναι η αργότερη οπότε θέλουμε να την "συμβουλευόμαστε" όσο το δυνατόν λιγότερο για να κερδίσουμε χρόνο (να μειώσουμε το latency του επεξεργαστή δηλαδή).


Σκέψου ένας φούρναρης(CPU core) έχει έναν βοηθό(northbridge bus/infinity fabric) και ένα δοχείο(l3 cache) με αλεύρι(δεδομένα προς επεξεργασία)  κάθε φορά που τελειώνει το αλεύρι απο το δοχείο ο φούρναρης στέλνει τον βοηθό του για να πάει στο μύλο ( l4 cahce/DDR RAM) και να γεμίσει ένα σακί με αλεύρι και να του το φέρει πίσω έτσι ώστε ο φούρναρης να μπορεί να συνεχίσει να πλάθει καρβέλια. 

Απο το δοχείο ο φούρναρης βγάζει πολύ γρήγορα αλεύρι γιατί είναι δίπλα του (= μηδαμινό latency) αλλά για να πάει ο βοηθός μέχρι τον μύλο και να περιμένει ναγεμίσει ο μυλωνάς το σακί του βοηθού με αλεύρι (latency που εισάγει το dimm της RAM ) καθώς και να γυρίσει πίσω θέλει κάποιο χρόνο που απο αυτόν εξαρτάται πόσα καρβέλια θα προλάβει να πλάσει ο φούρναρης εκείνη την ημέρα (latency ) 

Θα μπορούσε ο βοηθός να πηγαινοέρχεται πιο συχνά για να μειωθεί αυτός ο χρόνος (αύξηση συχνότητας του dimm της μνήμης RAM) αλλά όπως και να το κάνεις το πήγαινε έλα ειναι χρονοβόρο... Όταν το δοχείο ειναι άδειο ο φούρναρης δεν μπορεί να πλάσει... 

Οπότε μια καλύτερη λύση ειναι να  αγοράσει ο φούρναρης μεγαλύτερο δοχείο (αύξηση της l3 cache σειρά Χ3D καλή ώρα) έτσι ώστε να χρειάζεται ο βοηθός να πηγαίνει λιγότερες φορές στον μύλο και άρα ο φούρναρης θα μπορεί πιο συχνά να κάνει καρβέλια μιας και τα πέρα δώθε θα μειωθούν και άρα και η αναμονή για να τελειώσουν αυτά τα πέρα δώθε. 


Καλύψαμε το γιατί ειναι καλό να έχεις μεγάλη l3 cache (Χ3D)  και σε μεγάλη συχνότητα (HBM2) όταν παίζεις παιχνίδια. 


Πάμε τώρα στα CCD

Δεν υπάρχει σωστό και λάθος απλά το CCD ειναι ένα τσιπ με 8 πυρήνες (ή 6)
Αν πάρεις επεξεργαστή με 2 CCD τότε έχεις 2 τσιπ με πχ 16 πυρήνες σύνολο (8 το κάθε τσιπ)

Αν απασχολούνται και τα 2 CCD το latency ειναι μεγαλύτερο γιατί μοιράζονται  την ίδια l3 cache  οπότε πρέπει ο "βοηθός" να πηγαίνει και στο ένα και στο άλλο..

Το πρόβλημα τώρα (όσο αφορά το gaming) ειναι αυτό ακριβώς ότι αυξάνεται το latency και ότι (ειδικά στα windows με το το σάπιο γκόβερνο που έχουν ) δεν χρειάζεται να ειναι 100% το 1ο CCD για να "πάρει δουλειά" το 2ο (και άρα με το που γίνει αυτό να μεγαλώσει το latency) 

Μπορεί 3,4 πυρήνες απο το πρώτο CCD να δουλεύουν και ξαφνικά να "αρπάξουν" και άλλοι 2 απο το 2ο CCD.

Όσο λοιπόν μόνο το 1 CCD δουλεύει (οι πρώτοι 8 πυρήνες το ένα τσιπ μόνο δηλαδή) το latency ειναι χαμηλό. 

Οπότε αν σε ενδιέφερε αποκλειστικά το gaming δεν θα έπρεπε να αγοράσεις επεξεργαστή με πάνω απο ένα CCD(να πάρεις 6πύρηνο ή 8πύρηνο με άλλα λόγια)  ή θα έπρεπε να απενεργοποιήσεις το 2ο CCD (που δυστυχώς δεν γίνεται "on the fly" δηλαδή για να αποκτήσεις όλους τους πυρήνες σου θα έπρεπε να επανεκκινήσεις το σύστημα να μπεις στο bios και να το αλλάξεις)

Δεν ειναι μόνο αυτό αλλά 2 CCD που δουλεύουν και τα δύο καταναλώνουν παραπάνω ενέργεια απ' ότι αν έπαιζε μόνο το 1 CCD με το ίδιο φορτίο που οδηγεί και σε υψηλότερες θερμοκρασίες που οδηγεί σε χαμηλότερα boost στην συχνότητα που σημαίνει λιγότερα FPS γιαυτό βλέπεις μερικές φορές το 12πύρηνο μοντέλο ή και το 8πύρηνο να έχουν καλύτερες επιδόσεις σε games απότι το 16πύρηνο ασχέτως αν έχει μεγαλύτερο boostclock το τελευταίο σε σύγκριση με τα προηγούμενα 2. 

Τα καλά νέα τώρα είναι ότι θα περιμένει ο επεξεργαστής(ή μάλλον η μητρική)  να "γεμίσει" το πρώτο CCD στο 100% πριν δώσει "δουλειά" στο 2ο CCD οπότε θα έχεις πάντα το χαμηλότερο latency του ενός CCD αν παίζεις παιχνίδια (και αρα κατα πάσα πιθανότητα δεν θα χρειάζεται το παιχνίδι παραπάνω threads απο αυτά που μπορεί να προσφέρει το 1ο CCD απο μόνο του, αν χρειαστείς παραπάνω εννοείται ότι δεν αλλάζει τίποτα πας σε 2 CCD και ανεβαίνει λιγο το latency) . 


Επίσης το SMT/Hyperthreading προσθέτει latency που δεν θα το εξηγήσω γιατί ήδη έγραψα σεντόνι απλά το αναφέρω αν σε ενδιαφέρει να αυξήσεις επιδόσεις στο gaming είτε με Intel είτε με AMD απενεργοποιείς αυτή την λειτουργία. 


Τώρα όλα τα άλλα που έγραψες δεν υπάρχουν ("βάλε cache αλλά όχι παντού ομοιόμορφα" , "ψάξε βρες γιατί δεν δουλεύουν στο φουλ τα ρολόγια" κτλ κτλ)  

Τέλος όσο αφορά την intel νομίζω την έχει νικήσει εδώ και καιρό ειδικά στους server δεν υπάρχει πια η intel συντηρείται απο παλιά συμβόλαια κυρίως όλοι σε epyc πάνε και threadripper, αλλά και οι zen4 για desktop ειναι οι καλύτεροι επεξεργαστές η intel μόνο OC κάνει και με τους raptorlake πάει και αυτό εξάντλησε όλα τα περιθώρια σε watt και hz αν συνεχίσει έτσι σε λίγο θα δίνει και υγρό άζοτο μαζί με κάθε επεξεργαστή και μια κολώνα της ΔΕΗ :P αν δεν γίνει κάποιο θαύμα στην επόμενη γενιά την βλέπω να πουλάει μόνο κάρτες γραφικών σε budget τιμές.

Που πληρώνουμε για το masterclass? 

  • Thanks 1
Δημοσ.

Έναν 7700x3d παρακαλώ στα 350. Τι να τον κάνει ρε φιλε ο gamer των 800 ευρω cpu ο gamer? Και ειδικά και με 2 ccx είναι κάτι τελείως άχρηστο. Για αυτό ο 5800x3d γλενταει τα πάντα. 

Δημοσ.
22 ώρες πριν, Dr_Pepper είπε

δεν γίνει κάποιο θαύμα στην επόμενη γενιά την βλέπω να πουλάει μόνο κάρτες γραφικών σε budget τιμές.

Οτι καλυτερο διαβασα στο insomnia απο χρηστη τα τελευταια χρονια!

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
22 ώρες πριν, Dr_Pepper είπε

Push me and then just touch me είναι kinky boy :P 
 

Βασικές αρχές στο hardware είναι απλά με την intel δεν έδινες σημασία γιατί σου σερβίριζε συνέχια τα ίδια τα χθεσινά τα μπαγιάτικα με άλλο περιτύλιγμα :P 

Όταν μιλάμε για GAMING   τότε τα FPS κρίνονται απο  το latency επεξεργαστή και το latency κάρτας γραφικών, αυτό που ειναι μεγαλύτερο επιρεάζει τα FPS 

Πχ Για να βγει 1 frame(καρέ/εικόνα) στην οθόνη σου κάθονται ο επεξεργαστής και η κάρτα γραφικών και επεξεργάζονται επιμέρους στοιχεία που χρειάζονται προκειμένου να "βγεί" αυτό το frame, η επεξεργασία αυτή θέλει χρόνο για να τελειώσει αυτή την χρονική διάρκεια την ονομάζουμε latency εδώ.

Aν ο επεξεργαστής έχει 15 ms latency και η κάρτα γραφικών 20 ms (αυτά πάντα για ένα συγκεκριμένο έργο rendering πιο απλά για ένα Χ επίπεδο στο Υ παιχνίδι, στο αμέσως επόμενο επίπεδο μπορεί η πολυπλοκότητα να ειναι διαφορετική και να αλλάξουν αυτά ας πούμε και ας μιλάμε για το ίδιο game βασικά και στο ίδιο το επίπεδο μπορεί να αλλάξουν αλλά σταματάω εδώ.)  

Τότε ο χρόνος για να βγει το frame (frame time) ειναι ο χρόνος που χρειάζεται να επεξεργαστεί το frame η συσκευή (επεξεργαστής ή κάρτα γραφικών) που έχει το μεγαλύτερο latency για την επεξεργασία του συγκεκριμένου frame. 

Εδώ πάει να πει ότι το game θα παίξει με 50 FPS (1000/20) , 1 δευτερόλεπτο = 1000ms.

Αν αλλάξουμε τώρα επεξεργαστή στο σύστημα και φορτώσουμε το ίδιο παιχνίδι ίδιες ρυθμίσεις ίδια  τα πάντα και η κάρτα γραφικών ίδια με πριν, αλλά ο επεξεργαστής που βάλαμε ειναι πιο αργός και πες ο πιο αργός επεξεργαστής έχει 22 ms latency (ενώ η κάρτα μιας και ειναι ίδια και όλα τα άλλα ίδια συνεχίζει να έχει 20 ms latency) 

Τότε πάει να πει ότι το game θα παίξει με 45,5 FPS (1000/22) <--- πρόσεξε ότι τώρα διαιρέσαμε με το latency του επεξεργαστή γιατί αυτός είχε παραπάνω latency σε σχέση με την κάρτα γραφικών ώστε στην συνεργασία τους να βγει 1 frame (22 > 20

Επίσης δεν ειναι στατικές αυτές οι καταστάσεις, όπως ανέφερα και πιο πάνω, δηλαδή στο "Α" frame μπορεί η κάρτα γραφικών να έχει μεγαλύτερο latency στο "Β" frame ο επεξεργαστής να ειναι αυτός με το μεγαλύτερο latency κ.ο.κ 

Για παράδειγμα, στο Α frame μπορεί να δείχνει το τέλος μιας έκρηξης (άρα περισσότερα πολύγωνα μέσα στο frame άρα η κάρτα γραφικών επιβαρύνεται περισσότερο με αποτέλεσμα να μεγαλώνει το latency της) στο Β frame τελείωσε το animation της έκρηξης αλλά εμφανίζονται πολλά bot/εχθροί (άρα ΑΙ που επιβαρύνει τον φόρτο του επεξεργαστή και άρα μεγαλώνει το latency του για το B frame) 

Απο τι εξαρτάται το latency της κάρτας γραφικών;
Δεν ενέχονται οι πληροφορίες αυτές στον ορίζοντα της απάντησης μου ως προς εσένα, εντελώς γενικά μια καλύτερη/γρηγορότερη/ακριβότερη κάρτα έχει χαμηλότερο latency σε σχέση με μια φθηνότερη/αργότερη αν κληθούν και οι 2 να επεξεργαστούν το ίδιο frame και όλο το υπόλοιπο hardware (μνήμη, επεξεργαστής κτλ) ειναι το ίδιο. 
 

Πότε ένας επεξεργαστής έχει χαμηλότερο latency ;
Λοιπόν για πολλούς λόγους πχ μεγαλύτερο IPC,περισσότερα Hz (όταν συγκρίνουμε ίδια αρχιτεκτονική) κτλ κτλ που και αυτά ειναι εκτός του ορίζοντα της συζήτησης. 

Το χαρακτηριστικό που μας νοιάζει όσο αφορά την απάντηση ειναι η μνήμη και τα επίπεδα της (κυρίως για την συζήτηση μας η level 3 cache και η level 4 που την λέμε RAM συνήθως) 



Όσο μεγαλύτερο το επίπεδο τόσο μεγαλύτερη η χωρητικότητα της μνήμης (γιατί το επιτρέπει ο φυσικός διαθέσιμος χώρος όσο μικρότερο το επίπεδο τόσο πιο κοντά στους πυρήνες ειναι άρα τόσο πιο περιορισμένος o κενός χώρος πάνω στο die που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μνήμη ) το ιδανικό θα ήταν να είχαμε όλη την μνήμη σε μορφή l1 cache αλλά ειναι αδύνατο γιατί δεν υπάρχει χώρος ούτε για αστείο.. γιαυτο την "σπάμε" σε διάφορα επίπεδα. 
Το μειονέκτημα εδώ (στο σπάσιμο) ειναι ότι όσο ανεβαίνει το επίπεδο (l2,l3,l4) τόσο ειναι πιο αργή η επικοινωνία μεταξύ της μνήμης αυτής και των core, γιατί πολύ απλά μεγαλώνει η φυσική απόσταση της απο τους πυρήνες για παράδειγμα η level 4 μνήμη, η RAM δηλαδή, είναι έξω απο τον επεξεργαστή (τα γνωστά στικάκια ή αλλιώς dimms ) ενώ η l3 ειναι μέσα στο package (στο εσωτερικό) του επεξεργαστή και άρα ειναι πολύ πιο γρήγορη. 

Άρα όσο πιο αργή αυτή η επικοινωνία τόσο μεγαλύτερο το latency του επεξεργαστή. 


Πως μπορεί να βελτιωθεί αυτή η επικοινωνία; Αυξάνοντας την συχνότητα της μνήμης(πχ απο ddr4 3600 να κάνεις OC σε 3800 -και η συχνότητα χαμηλότερων επιπέδων cache μπορεί να αυξηθεί το κατα πόσο και υπο ποιες συνθήκες έχει να κάνει με την αρχιτεκτονική του επεξεργαστή) χωρίς όμως να αυξήσεις το latency της ίδιας της μνήμης (του dim δηλαδή), διαφορετικά ο μόνος άλλος τρόπος ειναι να αυξήσεις το μέγεθος της μνήμης αλλά αυτό ισχύει  μόνο για l3 και κάτω και αυτό πολύ απλά γιατί η l4 εξ ορισμού ειναι η αργότερη οπότε θέλουμε να την "συμβουλευόμαστε" όσο το δυνατόν λιγότερο για να κερδίσουμε χρόνο (να μειώσουμε το latency του επεξεργαστή δηλαδή).


Σκέψου ένας φούρναρης(CPU core) έχει έναν βοηθό(northbridge bus/infinity fabric) και ένα δοχείο(l3 cache) με αλεύρι(δεδομένα προς επεξεργασία)  κάθε φορά που τελειώνει το αλεύρι απο το δοχείο ο φούρναρης στέλνει τον βοηθό του για να πάει στο μύλο ( l4 cahce/DDR RAM) και να γεμίσει ένα σακί με αλεύρι και να του το φέρει πίσω έτσι ώστε ο φούρναρης να μπορεί να συνεχίσει να πλάθει καρβέλια. 

Απο το δοχείο ο φούρναρης βγάζει πολύ γρήγορα αλεύρι γιατί είναι δίπλα του (= μηδαμινό latency) αλλά για να πάει ο βοηθός μέχρι τον μύλο και να περιμένει ναγεμίσει ο μυλωνάς το σακί του βοηθού με αλεύρι (latency που εισάγει το dimm της RAM ) καθώς και να γυρίσει πίσω θέλει κάποιο χρόνο που απο αυτόν εξαρτάται πόσα καρβέλια θα προλάβει να πλάσει ο φούρναρης εκείνη την ημέρα (latency ) 

Θα μπορούσε ο βοηθός να πηγαινοέρχεται πιο συχνά για να μειωθεί αυτός ο χρόνος (αύξηση συχνότητας του dimm της μνήμης RAM) αλλά όπως και να το κάνεις το πήγαινε έλα ειναι χρονοβόρο... Όταν το δοχείο ειναι άδειο ο φούρναρης δεν μπορεί να πλάσει... 

Οπότε μια καλύτερη λύση ειναι να  αγοράσει ο φούρναρης μεγαλύτερο δοχείο (αύξηση της l3 cache σειρά Χ3D καλή ώρα) έτσι ώστε να χρειάζεται ο βοηθός να πηγαίνει λιγότερες φορές στον μύλο και άρα ο φούρναρης θα μπορεί πιο συχνά να κάνει καρβέλια μιας και τα πέρα δώθε θα μειωθούν και άρα και η αναμονή για να τελειώσουν αυτά τα πέρα δώθε. 


Καλύψαμε το γιατί ειναι καλό να έχεις μεγάλη l3 cache (Χ3D)  και σε μεγάλη συχνότητα (HBM2) όταν παίζεις παιχνίδια. 


Πάμε τώρα στα CCD

Δεν υπάρχει σωστό και λάθος απλά το CCD ειναι ένα τσιπ με 8 πυρήνες (ή 6)
Αν πάρεις επεξεργαστή με 2 CCD τότε έχεις 2 τσιπ με πχ 16 πυρήνες σύνολο (8 το κάθε τσιπ)

Αν απασχολούνται και τα 2 CCD το latency ειναι μεγαλύτερο γιατί μοιράζονται  την ίδια l3 cache  οπότε πρέπει ο "βοηθός" να πηγαίνει και στο ένα και στο άλλο..

Το πρόβλημα τώρα (όσο αφορά το gaming) ειναι αυτό ακριβώς ότι αυξάνεται το latency και ότι (ειδικά στα windows με το το σάπιο γκόβερνο που έχουν ) δεν χρειάζεται να ειναι 100% το 1ο CCD για να "πάρει δουλειά" το 2ο (και άρα με το που γίνει αυτό να μεγαλώσει το latency) 

Μπορεί 3,4 πυρήνες απο το πρώτο CCD να δουλεύουν και ξαφνικά να "αρπάξουν" και άλλοι 2 απο το 2ο CCD.

Όσο λοιπόν μόνο το 1 CCD δουλεύει (οι πρώτοι 8 πυρήνες το ένα τσιπ μόνο δηλαδή) το latency ειναι χαμηλό. 

Οπότε αν σε ενδιέφερε αποκλειστικά το gaming δεν θα έπρεπε να αγοράσεις επεξεργαστή με πάνω απο ένα CCD(να πάρεις 6πύρηνο ή 8πύρηνο με άλλα λόγια)  ή θα έπρεπε να απενεργοποιήσεις το 2ο CCD (που δυστυχώς δεν γίνεται "on the fly" δηλαδή για να αποκτήσεις όλους τους πυρήνες σου θα έπρεπε να επανεκκινήσεις το σύστημα να μπεις στο bios και να το αλλάξεις)

Δεν ειναι μόνο αυτό αλλά 2 CCD που δουλεύουν και τα δύο καταναλώνουν παραπάνω ενέργεια απ' ότι αν έπαιζε μόνο το 1 CCD με το ίδιο φορτίο που οδηγεί και σε υψηλότερες θερμοκρασίες που οδηγεί σε χαμηλότερα boost στην συχνότητα που σημαίνει λιγότερα FPS γιαυτό βλέπεις μερικές φορές το 12πύρηνο μοντέλο ή και το 8πύρηνο να έχουν καλύτερες επιδόσεις σε games απότι το 16πύρηνο ασχέτως αν έχει μεγαλύτερο boostclock το τελευταίο σε σύγκριση με τα προηγούμενα 2. 

Τα καλά νέα τώρα είναι ότι θα περιμένει ο επεξεργαστής(ή μάλλον η μητρική)  να "γεμίσει" το πρώτο CCD στο 100% πριν δώσει "δουλειά" στο 2ο CCD οπότε θα έχεις πάντα το χαμηλότερο latency του ενός CCD αν παίζεις παιχνίδια (και αρα κατα πάσα πιθανότητα δεν θα χρειάζεται το παιχνίδι παραπάνω threads απο αυτά που μπορεί να προσφέρει το 1ο CCD απο μόνο του, αν χρειαστείς παραπάνω εννοείται ότι δεν αλλάζει τίποτα πας σε 2 CCD και ανεβαίνει λιγο το latency) . 


Επίσης το SMT/Hyperthreading προσθέτει latency που δεν θα το εξηγήσω γιατί ήδη έγραψα σεντόνι απλά το αναφέρω αν σε ενδιαφέρει να αυξήσεις επιδόσεις στο gaming είτε με Intel είτε με AMD απενεργοποιείς αυτή την λειτουργία. 


Τώρα όλα τα άλλα που έγραψες δεν υπάρχουν ("βάλε cache αλλά όχι παντού ομοιόμορφα" , "ψάξε βρες γιατί δεν δουλεύουν στο φουλ τα ρολόγια" κτλ κτλ)  

Τέλος όσο αφορά την intel νομίζω την έχει νικήσει εδώ και καιρό ειδικά στους server δεν υπάρχει πια η intel συντηρείται απο παλιά συμβόλαια κυρίως όλοι σε epyc πάνε και threadripper, αλλά και οι zen4 για desktop ειναι οι καλύτεροι επεξεργαστές η intel μόνο OC κάνει και με τους raptorlake πάει και αυτό εξάντλησε όλα τα περιθώρια σε watt και hz αν συνεχίσει έτσι σε λίγο θα δίνει και υγρό άζοτο μαζί με κάθε επεξεργαστή και μια κολώνα της ΔΕΗ :P αν δεν γίνει κάποιο θαύμα στην επόμενη γενιά την βλέπω να πουλάει μόνο κάρτες γραφικών σε budget τιμές.

Θα αρκεστώ σε κάτι απλό.

Στο in-game benchmark του amd sponsored Far Cry 6 τα AMD(non 3d) βγάζουν υψηλό average frame rate. Όμως αν δει κανείς το γράφημα των καρέ , υπάρχουν πολύ μεγαλύτερες διακυμάνσεις(μεταβλητότητα) από το αντίστοιχο όλων των intel(παλιών και νέων). Πολύ απλά όσο τα δεδομένα υπάρχουν στην cache, όλα καλά και ανθηρά. Αν όμως τα απαιτούμενα δεδομένα βρίσκονται στη μνήμη τότε βλέπεις βουτιές που τα intel αποφεύγουν με το αρκετά χαμηλότερο RAM latency.

Τα 3D στέκονται αρκετά καλύτερα στο παραπάνω αλλά ζητάνε τραγικά πολλά για σχετικά λίγα cores και ανομοιόμορφες gaming επιδόσεις. Τουτέστιν, δεν επωφελούνται όλα τα games από το γρήγορο σύστημα μνήμης(γενικώς). Πολλά games θέλουν και δυνατό arch/STP και αρκετά threads. Προς το παρόν μόνο ένα μοντέλο τα προσφέρει όλα σε λογική τιμή. Ο 13600K.

Επεξ/σία από pirmen56
Δημοσ. (επεξεργασμένο)
Στις 26/2/2023 στις 12:41 ΜΜ, techon1 είπε

Και όλα αυτά γιατί; Επειδή δε μπορεί να νικήσει την Intel με τον κανονικό τρόπο.

Έχεις δίκιο, ο "κανονικός τρόπος" είναι να κάψεις το σπίτι από τις απαιτήσεις ρεύματος των Intel για να ξεζουμισεις μερικά MHz παραπάνω. Όσο για το "δεν μπορεί να κερδίσει την Intel", σου 'χω νέα (μάλλον το Tom's Hardware σου τα 'χει). Ήταν κάποτε μια CPU (19300KS) που έλεγε ότι είναι η δυνατότερη στο gaming. Κάποτε, όχι τώρα.

https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-9-7950x3d-cpu-review/8

Επεξ/σία από MikeKata
Δημοσ.
10 λεπτά πριν, MikeKata είπε

Έχεις δίκιο, ο "κανονικός τρόπος" είναι να κάψεις το σπίτι από τις απαιτήσεις ρεύματος των Intel. Όσο για το "δεν μπορεί να κερδίσει την Intel", σου 'χω νέα (μάλλον το Tom's Hardware σου τα 'χει). Ήταν κάποτε μια CPU (19300KS) που έλεγε ότι είναι η δυνατότερη στο gaming. Κάποτε, όχι τώρα.

https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-9-7950x3d-cpu-review/8

Ναι, όλα καλά με αυτόν τον επεξεργαστή 

 

8DFA39B1-82DC-4562-B3C1-BECAC39C6391.jpeg

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
11 λεπτά πριν, techon1 είπε

Ναι, όλα καλά με αυτόν τον επεξεργαστή 

 

8DFA39B1-82DC-4562-B3C1-BECAC39C6391.jpeg

Εννοείς ότι CPU που είναι ακόμα επίσημα στο pre-release (28 Φεβρουαρίου είναι το release), χρειάζεται updated software και drivers, και λίγο manual τσεκάρισμα για να δουλέψει σωστά; ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΟ ΠΕΡΙΜΕΝΕ. Και μετά από τα checks είδε ότι ούτως ή άλλως δούλευαν όλα σωστά.
Meanwhile, η καταπληκτική και αλάνθαστη Intel, όταν έβγαλε τους Alder Lake:

https://www.digitaltrends.com/computing/intel-releases-gaming-bug-fix-12th-gen-alder-lake/

https://www.theregister.com/2021/12/01/linux_5_16_alder_lake/

Χαρακτηριστικό ενός fanboy είναι η κοντοφθαλμία και η "κοντή" μνήμη...

Βέβαια για την ταμπακιέρα (απόδοση) δεν έκανες σχόλιο...

Επεξ/σία από MikeKata
Δημοσ. (επεξεργασμένο)
41 λεπτά πριν, MikeKata είπε

Έχεις δίκιο, ο "κανονικός τρόπος" είναι να κάψεις το σπίτι από τις απαιτήσεις ρεύματος των Intel για να ξεζουμισεις μερικά MHz παραπάνω. Όσο για το "δεν μπορεί να κερδίσει την Intel", σου 'χω νέα (μάλλον το Tom's Hardware σου τα 'χει). Ήταν κάποτε μια CPU (19300KS) που έλεγε ότι είναι η δυνατότερη στο gaming. Κάποτε, όχι τώρα.

https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-9-7950x3d-cpu-review/8

Δηλαδή, <10% κατά μέσο όρο. Για όποιον νογάει να κάνει OC με power limits στον απλό 13900K και έχει ένα καλό σετάκι DDR5 32GB κάτω από τα 180€. Οι άσχετοι ας πάνε σε κάτι πιο απλό.

Αλλά γιατί να μας φαίνονται νορμάλ τα 800€ για gaming, όταν μάλιστα διαβάζαμε ειρωνείες για τους 7700Κ των 350€ σε ρόλο gaming CPU; Έχει βγάλει η AMD νέας γενιάς 3D μοντέλο κοντά στα 300€ που δεν το ξέρουμε; Έχει βγάλει κάτι που να πιάνει όλα τα πιθανά σενάρια απαιτήσεων όπως τα 13600K;

Αναφορά σε κείμενο

Βέβαια για την ταμπακιέρα (απόδοση) δεν έκανες σχόλιο...

Από το λινκ σου:

"The $699 Ryzen 9 7950X3D is 12% faster at 1080p gaming at stock settings than the $589 Core i9-13900K and $699 Core i9-13900KS, and 9% faster when the chips are overclocked."

Η διαφορά τιμής(λογικά ~200€) είναι ένα κορυφαίο σετ DDR5. Με ελάχιστο tweaking, που δεν κάνουν οι reviewers(για να μην πούμε τίποτα χειρότερο), πέφτει και άλλο. Μία η άλλη για τον καταναλωτή.

Επεξ/σία από pirmen56
Δημοσ. (επεξεργασμένο)
28 λεπτά πριν, pirmen56 είπε

Δηλαδή, <10% κατά μέσο όρο. Για όποιον νογάει να κάνει OC με power limits στον απλό 13900K και έχει ένα καλό σετάκι DDR5 32GB κάτω από τα 180€. Οι άσχετοι ας πάνε σε κάτι πιο απλό.

Το αστείο είναι ότι το γράφεις σε εμένα που θυμάμαι εποχές πριν κάποια χρόνια που προσπαθούσες να πείσεις και εμένα και όλο το forum που σου απαντούσε ότι το 10-15% παραπάνω που έδινε η Intel σε gaming (εποχές 2018-2019 ήταν) άξιζε για το "ξύλο" που έτρωγε σε multithreading. Μάλιστα θυμάμαι και κάτι σχόλια του στυλ ότι τα benchmarks στα 1080p είχαν bottleneck και οι top Intel συγκρατώνται από τις GPU και πρέπει να μετρήσουμε στα 720p για να δούμε. Τελικά μετράει ή όχι το 10%; Α, και δε μιλάμε για "μέτριους" επεξεργαστές. Μιλάμε για τους top της κάθε εταιρείας.

28 λεπτά πριν, pirmen56 είπε

Αλλά γιατί να μας φαίνονται νορμάλ τα 800€ για gaming,

800; Πάλι αδιάβαστος; 699 είναι. Στα ίδια ακριβώς με το 13900KS. Καταλαβαίνω βέβαια πώς φαίνεται στα μάτια σου.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/232167/intel-core-i913900ks-processor-36m-cache-up-to-6-00-ghz/specifications.html

Μιας και σε αυτό το forum "γνωριζόμαστε", εσύ δεν ήσουν που σε κάθε post που οι άλλοι κράζαμε για τις υψηλές τιμές, υπερθεμάτιζες για Intel και Nvidia ότι αυτά είναι "για λίγους";

28 λεπτά πριν, pirmen56 είπε

όταν μάλιστα διαβάζαμε ειρωνείες για τους 7700Κ των 350€ σε ρόλο gaming CPU;

Δεν έχεις πάρει χαμπάρι ότι ακριβώς αυτό κάνω; Χρησιμοποιώ ΑΚΡΙΒΩΣ το δικό σου επιχείρημα (η πλάκα είναι ότι ο 7700K αναφερόταν στις κουβέντες μας παλαιότερα που προανέφερα) μπας και δεις πόσο αστεία ήταν αυτά που έλεγες τότε. Προσωπικά δε με ενδιαφέρει ούτε ο 7950X3D, ούτε ο 13900KS γιατί είναι εκτός των αναγκών μου. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι η επίδειξη τεχνολογίας που με ωφελεί άμεσα, όπως π.χ το πόσο καλά δούλεψε το IF το 2017 που παρουσιάστηκε και επέτρεψε στην AMD να μας δίνει πολυπύρηνα σε τιμές χώμα, αναγκάζοντας και το κάρο της Intel να κουνηθεί και να δώσει παραπάνω πυρήνες. Και τώρα έχουμε CPUs που κάνουν ΟΛΕΣ τις εργασίες χωρίς να κωλώνουν στο παραμικρό. Και αντίστοιχα το ίδιο συμβαίνει με το 3D stacking (που ξεκινάει από την cache και προβλέπονται κι άλλες εξελίξεις στις CPUs).

28 λεπτά πριν, pirmen56 είπε

Έχει βγάλει η AMD νέας γενιάς 3D μοντέλο κοντά στα 300€ που δεν το ξέρουμε; Έχει βγάλει κάτι που να πιάνει όλα τα πιθανά σενάρια απαιτήσεων όπως τα 13600K;

Πιάνει όλα τα "πιθανά" σενάρια απαιτήσεων ο 13600K; Τι ορίζεις ως "πιθανό σενάριο"; Σε gaming είναι στα ίδια με τον 7600x (που κοστίζει 70$ λιγότερα). Σε multithread του το δίνω. Meanwhile, είναι αιώνες πίσω και στις 2 κατηγορίες από τα top CPUs. Ποια είναι λοιπόν η κατάσταση; Ένα chip που κάνει πολλά καλά άλλα όχι όλα τέλεια στην κατηγορία του. ΑΚΡΙΒΩΣ η ίδια που σου ανέλυα παλιότερα και ανέφερα και πιο πάνω και ακριβώς η ίδια με κάτι CPU του στυλ R5 3600 παλαιότερα.

https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

Καλό είναι να είσαι σταθερός στα επιχειρήματά σου γιατί όπως βλέπεις, χρησιμοποιούνται εναντίον σου κάποια στιγμή...

Επεξ/σία από MikeKata
  • Like 1

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

  • Δημιουργία νέου...