Προς το περιεχόμενο

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσ.

Οι επεξεργαστές Ryzen 7000X3D της AMD ενδέχεται να «κρύβουν» έναν άσσο στο μανίκι τους για να προσφέρουν αυξημένη απόδοση σε συγκεκριμένες εφαρμογές.

Από ότι φαίνεται, οι χρήστες δεν χρειάζεται να ανησυχούν μήπως προτεραιοποιηθεί το «λάθος» CCD την πιο ακατάλληλη στιγμή -από μία δοκιμαστική έκδοση BIOS καταλαβαίνουμε ότι ο χρήστης θα μπορεί να αλλάξει αυτή την «προτεραιότητα», τουλάχιστον για τα μοντέλα Ryzen 9.

Οι επερχόμενοι επεξεργαστές Ryzen 9 7950X3D και 7900X3D θα προσφέρουν δυνατότητα χειροκίνητης τροποποίησης της προτεραιότητας CCD μέσω του BIOS, σύμφωνα με νέες λεπτομέρειες που είδαν το φως της δημοσιότητας. Ο γνωστός leaker με την ονομασία HXL δημοσίευσε στο κοινωνικό δίκτυο Twitter ορισμένες εικόνες που δείχνουν ότι ένα δοκιμαστικό BIOS για μία μητρική της ASUS που βασίζεται στο AMD X670 Chipset (ASUS X670 beta BIOS) επιτρέπει στον χρήστη να τροποποιήσει τους φόρτους εργασίας που εκχωρούνται σε κάθε CCD του επεξεργαστή. Και αυτή είναι μία αρκετά σπουδαία και χρήσιμη δυνατότητα, λόγω του τρόπου διαμόρφωσης των συγκεκριμένων επεξεργαστών Ryzen 9. Οι επεξεργαστές AMD Ryzen 9 7950X3D και 7900X3D περιλαμβάνουν δύο μονάδες CCD -πρόκειται για ξεχωριστά chiplets που περιέχουν τους πυρήνες του επεξεργαστή- ωστόσο μόνο η στοίβα ενός από αυτά περιλαμβάνει και την πρόσθετη λανθάνουσα μνήμη 3D V-Cache. Επειδή το άλλο CCD δεν περιλαμβάνει την «ευαίσθητη» 3D V-Cache ωστόσο, είναι και εκείνο που φέρει την υψηλότερη ενισχυμένη (Boost Clock) συχνότητα λειτουργίας, κάτι έχει επιβεβαιωθεί και από την ίδια την AMD.

Αυτό που ουσιαστικά πρέπει να κρατήσουμε από την ανάρτηση του χρήστη του Twitter, HXL, είναι ότι ορισμένοι φόρτοι εργασίας -όπως για παράδειγμα τα παιχνίδια- επωφελούνται σε μεγάλο βαθμό από την προσωρινή μνήμη ενώ άλλοι επωφελούνται περισσότερο από την υψηλότερη συχνότητα λειτουργίας. Μάλιστα, κάποιοι τύποι παιχνιδιών, ενδέχεται να επωφελούνται περισσότερο από την υψηλότερη ενισχυμένη συχνότητα λειτουργίας. Θεωρητικά, το ποια εφαρμογή ή παιχνίδι αξιοποιεί ποιο CCD είναι κάτι που γίνεται απρόσκοπτα και παρασκηνιακά μεταξύ των Windows και του προγράμματος οδήγησης της AMD ωστόσο πάντα υπάρχει η πιθανότητα τα πράγματα να μην πάνε ακριβώς όπως θα έπρεπε. Αυτό λοιπόν που κάνει η συγκεκριμένη δοκιμαστική έκδοση του BIOS της ASUS, είναι ένα επιτρέπει στον χρήστη να δώσει χειροκίνητα προτεραιότητα σε ένα από τα δύο CCD ώστε να απολαμβάνει την υψηλότερη απόδοση κατά περίπτωση, παρακάμπτοντας το πρόγραμμα οδήγησης και το λειτουργικό σύστημα. Επί του παρόντος, δεν γνωρίζουμε αν η συγκεκριμένη δυνατότητα θα προσφέρεται μόνο από τα mainboards που βασίζονται στο AMD X670 Chipset ή θα προσφέρεται και από τα οικονομικότερα μοντέλα. Οι νέοι επεξεργαστές AMD Ryzen 9 7950X3D και 7900X3D πρόκειται να διατεθούν στις 28 Φεβρουαρίου. 


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

  • Απαντ. 51
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοσιευμένες Εικόνες

Δημοσ.

Και όπως είπε κάποτε ένας σοφός: "Push me and then just hurt me, till I can get my, satisfaction"

Απο τη μύγα ξύγκι και να δούμε ποιός θα πληρώνει το ρεύμα στο τέλος 😆

Πέρα απ΄την πλάκα, θεωρώ είναι κάτι το ενδιαφέρον για όσους πραγματικά θα το αξιοποιήσουν

  • Thanks 1
Δημοσ.
Αναφορά σε κείμενο

... ο γνωστός leaker με την ονομασία HXL ...

Με άλλα λόγια, αυτός που έχει επιφορτιστεί - πληρωθεί κλπ κλπ, με τμήμα του PR της εταιρείας.

Δημοσ.

Αυτοί οι επεξεργαστές-φρανκενστάιν από την AMD έχουν καταντήσει πολύ κουραστικοί ρε παιδί μου.

Βάλε cores, αλλά χωρισμένους σε διαφορετικά CCD

Πρόσεξε μη χρησιμοποιήσεις λάθος CCD

Βάλε cache αλλά όχι παντού ομοιόμορφα

Πρόσεξε μη χρησιμοποιήσεις λάθος cache

Βάλε ρολόγια διαφορετικά παντού

Ψάξε βρες γιατί δεν δουλεύουν στο full τα ρολόγια

Έχουμε καταντήσει κάθε χαρακτηριστικό να έρχεται με δεκαπέντε αστερίσκους πλέον. Για να μη μιλήσω για τα hardware bugs που η λίστα δεν τελειώνει ούτε αύριο.

Και όλα αυτά γιατί; Επειδή δε μπορεί να νικήσει την Intel με τον κανονικό τρόπο.

"νΑι αΛλΑ εΜεΙς εΧοΥμΕ 5nm φΙλΑρΑκΙ" Μπράβο να τα χαίρεστε.

  • Like 11
  • Thanks 2
  • Confused 16
  • Sad 3
Δημοσ.
31 λεπτά πριν, techon1 είπε

Αυτοί οι επεξεργαστές-φρανκενστάιν από την AMD έχουν καταντήσει πολύ κουραστικοί ρε παιδί μου.

Βάλε cores, αλλά χωρισμένους σε διαφορετικά CCD

Πρόσεξε μη χρησιμοποιήσεις λάθος CCD

Βάλε cache αλλά όχι παντού ομοιόμορφα

Πρόσεξε μη χρησιμοποιήσεις λάθος cache

Βάλε ρολόγια διαφορετικά παντού

Ψάξε βρες γιατί δεν δουλεύουν στο full τα ρολόγια

Έχουμε καταντήσει κάθε χαρακτηριστικό να έρχεται με δεκαπέντε αστερίσκους πλέον. Για να μη μιλήσω για τα hardware bugs που η λίστα δεν τελειώνει ούτε αύριο.

Και όλα αυτά γιατί; Επειδή δε μπορεί να νικήσει την Intel με τον κανονικό τρόπο.

"νΑι αΛλΑ εΜεΙς εΧοΥμΕ 5nm φΙλΑρΑκΙ" Μπράβο να τα χαίρεστε.

Τα ίδια κάνει η intel με μεγαλύτερη κατανάλωση ...

  • Like 9
  • Thanks 8
Δημοσ.

Οι επερχόμενοι επεξεργαστές Ryzen 7000X3D Series έρχονται με ένα τρικ που αυξάνει την ΤΙΜΗ ΠΑΡΑΚΑΛΩ. (ΤΟ ΙΔΙΟ ΙΣΧΎΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ INTEL)

  • Like 3
  • Thanks 2
Δημοσ.
1 ώρα πριν, techon1 είπε

Και όλα αυτά γιατί; Επειδή δε μπορεί να νικήσει την Intel με τον κανονικό τρόπο.

Η AMD έχει βγάλει ουκ ολίγες φορές καλύτερους επεξεργαστές. Από το μακρινό 2003 μέχρι και σήμερα. Και λέμε καλύτερους, καλύτερους. Όχι ψάξε να βρεις τις διαφορές... Κανονικά; η ιντελ έχει 3 καταδίκες για αθέμιτο ανταγωνισμό. Ψάξε στο νετ θα τα βρεις... Τι θα πει κανονικά;; με αυτή την λογική θα έπρεπε να είμαστε στα 8 bit γιατί αυτό ήταν κανονικό.. Όχι όχι όχι.. Ούτε κασε πρώτου επιπέδου δεν είχαν... Βασικά ούτε τα σετ εντολών. Γιατί δεν είναι κανονικά... Βασικά.. Ούτε ψήκτρα.. Ούτε αυτό είναι κανονικό.. Ούτε μητρική.. Τπτ. Ότι θέλει γράφει ο καθένας... 

  • Like 11
  • Thanks 5
  • Confused 1
  • Sad 1
Δημοσ.

Λάθος επιλογή λέξεων στον τίτλο το "αυξάνει" την απόδοση.

Το πρόβλημα της επιλογής "σωστού" πυρήνα τον είχε και η intel μια και έπρεπε να  υποστηρίξουν τα Windows το να μην πάει κάτι απαιτητικό σε E-Core.

Να επιλέγεται ο κατάλληλος πυρήνας μέσω Bios είναι ενδεχομένως καλύτερο.

Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να βλέπουν μερικοί οπαδικά το θέμα AMD vs Intel.

Περισσότερο πρέπει να γκρινιάζουμε στους τοπικούς "επίσημους" retailers να μην μας γδύνουν, παρά για τις επιλογές των intel/amd για το ποια κατεύθυνση είναι η "σωστή" στο να καινοτομήσουν.

  • Like 1
Δημοσ.
2 ώρες πριν, techon1 είπε

Αυτοί οι επεξεργαστές-φρανκενστάιν από την AMD έχουν καταντήσει πολύ κουραστικοί ρε παιδί μου.

Βάλε cores, αλλά χωρισμένους σε διαφορετικά CCD

Πρόσεξε μη χρησιμοποιήσεις λάθος CCD

Βάλε cache αλλά όχι παντού ομοιόμορφα

Πρόσεξε μη χρησιμοποιήσεις λάθος cache

Βάλε ρολόγια διαφορετικά παντού

Ψάξε βρες γιατί δεν δουλεύουν στο full τα ρολόγια

Έχουμε καταντήσει κάθε χαρακτηριστικό να έρχεται με δεκαπέντε αστερίσκους πλέον. Για να μη μιλήσω για τα hardware bugs που η λίστα δεν τελειώνει ούτε αύριο.

Και όλα αυτά γιατί; Επειδή δε μπορεί να νικήσει την Intel με τον κανονικό τρόπο.

"νΑι αΛλΑ εΜεΙς εΧοΥμΕ 5nm φΙλΑρΑκΙ" Μπράβο να τα χαίρεστε.

Πάρε Intel. Εκεί όλοι οι πυρήνες είναι ΙΔΙΟΙ.

  • Thanks 2
  • Confused 1
Δημοσ.
1 λεπτό πριν, Teddy77 είπε

Το πρόβλημα της επιλογής "σωστού" πυρήνα τον είχε και η intel μια και έπρεπε να  υποστηρίξουν τα Windows το να μην πάει κάτι απαιτητικό σε E-Core.

Η ιντελ εχει hardware scheduler και απλα χρειαζοταν να συνεργαστουν σωστα τα windows. Ο 7950x3d δεν εχει. Οποτε φανταζομαι, οτι αν θες παιχνιδια βαζεις priority για τους πυρηνες με 3d cache με την χαμηλη συχνοτητα και χανεις το οφελος που εχουν οι αλλοι με την υψηλοτερη συχνοτητα σε single core εφαρμογες. Θα δειξει βεβαια σε λιγες μερες το τι γινεται.

  • Like 1
Δημοσ. (επεξεργασμένο)
12 λεπτά πριν, vegito είπε

Η ιντελ εχει hardware scheduler και απλα χρειαζοταν να συνεργαστουν σωστα τα windows. Ο 7950x3d δεν εχει. Οποτε φανταζομαι, οτι αν θες παιχνιδια βαζεις priority για τους πυρηνες με 3d cache με την χαμηλη συχνοτητα και χανεις το οφελος που εχουν οι αλλοι με την υψηλοτερη συχνοτητα σε single core εφαρμογες. Θα δειξει βεβαια σε λιγες μερες το τι γινεται.

Δεν είπα κάτι διαφορετικό. Κάθε αρχή και δύσκολη.

Βέβαια κάποια παιχνίδια προτιμούν υψηλότερη συχνότητα από μεγαλύτερη cache, οπότε η AMD έχει έναν παραπάνω πονοκέφαλο για τους 79ΧΧ X3D.

Το ότι έχουμε επιλογές είναι γενικά καλό θεωρώ, αρκεί να μπορούμε να τα αγοράζουμε!

Από εβδομάδα η AMD έχει παγκόσμια προσφορά έως 125ευρώ(edit:dollars λέει) έκπτωση σε 7XXX επεξεργαστές (μάλλον όχι τους X3D), αν αγοραστούν ως bundle με τα (τελείως overpriced) AM5 motherboards και DDR5.

Το θέμα εδώ είναι ότι αυτές οι προσφορές συνήθως ισχύουν μόνο με τους "επίσημους" partners της AMD και στην Ελλάδα είναι μόνο Plaisio+Msystems (οι οποίοι έχουν ήδη μη ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με τα λοιπά "μαγαζάκια").

Επεξ/σία από Teddy77
  • Like 2
Δημοσ.

Εχετε καταντησει fanboys της AMD και της INTEL λες και εχετε ποσοστα!Οτι δεν σας αρεσει μην το αγορασετε και οτι σας αρεσει παρτε το!Ειναι τοσο απλο!Ουτε με το μηλο δεν κανετε ετσι πια!απαπααπαπαπαπα

  • Like 6
Δημοσ. (επεξεργασμένο)
Στις 26/2/2023 στις 1:21 ΜΜ, PhilippeRaimo είπε

Push me and then just hurt me, till I can get my, satisfaction"

Push me and then just touch me είναι kinky boy :P 
 

Στις 26/2/2023 στις 1:41 ΜΜ, techon1 είπε

Αυτοί οι επεξεργαστές-φρανκενστάιν από την AMD έχουν καταντήσει πολύ κουραστικοί ρε παιδί μου.

Βάλε cores, αλλά χωρισμένους σε διαφορετικά CCD

Πρόσεξε μη χρησιμοποιήσεις λάθος CCD

Βάλε cache αλλά όχι παντού ομοιόμορφα

Πρόσεξε μη χρησιμοποιήσεις λάθος cache

Βάλε ρολόγια διαφορετικά παντού

Ψάξε βρες γιατί δεν δουλεύουν στο full τα ρολόγια

Έχουμε καταντήσει κάθε χαρακτηριστικό να έρχεται με δεκαπέντε αστερίσκους πλέον. Για να μη μιλήσω για τα hardware bugs που η λίστα δεν τελειώνει ούτε αύριο.

Και όλα αυτά γιατί; Επειδή δε μπορεί να νικήσει την Intel με τον κανονικό τρόπο.

"νΑι αΛλΑ εΜεΙς εΧοΥμΕ 5nm φΙλΑρΑκΙ" Μπράβο να τα χαίρεστε.

Βασικές αρχές στο hardware είναι απλά με την intel δεν έδινες σημασία γιατί σου σερβίριζε συνέχεια τα ίδια τα χθεσινά τα μπαγιάτικα με άλλο περιτύλιγμα :P 

Όταν μιλάμε για GAMING   τότε τα FPS κρίνονται απο  το latency επεξεργαστή και το latency κάρτας γραφικών, αυτό που ειναι μεγαλύτερο επηρεάζει τα FPS 

Πχ Για να βγει 1 frame(καρέ/εικόνα) στην οθόνη σου κάθονται ο επεξεργαστής και η κάρτα γραφικών και επεξεργάζονται επιμέρους στοιχεία που χρειάζονται προκειμένου να "βγεί" αυτό το frame, η επεξεργασία αυτή θέλει χρόνο για να τελειώσει αυτή την χρονική διάρκεια την ονομάζουμε latency εδώ.

Aν ο επεξεργαστής έχει 15 ms latency και η κάρτα γραφικών 20 ms (αυτά πάντα για ένα συγκεκριμένο έργο rendering πιο απλά για ένα Χ επίπεδο στο Υ παιχνίδι, στο αμέσως επόμενο επίπεδο μπορεί η πολυπλοκότητα να ειναι διαφορετική και να αλλάξουν αυτά ας πούμε και ας μιλάμε για το ίδιο game βασικά και στο ίδιο το επίπεδο μπορεί να αλλάξουν αλλά σταματάω εδώ.)  

Τότε ο χρόνος για να βγει το frame (frame time) ειναι ο χρόνος που χρειάζεται να επεξεργαστεί το frame η συσκευή (επεξεργαστής ή κάρτα γραφικών) που έχει το μεγαλύτερο latency για την επεξεργασία του συγκεκριμένου frame. 

Εδώ πάει να πει ότι το game θα παίξει με 50 FPS (1000/20) , 1 δευτερόλεπτο = 1000ms.

Αν αλλάξουμε τώρα επεξεργαστή στο σύστημα και φορτώσουμε το ίδιο παιχνίδι ίδιες ρυθμίσεις ίδια  τα πάντα και η κάρτα γραφικών ίδια με πριν, αλλά ο επεξεργαστής που βάλαμε ειναι πιο αργός και πες ο πιο αργός επεξεργαστής έχει 22 ms latency (ενώ η κάρτα μιας και ειναι ίδια και όλα τα άλλα ίδια συνεχίζει να έχει 20 ms latency) 

Τότε πάει να πει ότι το game θα παίξει με 45,5 FPS (1000/22) <--- πρόσεξε ότι τώρα διαιρέσαμε με το latency του επεξεργαστή γιατί αυτός είχε παραπάνω latency σε σχέση με την κάρτα γραφικών ώστε στην συνεργασία τους να βγει 1 frame (22 > 20

Επίσης δεν ειναι στατικές αυτές οι καταστάσεις, όπως ανέφερα και πιο πάνω, δηλαδή στο "Α" frame μπορεί η κάρτα γραφικών να έχει μεγαλύτερο latency στο "Β" frame ο επεξεργαστής να ειναι αυτός με το μεγαλύτερο latency κ.ο.κ 

Για παράδειγμα, στο Α frame μπορεί να δείχνει το τέλος μιας έκρηξης (άρα περισσότερα πολύγωνα μέσα στο frame άρα η κάρτα γραφικών επιβαρύνεται περισσότερο με αποτέλεσμα να μεγαλώνει το latency της) στο Β frame τελείωσε το animation της έκρηξης αλλά εμφανίζονται πολλά bot/εχθροί (άρα ΑΙ που επιβαρύνει τον φόρτο του επεξεργαστή και άρα μεγαλώνει το latency του για το B frame) 

Απο τι εξαρτάται το latency της κάρτας γραφικών;
Δεν ενέχονται οι πληροφορίες αυτές στον ορίζοντα της απάντησης μου ως προς εσένα, εντελώς γενικά μια καλύτερη/γρηγορότερη/ακριβότερη κάρτα έχει χαμηλότερο latency σε σχέση με μια φθηνότερη/αργότερη αν κληθούν και οι 2 να επεξεργαστούν το ίδιο frame και όλο το υπόλοιπο hardware (μνήμη, επεξεργαστής κτλ) ειναι το ίδιο. 
 

Πότε ένας επεξεργαστής έχει χαμηλότερο latency ;
Λοιπόν για πολλούς λόγους πχ μεγαλύτερο IPC,περισσότερα Hz (όταν συγκρίνουμε ίδια αρχιτεκτονική) κτλ κτλ που και αυτά ειναι εκτός του ορίζοντα της συζήτησης. 

Το χαρακτηριστικό που μας νοιάζει όσο αφορά την απάντηση ειναι η μνήμη και τα επίπεδα της (κυρίως για την συζήτηση μας η level 3 cache και η level 4 που την λέμε RAM συνήθως) 



Όσο μεγαλύτερο το επίπεδο τόσο μεγαλύτερη η χωρητικότητα της μνήμης (γιατί το επιτρέπει ο φυσικός διαθέσιμος χώρος όσο μικρότερο το επίπεδο τόσο πιο κοντά στους πυρήνες ειναι άρα τόσο πιο περιορισμένος o κενός χώρος πάνω στο die που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μνήμη ) το ιδανικό θα ήταν να είχαμε όλη την μνήμη σε μορφή l1 cache αλλά ειναι αδύνατο γιατί δεν υπάρχει χώρος ούτε για αστείο.. γιαυτο την "σπάμε" σε διάφορα επίπεδα. 
Το μειονέκτημα εδώ (στο σπάσιμο) ειναι ότι όσο ανεβαίνει το επίπεδο (l2,l3,l4) τόσο ειναι πιο αργή η επικοινωνία μεταξύ της μνήμης αυτής και των core, γιατί πολύ απλά μεγαλώνει η φυσική απόσταση της απο τους πυρήνες για παράδειγμα η level 4 μνήμη, η RAM δηλαδή, είναι έξω απο τον επεξεργαστή (τα γνωστά στικάκια ή αλλιώς dimms ) ενώ η l3 ειναι μέσα στο package (στο εσωτερικό) του επεξεργαστή και άρα ειναι πολύ πιο γρήγορη. 

Άρα όσο πιο αργή αυτή η επικοινωνία τόσο μεγαλύτερο το latency του επεξεργαστή. 


Πως μπορεί να βελτιωθεί αυτή η επικοινωνία; Αυξάνοντας την συχνότητα της μνήμης(πχ απο ddr4 3600 να κάνεις OC σε 3800 -και η συχνότητα χαμηλότερων επιπέδων cache μπορεί να αυξηθεί το κατα πόσο και υπο ποιες συνθήκες έχει να κάνει με την αρχιτεκτονική του επεξεργαστή) χωρίς όμως να αυξήσεις το latency της ίδιας της μνήμης (του dimm δηλαδή), διαφορετικά ο μόνος άλλος τρόπος ειναι να αυξήσεις το μέγεθος της μνήμης αλλά αυτό ισχύει  μόνο για l3 και κάτω και αυτό πολύ απλά γιατί η l4 εξ ορισμού ειναι η αργότερη οπότε θέλουμε να την "συμβουλευόμαστε" όσο το δυνατόν λιγότερο για να κερδίσουμε χρόνο (να μειώσουμε το latency του επεξεργαστή δηλαδή).


Σκέψου ένας φούρναρης(CPU core) έχει έναν βοηθό(northbridge bus/infinity fabric) και ένα δοχείο(l3 cache) με αλεύρι(δεδομένα προς επεξεργασία)  κάθε φορά που τελειώνει το αλεύρι απο το δοχείο ο φούρναρης στέλνει τον βοηθό του για να πάει στο μύλο ( l4 cahce/DDR RAM) και να γεμίσει ένα σακί με αλεύρι και να του το φέρει πίσω έτσι ώστε ο φούρναρης να μπορεί να συνεχίσει να πλάθει καρβέλια. 

Απο το δοχείο ο φούρναρης βγάζει πολύ γρήγορα αλεύρι γιατί είναι δίπλα του (= μηδαμινό latency) αλλά για να πάει ο βοηθός μέχρι τον μύλο και να περιμένει ναγεμίσει ο μυλωνάς το σακί του βοηθού με αλεύρι (latency που εισάγει το dimm της RAM ) καθώς και να γυρίσει πίσω θέλει κάποιο χρόνο που απο αυτόν εξαρτάται πόσα καρβέλια θα προλάβει να πλάσει ο φούρναρης εκείνη την ημέρα (latency ) 

Θα μπορούσε ο βοηθός να πηγαινοέρχεται πιο συχνά για να μειωθεί αυτός ο χρόνος (αύξηση συχνότητας του dimm της μνήμης RAM) αλλά όπως και να το κάνεις το πήγαινε έλα ειναι χρονοβόρο... Όταν το δοχείο ειναι άδειο ο φούρναρης δεν μπορεί να πλάσει... 

Οπότε μια καλύτερη λύση ειναι να  αγοράσει ο φούρναρης μεγαλύτερο δοχείο (αύξηση της l3 cache σειρά Χ3D καλή ώρα) έτσι ώστε να χρειάζεται ο βοηθός να πηγαίνει λιγότερες φορές στον μύλο και άρα ο φούρναρης θα μπορεί πιο συχνά να κάνει καρβέλια μιας και τα πέρα δώθε θα μειωθούν και άρα και η αναμονή για να τελειώσουν αυτά τα πέρα δώθε. 


Καλύψαμε το γιατί ειναι καλό να έχεις μεγάλη l3 cache (Χ3D)  και σε μεγάλη συχνότητα (HBM2) όταν παίζεις παιχνίδια. 


Πάμε τώρα στα CCD

Δεν υπάρχει σωστό και λάθος απλά το CCD ειναι ένα τσιπ με 8 πυρήνες (ή 6)
Αν πάρεις επεξεργαστή με 2 CCD τότε έχεις 2 τσιπ με πχ 16 πυρήνες σύνολο (8 το κάθε τσιπ)

Αν απασχολούνται και τα 2 CCD το latency ειναι μεγαλύτερο γιατί μοιράζονται  την ίδια l3 cache  οπότε πρέπει ο "βοηθός" να πηγαίνει και στο ένα και στο άλλο..

Το πρόβλημα τώρα (όσο αφορά το gaming) ειναι αυτό ακριβώς ότι αυξάνεται το latency και ότι (ειδικά στα windows με το το σάπιο γκόβερνο που έχουν ) δεν χρειάζεται να ειναι 100% το 1ο CCD για να "πάρει δουλειά" το 2ο (και άρα με το που γίνει αυτό να μεγαλώσει το latency) 

Μπορεί 3,4 πυρήνες απο το πρώτο CCD να δουλεύουν και ξαφνικά να "αρπάξουν" και άλλοι 2 απο το 2ο CCD.

Όσο λοιπόν μόνο το 1 CCD δουλεύει (οι πρώτοι 8 πυρήνες το ένα τσιπ μόνο δηλαδή) το latency ειναι χαμηλό. 

Οπότε αν σε ενδιέφερε αποκλειστικά το gaming δεν θα έπρεπε να αγοράσεις επεξεργαστή με πάνω απο ένα CCD(να πάρεις 6πύρηνο ή 8πύρηνο με άλλα λόγια)  ή θα έπρεπε να απενεργοποιήσεις το 2ο CCD (που δυστυχώς δεν γίνεται "on the fly" δηλαδή για να αποκτήσεις όλους τους πυρήνες σου θα έπρεπε να επανεκκινήσεις το σύστημα να μπεις στο bios και να το αλλάξεις)

Δεν ειναι μόνο αυτό αλλά 2 CCD που δουλεύουν και τα δύο καταναλώνουν παραπάνω ενέργεια απ' ότι αν έπαιζε μόνο το 1 CCD με το ίδιο φορτίο που οδηγεί και σε υψηλότερες θερμοκρασίες που οδηγεί σε χαμηλότερα boost στην συχνότητα που σημαίνει λιγότερα FPS γιαυτό βλέπεις μερικές φορές το 12πύρηνο μοντέλο ή και το 8πύρηνο να έχουν καλύτερες επιδόσεις σε games απότι το 16πύρηνο ασχέτως αν έχει μεγαλύτερο boostclock το τελευταίο σε σύγκριση με τα προηγούμενα 2. 

Τα καλά νέα τώρα είναι ότι θα περιμένει ο επεξεργαστής(ή μάλλον η μητρική)  να "γεμίσει" το πρώτο CCD στο 100% πριν δώσει "δουλειά" στο 2ο CCD οπότε θα έχεις πάντα το χαμηλότερο latency του ενός CCD αν παίζεις παιχνίδια (και αρα κατα πάσα πιθανότητα δεν θα χρειάζεται το παιχνίδι παραπάνω threads απο αυτά που μπορεί να προσφέρει το 1ο CCD απο μόνο του, αν χρειαστείς παραπάνω εννοείται ότι δεν αλλάζει τίποτα πας σε 2 CCD και ανεβαίνει λιγο το latency) . 


Επίσης το SMT/Hyperthreading προσθέτει latency που δεν θα το εξηγήσω γιατί ήδη έγραψα σεντόνι απλά το αναφέρω αν σε ενδιαφέρει να αυξήσεις επιδόσεις στο gaming είτε με Intel είτε με AMD απενεργοποιείς αυτή την λειτουργία. 


Τώρα όλα τα άλλα που έγραψες δεν υπάρχουν ("βάλε cache αλλά όχι παντού ομοιόμορφα" , "ψάξε βρες γιατί δεν δουλεύουν στο φουλ τα ρολόγια" κτλ κτλ)  

Τέλος όσο αφορά την intel νομίζω την έχει νικήσει εδώ και καιρό ειδικά στους server δεν υπάρχει πια η intel συντηρείται απο παλιά συμβόλαια κυρίως όλοι σε epyc πάνε και threadripper, αλλά και οι zen4 για desktop ειναι οι καλύτεροι επεξεργαστές η intel μόνο OC κάνει και με τους raptorlake πάει και αυτό εξάντλησε όλα τα περιθώρια σε watt και hz αν συνεχίσει έτσι σε λίγο θα δίνει και υγρό άζοτο μαζί με κάθε επεξεργαστή και μια κολώνα της ΔΕΗ :P αν δεν γίνει κάποιο θαύμα στην επόμενη γενιά την βλέπω να πουλάει μόνο κάρτες γραφικών σε budget τιμές.

Επεξ/σία από Dr_Pepper
  • Like 7
  • Thanks 18
  • Confused 1
Δημοσ.
1 ώρα πριν, Dr_Pepper είπε

Push me and then just touch me είναι kinky boy :P 
 

Βασικές αρχές στο hardware είναι απλά με την intel δεν έδινες σημασία γιατί σου σερβίριζε συνέχια τα ίδια τα χθεσινά τα μπαγιάτικα με άλλο περιτύλιγμα :P 

Όταν μιλάμε για GAMING   τότε τα FPS κρίνονται απο  το latency επεξεργαστή και το latency κάρτας γραφικών, αυτό που ειναι μεγαλύτερο επιρεάζει τα FPS 

Πχ αν ο επεξεργαστής έχει 15 ms latency και η κάρτα γραφικών 20 ms (αυτά πάντα για ένα συγκεκριμένο έργο rendering πιο απλά για ένα Χ επίπεδο στο Υ παιχνίδι, στο αμέσως επόμενο επίπεδο μπορεί η πολυπλοκότητα να ειναι διαφορετική και να αλλάξουν αυτά ας πούμε και ας μιλάμε για το ίδιο game βασικά και στο ίδιο το επίπεδο μπορεί να αλλάξουν αλλά σταματάω εδώ.) 

Τότε πάει να πει ότι το game θα παίξει με 50 FPS (1000/20) , 1 δευτερόλεπτο = 1000ms.

Αν αλλάξουμε τώρα επεξεργαστή στο σύστημα και φορτώσουμε το ίδιο παιχνίδι ίδιες ρυθμίσεις ίδια  τα πάντα και η κάρτα γραφικών ίδια με πριν, αλλά ο επεξεργαστής που βάλαμε ειναι πιο αργός και πες ο πιο αργός επεξεργαστής έχει 22 ms latency (ενώ η κάρτα μιας και ειναι ίδια και όλα τα άλλα ίδια συνεχίζει να έχει 20 ms latency) 

Τότε το πάιε να πει ότι το game θα παίξει με 45,5 FPS (1000/22) <--- πρόσεξε ότι τώρα διαιρέσαμε με το latency του επεξεργαστή γιατί αυτός είχε παραπάνω latency σε σχέση με την κάρτα γραφικών ώστε στην συνεργασία τους να βγει 1 frame (22 > 20

Απο τι εξαρτάται το latency της κάρτας γραφικών; Δεν ενέχονται οι πληροφορίες αυτές στον ορίζοντα της απάντησης μου ως προς εσένα, εντελώς γενικά μια καλύτερη/γρηγορότερη/ακριβότερη κάρτα έχει χαμηλότερο latency σε σχέση με μια φθηνότερη/αργότερη αν κληθούν και οι 2 να επεξεργαστούν το ίδιο frame και όλο το υπόλοιπο hardware (μνήμη, επεξεργαστής κτλ) ειναι το ίδιο. 

 

Πότε ένας επεξεργαστής έχει χαμηλότερο latency ; Λοιπόν για πολλούς λόγους πχ μεγαλύτερο IPC,περισσότερα Hz (όταν συγκρίνουμε ίδια αρχιτεκτονική) κτλ κτλ που και αυτά ειναι εκτός του ορίζοντα της συζήτησης. 

Το χαρακτηριστικό που μας νοιάζει όσο αφορά την απάντηση ειναι η μνήμη και τα επίπεδα της (κυρίως για την συζήτηση μας η level 3 cache και η level 4 που την λέμε RAM συνήθως) 



Όσο μεγαλύτερο το επίπεδο τόσο μεγαλύτερη η χωρητικότητα της μνήμης (γιατί το επιτρέπει ο φυσικός διαθέσιμος χώρος όσο μικρότερο το επίπεδο τόσο πιο κοντά στους πυρήνες ειναι άρα τόσο πιο περιορισμένος o κενός χώρος πάνω στο die που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μνήμη ) 
αλλά επίσης τόσο πιο αργή η επικοινωνία μεταξύ της μνήμης αυτής και των core (γιατί πολύ απλά μεγαλώνει η φυσική απόσταση της απο τους πυρήνες για παράδειγμα η level 4 μνήμη, η RAM δηλαδή ειναι έξω απο τον επεξεργαστή (τα γνωστά στικάκια ή αλλιώς dimms ) ενώ η l3 ειναι μέσα στο package (στο εσωτερικό) του επεξεργαστή και άρα ειναι πολύ πιο γρήγορη. 

Άρα όσο πιο αργή αυτή η επικοινωνία τόσο μεγαλύτερο το latency του επεξεργαστή. 


Πως μπορεί να βελτιωθεί αυτή η επικοινωνία; Αυξάνοντας την συχνότητα της μνήμης(πχ απο ddr4 3600 να κάνεις OC σε 3800) χωρίς όμως να αυξήσεις το latency της ίδιας της μνήμης (του dim δηλαδή), διαφορετικά ο μόνος άλλος τρόπος ειναι να αυξήσεις το μέγεθος της μνήμης αλλά αυτό ισχύει  μόνο για l3 και κάτω και αυτό πολύ απλά γιατί η l4 εξ ορισμού ειναι η αργότερη οπότε θέλουμε να την "συμβουλευόμαστε" όσο το δυνατόν λιγότερο για να κερδίσουμε χρόνο (να μειώσουμε το latency του επεξεργαστή δηλαδή) 

Σκέψου ένας φούρναρης(CPU core) έχει έναν βοηθό(northbridge bus/infinity fabric) και έναν μεγάλο δοχείο(l3 cache) με αλεύρι(δεδομένα προς επεξεργασία)  κάθε φορά που τελειώνει το αλεύρι απο το δοχείο ο φούρναρης στέλνει τον βοηθό του για να πάει στο μύλο ( l4 cahce/DDR RAM) και να γεμίσει ένα σακί με αλεύρι και να του το φέρει πίσω έτσι ώστε ο φούρναρης να μπορεί να συνεχίσει να πλάθει καρβέλια. 

Απο το δοχείο ο φούρναρης βγάζει πολύ γρήγορα αλεύρι γιατί ειναι δίπλα του (ελάχιστο latency) αλλά για να πάει ο βοηθός μέχρι τον μύλο και να περιμένει ο βοηθός να γεμίσει ο μυλωνάς το σακί του βοηθού με αλεύρι (latency dimm ) καθώς και να γυρίσει πίσω θέλει κάποιο χρόνο που απο αυτόν εξαρτάται πόσα καρβέλια θα προλάβει να πλάσει ο φούρναρης εκείνη την ημέρα (latency ) 

Θα μπορούσε ο βοηθός να πηγαινοέρχεται πιο συχνά για να μειωθεί αυτός ο χρόνος (αύξηση συχνότητας του dimm της μνήμης RAM) αλλά όπως και να το κάνεις το πήγαινε έλα ειναι χρονοβόρο... όταν το δοχείο ειναι άδειο ο φούρναρης δεν μπορεί να πλάσει... 

Οπότε μια καλύτερη λύση ειναι να  αγοράσει ο φούρναρης μεγαλύτερο δοχείο (αύξηση της l3 cache σειρά Χ3D καλή ώρα) έτσι ώστε να χρειάζεται ο βοηθός να πηγαίνει λιγότερες φορές στον μύλο και άρα ο φούρναρης θα μπορεί πιο συχνά να κάνει καρβέλια μιας και τα πέρα δώθε θα μειωθούν και άρα και η αναμονή για να τελειώσουν αυτά τα πέρα δώθε. 


Καλύψαμε το γιατί ειναι καλό να έχεις μεγάλη l3 chache (Χ3D)  και σε μεγάλη συχνότητα (HBM2) όταν παίζει παιχνίδια. 


Πάμε τώρα στα CCD

Δεν υπάρχει σωστό και λάθος απλά το CCD ειναι ένα τσιπ με 8 πυρήνες 
Αν πάρεις επεξεργαστή με 2 CCD τότε έχεις 2 τσιπ με πχ 16 πυρήνες

Αν απασχολούνται και τα 2 CCD το latency ειναι μεγαλύτερο γιατί μοιράζονται  την ίδια l3 cache  οπότε πρέπει ο "βοηθός" να πηγαίνει και στο ένα και στο άλλο 

Το πρόβλημα τώρα (όσο αφορά το gaming) ειναι αυτό ακριβώς ότι αυξάνεται το latency και ότι (ειδικά στα windows με το το σάπιο γκόβερνο που έχουν ) δεν χρειάζεται να ειναι 100% το 1ο CCD για να "πάρει δουλειά" το 2ο (και άρα με το που γίνει αυτό να μεγαλώσει το latency) 

Μπορεί 3,4 πυρήνες απο το πρώτο CCD να δουλεύουν και ξαφνικά να "αρπάξουν" και άλλοι 2 απο το 2ο CCD.

Όσο λοιπόν μόνο το 1 CCD δουλεύει (οι πρώτοι 8 πυρήνες το ένα τσιπ μόνο δηλαδή) το latency ειναι χαμηλό. 

Οπότε αν σε ενδιέφερε αποκλειστικά το gaming δεν θα έπρεπε να αγοράσεις επεξεργαστή με πάνω απο ένα CCD(να πάρεις 6πύρηνο ή 8πύρηνο με άλλα λόγια)  ή θα έπρεπε να απενεργοποιήσεις το 2ο CCD (που δυστυχώς δεν γίνεται "on the fly" δηλαδή για να αποκτήσεις όλους τους πυρήνες σου θα έπρεπε να επανεκκινήσεις το σύστημα να μπεις στο bios και να το αλλάξεις)

Δεν ειναι μόνο αυτό αλλά 2 CCD που δουελυουν και τα δύο καταναλώνουν παραπάνω ενέργεια απότι αν έπαιζε μόνο το 1 CCD με το ίδιο φορτίο που οδηγεί και σε υψηλότερες θερμοκρασίες που οδηγεί σε χαμηλότερα boost στην συχνότητα που σημαίνει λιγότερα FPS γιαυτό βλέπεις μερικές φορες το 12πύρηνο μοντέλο ή και το 8πύρηνο να έχουν καλύτερες επιδόσεις σε games απότι το 16πύρηνο ασχέτως αν έχει μεγαλύτερο boostclock το τελευταίο σε σύγκριση με τα προηγούμενα 2. 

Τα καλά νέα τώρα ειναι ότι θα περιμένει ο επεξεργαστής να "γεμίσει" το πρώτο CCD στο 100% πριν δώσει "δουλειά" στο 2ο CCD οπότε θα έχεις πάντα το χαμηλότερο latency του ενός CCD αν παίζεις παιχνίδια. 


Επίσης το SMT/Hyperthreading προθέτει latency που δεν θα το εξηγήσω γιατί ήδη έγραψα σεντόνι απλά το αναφέρω αν σε ενδιαφέρει να αυξήσεις επιδόσεις στο gaming είτε με Intel είτε με AMD απενεργοποιείς αυτή την λειτουργία. 


Τώρα όλα τα άλλα που έγραψες δεν υπάρχουν ("βάλε chache αλλά όχι παντού ομοιόμορφα" , "ψάξε βρες γιατί δεν δουλεύουν στο φουλ τα ρολόγια" κτλ κτλ)  

Τέλος όσο αφορά την intel νομίζω την έχει νικήσει εδώ και καιρό ειδικά στους server δεν υπάρχει πια η intel συντηρείται απο παλιά συμβόλαια όλοι σε epyc πάνε και threadripper, αλλά και οι zen4 για desktop ειναι οι καλύτεροι επεξεργαστές η intel μόνο OC κάνει και με τους raptorlake πάει και αυτό εξάντλησε όλα τα περιθώρια σε watt και hz αν συνεχίσει έτσι σε λίγο θα δίνει και υγρό άζοτο μαζί με κάθε επεξεργαστή και μια κολώνα της ΔΕΗ :P αν δεν γίνει κάποιο θαύμα στην επόμενη γενιά την βλέπω να πουλάει μόνο κάρτες γραφικών σε budget τιμές.

Πολύ χρήσιμες πληροφορίες και αρκετά απλοϊκά να το καταλάβει ο καθένας!!  

  • Thanks 1

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

  • Δημιουργία νέου...