Προς το περιεχόμενο

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσ.
22 λεπτά πριν, Joshua21 είπε

Δεν ξέρω για ποια "αφηγήματα" μιλάς, αλλά η αναγωγή σε δραχμές είναι άκυρη γιατί έχουν περάσει 20 χρόνια από τότε που οι δραχμές καταργήθηκαν.

Όσο για τα υπόλοιπα που έγραψες, είναι άσχετα με αυτό που είχα γράψει εγώ.

Δεν είναι άκυρη, η αγοραστική δύναμη έχει πατώσει μετά από 20 χρόνια. Φαίνεται από τα νούμερα

Δημοσ.
32 λεπτά πριν, Bubs είπε

Επίσης, όσοι συγκρίνετε με περσινές τιμές, θυμηθείτε οτι τέτοια εποχή πέρυσι είχαμε lockdown, το οποίο μπορεί να μην ήταν τόσο «αυστηρό» όσο το πρώτο, σίγουρα όμως πολλοί εργαζόντουσαν με τηλεεργασία, σχολεία/ σχολές με elearn, οπότε οι μετακινήσεις ήταν λιγότερες.

Επίσης, θυμηθείτε οτι το αργό κινούνταν πρόπερσι στο πρώτο lockdown, σε αρνητικές τιμές - εγώ θεωρώ οτι η τόση αύξηση που έχει επέλθει είναι ενα είδος παγκόσμοιου blowback απο την απότομη πτώση των τιμών του 2020, και λογικό να το φάμε στην μούρη γιατί εμείς είμαστε οι καταναλωτές

Είναι αυτό που λένε.. θα γυρίσει ο τροχός.

Και να που γύρισε ο τροχός.

Ο,τι λοιπόν γλιτώσαμε από τις πολυ χαμηλές τιμές των καυσίμων την περίοδο της καραντίνας, θα τα πληρώσουμε τώρα. Θυμάμαι είχε πέσει γύρω στα 1,20€ η αμόλυβδη;

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
4 λεπτά πριν, Bitbit είπε

 

Ο,τι λοιπόν γλιτώσαμε από τις πολυ χαμηλές τιμές των καυσίμων την περίοδο της καραντίνας, θα τα πληρώσουμε τώρα. Θυμάμαι είχε πέσει γύρω στα 1,20€ η αμόλυβδη;

Τίποτα δεν γλιτώσαμε γιατι πολύ απλα δεν κυκλοφορούσαμε τότε, και 0.80 να είχε φτάσει εκείνη την περίοδο ανούσιο θα ήταν. Ούτε βόλτα μπορούσες να πας γιατί απαγορευόταν και θα ετρωγεσ Και κανένα πρόστιμο αν έπεφτες σε ελεγχο και τα πάντα ήταν κλειστά, αντίθετα τώρα τα καύσιμα ειναι απαραίτητα γιατί πολύ απλα είναι απαραίτητη η μετακίνηση για δουλεια κτλ.

Επεξ/σία από Pwpwpw
  • Like 6
Δημοσ.

Η Ελλάδα είναι μία χώρα με καταπληκτική ποιότητα ζωής 😋 

Πέραν της πλάκας λυπάμαι πολλούς από εμάς που θα κόψουμε πολλά αλλά περισσότερο αυτούς που θα έχουν πρόβλημα πραγματικής επιβίωσης. 

Οι τιμές στα καύσιμα είναι το δέντρο αλλά το δάσος είναι όλα τα υπόλοιπα (τρόφιμα, υπηρεσίες, ηλεκτρισμός, θέρμανση κτλ) που άμεσα / έμμεσα επηρεάζονται. 

Προσωπική έρευνα: Ίδιο Σούπερ μάρκετ ίδια προϊόντα σύνολο 124,40€  (Οκτώβριος 21), 158,30€ (Φεβρουάριος 22). Μάγκες 1 κιλό μοσχάρι εκτός προσφοράς Ελληνικό ακουμπά 11€ - 12€ τρελά πράγματα.

  • Like 6
Δημοσ.
11 λεπτά πριν, telis είπε

Δεν είναι άκυρη, η αγοραστική δύναμη έχει πατώσει μετά από 20 χρόνια. Φαίνεται από τα νούμερα

Όταν συγκρίνεις αγοραστική δύναμη δεν χρειάζεται να μετατρέπεις ευρώ σε δραχμές και τούμπαλιν. Ξεκινώντας λοιπόν με τη θεμελιώδη αρχή της στατιστικής, δεν συγκρίνεις μήλα με πορτοκάλια. Παρόλο που δεν μπορείς να βγάλεις συμπέρασμα περί αγοραστικής δύναμης από ένα και μόνο είδος, αρκεί να διαιρέσεις το μισθό με την τιμή του λίτρου. Στο παράδειγμα σου λοιπόν και υποθέτοντας πως μιλάμε για πραγματικά, μεικτά νούμερα, το 2000 με τον κατώτατο αγόραζες περίπου 621 λίτρα, ενώ σήμερα αγοράζεις 352 (έστω τιμή λίτρου = 1,80). Αν θέλεις να είσαι ορθότερος, πρέπει να συγκρίνεις το ποσό που δαπανούσες για Χ χιλιόμετρα το 2000 με ένα corolla πχ, και το ποσό που δαπανάς σήμερα, με το corolla του 2020 για τα ίδια χιλιόμετρα. Γιατί μπορεί μεν φαινομενικά να υπάρχει μια τεράστια διαφορά της τάξης των 269 λίτρων αλλά ίσως το 2000 το αμάξι να έκαιγε 10L/100km και σήμερα να καίει 6L/100km. Με τα παραπάνω στοιχεία λοιπόν, κάποιος που κάνει ακριβώς την ίδια διαδρομή για τη δουλειά του, έστω 20km την ημέρα, το 2000 θα χρειαζόταν 22 (ημέρες) Χ 20 = 440 χιλιόμετρα η 44 λίτρα βενζίνης. Το 2022 θα ήθελε 26,4 λίτρα. Είναι και αυτή μια παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπόψη. 

  • Like 2
  • Sad 1
Δημοσ.
4 λεπτά πριν, koulkos είπε

Όταν συγκρίνεις αγοραστική δύναμη δεν χρειάζεται να μετατρέπεις ευρώ σε δραχμές και τούμπαλιν. Ξεκινώντας λοιπόν με τη θεμελιώδη αρχή της στατιστικής, δεν συγκρίνεις μήλα με πορτοκάλια. Παρόλο που δεν μπορείς να βγάλεις συμπέρασμα περί αγοραστικής δύναμης από ένα και μόνο είδος, αρκεί να διαιρέσεις το μισθό με την τιμή του λίτρου. Στο παράδειγμα σου λοιπόν και υποθέτοντας πως μιλάμε για πραγματικά, μεικτά νούμερα, το 2000 με τον κατώτατο αγόραζες περίπου 621 λίτρα, ενώ σήμερα αγοράζεις 352 (έστω τιμή λίτρου = 1,80). Αν θέλεις να είσαι ορθότερος, πρέπει να συγκρίνεις το ποσό που δαπανούσες για Χ χιλιόμετρα το 2000 με ένα corolla πχ, και το ποσό που δαπανάς σήμερα, με το corolla του 2020 για τα ίδια χιλιόμετρα. Γιατί μπορεί μεν φαινομενικά να υπάρχει μια τεράστια διαφορά της τάξης των 269 λίτρων αλλά ίσως το 2000 το αμάξι να έκαιγε 10L/100km και σήμερα να καίει 6L/100km. Με τα παραπάνω στοιχεία λοιπόν, κάποιος που κάνει ακριβώς την ίδια διαδρομή για τη δουλειά του, έστω 20km την ημέρα, το 2000 θα χρειαζόταν 22 (ημέρες) Χ 20 = 440 χιλιόμετρα η 44 λίτρα βενζίνης. Το 2022 θα ήθελε 26,4 λίτρα. Είναι και αυτή μια παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπόψη. 

Με βάση το σκεπτικό σου πως είσαι σίγουρος ότι ο ίδιος άνθρωπος μπορεί να αλλάξει το αυτοκίνητο του 2000 με ένα καινούργιο.

  • Thanks 1
Δημοσ.
3 λεπτά πριν, liakinen είπε

Με βάση το σκεπτικό σου πως είσαι σίγουρος ότι ο ίδιος άνθρωπος μπορεί να αλλάξει το αυτοκίνητο του 2000 με ένα καινούργιο.

Δεν μας ενδιαφέρει το αν μπορεί να αλλάξει αυτοκίνητο ή αν άλλαξε δουλειά. Απλά λέω πως για να βγάλεις ένα όσο το δυνατόν ασφαλέστερο συμπέρασμα πρέπει να λαμβάνεις υπόψη διάφορες παραμέτρους, μία εκ των οποίων είναι η τεχνολογική πρόοδος. Υποθετικά, αν σε 10 χρόνια, ένα λίτρο βενζίνης κοστίζει 150 ευρώ αλλά βγάζει 1000km λόγω τεχνολογικής εξέλιξης, τι θα συγκρίνεις; Αν συγκρίνεις ξερή τιμή τότε η βενζίνη θα είναι χιλιάδες φορές πάνω από την τιμή του 2000. Αν συγκρίνεις κόστος χρήσης για την ίδια διαδρομή μπορεί να είναι μικρότερο από τότε. Πως θα βγει άκρη λοιπόν;

  • Like 1
  • Sad 1
Δημοσ.
1 λεπτό πριν, koulkos είπε

Δεν μας ενδιαφέρει το αν μπορεί να αλλάξει αυτοκίνητο ή αν άλλαξε δουλειά. Απλά λέω πως για να βγάλεις ένα όσο το δυνατόν ασφαλέστερο συμπέρασμα πρέπει να λαμβάνεις υπόψη διάφορες παραμέτρους, μία εκ των οποίων είναι η τεχνολογική πρόοδος. Υποθετικά, αν σε 10 χρόνια, ένα λίτρο βενζίνης κοστίζει 150 ευρώ αλλά βγάζει 1000km λόγω τεχνολογικής εξέλιξης, τι θα συγκρίνεις; Αν συγκρίνεις ξερή τιμή τότε η βενζίνη θα είναι χιλιάδες φορές πάνω από την τιμή του 2000. Αν συγκρίνεις κόστος χρήσης για την ίδια διαδρομή μπορεί να είναι μικρότερο από τότε. Πως θα βγει άκρη λοιπόν;

Βλέπεις το δέντρο όχι το δάσος. Το πετρέλαιο/βενζίνη δεν είναι μόνο για το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου σου σύγχρονο ή παλιό.

  • Like 4
Δημοσ.
20 λεπτά πριν, koulkos είπε

Όταν συγκρίνεις αγοραστική δύναμη δεν χρειάζεται να μετατρέπεις ευρώ σε δραχμές και τούμπαλιν. Ξεκινώντας λοιπόν με τη θεμελιώδη αρχή της στατιστικής, δεν συγκρίνεις μήλα με πορτοκάλια. Παρόλο που δεν μπορείς να βγάλεις συμπέρασμα περί αγοραστικής δύναμης από ένα και μόνο είδος, αρκεί να διαιρέσεις το μισθό με την τιμή του λίτρου. Στο παράδειγμα σου λοιπόν και υποθέτοντας πως μιλάμε για πραγματικά, μεικτά νούμερα, το 2000 με τον κατώτατο αγόραζες περίπου 621 λίτρα, ενώ σήμερα αγοράζεις 352 (έστω τιμή λίτρου = 1,80). Αν θέλεις να είσαι ορθότερος, πρέπει να συγκρίνεις το ποσό που δαπανούσες για Χ χιλιόμετρα το 2000 με ένα corolla πχ, και το ποσό που δαπανάς σήμερα, με το corolla του 2020 για τα ίδια χιλιόμετρα. Γιατί μπορεί μεν φαινομενικά να υπάρχει μια τεράστια διαφορά της τάξης των 269 λίτρων αλλά ίσως το 2000 το αμάξι να έκαιγε 10L/100km και σήμερα να καίει 6L/100km. Με τα παραπάνω στοιχεία λοιπόν, κάποιος που κάνει ακριβώς την ίδια διαδρομή για τη δουλειά του, έστω 20km την ημέρα, το 2000 θα χρειαζόταν 22 (ημέρες) Χ 20 = 440 χιλιόμετρα η 44 λίτρα βενζίνης. Το 2022 θα ήθελε 26,4 λίτρα. Είναι και αυτή μια παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπόψη. 

Στην αρχή γράφεις για μήλα και πορτοκάλια και μετά πετάς εσύ ο ίδιος μετά μέσα στο άσχετο και αχλάδια και τα κάνεις σαλάτα. 

Η αγοραστική δύναμη ή αγοραστική αξία του χρήματος ορίζεται ως το αντίστροφο του γενικού δείκτη τιμών. Δηλαδή Α.Δ.Χ. = 1/P, όπου P ο δείκτης τιμών. Εκφράζει την ποσότητα προϊόντων που μπορεί κάποιος να αποκτήσει με μία χρηματική μονάδα σήμερα, σε σχέση με την ποσότητα που μπορούσε να αποκτήσει σε κάποιο παλιότερο έτος βάσης.

  • Like 3
  • Thanks 1
Δημοσ. (επεξεργασμένο)
52 λεπτά πριν, Bitbit είπε

Ο,τι λοιπόν γλιτώσαμε από τις πολυ χαμηλές τιμές των καυσίμων την περίοδο της καραντίνας, θα τα πληρώσουμε τώρα. Θυμάμαι είχε πέσει γύρω στα 1,20€ η αμόλυβδη;

Είναι σαν μερικά βενζινάδικα που όταν κλείνουν βάζουν υπερβολικά χαμηλές τιμές και όταν ανοίγουν τις ανεβάζουν εκεί που πουλάνε πάντα. Δηλαδή δώρον άδωρον.

Επεξ/σία από atrigane
Δημοσ.
48 λεπτά πριν, Pwpwpw είπε

Τίποτα δεν γλιτώσαμε γιατι πολύ απλα δεν κυκλοφορούσαμε τότε, και 0.80 να είχε φτάσει εκείνη την περίοδο ανούσιο θα ήταν. Ούτε βόλτα μπορούσες να πας γιατί απαγορευόταν και θα ετρωγεσ Και κανένα πρόστιμο αν έπεφτες σε ελεγχο και τα πάντα ήταν κλειστά, αντίθετα τώρα τα καύσιμα ειναι απαραίτητα γιατί πολύ απλα είναι απαραίτητη η μετακίνηση για δουλεια κτλ.

δε το έθεσα σωστά. Κάποιοι ακόμα και μέσα στη καραντίνα κινούσαν το αυτοκίνητο. Αυτοί οι λίγοι. Προσωπικά έκανα ελάχιστα χιλιόμετρα, φίλος το κινούσε καθημερινά για να παει στη δουλεια. Χτυπιόμουν τότε που ήταν τόσο χαμηλά τα κάυσιμα και δε μπορούσα να πάω κάπου.

Κατα τα άλλα ναι. Γλιτώσαν τότε λίγοι και ήρθε ο λογαριασμός τώρα σε όλους

Δημοσ.
22 λεπτά πριν, Nabuko είπε

Στην αρχή γράφεις για μήλα και πορτοκάλια και μετά πετάς εσύ ο ίδιος μετά μέσα στο άσχετο και αχλάδια και τα κάνεις σαλάτα. 

Η αγοραστική δύναμη ή αγοραστική αξία του χρήματος ορίζεται ως το αντίστροφο του γενικού δείκτη τιμών. Δηλαδή Α.Δ.Χ. = 1/P, όπου P ο δείκτης τιμών. Εκφράζει την ποσότητα προϊόντων που μπορεί κάποιος να αποκτήσει με μία χρηματική μονάδα σήμερα, σε σχέση με την ποσότητα που μπορούσε να αποκτήσει σε κάποιο παλιότερο έτος βάσης.

Substitutable Goods

One problem with the CPI identified by economists, and which even the U.S. Bureau of Labor Statistics (which produces the CPI) freely admits, is that the index does not factor in the effects of substitution.4 The economic reality is that when certain goods become significantly more expensive, many consumers find less expensive alternatives to them. For instance, buying the store brand instead of the name brand, or buying regular gasoline instead of premium grade.

Unable to take this common practice into account, the CPI instead presents numbers that go on assuming consumers are continuing to buy the same amount of increasingly expensive goods.

Does Not Capture Innovation

Novelty and innovation represent another weakness in the CPI. Products do not become included in the CPI's basket of goods until they become virtual staple purchases by consumers as seen over time. So even though new products may represent considerable consumer expenditures, they may still be years away from possible inclusion in the calculation of the CPI.5

Any pure price index is flawed by the fact it does not factor in changes in the quality of goods purchased. Consumers may gain a net benefit from purchasing a product that has risen in price as a result of significant improvements in the quality of the product and the purposes it serves. But the CPI has no standard for measuring such quality improvements and therefore reflects only the increase in price without any appreciation for additional advantages to consumers.

Δημοσ.
4 λεπτά πριν, koulkos είπε

For instance, buying the store brand instead of the name brand, or buying regular gasoline instead of premium grade.

Οπότε τζάμπα το έβαλες. Δεν αναφέρεται σε ίδια προϊόντα αλλά σε υποκατάστατα/μαιμού/αντιγραφές. 

Επίσης έπαιρνες τηλεόραση, ψυγείο κλπ και σου κράταγε 20-30 χρόνια ενώ τώρα σου βγάζουν 5. 

 

  • Like 2
Δημοσ.
3 λεπτά πριν, Nabuko είπε

Οπότε τζάμπα το έβαλες. Δεν αναφέρεται σε ίδια προϊόντα αλλά σε υποκατάστατα/μαιμού/αντιγραφές. 

Επίσης έπαιρνες τηλεόραση, ψυγείο κλπ και σου κράταγε 20-30 χρόνια ενώ τώρα σου βγάζουν 5. 

 

Does Not Capture Innovation

Να το διαβάζεις ολόκληρο, όχι μόνο ότι θέλεις να κρατήσεις. Ο ΔΤΚ αποτελείται από διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες, σταθμισμένα, ώστε να σου προσφέρει μια ένδειξη της διαχρονικής εξέλιξης του κόστους τους σε σύγκριση με το έτος βάσης. Βγαίνουν αρκετά χρήσιμα στοιχεία από την ανάλυση του αλλά αγνοεί και πολλές παραμέτρους. Το ένα είναι αυτό στο οποίο στάθηκες, δηλαδή το υποκατάστατο. Όταν η τιμή ενός προϊόντος αυξηθεί πάρα πολύ και δεν είναι ανελαστικό (πχ ρεύμα, καύσιμο) τότε ο καταναλωτής θα οδηγηθεί στο φθηνότερο. Ξαναλέω πως μιλώ για ελαστικές δαπάνες και όχι να αγοράσεις ψωμί τοστ μασούτης αντί για καραμολέγκος. Αν λοιπόν σε μια περίοδο παρατεταμένης κρίσης αφήσεις το καλάθι του ΔΤΚ ως είχε (λογικό επειδή θέλεις να συγκρίνεις τιμές ίδιων πραγμάτων αλλά παράλογο διότι δεν λαμβάνεις υπόψη το τι επικρατεί στην αγορά) το αποτέλεσμα που θα πάρεις μπορεί να μην αντικατοπτρίζει τη μέση οικονομική πραγματικότητα ή αν θέλεις θα έχει σφάλματα.

Στο παράδειγμα σου με την τηλεόραση και το ψυγείο, δεν μπορείς να αναφερθείς μόνο στα χρόνια που κρατάει το προϊον δίχως να λάβεις υπόψη τη διαφορά στην κατανάλωση πχ ή τη διαφορά στην ποιότητα. Αν σε ρωτούσα ποιο ψυγείο να κρατήσω για τα επόμενα 10 χρόνια, το παλιό pitsos που είναι αθάνατο αλλά καίει Χ κιλοβατώρες ή ένα νέο που κοστίζει τόσο, καίει Ψ και θα προσφέρει καλύτερη ψύξη παρόλο που θα κρατήσει 10 χρόνια και όχι 30 σαν το παλιο; Για να μου απαντήσεις, θα έπαιρνες την τιμή κτήσης, θα αφαιρούσες το όφελος από τη διαφορά της κατανάλωσης και θα έκρινες αν το αποτέλεσμα που βγαίνει σε συνάρτηση με την αύξηση της ποιότητας ψύξης αξίζει την αγορά νέου ή όχι. Πηγαίνοντας ένα βήμα πιο κάτω, αν ερχόταν το κράτος και σε ρωτούσε, nabuko, πόσες κιλοβατώρες καίει το ψυγείο σου γιατί θέλω να το βάλω στον ΔΤΚ, αν είχες το παλιό θα απαντούσες Χ ενώ αν είχες το καινούριο θα απαντούσες Ψ. Τη διαφορά μπορείς να την καταλάβεις. 

Για να κλείσω, εσύ μίλησες για ΔΤΚ και τα ρέστα. Αν θέλεις να κάνουμε την κουβέντα, μαζί σου. Εγώ το μόνο που είπα είναι πως για συγκρίνω κάτι πρέπει να λάβω όλες τις παραμέτρους που μπορώ. Μην ξεχνάς πως στο πρώτο μήνυμα μου έγραψα πως δεν μπορείς να συγκρίνεις αγοραστική δύναμη μόνο από ένα αγαθό. Τώρα αν θέλετε να λάβουμε ως δεδομένο πως από το 1980 έχουμε ακριβώς τα ίδια πράγματα και χρειαζόμαστε ακριβώς τα ίδια αγαθά σε ποσότητα και ποιότητα, ok, μπορούμε να το κάνουμε και αυτό. Αλλά μην πετάμε μέσα δραχμές και πόσο έκανε το σουβλάκι το 1998 και να κατηγορούμαι ως υπέρμαχος του Αδώνιδος επειδή επισήμανα τα προφανή.  

Πρέπει οπωσδήποτε να μπει στα σχολεία σαν κύριο μάθημα αυτό της οικονομίας - φορολογικής συνείδησης, πείτε όπως θέλετε, γιατί βλέπω πως το 80% (και λίγο λέω) δεν μπορεί όχι απλά να συγκρίνει πράγματα αλλά και να κρίνει πολυπλεύρως το αποτέλεσμα. Σου λέει ο άλλος ακρίβυνε το τάδε 10 μονάδες. Του λες αν το σταθμίσεις έτσι, η αύξηση είναι 7 μονάδες. Αντί να σου πει, οκ, το βλέπεις από αυτή τη σκοπιά, για να δούμε αν οι υπολογισμοί σου ή το σκεπτικό σου είναι λάθος, σε λέει Άδωνι ή Κουτσούμπα, όπως τον συμφέρει. Σημεία των καιρών και αυτά.  

Δημοσ.
4 λεπτά πριν, koulkos είπε

Σου λέει ο άλλος ακρίβυνε το τάδε 10 μονάδες. Του λες αν το σταθμίσεις έτσι, η αύξηση είναι 7 μονάδες. Αντί να σου πει, οκ, το βλέπεις από αυτή τη σκοπιά, για να δούμε αν οι υπολογισμοί σου ή το σκεπτικό σου είναι λάθος, σε λέει Άδωνι ή Κουτσούμπα, όπως τον συμφέρει. Σημεία των καιρών και αυτά.  

Επειδή αναφέρθηκες μόνο σε αυτοκίνητο. Όπως σωστά σου είπαν, μπορεί κάποιος να έχει το ίδιο αμάξι ακόμα.

Και όπως σωστά σου ξαναείπαν, τα καύσιμα δεν είναι μόνο για κίνηση. Είναι και για θέρμανση. Λες κάποιος να έχει αλλάξει καυστήρα, καλοριφέρ κλπ με νεότερο μοντέλο που καίει λιγότερο? Ότι έκαιγε τότε με 75 δρχ το λίτρο θα καίει και τώρα με 700 δρχ το λίτρο. 

Και σίγουρα ο μισθός του δε θα είναι 9 φορές πάνω από τότε

  • Like 4
Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.
  • Δημιουργία νέου...