Zazula Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Thanks για όλα αυτά τα χρήσιμα που γράφεις φίλε zazula! Δηλαδή το ν δεν φεύγει ποτέ πλέον? Λέμε τον Νίκο ας πούμε? Παρακαλώ! Από το «τον» (κ. τα στον, αυτόν), το «έναν» (κ. τα καθέναν, κανέναν) και το «σαν», στον γραπτό λόγο πάντα, το τελικό -ν δεν φεύγει. Στον προφορικό λόγο μπορεί να λεμε τον /τοδιετιτί/ ή /τοδιεφθιντί/, αλλά γράφουμε «τον διαιτητή», «τον διευθυντή». Όπως σε άλλες περιπτώσεις γράφουμε «τα σμήνη» και το προφέρουμε /ταζμίνι/, γράφουμε «την πήρα» αλλά το λέμε /τιμπίρα/, ή γράφουμε «δεν ξέρω» και το λέμε /δεγκζέρο/ (ναι, ορθοφωνικά αυτές είναι οι σωστές συμπροφορές). 2
zio10 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Παρακαλώ! Από το «τον» (κ. τα στον, αυτόν), το «έναν» (κ. τα καθέναν, κανέναν) και το «σαν», στον γραπτό λόγο πάντα, το τελικό -ν δεν φεύγει. Στον προφορικό λόγο μπορεί να λεμε τον /τοδιετιτί/ ή /τοδιεφθιντί/, αλλά γράφουμε «τον διαιτητή», «τον διευθυντή». Όπως σε άλλες περιπτώσεις γράφουμε «τα σμήνη» και το προφέρουμε /ταζμίνι/, γράφουμε «την πήρα» αλλά το λέμε /τιμπίρα/, ή γράφουμε «δεν ξέρω» και το λέμε /δεγκζέρο/ (ναι, ορθοφωνικά αυτές είναι οι σωστές συμπροφορές). Ευχαριστώ! Είχα την εντύπωση ότι το σωστό είναι να γράψεις το Νίκο πχ. Για τα άλλα που λες υπάρχουν και κάποιοι που τα γράφουν όπως ακούγονται όπως και κάποιοι που γράφουν ας πούμε το ψ πσ και το ξ κσ...
Zazula Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Ευχαριστώ! Είχα την εντύπωση ότι το σωστό είναι να γράψεις το Νίκο πχ. Για τα άλλα που λες υπάρχουν και κάποιοι που τα γράφουν όπως ακούγονται όπως και κάποιοι που γράφουν ας πούμε το ψ πσ και το ξ κσ... Μέχρι σχετικώς πρόσφατα όντως και λέγαμε και γράφαμε «το Νίκο». Κανονικά η ορθοφωνία και οι συμπροφορές είναι μεγάλο θέμα, και συχνά η προφορά πολλών ομιλητών είναι αφύσικη επειδή φοβούνται πως η φυσιολογική προφορά δεν ακούγεται αρκετά εκλεπτυσμένη. Ή απλώς διαβάζουν ό,τι βλέπουν (λ.χ. /εgραφί/ ή /σιgνόμι/ αντί /ενγραφί/ και /σιγνόμι/ για τα «εγγραφή» και «συγγνώμη» αντίστοιχα). Για τα διπλά (ξ,ψ) η χρήση τους στις ελληνικής προέλευσης λέξεις είναι ξεκάθαρη, αλλά πολλή συζήτηση γίνεται για ξενικές προσαρμογές στην ελληνική: π.χ. θα γράψουμε τσιψ ή τσιπς, χίψτερ ή χίπστερ, Μπανξ ή Μπανκς κλπ. 2
Sellers Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Mόρφωση, θεωρείται το να ξέρεις πως γράφεται κάτι ''σωστά''; Νομίζω ότι θα συμφωνήσω με τον δάσκαλο: Μπορεί να είναι τραίνο ή τρένο, αλλά ειλικρινά, ποιος χέστηκε για το πως γράφεται? Υπάρχουν τοσα ενδιαφέροντα πράγματα στο πως δουλεύει που θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς, που το ''πως γράφεται;'' θα το ρωτούσα τελευταίο. 2
HALF EVIL Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Τι θεωρείται/ε λοιπόν μόρφωση; Κάτι το εξειδικευμένο (πως λειτουργεί το CERN ας πούμε) ή και η γνώση της δομής της γλώσσας που μιλάς;
Zazula Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Mόρφωση, θεωρείται το να ξέρεις πως γράφεται κάτι ''σωστά''; Νομίζω ότι θα συμφωνήσω με τον δάσκαλο: Μπορεί να είναι τραίνο ή τρένο, αλλά ειλικρινά, ποιος χέστηκε για το πως γράφεται? Υπάρχουν τοσα ενδιαφέροντα πράγματα στο πως δουλεύει που θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς, που το ''πως γράφεται;'' θα το ρωτούσα τελευταίο. Η ορθογραφία είναι απλώς μια σύμβαση. Όλη η γλώσσα, θα μπορούσε να πει κάποιος, δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια σύμβαση — αυτή άλλωστε είναι μια βασική αρχή της σύγχρονης γλωσσολογίας. Ναι, φυσικά και η ουσία των πραγμάτων είναι πολύ πάνω και πέρα από συμβάσεις — και προσωπικά, όντας αεροναυπηγός και λάτρης και της φύσης και της τεχνολογίας, πάντα έχω πάρα πολλά πράγματα να θαυμάσω και να αναζητήσω, προτού φτάσω στο γλωσσικό και τη “βαρετή” πρακτική έκφανσή του, το ορθογραφικό. Κι είναι αλήθεια ότι ο άνθρωπος μπορεί να κάνει πολλά θαυμαστά πράγματα, αλλά το θαυμαστότερο είναι το να καταλαβαίνει και να ενσυναισθάνεται τους άλλους ανθρώπους. Όχι απλώς να μιλάει, όχι απλώς να ακούει, όχι απλώς να επικοινωνεί — αλλά να νιώθει πραγματικά και να κατανοεί βαθιά. Διότι το μεγαλείο των ανθρώπινων επιτευγμάτων, το μεγαλείο της ίδιας της επιβίωσης και υπερίσχυσης του ανθρώπινου είδους, βασίζεται σε αυτή τη συνεργιστική λειτουργία μας· τίποτε σπουδαίο δεν μπορεί να επιτευχθεί αν απουσιάζει αφενός μεν η ισχυρή διάθεση για αλληλοκατανόηση, αφετέρου δε η ύπαρξη κοινών κωδίκων επικοινωνίας. Χρειαζόμαστε κοινή “γλώσσα” για τα μηχανικά σχέδια, για την ειδική ορολογία, για τους χημικούς τύπους, για τις γλώσσες προγραμματισμού, για την επιστημονική μεθοδολογία, για τον λόγο μας — μια γλώσσα σαφή και διαυγή, χωρίς αμφισημίες και λαβές για παρεξηγήσεις. Σίγουρα δεν παίζει κανέναν απολύτως ρόλο και δεν έχει την παραμικρή διαφορά το πώς θα ονόμαζε ο Φάινμαν ένα υποατομικό σωμάτιο, αλλά αφ’ ης στιγμής καταλήξουμε σε μια ονομασία και συμφωνήσουμε στη μορφή της, μπορούμε πλέον να χρησιμοποιήσουμε τη συνεννόησή μας αυτή προκειμένου να επιτύχουμε ακόμη μεγαλύτερα και σπουδαιότερα πράγματα. Η γλώσσα είναι εκείνο το παιδί της εγκεφαλικής μας λειτουργίας που μπορεί να κάνει συνεκτικότερα, αποτελεσματικότερα και να αναβαθμίζει όλα τα υπόλοιπα παιδιά του έλλογου, φιλομαθούς, ανήσυχου και μεθοδικού μυαλού μας. Κι όταν έχουμε μείνει άφωνοι επί ώρα να θαυμάζουμε ένα παραδείσιο πουλί ή έναν θεαματικό καταρράκτη, ένα τρένο υψηλής ταχύτητας ή έναν νανοσωλήνα άνθρακα, κι αφηνόμαστε να ρουφήξουμε σαν σφουγγάρι όλη τη γνώση για το είναι τους έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού μας να πλανιέται η διαπίστωση πως δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψουν το μεγαλείο που ξεδιπλώνεται μπροστά μας, έρχεται η στιγμή που σχηματίζεται σχεδόν ασύνειδα στα χείλη μας λόγος — λόγος που εκφράζει το τι βλέπουμε. Κι είναι εκείνη ακριβώς η στιγμή που πλέον νιώθουμε πλήρεις. 4
Mau-Maus Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Γεια σου φιλε , εχω για σενα δυο ερωτησεις . α. αυτο που εγραψες μολις τωρα το διαβασες καπου η ειναι δικο σου ? β. γιατι αλλαζεις γραμματοσειρα σε καθε σου μηνυμα ? για να ξεχωριζεις ? για καποιον αλλον λογο ? γιατι ? αν θελεις μου απαντας , ευχαριστω .. υγ μια χαρα τα λες , τελεια θα ελεγα .. 1
Zazula Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 α. Τώρα το έγραψα. Εννοώ: τώρα μόλις έκατσα και έβαλα σε τάξη τις σκέψεις μου για το θέμα και τις διατύπωσα γραπτώς. β. Δεν αλλάζω γραμματοσειρά σε κάθε μου μήνυμα, την ίδια βάζω: Trebuchet MS. Την επιλέγω επειδή μου αρέσει η αισθητική της — το κάνω δηλαδή για μένα, έχοντας πάντα την ελπίδα να μην γίνομαι πολύ ενοχλητικός έτσι. 2
Basilhs23___ Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Τι θεωρείται/ε λοιπόν μόρφωση; Κάτι το εξειδικευμένο (πως λειτουργεί το CERN ας πούμε) ή και η γνώση της δομής της γλώσσας που μιλάς; Δεν υπάρχει συγκεκριμένος ορισμός για το τι είναι η μόρφωση. Οι περισσότεροι εστιάζονται απλά στην απόκτηση / συγκέντρωση πολλών γνώσεων. Άλλοι θα μιλήσω για χαρακτήρα συμπεριφορά κτλ. Ίσως σε αυτό θα μας βοηθούσε αν γνωρίζαμε την ετυμολογία της λέξης μόρφωση από τα αρχαία.
Zazula Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Ίσως θα μας βοηθούσε αν γνωρίζαμε την ετυμολογία της λέξης μόρφωση από τα αρχαία. Κατ' αρχάς η λέξη «μόρφωσις» δεν είναι αρχαία, αλλά ελληνιστική (3ος αι. π.Χ. – 6ος αι. μ.Χ.). Προέρχεται από το ρήμα «μορφώ» (μορφόω), το οποίο είναι επίσης της ελληνιστικής εποχής και η σημασία του ήταν “δίνω μορφή, δίνω σχήμα, μορφοποιώ, διαμορφώνω” — επομένως μόρφωση από ετυμολογική άποψη σημαίνει “μορφοποίηση, διαμόρφωση”. Το μορφώ αργότερα μεταπλάστηκε σε «μορφώνω», όπως και τα περισσότερα εις -όω, κατά την εποχή της μεσαιωνικής ελληνικής. Όταν το γερμανικό ρήμα bilden, το οποίο ως μεταβατικό είχε την ίδια σημασία με το ελλην. μορφώ (δηλ. “δίνω μορφή”), απέκτησε αυτοπαθή σημασία “εκπαιδεύω τον εαυτό μου”, αυτή η σημασιακή επέκταση εισήχθη και στα ελληνικά (σημασιολογικό δάνειο, δηλ. επίδραση που δεν προέρχεται από την κληρονομιά της ελληνικής γλώσσας) κι έτσι το «μορφώνω» πλέον σήμαινε “εκπαιδεύω, καλλιεργώ”. Ομοίως κατ’ αναλογία προς το γερμ. ουσιαστικό Bildung υπήρξε ανάπτυξη, για την αντίστοιχη ελλην. λ. «μόρφωση», της σημασίας “το σύνολο των παιδευτικών γνώσεων που λαμβάνει κάποιος”. Το ελλνστ μορφώ εννοείται προέρχεται από το αρχ. μορφή. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα αρχαία ελληνικά «αμόρφωτος» σημαίνει “άμορφος” (ήταν παράλληλος τύπος)· η σημερινή σημασία είναι πολύ μεταγενέστερη.
forgotten Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 (επεξεργασμένο) Αν ισχύει το κόκκινο, τότε λόγω του μπλε και της πλήρη απουσία τόνων, πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στους καθηγητές σου που σου δώσανε πτυχίο. αν κατανοουσες το τελευταιο κομματι των λογων μου δεν θα εκανες κριτικη ω τρομοκρατη της ορθογραφιας ως ή σαν φιλολογος που τελειωσα πριν 6 χρονια κατανοησα περισοτερα πραγματα στη ζωηπου οριζουν τον ανθρωπο,αν ο τονισμος ΄η η ορθογραφια κανει καποιον μορφωμενο η αμορφωτο ειναι για μενα αστειο εως και γελοιο, ως αποψη. ο ανθρωπος βλεπει προς τα πανω και οχι προς τα κατω οσο για τον τονισμο δεν θα ηθελα να πω τπτ αλλο . παρα το οτι το ξαναπα οτι με δυσκολευει το συστημα στο πληκτρολογιο και αν θα πεις μπραβο στη σχολη μου ειναι στη σχολη φιλολογιας του πανεπιστημιου ιωαννινων και μπορεις να τους πεις οτι θες ,και μια και θα κανεις το κοπο πες μπραβο και στο δευτερο πανεπιστημιο που τελειωσα στην Αγγλια που ηταν και αυτο που μου εξασφαλισε μια δουλεια στον ιδιωτικο τομεα μεχρι να μπω στο δημοσιο ,τα μυαλα που δεν βλεπουν το δεντρο δεν με αφορουν. Επεξ/σία 11 Σεπτεμβρίου 2014 από forgotten
zio10 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Φίλε zazula (κυρίως για σένα επειδή είσαι γνώστης και το ψάχνεις αλλά για όλους είναι η ερώτηση) πιστεύεις ότι είναι πιθανό να πάμε σχετικά σύντομα σε πλήρη απλοποίηση της γλώσσας επίσημα? Δηλαδή, όλες οι λέξεις να γράφονται όπως ακούγονται, όλες με ι, ε, ο, χωρίς διπλά γράμματα κλπ? Αν γίνει κάτι τέτοιο το θεωρείς φυσιολογικό και απλή εξέλιξη ή "καταστροφή" της γλώσσας?
forgotten Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Φίλε zazula (κυρίως για σένα επειδή είσαι γνώστης και το ψάχνεις αλλά για όλους είναι η ερώτηση) πιστεύεις ότι είναι πιθανό να πάμε σχετικά σύντομα σε πλήρη απλοποίηση της γλώσσας επίσημα? Δηλαδή, όλες οι λέξεις να γράφονται όπως ακούγονται, όλες με ι, ε, ο, χωρίς διπλά γράμματα κλπ? Αν γίνει κάτι τέτοιο το θεωρείς φυσιολογικό και απλή εξέλιξη ή "καταστροφή" της γλώσσας? μολις εθεσες το αντικειμενο συγκρουσης μεταξυ κλασσικων φιλολογων και γλωσσολογων σχετικα .οι αποψεις και των δυο παραταξεων ειναι αρκετα δυνατες αλλα δεν ξερουμε ποια θα επικρατησει διοτι η γλωσσα ειναι κατι ζωντανο το οποιο δεν μπορει να μπει σε πλαισια ,για μενα ο χρονος θα δειξει
Valerie_ Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Φαντάζομαι τους φίλους του zazula πριν του στείλουν κάποιο μήνυμα να διπλοτσεκαρουν τις λέξεις. 2
forgotten Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Δημοσ. 11 Σεπτεμβρίου 2014 Φαντάζομαι τους φίλους του zazula πριν του στείλουν κάποιο μήνυμα να διπλοτσεκαρουν τις λέξεις. για μενα ειναι τραγικο να μιλαμε για γλωσσικη εξελιξη και να εμμενουμε στα ιδια χωρις να αντιλαμβανομαστε οτι η γλωσσα ειναι κατι ζωντανο που εξελισεται,για μενα ο χαρακτηρισμος αμορφωτοι λογω ορθογραφιας κλπ δεν υφισταται .
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα