Ziant Δημοσ. 23 Ιανουαρίου 2014 Δημοσ. 23 Ιανουαρίου 2014 (επεξεργασμένο) Σε ένα κινηματογράφο (που έχει αντί για οθόνη ένα άσπρο πανί)βάζουμε μια αρχαία μηχανής προβολής, που δουλεύει με μια λάμπα 60 Hz, ένα καρούλι που μέσα έχει ένα φιλμ με φωτογραφίες, και ένα ηλεκτρικό μοτέρ για να γυρίζει το καρούλι. Ανάβουμε την λάμπα και μπροστά από την λάμπα βάζουμε μια φωτογραφία, επειδή 60 Hz = η λάμπα αναβοσβήνει 60 φορές το δευτερόλεπτο, προβάλλεται στο πανί η φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο. Κάθε φόρα που προβάλλεται η φωτογραφία στο πανί, έχουμε ένα frame = καρέ, αρά βλέπουμε στο πανί 60 fps (60 frames per second = 60 καρέ το δευτερόλεπτο = βλέπουμε την ιδία φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο). Για να δημιουργήσουμε κίνηση, με μια φωτογραφική μηχανή τραβάμε φωτογραφίες ένα αντικείμενο, αλλά σε κάθε φωτογραφία μετακινούμε το αντικείμενο προς μια κατεύθυνση πχ 1 χιλιοστό. Έτσι τραβάμε 60 φωτογραφίες, τις κάνουμε φιλμ, βάζουμε το φιλμ στο καρούλι της μηχανής, συγχρονίζουμε το μοτέρ που γυρίζει το καρούλι, ώστε κάθε φορά που ανάβει η λάμπα να είναι μια ολόκληρη φωτογραφία από το φιλμ μπροστά της. Ξεκινάμε την μηχανή και βλέπουμε στο πανί 60 διαφορετικές φωτογραφίες το δευτερόλεπτο, δηλαδή έχουμε 60fps. Αυτό δεν σημαίνει ότι η κίνηση του αντικείμενου οπτικά στο μάτι μας είναι σωστή, μπορεί να χρειαστεί επαναλάβουμε αρκετές φορές την διαδικασία, ώστε να πετύχουμε την ψευδαίσθηση της κίνησης, στο σημείο που θέλουμε. Και στα δυο παραδείγματα έχουμε 60 fps, στο ένα βλέπουμε την ίδια φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο, στο άλλο βλέπουμε 60 διαφορετικές φωτογραφίες το δευτερόλεπτο. Εφόσον όλο το φιλμ είναι πάντα διαφανές και δεν μπει κάποιο εμπόδιο μπροστά από την λάμπα, εγώ θα βλέπω πάντα 60 fps στο πανί. Ακόμα και αν έχει γίνει λάθος στην “εκτύπωση” του φιλμ, και κάθε 5 διαφορετικές φωτογραφίες, έχω μια “κενή φωτογραφία” (θα βλέπω μόνο φως στο πανί = άσπρο), πάλι θα δω 60 fps στο πανί αρκεί να ορίσω ότι η “κενή φωτογραφία” είναι ένα frame. Λογικό είναι αφού μετράω τι βλέπω στην οθόνη σαν fps, και την “άσπρη φωτογραφία” θα την ορίσω σαν frame, τι θα πει όμως ο σκηνοθέτης της ταινίας ? Θα πει ότι “εγώ συνολικά τράβηξα 6000 φωτογραφίες, τυπώθηκαν 5000, ενώ έπρεπε να βλέπεις 60 fps, βλέπεις 50 fps, δεν θεωρώ ότι το κάθε λευκό frame αποτελεί μέρος της ταινίας μου, αρά η ταινία μου προβάλλεται σε 50 fps”. Σε αυτό το υποθετικό παράδειγμα, ενώ υπάρχει απολυτή ταύτιση θεωρίας και πράξης, ο σκηνοθέτης αμφισβητεί τον τρόπο μέτρησης των fps, βάση αυτών που γνωρίζει και έχει σπουδάσει. Αν δεν υπάρχει κάποια ορολογία για να ονομάσει το λάθος που έχει γίνει, θα το ονομάσει πχ θόρυβο, αν συμβεί σε πολλές ταινίες μπορεί να βγάλει και βιβλίο για να εξηγεί τι τεχνικές – λάθη που γίνονται, μπορεί να διδάσκει σε πανεπιστήμιο, και άντε εσύ που διαβάζεις το κείμενο να αποδείξεις σε αυτόν και τους χιλιάδες αναγνώστες – φοιτητές του, ότι αυτό που βλέπει από την καλλιτεχνική του πλευρά είναι λάθος… Τι θα γίνει εάν αλλάξουμε λάμπα στην μηχανή και βάλουμε μια 30 Hz, χωρίς να πειράξουμε τον συγχρονισμό του μοτέρ (60 Hz)? Αντί για 60 fps, θα βλέπουμε 30 fps, θα βλέπουμε τις μισές φωτογραφίες πχ θα βλέπουμε την πρώτη, την τρίτη, την πέμπτη, και δεν θα βλέπουμε την δεύτερη, τέταρτη, έκτη κτλ. Αν βάλουμε λάμπα 15 Hz θα βλέπουμε στο πανί 15 fps, αλλά θα χαλάσει η ψευδαίσθηση της κίνησης, γιατί εμείς τραβήξαμε 60 φωτογραφίες και προβάλλονται μόνο οι 15. Τι θα γίνει εάν βάλουμε μια λάμπα 120 Hz, χωρίς να αλλάξουμε τον συγχρονισμό του μοτέρ (60 Hz)? Θα δούμε στο πανί και τις 60 φωτογραφίες, αλλά μετά από κάθε φωτογραφία θα βλέπουμε την μισή της προηγούμενης και την μισή της επόμενης. Δηλαδή θα δούμε την πρώτη φωτογραφία, μετά θα δούμε μια φωτογραφία που αποτελείται από την μισή πρώτη + μισή δεύτερη και μετά θα δούμε κανονικά την δεύτερη φωτογραφία, μετά μια φωτογραφία που αποτελείται από την μισή δεύτερη και την μισή τρίτη κτλ. Συνολικά θα δούμε 120 φωτογραφίες (60 κανονικές και 60 μισές), αρά έχουμε 120 fps, αλλά ανάλογα το φόντο των φωτογραφιών θα έχουμε μεγάλο οπτικό πρόβλημα. Την λάμπα των 120 Hz την βάλαμε για να βγάλουμε καλύτερη ποιότητα, αλλά βγάλαμε χειρότερη ποιότητα. Για να λύσουμε το πρόβλημα στην εκτύπωση του φιλμ θα βάζουμε 2 ίδιες φωτογραφίες κολλητά, έτσι το φιλμ αντί για 60 φωτογραφίες θα έχει 120 φωτογραφίες (ανά δυο όμοιες). Αν δοκιμάσουμε την λάμπα των 120 Hz με το φιλμ των 120 φωτογραφιών, θα δούμε ότι δεν έχουμε πρόβλημα αλλά έχουμε και καλύτερη ποιότητα. Βάζουμε κάποιον και περπατάει στον δρόμο, και τον “τραβάμε 60 φωτογραφίες το δευτερόλεπτο” (υποθετικά), με τον παραπάνω τρόπο θα τον δούμε στο πανί να περπατάει, αλλά εδώ δεν έχουμε ψευδαίσθηση κίνησης, έχουμε αναπαράσταση κίνησης, και επειδή έχουμε πολλά fps, η κίνηση θα είναι οπτικά καλή. Δηλαδή αποτυπώσαμε ένα πραγματικό γεγονός και το προβάλουμε ρεαλιστικά επάνω στο πανί. Ενώ στο προηγούμενο παράδειγμα προσπαθήσαμε να κάνουμε ρεαλιστική μια κίνηση ενός αντικείμενου, δημιουργώντας μια ψευδαίσθηση κίνησης. Εδώ είναι η διαφορά ενός game με μια ταινία, στο game υπάρχει μια ψευδαίσθηση κίνησης, ενώ στην ταινία αποτυπώνουμε στο “φιλμ” ένα ”πραγματικό γεγονός”. Αν δούμε μια σύγχρονη ταινία βλέπουμε το πάντρεμα γραφικών που φτιάχνονται σε υπολογιστές με πραγματικά πλάνα, και σε μια ταινία με ψηλό μπάζετ βλέπουμε μια αρμονία κινήσεων, χρωμάτων, δίνοντας μας την ψευδαίσθηση ότι είναι όλα πραγματικά πλάνα. Κάτι σημαντικό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι στα συγκεκριμένα παραδείγματα, οι φωτογραφίες ότι ανάλυση και αν έχουν, δεν αλλάζουν τα fps, τα fps θα είναι πάντα όσα Hz είναι η λάμπα. Ενώ στα σημερινούς υπολογιστές έχουμε πρόβλημα, γιατί η κάρτες γραφικών σε ορισμένες αναλύσεις σε games, βγάζουν παραπάνω fps από τα Hz των οθονών που κυκλοφορούν (tearing). Αλλά τα fps που μπορεί να αποδώσει η κάρτα γραφικών είναι ανάλογα την ανάλυση που πχ παίζουμε το game. Θα μπορούσε η μηχανή του παραδείγματος να είναι η ιδανική παιχνιδομηχανή… Ερχόμαστε στο σήμερα, με σύγχρονους υπολογιστές, οθόνες, media players κτλ. Υπάρχει μια σύγχυση στο τι είναι hz – fps, άσχετα αν υπάρχουν ορισμοι στο ιντερνετ, χιλιάδες άρθρα - ποστς . Δεν θα δώσω ορισμό αλλά θα προσπαθήσω να κάνω μια συσχέτιση της σημερινής κατάστασης με το παράδειγμα του κινηματογράφου. Η οθόνη που έχουμε στον υπολογιστή μας, είναι συνήθως 60 Hz, οι ταινίες είναι 24 fps, για να δούμε σωστά μια ταινία, πρέπει τα fps = Hz, έτσι τα 24 fps μετατρέπονται σε 30 fps και από 30 σε 60 fps, δηλαδή βλέπουμε τα ίδια frames “2,5 φορές” το δευτερόλεπτο. Αυτό μπορεί να γίνει από την πηγή (υπολογιστή, media player κτλ) ή από την οθόνη/TV. Για να γίνει από την οθόνη/TV πρέπει να δέχεται 24p input, να δέχεται δηλαδή σήμα 24 fps (λίγες οθόνες/tv μπορούν να το κάνουν) και μετά η οθόνη κάνει την μετατροπή (πρέπει και η πηγή να δίνει 24 fps). Αν θέλουμε να δούμε μια ταινία σε 120 Hz σε 1080p ανάλυση, πρέπει η πηγή να το υποστηρίζει (αυτή την στιγμή μόνο υπολογιστής μπορεί), αλλά και η οθόνη/TV. Οι οθόνες που κυκλοφορούν υποστηρίζουν μέχρι 144 Hz (120/144 Hz), TV δεν υπάρχει (έκτος μια με πολλά ερωτηματικά). Το θέμα δεν είναι πόσα Hz έχει ή λέει ότι η οθόνη/Τv αλλά πόσα fps σήμα μπορεί να δεχτεί από την ανάλογη είσοδο (input). Εδώ οι περισσότερες TV λένε ψέματα, λένε ότι έχουν 100/200/400/800 Hz, αλλά δεν μπορούν να δεχτούν σήμα πάνω από 60p = 60 fps. Αφού δεν μπορεί να δεχτεί πάνω από 60 fps, δεν μπορεί να αποδώσει πάνω από 60 Hz. Αν μπορούσε η TV να αποδώσει 120 Hz θα δεχόταν 120 fps στα 1080p ανάλυσης. Εδώ αρχίζουν τα δύσκολα γιατί μπερδεύονται τα fps με τα Hz. Με μια ταινία δεν μπορούμε να δούμε αν μας κοροϊδεύει η TV ως προς τα Hz, γιατί τα 24 fps γίνονται 60, τα παίρνει η TV τα κάνει υποτίθεται 800 fps, και μας λέει ότι είναι 800 Hz. Δεν είναι όμως έτσι τα πράγματα, γιατί στην ουσία παίρνει 24 διαφορετικά frames το δευτερόλεπτο και 5000 να τα κάνει πάλι 24 διαφορετικά frames θα δούμε, άσχετα ότι με την υποτιθέμενη πολλαπλή επανάληψη των ίδιων frames μπορεί να βλέπουμε καλύτερη εικόνα. Αν έχουμε όμως ένα σύγχρονο υπολογιστή και μια TV των 100/200/400/800 Hz, θα δούμε ότι ο υπολογιστής βλέπει την TV ως 60 Hz μόνιτορ, όσο είναι και το input της TV, και εδώ σταματάει η κοροϊδία – φήμη – marketing. Το όριο των 60 fps στο input της TV το έχουν βάλει γιατί ο υπολογιστής με την ανάλογη κάρτα γραφικών μπορεί να βγάλει πχ σε ένα game 100/200/300/400+(τυχαία νούμερα έβαλα) fps στα 1080p, (δεν σημαίνει ότι το κάθε frame είναι διαφορετικό από το άλλο, γιατί εξαρτάτε από το game και πολλά αλλά) αλλά η tv δεν μπορεί να αποδώσει παραπάνω διαφορετικά frames, από τα πραγματικά Hz που μπορεί να αποδώσει, στην ανάλογη ανάλυση. Δηλαδή θα φανεί ότι η TV είναι 60 Hz γιαυτό βάζει όριο στις εισόδους της στα 60p (p = fps) 1080p ανάλυση. Έτσι αν θέλουμε 120/144 Hz στα 1080p ανάλυση, αγοράζουμε μόνο τα λίγα μόνιτορ που το υποστηρίζουν, όχι TV (προς το παρόν). Ακόμα και αν έχουμε μόνιτορ που μπορεί να αποδώσει 120/144 πραγματικά Ηz, πρέπει από τον driver της κάρτας γραφικών να αλλάξουμε ρυθμίσεις (οπού χρειάζεται), ώστε να το δει ο υπολογιστής στα 120/144 Hz, και να χρησιμοποιήσουμε τον ανάλογο καλώδιο/input που μας προτείνει ο κατασκευαστής (display port ή υπό προϋποθέσεις dvi-d). Στο παράδειγμα του κινηματογράφου, το πανί δεν έχει δικιά του λάμπα, χρησιμοποιεί την λάμπα τις μηχανής, αρά η λάμπα της μηχανής + το πανί = η οθόνη του υπολογιστή μας. Η λάμπα της μηχανής + το φιλμ = η κάρτα γραφικών μας. Ο συγχρονισμός μοτέρ με την λάμπα = sync, g-sync. Vsync = τεχνολογία μέσω λογισμικού που προσπαθεί να συγχρονίσει την κάρτα γραφικών με την οθόνη G-sync = τεχνολογία μέσω λογισμικού/hardware που συγχρονίζει από 30 fps – 144 fps, την κάρτα γραφικών με την οθόνη. Όταν σε ένα υπολογιστή παίζουμε ένα game πάνω από 60 fps με μια οθόνη 60 Hz, όταν δεν χρησιμοποιούμε vsync ή G-sync, έχουμε το φαινόμενο του tearing, δηλαδή βλέπουμε το ένα frame πάνω στο άλλο. Είναι ίδιο πρόβλημα που έχουμε στο παράδειγμα του κινηματογράφου, όταν βάζουμε μια λάμπα με 120 Hz με συγχρονισμό μοτέρ 60 Hz. Συνεχίζεται… EDIT 1... Εγώ όπως είπα και στο αρχικό κείμενο δεν θα δώσω κανένα ορισμό, παρακάτω ακολουθεί ο ορισμός από το wiki… http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A7%CE%B5%CF%81%CF%84%CE%B6 Με το όνομα Χερτζ, ή Χερτς, ονομάζεται στη Φυσική, η μονάδα μέτρησης συχνότητας οποιουδήποτε σύντομου περιοδικού φαινομένου. Η μονάδα, που συμβολίζεται διεθνώς με τα λατινικά γράμματα Hz, αφορά περίοδο ενός δευτερολέπτου και είναι ίση με «ένα κύκλο ανά δευτερόλεπτο». Με πιο απλά λόγια, συχνότητα ενός χερτζ σημαίνει ότι το φαινόμενο που μελετάμε συμβαίνει μια φορά το δευτερόλεπτο, ή διαφορετικά ότι μια πλήρης ταλάντωση ολοκληρώνεται σε χρόνο ενός δευτερολέπτου. Το χερτζ ανήκει στο Διεθνές Σύστημα Μονάδων μέτρησης. Σε μονάδες χερτζ μετρώνται οι συχνότητες τόσο των μηχανικών περιόδων όπως οι ταλαντώσεις, τα κύματα κ.λπ. όσο και των εναλλασσόμενων ηλεκτρικών ρευμάτων, των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων (φως, ραδιοκύματα κτλ) καθώς και των ηχητικών κυμάτων. Αν λοιπόν γράψω κάπου 60 Hz (σκέτο), δεν καταλαβαίνει κάνεις τίποτα, το μόνο που μπορεί κάποιος να καταλάβει είναι, ότι κάποιο γεγονός επαναλήφτηκε 60 φόρες σε ένα δευτερόλεπτο. Ποιο γεγονός όμως ? Πρέπει να ορίσω τι είναι αυτό που επαναλαμβάνεται. Tι είναι αυτό που από μια κατάσταση “Α” πάει σε μια κατάσταση “Β”. Τι θεωρώ ένα κύκλο ανά δευτερόλεπτο (1 Hz)? Όταν πάει από μια κατάσταση Α σε μια κατάσταση Β ή όταν πάει από μια κατάσταση Α σε μια κατάσταση Β + από μια κατάσταση B σε μια κατάσταση Α ? Δεν υπάρχει απάντηση, ο καθένας μια από τις δυο περιπτώσεις μπορεί να τις θεωρήσει ως ένα κύκλο (1 Hz). Για να μην ασχοληθούμε με ταλαντώσεις, συχνότητες κτλ θα φέρω ένα απλό παράδειγμα να εξηγήσω αυτά που είπα. Δυο άτομα σε ένα τραπέζι περιστρέφουν ένα κέρμα του ενός ευρώ, με όση δύναμη έχουν. Αυτό που θέλουν να βρουν είναι, πόσες είναι η μέγιστες περιστροφές ανά δευτερόλεπτο του κέρματος επάνω στο τραπέζι. Βάζουν μια κάμερα με πολλά fps επάνω στο τραπέζι για να καταγράφουν με ακρίβεια την περιστροφή του κέρματος, και στρίβει ο καθένας 500 φορές το κέρμα με όλη του την δύναμη. Μετά βλέπουν το video σε slow motion σε ένα υπολογιστή, και βρίσκουν ότι πχ την 525 φορά που έστριψαν το κέρμα, έκανε τις ποιο πολλές περιστροφές το δευτερόλεπτο. Θέλουν να μεταφράσουν τις max περιστροφές το δευτερόλεπτο σε Hz, δηλαδή πόσα Hz είναι max περιστροφή του κέρματος = ποια είναι η max συχνότητα περιστροφής του κέρματος. Πρέπει να ορίσουν τι είναι πλήρης περιστροφή, ώστε να το ονομάσουν ένα κύκλο, να μετρήσουν πόσους κύκλους ανά δευτερόλεπτο έκανε το κέρμα = πόσα Hz είναι η συχνότητα περιστροφής. Εδώ όμως έχουμε μια διαφωνία, ο ένας λέει ότι μια πλήρης περιστροφή είναι όταν πάει το κέρμα από “κεφαλή” (κατάσταση “A”) σε “γράμματα” (κατάσταση “B”) και ο άλλος λέει ότι μια πλήρης περιστροφή είναι όταν πάει το κέρμα από “κεφαλή” (κατάσταση “Α”) σε “γράμματα” (κατάσταση “Β”) + από “γράμματα” (κατάσταση “Β”) σε “κεφαλή” (κατάσταση “A”). Έτσι ο ένας λέει ότι η max συχνότητα περιστροφής του κέρματος ανά δευτερόλεπτο είναι 60 Hz και ο άλλος λέει ότι είναι 30 Hz. Δηλαδή έχουμε διαφωνία στο ορισμό του κύκλου, δεν έχουμε διαφωνία ως προς την μονάδα μέτρησης. Αν πιάσουμε το κέρμα στα χεριά μας θα δούμε ότι από ”γράμματα” σε “κεφαλή” είναι 180 μοίρες περιστροφή, για να γίνει πλήρες περιστροφή πρέπει να γυρίσουμε το κέρμα 360 μοίρες, οπτικά θα δούμε το κέρμα να γυρίζει 2 φορές για να κάνει μια περιστροφή, όχι μια. Εδώ παρόλο που οι παρατηρητές ήταν στο ίδιο σημείο, ο τρόπος μέτρησης με κάμερα ήταν σωστός κτλ, οι παρατηρητές βγάλανε 2 αποτελέσματα, φανταστείτε σε ανάλογα πειράματα όταν ο κάθε παρατηρητής είναι σε διαφορετικό σημείο, πόσο δύσκολο είναι να συμφωνήσουν στον ορισμό του κύκλου, γιατί θα βλέπει αλλά ο καθένας. Δηλαδή άσχετα αν οι παρατηρητές έχουν διαφορετικές απόψεις ως προς το πείραμα, έχουν και άλλη οπτική γωνία λόγω διαφορετικής θέσης ως προς το αντικείμενο του πειράματος. Φανταστείτε περίπτωση που ο ένας παρατηρητής είναι επιστήμονας και ο άλλος παρατηρητής να είναι ένα κοινός άνθρωπος χωρίς πολλές γνώσεις, πόσο εύκολα ένας επιστήμονας μπορεί με ένα πείραμα να ξεγελάσει κάποιον “όχι σχετικό”. Αν ο επιστήμονας δουλεύει/κατασκευαζει συσκευές και ο απλός άνθρωπος είναι ένα απλός καταναλωτής, είναι πολύ εύκολο για τον επιστήμονα/κατασκευαστή ακόμη και μπροστά στα ματιά του καταναλωτή να τον ξεγελάσει. Εδώ λοιπόν ελπίζω όσοι διαβάζουν το κείμενο να κατανοήσουν πόσο σημαντικό είναι ο ορισμός του “κύκλου”, ώστε να μην υπάρχει διαφωνία στα Hz, όπου Hz είναι μια μονάδα μέτρησης. Είναι σαν να θέλουμε να μετρήσουμε πόσα km/ώρα τρέχει ένα αυτοκίνητο, και να έχουμε διαφωνία στο τι είναι χιλιόμετρο. (υποθετικά). Τώρα θα πει κάποιος : “Τι είναι αυτά που μας λες ? Τι με νοιάζει εμένα πόσες περιστροφές κάνει το κέρμα ? Τι σχέση έχει το κέρμα με το νήμα ? κτλ” Αν το “πείραμα-κόλπο” το ονομάσω “τεχνολογία”, και μπορεί να υπάρχει μέσα στο σπίτι σας, τι θα λέγατε ? Υπάρχουν τηλεοράσεις που υποτίθεται είναι full hd αλλά δεν είναι. Άλλες έχουν ψεύτικο αυτοκόλλητο επάνω (φτηνές/προσφορές/noname), τώρα ποιος το βάζει δεν έχει σημασία, άλλες λένε 1920 x 1080 (σκέτο), άλλες λένε HD Ready (720p) και κάπου στην περιγραφή πετάνε ένα 1920 x1080 ή το ανάποδο κτλ. Αυτές οι τηλεοράσεις είναι 720p (hd ready ή σκέτο hd)και όχι 1080p (full hd). Μερικές 720p TV ανάλογα το πάνελ μπορούν να βγάλουν ανάλυση 1080i, όχι 1080p. Ποια είναι η διαφορά 1080i με 1080p. I = interlaced scan P = progressive scan Επειδή δεν έχω εξηγήσει τον τρόπο λειτουργίας των σημερινών οθονών/tv, θα εξηγήσω με άπλα λόγια την διάφορα 1080i με 1080p. Και οι 2 έχουν ανάλυση 1920 x 1080, όταν έχουμε ένα ολόκληρο frame στην tv (με όποιον τρόπο λειτούργει η κάθε tft/lcd/led tv) έχουμε 1 Hz, άρα όταν η tv προβάλει 60 ίδια/διαφορετικα ολόκληρα frames ανά δευτερόλεπτο στα 1080 ανάλυση, λεμέ ότι η Tv είναι 1080p (full HD) στα 60 Hz (progressive scan). Όταν η tv δεν μπορεί να βγάλει 1080p στα 60 Hz αλλά μπορεί να βγάλει 720p (hd ready) στα 60 Hz, λέμε ότι η TV είναι 720p στα 60 Hz (progressive scan). Οι tv που είναι 720p και μπορούν να βγάλουν ανάλυση 1080i, χρησιμοποιούν ένα διαφορετικό τρόπο προβολής του κάθε frame. Στην ανάλυση 1920 x 1080 έχουμε 1080 οριζόντιες γραμμές πιξελ στην οθόνη, η οθόνη παράγει ένα frame χρησιμοποιώντας μόνο τις 540 γραμμές (interlaced scan) (δεν είναι ολόκληρο frame), άσχετα ότι δεν είναι ολόκληρο το ονομάζουμε ένα κύκλο (1 Hz) , στο επόμενο frame προβάλει το ίδιο frame αλλά χρησιμοποίει τις υπόλοιπες 540 γραμμές. Έτσι για να έχουμε 1 ολόκληρο frame πρέπει να γίνουν 2 προβολές στην οθόνη = 2 Hz. Στην παρακάτω εικόνα βλέπουμε πως λειτούργει το interlaced scan. Στον πρώτο κύκλο θα δούμε το field 1, στον δεύτερο κύκλο θα δούμε το field 2, η ταχύτητα προβολής είναι πολύ γρήγορη σε σχέση με αυτά που μπορεί να αντιληφτεί το μάτι μας, κάθε 2 κύκλους θα βλέπουμε ένα frame, χωρίς να καταλάβουμε τίποτα, νομίζουμε ότι η tv λειτούργει κανονικά. Αν έχουμε μια μεγάλη σε ίντσες tv, θα παρατηρήσουμε ότι η ποιότητα στην εικόνα δεν είναι τόσο καλή, άσχετα ότι δεν μπορούμε να καταλάβουμε τον λόγο. Έτσι αντί για 1080 ανάλυση στα 60 Hz, βλέπουμε 1080 ανάλυση στα 30 Hz, άσχετα αν θεωρούν κάποιοι ότι σε 1080i tv έχουμε 60 Hz. Εδώ μπορεί να γίνει ο παραλληλισμός με το παράδειγμα του κέρματος. Ο ένας παρατηρητής λέει ότι η συχνότητα του κέρματος είναι 60 Hz και ο άλλος λέει ότι είναι 30 Hz, επειδή ορίζουν με διαφορετικό τρόπο τον κύκλο. Μόνο που στην περίπτωση της tv είναι γνωστός ο τρόπος προβολής interlaced/progressive και γνωρίζουν όλοι πως δουλεύει, αλλά ο τελικός καταναλωτής δεν γνωρίζει. Και έτσι πάει ο πιτσιρικάς στην 720p tv, συνδέει την κονσόλα του, επιλέγει από το menu 1080i, και νομίζει ότι παίζει το game του στα 1080 60 Hz, δηλαδή νομίζει ότι βλέπει 60 διαφορετικά/ίδια frames το δευτερόλεπτο, και στην ουσία βλέπει 30. Για να δει 60 διαφορετικά/ίδια frames πρέπει να γυρίσει την ανάλυση στην tv του 720p. Άντε τώρα αυτό να το εξηγήσεις σε ένα πιτσιρίκα, κάποια στιγμή θα το καταλάβει, οι μεγαλύτεροι όμως είναι το πρόβλημα που δεν θέλουν/δεν μπορούν να το καταλάβουν. Και για όσους δεν κατάλαβαν την διάφορα 1080i με 1080p… Έστω ότι έχουμε την μηχανής προβολής των προηγουμένων παραδειγμάτων και έχουμε μια φωτογραφία σε ανάλυση 1920 x 1080, τυπώνουμε στο film αντί για μια φωτογραφία, 2 φωτογραφίες, η κάθε φωτογραφία είναι όπως η εικόνα του παραδείγματος παραπάνω, δηλαδή αν η φωτογραφία έχει 1080 οριζόντιες γραμμές, εμείς τυπώνουμε στην μια τις 540 γραμμές, και στην άλλη τις υπόλοιπες 540. Ανάβουμε την λάμπα της μηχανής που είναι 60 Hz, κάθε ένα Hz θα προβάλουμε την μια εικόνα εναλλάξ με την άλλη. Ενώ η λάμπα έκανε 60 προβολές το δευτερόλεπτο στο πανί, εμείς είδαμε 30 φόρες την φωτογραφία ολόκληρη, κάθε 2 Hz βλέπουμε από μια φορά την φωτογραφία. Αυτός ο τρόπος προβολής ονομάζεται interlaced scan. Ενώ αν τυπώσουμε στο φιλμ ολόκληρη την φωτογραφία σε ανάλυση 1920x1080, και ανάψουμε την 60 Hz λάμπα, θα δούμε στο πανί 60 φορές ολόκληρη την φωτογραφία.(Progressive scan). Έτσι μπορεί μια τεχνική να γίνει τέχνασμα εις βάρος του καταναλωτή, και ενώ όλοι που ασχολούνται με το είδος γνωρίζουν, αυτός δεν καταφέρνει να μάθει. Άσχετα ότι έχει πάει σχολείο και έχει διδαχτεί τα Hz ίσως και τα fps, δεν μπορεί να τα κατανοήσει, γιατί η λειτουργία των σύνχρονων συσκευών είναι πολύπλοκη, και ο καθένας εύκολα μπορεί να τον ξεγελάσει. Και ενώ η παρούσα τεχνολογία ξεκίνησε από το παράδειγμα με την μηχανή προβολής κινηματογράφου, οπού εκεί κλειδώνουν τα fps με τα Hz, και υπό ορισμένες συνθήκες θα μπορούσαμε ακόμα και σήμερα να κλειδώνουν τα fps με τα Hz (fps = Hz)(αριθμητική ισότητα όχι σαν έννοια ή μονάδα μέτρησης). Αντιθέτως σήμερα ορίζει ο καθένας ότι θέλει ως fps/Hz και έτσι παραπλανούν τον καταναλωτή… Συνεχίζεται… Επεξ/σία 28 Ιανουαρίου 2014 από Ziant 5
TheELF Δημοσ. 23 Ιανουαρίου 2014 Δημοσ. 23 Ιανουαρίου 2014 Κάθε φόρα που προβάλλεται η φωτογραφία στο πανί, έχουμε ένα frame = καρέ, αρά βλέπουμε στο πανί 60 fps (60 frames per second = 60 καρέ το δευτερόλεπτο = βλέπουμε την ιδία φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο). Λάθος αρχή σκέψεως ...όλα που ακολουθούν είναι λάθος. Η συχνότητα με την οποία δουλεύει η λάμπα δεν επηρεάζει στο παραμικρό τα fps,είναι μόνο η συχνότητα με την οποία ανανεώνετε η εικόνα «στο πανί»,τα fps καθορίζονται καθαρά και μόνο από το πόσες φωτογραφίες το δεύτερο έχουν τραβηχτεί που κατά κανόνα είναι στο 24-25fps αφού αυτό είναι το σημείο όπου ο ανθρώπινος εγκέφαλος θεωρεί την κίνηση ποιο φυσιολογική. Ψάξε στο νετ για 60fps στιγμιότυπα και θα καταλάβεις πόσο αργή,αλλά και ιδιαίτερα ομαλή,κίνηση φαίνεται να δείχνει.
Ziant Δημοσ. 23 Ιανουαρίου 2014 Μέλος Δημοσ. 23 Ιανουαρίου 2014 Και στα δυο παραδείγματα έχουμε 60 fps, στο ένα βλέπουμε την ίδια φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο, στο άλλο βλέπουμε 60 διαφορετικές φωτογραφίες το δευτερόλεπτο. Εφόσον όλο το φιλμ είναι πάντα διαφανές και δεν μπει κάποιο εμπόδιο μπροστά από την λάμπα, εγώ θα βλέπω πάντα 60 fps στο πανί. Ακόμα και αν έχει γίνει λάθος στην “εκτύπωση” του φιλμ, και κάθε 5 διαφορετικές φωτογραφίες, έχω μια “κενή φωτογραφία” (θα βλέπω μόνο φως στο πανί = άσπρο), πάλι θα δω 60 fps στο πανί αρκεί να ορίσω ότι η “κενή φωτογραφία” είναι ένα frame. Λογικό είναι αφού μετράω τι βλέπω στην οθόνη σαν fps, και την “άσπρη φωτογραφία” θα την ορίσω σαν frame, τι θα πει όμως ο σκηνοθέτης της ταινίας ? Θα πει ότι “εγώ συνολικά τράβηξα 6000 φωτογραφίες, τυπώθηκαν 5000, ενώ έπρεπε να βλέπεις 60 fps, βλέπεις 50 fps, δεν θεωρώ ότι το κάθε λευκό frame αποτελεί μέρος της ταινίας μου, αρά η ταινία μου προβάλλεται σε 50 fps”. Σε αυτό το υποθετικό παράδειγμα, ενώ υπάρχει απολυτή ταύτιση θεωρίας και πράξης, ο σκηνοθέτης αμφισβητεί τον τρόπο μέτρησης των fps, βάση αυτών που γνωρίζει και έχει σπουδάσει. Αν δεν υπάρχει κάποια ορολογία για να ονομάσει το λάθος που έχει γίνει, θα το ονομάσει πχ θόρυβο, αν συμβεί σε πολλές ταινίες μπορεί να βγάλει και βιβλίο για να εξηγεί τι τεχνικές – λάθη που γίνονται, μπορεί να διδάσκει σε πανεπιστήμιο, και άντε εσύ που διαβάζεις το κείμενο να αποδείξεις σε αυτόν και τους χιλιάδες αναγνώστες – φοιτητές του, ότι αυτό που βλέπει από την καλλιτεχνική του πλευρά είναι λάθος… Λάθος αρχή σκέψεως ...όλα που ακολουθούν είναι λάθος. Η συχνότητα με την οποία δουλεύει η λάμπα δεν επηρεάζει στο παραμικρό τα fps,είναι μόνο η συχνότητα με την οποία ανανεώνετε η εικόνα «στο πανί»,τα fps καθορίζονται καθαρά και μόνο από το πόσες φωτογραφίες το δεύτερο έχουν τραβηχτεί που κατά κανόνα είναι στο 24-25fps αφού αυτό είναι το σημείο όπου ο ανθρώπινος εγκέφαλος θεωρεί την κίνηση ποιο φυσιολογική. Ψάξε στο νετ για 60fps στιγμιότυπα και θα καταλάβεις πόσο αργή,αλλά και ιδιαίτερα ομαλή,κίνηση φαίνεται να δείχνει. Μάλλον δεν διάβασες όλο το κείμενο, δες τι γράφω παραπάνω. Το κείμενο θα βγει πολύ μεγάλο, δες που θα καταλήξω… Στο παράδειγμα η συχνότητα ανανεώσεις στο πανί, εξαρτάτε αποκλειστικά από την λάμπα, μην ξεχνάς ότι έτσι λειτουργούσε ο κινηματογράφος, χωρίς χρονισμό, με μανιβέλα, με 3-4 fps. Στο quote αναφέρω μια εικονική διαφωνία ενός σκηνοθέτη διάβασε το, και διαβασε αυτά που γράφεις, λες την άποψη του σκηνοθέτη… Ξεκίνησα το παράδειγμα με 60 fps, γιατί ως νούμεροo είναι αρκετά οικείο στον αναγνώστη/gamer, παρακάτω αναφέρθηκα στα 24 fps, αλλά δεν μπήκες στον κόπο να το διαβάσεις. Αυτά με τον ανθρώπινο εγκέφαλο είναι παραμύθια, δεν είχαν παλιά την δυνατότητα να τραβήξουν σε παραπάνω fps, και επειδή η μετατροπή από 24 σε 60 fps, είχε γίνει “πρότυπο”, το άφησαν ως έχει. Εδώ και πολλά χρόνια τραβάνε στα γυρίσματα με κάμερες πολλών fps, για να γίνει σωστά η επεξεργασία – εφέ, και διαλέγουν ένα ένα τα καρέ που θα μπουν στην ταινία. Σκέψου το κόστος για να αλλαχτούν μηχανές/οθονες που παίζουν native 24 fps, από μια αλλαγή σε πχ 40/50/60/70, δεν είχε/έχει κανένα νόημα, μια και καλή θα γίνει αναβάθμιση στα 60 fps, περίμενε τώρα που θα βγουν ταινίες στα 60 fps σε 4κ. Το παράδειγμα είναι η “αρχή λειτουργίας του κινηματογράφου” ξεκίνησα από εκεί για να δείξω που φτάσαμε…
CheOnWeb Δημοσ. 26 Ιανουαρίου 2014 Δημοσ. 26 Ιανουαρίου 2014 Σκέψου το κόστος για να αλλαχτούν μηχανές/οθονες που παίζουν native 24 fps, από μια αλλαγή σε πχ 40/50/60/70, δεν είχε/έχει κανένα νόημα, μια και καλή θα γίνει αναβάθμιση στα 60 fps, περίμενε τώρα που θα βγουν ταινίες στα 60 fps σε 4κ. Η αλλαγή που πρέπει (και ήδη γίνεται) στις μηχανές προβολής είναι από 35mm (24fps) σε ηλεκτρονικούς προβολείς που έχουν τη δυνατότητα να παίξουν 24/25 και 48fps (HFR) από DCP Player συνήθως σε 1080p. Για 4k σε 60fps δεν έχω ακούσει κάτι. Λάθος αρχή σκέψεως ...όλα που ακολουθούν είναι λάθος. Η συχνότητα με την οποία δουλεύει η λάμπα δεν επηρεάζει στο παραμικρό τα fps,είναι μόνο η συχνότητα με την οποία ανανεώνετε η εικόνα «στο πανί»,τα fps καθορίζονται καθαρά και μόνο από το πόσες φωτογραφίες το δεύτερο έχουν τραβηχτεί που κατά κανόνα είναι στο 24-25fps αφού αυτό είναι το σημείο όπου ο ανθρώπινος εγκέφαλος θεωρεί την κίνηση ποιο φυσιολογική. Ψάξε στο νετ για 60fps στιγμιότυπα και θα καταλάβεις πόσο αργή,αλλά και ιδιαίτερα ομαλή,κίνηση φαίνεται να δείχνει. Σωστά αλλά με κάποιον τρόπο πρέπει να συγχρονιστεί η λάμπα με την ταχύτητα αναπαραγωγής. Πρέπει όταν περνάει το καρέ μπροστά απ´ τον φακό, η λάμπα να είναι αναμμένη. Στην Ελλάδα το ρεύμα είναι στα 50Hz και το frame rate 24 (όπως σε όλο τον κόσμο) οπότε πρέπει στις 24 φορές/sec που θα "ανοίξει" ο φακός να βρει την λάμπα (που αναβοσβήνει 50 φορές/sec) αναμμένη. Τα 60fps πρέπει να τα δεις σε 60fps playback για να τα κρίνεις. Αλλιώς είναι slow motion. Αυτό που προσφέρει το High Frame Rate είναι πιο νετ εικόνες και μπορεί να έχει χειρότερο αποτέλεσμα (ειδικά για μας τους πιο παλιούς που υποφέρουμε απ´ την λεγόμενη "βιντεήλα") αφού χάνεται το "γοητευτικό" motion blur των 24fps. Το ιδανικό για μένα είναι να τραβάς HFR ώστε να έχεις περισσότερη καθαρή πληροφορία και να βάλεις το απαιτούμενο motion blur στην τελική επεξεργασία.
Federacion Δημοσ. 26 Ιανουαρίου 2014 Δημοσ. 26 Ιανουαρίου 2014 Μπράβο φίλε. Να μάθω και κάτι τόσες ώρες στο insomnia! Αποστολή από το GT-I9100 με τη χρήση Insomnia App
Ziant Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Μέλος Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Η αλλαγή που πρέπει (και ήδη γίνεται) στις μηχανές προβολής είναι από 35mm (24fps) σε ηλεκτρονικούς προβολείς που έχουν τη δυνατότητα να παίξουν 24/25 και 48fps (HFR) από DCP Player συνήθως σε 1080p. Για 4k σε 60fps δεν έχω ακούσει κάτι. Αναφέρθηκα σε μηχανές/οθονες και δεν έβαλα “κτλ”, δεν είναι μόνο οι μηχανές προβολής, είναι όλος ο εξοπλισμός εκατομμυρίων ευρώ που έχει μέσα το κάθε studio και υπάρχουν χιλιάδες studio + τον οικιακό/επαγγελματικό εξοπλισμό που έχει ο καθένας. Εκτός από το κόστος υπάρχει η καλλιτεχνική πλευρά του θέματος, όπου πχ ο σκηνοθέτης του παραδείγματος, έχει μάθει να δουλεύει με 24 fps ταινίες και θα συνεχίσει για όσο ζει, γιατί θεώρει ότι έτσι πρέπει να βγει μια ταινία. Για να μιλήσω και με όρους υπολογιστών ο σκηνοθέτης είναι ο λαιμός του μπουκαλιού (bottleneck) του όλου συστήματος, δηλαδή καθυστερεί την εξέλιξη της τεχνολογίας στο τομέα των ταινιών. Αντίθετα με την εξέλιξη των πχ games που μπορούν να παράγουν εκατοντάδες ίδια/διαφορετικα fps. Ακόμα και αν πάμε σε 60 fps σε 4κ ανάλυση, ο σκηνοθέτης του παραδείγματος θα συνεχίζει να παράγει ταινίες σε 24 fps. Έτσι θα υπάρχουν ταινίες 4κ σε 24 fps και ταινίες 4κ με 60 fps (60 διαφορετικά frames ανά δευτερόλεπτο). Στο κυρίως κείμενο που έχω στο νήμα, δεν έχω αναφερθεί αρκετά (ούτε στην συνέχεια) στα 24 fps ταινιών γιατί δεν βοηθούν τον απλό αναγνώστη ο συσχετισμός Fps και Hz με παραδείγματα ταινιών. Το παρόν νήμα είναι ενεργό, δηλαδή μπορεί να τρέχει ταυτόχρονα το κυρίως κείμενο με τα πόστς… Σωστά αλλά με κάποιον τρόπο πρέπει να συγχρονιστεί η λάμπα με την ταχύτητα αναπαραγωγής. Πρέπει όταν περνάει το καρέ μπροστά απ´ τον φακό, η λάμπα να είναι αναμμένη. Στην Ελλάδα το ρεύμα είναι στα 50Hz και το frame rate 24 (όπως σε όλο τον κόσμο) οπότε πρέπει στις 24 φορές/sec που θα "ανοίξει" ο φακός να βρει την λάμπα (που αναβοσβήνει 50 φορές/sec) αναμμένη. Εδώ μιλάς για μια κοινή λάμπα που τα Hz είναι ανάλογα με τα Hz του εναλλασσόμενου ρεύματος, δεν δουλεύουν όλες οι λάμπες έτσι, δεν είναι λάμπα δωματίου, που ακόμα και αυτή μπορεί να δουλέψει σε 100/125 Hz από εναλλασσόμενο ρεύμα 50 Hz, έχει σχέση με τον τρόπο κατασκευής/λειτουργιας της λάμπας. Έστω ότι δουλεύουμε με κοινές λάμπες 50 Hz, μπορούμε να τις συγχρονίσουμε και όταν ανάβει η μια να σβήνει η άλλη και να έχουμε συνολικά 100 Hz (στην Αμερική 2 x 60 = 120 Hz). Μπορούμε να έχουμε πολλές λάμπες, πολλά κλείστρα κτλ. Δεν είναι εκεί το πρόβλημα τώρα, παλιά ήταν το πρόβλημα, και έμειναν για χρόνια στα 24 fps στο cinema και εκεί έχουμε μείνει ακόμα, από αδράνεια… Απλά αυτό που πρέπει να καταλάβουν όλοι είναι ότι το Hz είναι μια μονάδα μέτρησης και οποιοδήποτε συσχετισμός μπορεί να είναι άστοχος…
TheELF Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Για να μιλήσω και με όρους υπολογιστών ο σκηνοθέτης είναι ο λαιμός του μπουκαλιού (bottleneck) του όλου συστήματος, δηλαδή καθυστερεί την εξέλιξη της τεχνολογίας στο τομέα των ταινιών. Αντίθετα με την εξέλιξη των πχ games που μπορούν να παράγουν εκατοντάδες ίδια/διαφορετικα fps. «ο λαιμός του μπουκαλιού» Το σημείο συμφόρησης είναι καθαρά το κόστος παραγωγής και προβολής της ταινίας,δες πόσο περισσότερο κοστίζει το imax (όπου υπάρχει) και εκεί το πολύ φτάσανε στα 48fps,την στιγμή που το σινεμά αργοπέθαινει επειδή όλοι βλέπουνε της ταινίες τους online μην περιμένεις να δεις και πολλές εξελίξεις σύντομα.
Ziant Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Μέλος Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Δεν είναι μόνο το κόστος, ο σκηνοθέτης του παραδείγματος βλέπει τα πράγματα από την καλλιτεχνική πλευρά, για αυτόν η ταινία γυρίζεται στα 24 fps, και στα 8 κ ανάλυση να πάμε στα 240 Hz, αυτός θα γυρίζει ταινίες στα 24 fps, με το δικό ορισμό τι είναι frame. Αν του πεις έλα να σε βραβεύσουμε στο x event, αλλά κράτα μια ταινία μικρού μήκους 2 λεπτών, και θα σου έχουμε την τελευταία λέξη σε τεχνολογία οθόνη, αυτός θα σου φέρει μια ταινία που θα δείχνει ένα άλογο να τρέχει = μηδέν κόστος, αλλά πάλι στα 24 fps θα τραβήξει το άλογο ή θα το τραβήξει σε παραπάνω fps, αλλά η ταινία στη τελική μορφή της θα έχει 24 διαφορετικά frames το δευτερόλεπτο. Τα fps όπως και τα Hz είναι μονάδες μέτρησης, τίποτε άλλο…
CheOnWeb Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Δεν είναι μόνο το κόστος, ο σκηνοθέτης του παραδείγματος βλέπει τα πράγματα από την καλλιτεχνική πλευρά, για αυτόν η ταινία γυρίζεται στα 24 fps, και στα 8 κ ανάλυση να πάμε στα 240 Hz, αυτός θα γυρίζει ταινίες στα 24 fps, με το δικό ορισμό τι είναι frame. Αν του πεις έλα να σε βραβεύσουμε στο x event, αλλά κράτα μια ταινία μικρού μήκους 2 λεπτών, και θα σου έχουμε την τελευταία λέξη σε τεχνολογία οθόνη, αυτός θα σου φέρει μια ταινία που θα δείχνει ένα άλογο να τρέχει = μηδέν κόστος, αλλά πάλι στα 24 fps θα τραβήξει το άλογο ή θα το τραβήξει σε παραπάνω fps, αλλά η ταινία στη τελική μορφή της θα έχει 24 διαφορετικά frames το δευτερόλεπτο. Τα fps όπως και τα Hz είναι μονάδες μέτρησης, τίποτε άλλο… Όχι, τα fps δεν είναι απλώς μια μονάδα μέτρησης. Έχει άμεση επίδραση στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Είναι σαν να λες ότι όσο μεγαλύτερη ταχύτητα χρησιμοποιείς στην φωτογραφία (still) τόσο καλύτερα. Δεν είναι έτσι. Τα fps συμμετέχουν στην εξίσωση φως/διάφραγμα/ευαισθησία μέσου άρα δεν είναι τεχνικό ζήτημα. Δεν σημαίνει ότι επειδή καταφέραμε να γράψουμε πολλά καρέ ανά δευτερόλεπτο στις ηλεκτρονικές κάμερες πρέπει να το κάνουμε κιόλας. Νομίζεις δεν μπορούσαν να το κάνουν με το φιλμ; Απλώς δεν θέλουν όλοι τόσο νετ κινούμενες εικόνες. Όσο για το κόστος αλλαγής που αναφέρεις πιο πάνω δεν έχω καταλάβει τι εννοείς. Η αλλαγή σε DCP έχει σχεδόν γίνει. Επίσης αν μπορείς να διευκρινήσεις τι εννοείς με το "Κάθε φόρα που προβάλλεται η φωτογραφία στο πανί, έχουμε ένα frame = καρέ, αρά βλέπουμε στο πανί 60 fps (60 frames per second = 60 καρέ το δευτερόλεπτο = βλέπουμε την ιδία φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο)." Δεν βλέπουμε την ίδια φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο. Βλέπουμε τόσες διαφορετικές φωτογραφίες/sec όσες τραβήχτηκαν κατά την λήψη. Κάνω λάθος;
Ziant Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Μέλος Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Όχι, τα fps δεν είναι απλώς μια μονάδα μέτρησης. Έχει άμεση επίδραση στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Είναι σαν να λες ότι όσο μεγαλύτερη ταχύτητα χρησιμοποιείς στην φωτογραφία (still) τόσο καλύτερα. Δεν είναι έτσι. Τα fps συμμετέχουν στην εξίσωση φως/διάφραγμα/ευαισθησία μέσου άρα δεν είναι τεχνικό ζήτημα. Δεν σημαίνει ότι επειδή καταφέραμε να γράψουμε πολλά καρέ ανά δευτερόλεπτο στις ηλεκτρονικές κάμερες πρέπει να το κάνουμε κιόλας. Νομίζεις δεν μπορούσαν να το κάνουν με το φιλμ; Απλώς δεν θέλουν όλοι τόσο νετ κινούμενες εικόνες. Όταν γράψω την συνέχεια του αρχικού ποστ, θα αποδείξω γιατί τα fps και τα Hz είναι μόνο μια μονάδα μέτρησης. Μην κολλάς μόνο με τον κινηματογράφο, μας ενδιαφέρει να δούμε το θέμα από όλες τις πλευρές, απλά χρησιμοποίησα παραδείγματα με μηχανή προβολής, για να δείξω/εξηγησω την λειτουργία των fps/Hz. Το παράδειγμα είναι στην ουσία ένα πείραμα, αλλά μεγάλη σημασία παίζει ποιος είναι ο παρατηρητής και που βρίσκεται ο παρατηρητής… Όσο για το κόστος αλλαγής που αναφέρεις πιο πάνω δεν έχω καταλάβει τι εννοείς. Η αλλαγή σε DCP έχει σχεδόν γίνει. Υπάρχουν συσκευές που παίζουν ταινίες 24 fps, και έχουν την δυνατότητα να στείλουν στην οθόνη 24p (24 fps), αρκεί η οθόνη/tv να δέχεται 24p σήμα. Σκέψου κονσόλες studio, πολύπλοκες συσκευές επεξεργασίας video κτλ, που έχουν κατασκευαστεί για αυτήν την δουλειά και δεν έχουν την δυνατότητα εξόδου πάνω από 24p. Αν γίνει αλλαγή από 24 fps σε πχ 60, όλες οι συσκευές/κονσολες κτλ είναι άχρηστες ή χρειάζονται μετατροπή (αν γίνεται ή αν συμφέρει). Εσύ μιλάς για μηχανές προβολής, αλλά εγώ μιλάω για όλο το πακέτο μηχανημάτων κατασκευής/προβολης ταινιών Επίσης αν μπορείς να διευκρινήσεις τι εννοείς με το "Κάθε φόρα που προβάλλεται η φωτογραφία στο πανί, έχουμε ένα frame = καρέ, αρά βλέπουμε στο πανί 60 fps (60 frames per second = 60 καρέ το δευτερόλεπτο = βλέπουμε την ιδία φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο)." Δεν βλέπουμε την ίδια φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο. Βλέπουμε τόσες διαφορετικές φωτογραφίες/sec όσες τραβήχτηκαν κατά την λήψη. Κάνω λάθος; Σε ένα κινηματογράφο (που έχει αντί για οθόνη ένα άσπρο πανί)βάζουμε μια αρχαία μηχανής προβολής, που δουλεύει με μια λάμπα 60 Hz, ένα καρούλι που μέσα έχει ένα φιλμ με φωτογραφίες, και ένα ηλεκτρικό μοτέρ για να γυρίζει το καρούλι. Ανάβουμε την λάμπα και μπροστά από την λάμπα βάζουμε μια φωτογραφία, επειδή 60 Hz = η λάμπα αναβοσβήνει 60 φορές το δευτερόλεπτο, προβάλλεται στο πανί η φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο. Κάθε φόρα που προβάλλεται η φωτογραφία στο πανί, έχουμε ένα frame = καρέ, αρά βλέπουμε στο πανί 60 fps (60 frames per second = 60 καρέ το δευτερόλεπτο = βλέπουμε την ιδία φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο). Δες όλη την παράγραφο που έχω κάνει quote… Αφού στην μηχανή προβολής υπάρχει μόνο μια φωτογραφία, θα δεις την ίδια φωτογραφία 60 φορές το δευτερόλεπτο…
TheELF Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Μόνο που ούτε η λάμπα ούτε η οθόνη αναβοσβήνει...είναι πάντα αναμμένη απλά χρειάζεται τον χ χρόνο για να «προετοιμάσει» την επόμενη εικόνα που θα δείξει,η αλλαγή γίνεται χωρίς να σβήσει τίποτα,όσο ποιο γρήγορη είναι μια οθόνη τόσο ποιο πολλές εικόνες μπορεί να ανανεώσει ανά δεύτερο σε τόσο ποιο πολλά hz μπορεί να συντονιστεί. Στης παλιές τύπου οθόνες όπου αυτή η δουλειά γινόταν με μια ακτίνα που σάρωνε κάθε γραμμή μιας εικόνας μπορούσε να γίνει εμφανές αυτό το φαινόμενο όταν υπήρχε χαμηλή συχνότητα με το λεγόμενο flickering ,σαν να αναβοσβήνει δηλαδή,στης σύγχρονες οθόνες μπορεί να γίνει εμφανές με το tearing που είπες και εσύ. Άλλο mhz άλλο fps...
Ziant Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Μέλος Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Μόνο που ούτε η λάμπα ούτε η οθόνη αναβοσβήνει... Ανάλογα την λάμπα, υπάρχει λάμπα που ανάβει, σβήνει τελείως, και το κάνει πχ 60 φόρες το δευτερόλεπτο = 60 Hz. Υπάρχει λάμπα που δεν σβήνει ποτέ, αλλά το φως που πρέπει παράγει για να φωτίσει πχ ένα δωμάτιο, μπορεί να αναπαραγάγει πχ μόνο 60 φόρες το δευτερόλεπτο = 60 Hz, δηλαδή βλέπουμε 60 “εκρήξεις φωτός” το δευτερόλεπτο = 60 Hz. Υπάρχει και άλλη μια "λάμπα" που λέγεται ήλιος, που αναβοσβήνει τρισεκατομμύρια φoρές το δευτερόλεπτο και είναι τρισεκατομμύρια Hz. Βιάζεσαι δεν έχω αναφερθεί στην αρχή λειτουργίας της οθόνης crt/lcd κτλ Άλλο mhz άλλο fps... Σίγουρα άλλη μονάδα μέτρησης είναι τα Hz και άλλη τα fps. Το θέμα είναι τι ορίζει ο καθένας ως frame/Hz, και άσχετα του ορισμού τι βλέπει ο κάθε παρατηρητής… Περίμενε την συνέχεια…
TheELF Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Δημοσ. 27 Ιανουαρίου 2014 Υπάρχει και άλλη μια "λάμπα" που λέγεται ήλιος, που αναβοσβήνει τρισεκατομμύρια φoρές το δευτερόλεπτο και είναι τρισεκατομμύρια Hz. Ο εγκέφαλός σου εσένα πόσες φορές το δευτερόλεπτο αναβοσβήνει;;;; Είναι δυνατόν να λες ότι σβήνει ο ήλιος;;; Αν μιλάς για το φως που εκπέμπει,όποιο φως και να πάρεις είναι κυματομορφή, ταλάντωση, πάνω/κάτω ,πως το λένε στην γλώσσα σου, δεν είναι διακεκομμένο για να λες ότι ανάβει και ότι σβήνει. Σίγουρα άλλη μονάδα μέτρησης είναι τα Hz και άλλη τα fps. Το θέμα είναι τι ορίζει ο καθένας ως frame/Hz, και άσχετα του ορισμού τι βλέπει ο κάθε παρατηρητής… Περίμενε την συνέχεια… Ε,όχι,δεν είναι το θέμα τι ορίζει ο κάθε ένας,δεν είναι αναρχία η επιστήμη ούτε είναι σχιζοφρενία να λες «εγώ έτσι τα βλέπω άρα έτσι είναι» ,τα έχουν ορίσει το τι σημαίνουν αυτά τα πράγματα και έχει συμφωνήσει πάνω σε αυτά η επιστημονική κοινωνία. 3
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα