Προς το περιεχόμενο

Βρέθηκε ο τάφος του Αλεξάνδρου ή και πάλι όχι?


funbreaker

  

230 μέλη έχουν ψηφίσει

  1. 1. Ποιος πιστεύετε ότι θάφτηκε στον τύμβο;

    • Μέγας Αλέξανδρος
      66
    • Ρωξάνη & Αλέξανδρος Δ'
      11
    • Ολυμπιάδα
      13
    • Ηρακλής, γιος του Αλεξάνδρου
      4
    • Θεσσαλονίκη, αδερφή του Αλεξάνδρου
      4
    • Κλεοπάτρα, αδερφή του Αλεξάνδρου
      2
    • Φίλιππος Β' (για όσους αμφισβητούν την έρευσή του)
      1
    • Φίλιππος ο Αριδαίος
      0
    • Ηφαιστίωνας
      26
    • Κάσσανδρος
      17
    • Αντίπατρος
      3
    • Αντίγονος ο μονόφθαλμος
      2
    • Νέαρχος
      11
    • Λαομέδων
      2
    • Κενοτάφιο φτιαγμένο για το Μέγα Αλέξανδρο
      33
    • Πολυάνδρειο στρατιωτών
      12
    • Άλλο (πείτε ποιος)
      23
  2. 2. Τι θεωρείτε πιθανότερο σχετικά με τη σύληση του τύμβου;

    • Ο τύμβος δεν είναι συλημένος.
      36
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς πριν πολλούς αιώνες.
      93
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς στη σύγχρονη εποχή.
      10
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς πολλές φορές σε διάφορες περιόδους.
      49
    • Ο τύμβος έχει συληθεί ολοκληρωτικά ως αποτέλεσμα μίας ή πολλών διαφορετικών συλήσεων.
      27
    • Ο τύμβος έχει λεηλατηθεί και καταστραφεί.
      6
    • Άλλο (εξηγείστε).
      9
  3. 3. Από που προέρχεται η άμμος;

    • Η άμμος προέρχεται από φυσικά αίτια.
      59
    • Η άμμος αποτελεί αποτρεπτικό μηχανισμό κατά της τυμβωρυχίας και τοποθετήθηκε από την αρχή αμέσως μετά την ταφή του νεκρού.
      67
    • Η άμμος αποτελεί αποτρεπτικό μηχανισμό κατά της τυμβωρυχίας και τοποθετήθηκε αργότερα.
      85
    • Άλλο (εξηγείστε).
      19


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Αστραψε και βρόντηξε η Αγγελική Κοτταρίδη εναντίον των όσων ισχυρίζεται η Περιστέρη.

Σύμφωνα με την πρώτη, το κοινό παραπλανήθηκε. Το μνημείο ανήκει στο τέλος του 2ου αι., έχει τυπολογία που παραπέμπει στην Ετρουρία και τον τάφο της Κλεοπάτρας Σελήνης, δεν είναι μακεδονικός τάφος (η Περιστέρη βέβαια το ονόμασε "μακεδονικό ταφικό μνημείο"), δεν αποτελεί μεγάλο τεχνικό έργο (!!!), δεν είναι τύμβος (έχει κολλήσει για τα καλά σε αυτό), ο λέων δεν ήταν στην κορυφή του, οι Καρυάτιδες είναι του 2ου αι. και πολλά, πολλά άλλα.

Έχω σε μεγάλη εκτίμηση την κ. Κοτταρίδη γιατί έχει κάνει πολύ σημαντικό έργο στη Μακεδονία, αλλά νομίζω ότι μιλώντας 25 λεπτά με τέτοιο μένος αγγίζει τα όρια της εμπάθειας.

Η πραότητα και η στρατηγική της Περιστέρη (είτε έχει δίκιο είτε λέει μ....ες) τις έχει τρελάνει όλες, νομίζω. :-)

 

Αν έχετε καιρό να νοιώσετε θηλυκή μανία επί 25 λεπτά ακούστε το.

Αν σας τα έψαλε πρόσφατα η γυναίκα σας, δε χρειάζεται.

 

Κάπου κάπου της ψελλίζει κάτι, αντιδρώντας, μέχρι και ο καημένος δημοσιογράφος του "Κόκκινου", αλλά μάταια. Ενα αφηνιασμένο θηλυκό δε σταματάει πουθενά. Κρίμα...

 

http://www.stokokkino.gr/article/1000000000017511/Aggeliki-Kottaridi-dieuthuntria-Eforeias-Arxaiotiton-ImathiasrnDen-einai-makedoniko-to-mnimeio-stin-Amfipoli-oute-tou-Ifaistiona

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντ. 8,7k
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

^ Σε βρίσκω υπερβολικό. Δεν μου φάνηκε σαν υστέρω όπως την περιγράφεις. Απλά υποστηρίζει σθεναρά την (πιθανώς λανθασμένη ή ορθή) άποψή της. Ίσα ίσα που ο δημοσιογράφος φαίνεται να επιμένει πολύ περισσότερο όσο μιλάει.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Η αλήθεια είναι ότι μπορεί να γίνει και χειρότερη ... B)
Ας βγάλει και αυτή τη σκούφια της όμως ...
Μια γεύση έδωσε παλιότερα η  dimitra_m3  ,

τι έγινε με την πάρτη της στο ΑΕΜΘ του 2014 ...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Η σύνδεση του μνημείου της Αμφίπολης με τον Ηφαιστίωνα μέσω παραγγελίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τα "μονογράμματα" και οι επιγραφές στις οποίες αποδίδονται, η διαφορά απόψεων της ανασκαφέως από τη δημοσιοποίηση των ευρημάτων της πέρυσι τον Αύγουστο μέχρι την εκδήλωση της περασμένης Τετάρτης που οργάνωσαν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ο Σύλλογος Αποφοίτων του φαίνεται πως δημιουργούν περισσότερα ερωτήματα απ' όσα περίμενε η επιστημονική κοινότητα και η κοινή γνώμη ότι θα απαντηθούν.

Σοβαρές επιφυλάξεις για τις υποθέσεις εργασίας που παρουσίασε η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών και επικεφαλής της ανασκαφής της Αμφίπολης Κατερίνα Περιστέρη εκφράζουν στην "Αυγή" ο αρχαιολόγος - αρχιτέκτονας, ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ Γιώργος Βελένης, η διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, Πέλλας και του νέου Μουσείου των Αιγών Αγγελική Κοτταρίδη, η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων Όλγα Σακαλή, οι οποίοι παρακολούθησαν την εκδήλωση είτε μέσα στην Αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ είτε μέσω Διαδικτύου, από το οποίο αναμεταδιδόταν ταυτόχρονα. Συγκλίνουν δε στη διαπίστωση για ανάγκη τεκμηρίωσης των υποθέσεων εργασίας, προκειμένου να φωτιστούν όσο το δυνατόν ευκρινέστερα όλες οι πτυχές του σημαντικού αυτού μνημείου.

 

Γιώργος Βελένης

αρχαιολόγος, αρχιτέκτονας, ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ:

Απαραίτητη η περαιτέρω έρευνα

 

"Αναφορικά με αυτό που είδα, έχω ισχυρή ένσταση ότι δεν πρόκειται για αυθεντική επιγραφή προερχόμενη από τον περίβολο του λόφου Καστά, αλλά η αναγραφή της έγινε σε πολύ υστερότερους χρόνους. Κατά πάσα πιθανότητα προέρχεται από χρήση του φορέα της επιγραφής σε άλλο κτήριο. Δηλαδή η επιγραφή είναι μεν σε μάρμαρο που προέρχεται από τον περίβολο της Αμφίπολης, αλλά θα πρέπει να χρησιμοποιήθηκε σε άλλο κτήριο που ιδρύθηκε σε ρωμαϊκούς χρόνους. Η επιγραφή στην οποία αναγράφεται 'ΠΑΡΕΛΑΒΟΝΗ' είναι ακέφαλη, δηλαδή λείπει η αρχή της. Στο τέλος υπάρχει σύμπλεγμα πολλών γραμμάτων και θα πρέπει κανείς να ζητήσει την ανάλυσή τους. Είναι επισφαλές να υποστηρίξουμε ότι η επιγραφή αναφέρεται στο όνομα Ηφαιστίωνας. Εύλογα στην εκδήλωση διατυπώθηκαν κάποια σενάρια τα οποία μπορούν να θεωρηθούν ως υποθέσεις εργασίας, αλλά θεωρείται απαραίτητη η περαιτέρω έρευνα".

 

Αγγελική Κοτταρίδη

διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, Πέλλας και του νέου Μουσείου των Αιγών:

Η ερμηνεία αντικατέστησε την ανάγνωση

 

 

"Βασικός κανόνας κάθε επιστήμης, και αυτό ισχύει και για την αρχαιολογία, είναι η διάκριση των αρχαιολογικών δεδομένων, δηλαδή τού προς έρευνα αντικειμένου, από τις υποκειμενικές προθέσεις, υποθέσεις, ερμηνείες ή επιθυμίες του ερευνητή. Όταν αυτός ο κανόνας δεν τηρείται, έχουμε αυτό που λέμε 'λήψη του ζητουμένου' και τα όποια συμπεράσματα είναι προφανώς ανασφαλή.

Στην περίπτωση του λόφου Καστά δυστυχώς αυτό το φαινόμενο έχει επαναληφθεί πολλές φορές. Φοβάμαι ότι το ίδιο συνέβη και στην εκδήλωση της Τετάρτης, όπου για επιγραφές πάνω σε λίθους που δεν βρίσκονταν στη θέση τους και οι οποίες είναι αποσπασματικές η ερμηνεία αντικατέστησε την ανάγνωση. Και εννοώ ότι, ενώ στις φωτογραφίες είδαμε τμήμα μιας λέξης 'ΕΛΑΒΟΝ' ή 'ΠΑΡΕΛΑΒΟΝ' δίπλα στην οποία φαινόταν ένα Η και πιο δίπλα ένα συμπίλημα γραμμάτων ΑΝΤ. Όλα τα γράμματα, αρκετά επιπόλαια και άσχημα γραμμένα, οπωσδήποτε όχι με την τάξη και την ποιότητα που είναι γνωστή από τις αναθηματικές επιγραφές στις όψεις των μνημείων, παραπέμπουν στα λεγόμενα τεκτονικά στοιχεία που σχετίζονται με κατασκευαστικές διαδικασίες των κτηρίων.

Από τους ομιλητές προβλήθηκε ως βεβαιότητα ότι το Η είναι το μονόγραμμα του Ηφαιστίωνα και το ΑΝΤ μονόγραμμα του Αντίγονου Μονόφθαλμου. Πάνω σ' αυτό στηρίχθηκε αυτή η εξεζητημένη ερμηνεία που για μια ακόμα φορά συσχετίζει τον Μεγάλο Αλέξανδρο με τον λόφο Καστά. Ωστόσο το Η μπορεί να είναι απλά ο αριθμός 8 ή αρχή μιας οποιασδήποτε λέξης ή ονόματος και το ΑΝΤ το αρχικό ενός ονόματος όπως Αντιγένης, Αντιμένης, Αντισθένης κ.ο.κ. Όλα μαζί τα χαρακτηριστικά που φάνηκαν στην εικόνα που προβλήθηκε δείχνουν περισσότερο κατασκευαστική διαδικασία (μαστόρους, εργολάβους κ.λπ.) παρά οποιαδήποτε βασιλική αυλή. Αντίστοιχο φαινόμενο λήψης του ζητουμένου είναι η εμμονή στον χαρακτηρισμό του υψώματος ως τύμβου, δηλαδή ενός τεχνητά κατασκευασμένου λόφου, το οποίο από την αρχή της ανασκαφικής έρευνας το 2012 θεωρήθηκε το βασικό στοιχείο, ακριβώς λόγω του μεγάλου μεγέθους του, για να συνδέσουν το μνημείο, όπως είχαν πει, 'εφόσον είναι μεγαλύτερο από τον τύμβο του Φιλίππου, με κάποιον που είναι σπουδαιότερος από τον Φίλιππο, δηλαδή τον Μεγάλο Αλέξανδρο'. Το γεγονός ότι στην κορυφή του λόφου υπήρχαν ανασκαμμένες παλαιότερες ταφές των αρχαϊκών χρόνων, πράγμα που έδειχνε σαφώς ότι πρόκειται για φυσικό ύψωμα, δεν εμπόδισε τον ισχυρισμό του Τύμβου. Τελικά, βεβαίως, τόσο η έρευνα της γεωδιασκόπησης του κ. Τσόκα όσο και η μελέτη του μηχανικού κ. Εγγλέζου έδειξαν ότι πρόκειται προφανώς για φυσικό λόφο που διαμορφώθηκε με τη δημιουργία του περιβόλου ώστε να έχει τη μορφή τύμβου. Το γεγονός ότι έτσι διαφοροποιείται πολύ το μέγεθος και συνακόλουθα το κόστος του μνημείου δεν φαίνεται να έχει οποιεσδήποτε συνέπειες για την εμμονή στην αρχική υπόθεση.

Σύμφωνα με τη θεωρία που πρότεινε η κ. Περιστέρη στην εκδήλωση, το μνημείο αυτό ήταν τάφος, κενοτάφιο ή ηρώο του Ηφαιστίωνα. Ωστόσο δεν υπήρξε κανενός είδους σχολιασμός για το γεγονός ότι, όπως έδειξε η ανθρωπολογική ανάλυση των οστών, τα πορίσματα των οποίων δημοσιεύτηκαν πριν από μερικούς μήνες, στον τάφο υπήρχαν τα οστά μιας ηλικιωμένης γυναίκας, ενός παιδιού και τριών ακόμη ανδρών. Ποιοι ήταν όλοι αυτοί; Και πώς σχετίζονται με το μνημείο; Ανοιχτά ερωτήματα, στα οποία η ανασκαφική ομάδα θα πρέπει να πάρει θέση άμεσα.

Ένα άλλο ανοιχτό θέμα, κατά τη γνώμη μου, είναι η χρονολόγηση του ταφικού συνόλου. Η κυρία Περιστέρη εμμένει στη χρονολόγηση στον 4ο αιώνα και μάλιστα γύρω 320 π.Χ., μολονότι τα στυλιστικά χαρακτηριστικά των γλυπτών (καρυάτιδες, σφίγγες), τα αρχιτεκτονικά στοιχεία και γενικότερα ο συνδυασμός όλων αυτών των θεμάτων μεταξύ τους παραπέμπει στο τέλος του 2ου π.Χ. αιώνα, εποχή στην οποία χρονολογείται και το σύνολο της κεραμικής καθώς και τα νομίσματα των Αμφιπολιτών που έδειξε η κ. Περιστέρη, ενώ είναι γνωστό ότι τα νομίσματα του Αλέξανδρου, ένα από τα οποία βρέθηκε στην ανασκαφή, κυκλοφορούσαν αιώνες μετά τον θάνατό του.

Το ίδιο το μνημείο είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον, και μάλιστα αν όντως είναι του 2ου π.Χ. αιώνα, όπως όλα δείχνουν, αποτελεί ένα μοναδικό δείγμα για τη Μακεδονία και την ευρύτερη περιοχή. Η αξιολόγησή του μέσα στα πραγματικά του συμφραζόμενα μπορεί πραγματικά να πλουτίσει εξαιρετικά τις γνώσεις μας για μια εξαιρετικά κρίσιμη μεταβατική περίοδο. Η εμμονή σε μια ανοίκεια πολιτική εκμετάλλευσης και οι μεγαλοϊδεατικές διασυνδέσεις υποσκάπτουν την αξιολόγηση του ίδιου του μνημείου αλλά και ολόκληρη την τεράστια προσπάθεια της επιστημονικής αρχαιολογικής έρευνας στη Μακεδονία. Αυτό το τελευταίο είναι πολύ σοβαρό και πρέπει όλοι όσοι υπηρετούμε αυτή την προσπάθεια να μην υπονομεύουμε οι ίδιοι την αξιοπιστία μας.

 

Όλγα Σακαλή,

πρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων:

Να γίνει επιστημονικός διάλογος επί πραγματικών δεδομένων

 

"Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων είχε από την αρχή θέσει το ζήτημα της επιστημονικής -και όχι τηλεοπτικής- αντιμετώπισης του μνημείου και της ανασκαφής. Δυστυχώς συνεχίζει να ισχύει η ίδια κατάσταση. Εδώ και ένα χρόνο ακούμε υποθέσεις εργασίας που ανακοινώνονται χωρίς τεκμηρίωση, με αποτέλεσμα να αντιφάσκουν. Όπως η υπόθεση ότι ο τάφος δεν είναι συλημένος, που καταρρίφθηκε από τα ίδια τα δεδομένα της ανασκαφής. Όπως ο σκελετός του διάσημου νεκρού που αρχικά ανεζητείτο, ενώ τώρα ανακοινώνεται ότι πρόκειται για ταφικό μνημείο του Ηφαιστίωνα -ο οποίος είναι γνωστό ότι αποτεφρώθηκε σε τελετή στη Βαβυλώνα μετά τον θάνατό του στα Εκβάτανα-, υπόθεση που δεν δίνει καμία εξήγηση για τον κιβωτιόσχημο τάφο και τους σκελετούς στον τελευταίο θάλαμο του μνημείου.

Ακόμη και για τις επιγραφές, που στηρίζουν την υπόθεση εργασίας, δεν δόθηκαν στοιχεία για το από πού προέρχονται. Αυτό που χρειάζεται η επιστημονική κοινότητα είναι να δοθούν γραπτώς τα πορίσματα της ανασκαφικής ομάδας, οι φωτογραφίες των ευρημάτων και όσων δεδομένων θεωρεί η ανασκαφέας ότι στηρίζουν την τελική υπόθεσή της, για να μπορέσει να γίνει επιστημονικός διάλογος επί πραγματικών δεδομένων".


http://www.avgi.gr/article/5904650/amfipoli-oi-apantiseis-pou-den-dothikan

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Και μετά τον Ηφαιστίωνα σε χειμερία νάρκη η Αμφίπολη μέχρι το επόμενο συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, όπου η Περιστέρη δήλωσε ότι θα έχει ανακοίνωση. Εκεί θα αρχίσει για πρώτη φορά μετά τον Αυγουστο 2014 ο επιστημονικός διάλογος, μέχρι στιγμής δεν έχει δημοσιεύσει τίποτα.

Το ερώτημα είναι: γιατί επέλεξε να "βγάλει" τον Ηφαιστίωνα από τον Οκτώβρη σε μια εκδήλωση όπου δεν επετράπη ούτε μία ερώτηση;

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δείτε το βίντεο με την παρουσίαση των επιστυλίων, με περιγραφή Περιστέρη. Πολλούς κόκκινες μανδύες βλέπω, πολλά κράνη, λεοντοκεφαλές, πολλή μεγάλη θεοποίηση....

 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αφηρωισμός είναι swimmer κ ταιριάζει γάντι με το πως αποφασίστηκε να τιμάται ο Ηφαιστίωνας ύστερα από το χρησμό που πήρε ο Αλέξανδρος για εκείνον.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 2 εβδομάδες αργότερα...

Άσχετο αλλά υπέροχο! Και χθεσινό:

Σπάνια αρχαιολογικά ευρήματα στην Πύλο
Μια σπουδαία ανακάλυψη έφερε στο φως η σκαπάνη του Jack L. Davis και της Sharon R. Stocker, από το Πανεπιστήμιο του Cincinnati, στην Πελοπόννησο. Ασύλητος, πλούσια κτερισμένος, λακκοειδής τάφος ανακαλύφθηκε το καλοκαίρι από διεθνή ομάδα αρχαιολόγων, πλησίον του μυκηναϊκού ανακτόρου του Νέστορος, στον Άνω Εγκλιανό, στη Χώρα του Δήμου Πύλου-Νέστορος.

m_17081.jpg

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 2 μήνες μετά...

Ο λέων της Αμφίπολης, σύμφωνα με τους ανασκαφείς, επικυρώνει τοποθετημένος καθώς ήταν στην κορυφή του λόφου, μια συμβολική χρήση του ταφικού μνημείου, η οποία απευθυνόταν σε ολόκληρη τη Μακεδονία και πέρα από τα όριά της ακόμη.

Τα αρχαιολογικά, αρχιτεκτονικά και φιλολογικά δεδομένα «δένει» η ανασκαφική ομάδα του Τύμβου της Αμφίπολης ετοιμάζοντας την αποκωδικοποίηση των ευρημάτων. Εχουν ειπωθεί τα πάντα, πολλές ιδέες έχουν πέσει στο τραπέζι για το τι συμβαίνει εκεί ψηλά στον λόφο Καστά. Μένει η σύνθεση των ετερόκλητων αλλά όχι ασύνδετων στοιχείων για την περιοχή που, σύμφωνα με τους ανασκαφείς, σχηματοποιεί την αρχή και το τέλος της εκστρατείας των Ελλήνων στην Ανατολή κατά την ελληνιστική εποχή, όσο είναι κραταιό το μακεδονικό κράτος...

Το είπαν «ηρώο του Ηφαιστίωνα» οι ανασκαφείς, κατ' αρχάς. Εχουν αφήσει μετέωρο ένα «αλλά» για τη συνέχεια, που θα το διηγηθούν στο αρχαιολογικό συνέδριο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο.

Έχουν προϊδεάσει ότι τα στοιχεία τους οδηγούν σε μια στρατιωτική, ηρωική και έντονα λατρευτική ιστορία που καθορίζεται από τον θάνατο του Ηφαιστίωνα ο περί το 325 π.Χ. χρόνος ακούγεται και ξανακούγεται από την επικεφαλής της ανασκαφής κυρία Κατερίνα Περιστέρη, όπως και η δυαδικότητα των στοιχείων που αποπνέει ο τάφος.

Η δύναμη του μακεδονικού κράτους και η πορεία επικράτησής του με μια εκστρατεία κατά των Περσών υποβάλλονται από τον φόβο για ένα πεπρωμένο που τους είναι άγνωστο, όπως λέει κατά καιρούς ο αρχιτέκτονας της ανασκαφής κ. Μιχάλης Λεφαντζής, ο οποίος ξεκαθαρίζει πως ό,τι υπάρχει στο ταφικό μνημείο έχει λειτουργικό χαρακτήρα και όχι διακοσμητικό.

Θα ξεδιπλώσει τη λύση των γρίφων για τη χρήση του ταφικού μνημείου όπως την είδε να του περιγράφεται από τα αρχιτεκτονικά μέλη, τα οικοδομικά στοιχεία και τα αρχαία μάρμαρα από το θασίτικο λατομείο μαζί με τη γεωμετρία της σύλληψης του αρχαίου αρχιτέκτονα.

Αναμένεται να ξεπηδήσουν όχι μόνο βασιλιάδες μέσα από την αρχαία γη στον λόφο Καστά αλλά και μυθικοί ήρωες, πάνω στους οποίους σφυρηλατήθηκαν όνειρα της ακμής του κράτους των Μακεδόνων, όπως γίνεται σε ιερούς τόπους με ηρώα αλλά και με λατρευτικές διαδικασίες που έχουν τα δικά τους «πρωτόκολλα».

Τσουνάμι δεν υπήρξε, λέει η ανασκαφική ομάδα. Ο λόφος ήταν φυσικός σε έναν βαθμό, καθώς διαμορφώθηκε από ανθρώπινο χέρι ως τύμβος και είχε τεχνητές επιχώσεις που μπορεί να ξεπερνούν και τα 25.000 κυβικά αρχαίου χώματος. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία συνελέγησαν από την ανασκαφική ομάδα, μόνο κατά τις χωματουργικές εργασίες, που έγιναν προ ημερών σωστικές, ώστε να ανασάνουν τα πρανή και να μην κινδυνεύσει ο περίβολος, αποσύρθηκαν πάνω από 10.000 κ.μ. χώματος.

Χώρος επισκέψιμος λατρευτικός το ταφικό μνημείο, όπως λέει η ανασκαφική ανάλυση, αλλά χωρίς να είναι συμβατικός μακεδονικός τάφος, που γίνεται τέτοιος ή μήπως όχι απολύτως όταν αποκτά τη μακεδονική θύρα. Σύμφωνα με τα ανασκαφικά δεδομένα, η μακεδονική θύρα κατασκευάζεται ενώ λειτουργούσε το μνημείο και τότε εκτιμάται ότι έγινε η ζωφόρος, με μετασκευή μάλιστα για τη στήριξη της κατασκευής. Και ο λέων ο καθιστός στην κορυφή, σύμφωνα με τους ανασκαφείς, επικυρώνει μια νέα «χρήση» που την περικλείει ο περίβολος, ξεπερνώντας τα όρια της Αμφίπολης εκτός των τειχών είναι άλλωστε -, και αγκαλιάζει τη Μακεδονία προστατεύοντάς την ενώ εκτείνεται πέραν αυτής συμβολικά...

Μια γοητευτική ιστορία έχει να καταθέσει ο αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Κύπρου κ. Θεόδωρος Μαυρογιάννης. Από καιρό μιλάει όχι απλώς για ηρώο αλλά για τάφο του Ηφαιστίωνα στην Αμφίπολη και την εγκαθίδρυση του ηρώου του στην περιοχή.

Αφήνει πίσω του τον Ορφέα, τους μύστες, τους Τημενίδες ή Δία και Διόνυσο Ζαγρέα, και φέρνει στο προσκήνιο την Αρτέμιδα Ταυροπόλο-Βραυρωνία. Τη φέρνει μέσω της αρχαίας γραμματείας επάνω στον λόφο Καστά, την ενώνει με την Αρτέμιδα Ταυροπόλο στον μυχό του Ευφράτη, όταν ο στόλος των Μακεδόνων περιέπλευσε τον Περσικό με τον Νέαρχο και τον Ανδροσθένη, κατά τον Στράβωνα. Και όλα αυτά τα συνδέει με τον Ηφαιστίωνα. Παράλληλα φέρνει και μία ακόμη εντυπωσιακή πληροφορία. O Αλέξανδρος είχε χρίσει τον Ηφαιστίωνα διάδοχό του! Ο Ηφαιστίωνας ήταν και ο ναυπηγός του στόλου.

Η επιχειρηματολογία του κ. Μαυρογιάννη επιδιώκει να εξηγήσει γιατί επελέγη η Αμφίπολη για το ιερό και γιατί επελέγη η πόλη για ηρώο-τάφο του Ηφαιστίωνα. Επισημαίνει ότι η Αμφίπολη ήταν αθηναϊκή κληρουχία και ήταν «μεγάλος πόνος» από την πλευρά τους η επιστροφή της στα χέρια της Αθήνας το εξέφραζαν έντονα ο Αισχύνης και Υπερείδης...

Καίριο είναι το επίγραμμα του Αντιπάτρου, της Παλατινής Ανθολογίας, όπου περιγράφεται ότι στην Αμφίπολη ήταν το ιερό της Ταυροπόλου Αρτέμιδος, την οποία χαρακτηρίζει Αιθιοπίη, που σημαίνει Νέμεσις, σημειώνει ο κ. Μαυρογιάννης.Θυμίζει τον μύθο της αρπαγής του ξοάνου της θεάς από τον ναό της Αρτέμιδος στη χώρα των Ταύρων, όπου ο Ορέστης και ο Πυλάδης σώζουν την Ιφιγένεια. Ο Ορέστης μεταφέρει το ξόανο στην ανατολική ακτή της Αττικής για να χτίσει τον ναό της θεάς Ταυροπόλου στη Βραυρώνα. Το 480 π.Χ. ο Ξέρξης αφαιρεί το ξόανο από τον ναό της Αρτέμιδος στη Βραυρώνα.

Επίσης συνδέει την Ικαρία με όσα αναφέρει ο Στράβων για τον στόλο του Αλεξάνδρου όταν επέστρεψε από τον Περσικό. Ο στόλος προσέγγισε τον μυχό ενός κόλπου στο μικρό νησί Φαϊλάκα, 16 χλμ. από την ακτή του σημερινού Κουβέιτ, το οποίο αναφέρεται μάλιστα ως Ικάριον, όπου με εντολή του Αλεξάνδρου ιδρύθηκε ιερό της Ταυροπόλου. Ομως και στην Ικαρία έχει εντοπιστεί με ανασκαφή ένας ναός της Αρτέμιδος, στην περιοχή του Να.

Με όλα αυτά τονίζει ότι η επιλογή ήταν και πολιτική και θρησκευτική και στρατιωτική. Πολιτική λόγω Αθηνών, θρησκευτική λόγω θεάς που εκδικείται τους Πέρσες για τις καταστροφές και στρατιωτική μια και η Ταυροπόλος συνδέεται με τον στόλο. Είναι μια ναυτική θεά, γι' αυτό τη συναντούμε σε θαλάσσια περάσματα, λέει ο κ. Μαυρογιάννης. Μάλιστα, σημειώνει ότι σε νομίσματα της Αμφίπολης η Αρτεμις εμφανίζεται να ιππεύει ταύρο επάνω από κύματα.

Ο Αλέξανδρος είχε πλήρη επίγνωση, αναφέρει ο καθηγητής, όταν έδινε εντολή να χτιστεί με πολλά χρήματα ναός της Ταυροπόλου Αρτέμιδος στην Αμφίπολη ως προστάτιδας του στόλου στο σημείο από όπου ξεκίνησε η εκστρατεία κατά των Περσών. Κατά την άποψη του κ. Μαυρογιάννη, το 317 π.Χ. ο Κάσσανδρος έκλεισε το μνημείο που ως τότε ήταν επισκέψιμο, τοποθετώντας τη θύρα στον τρίτο θάλαμο. Επιχείρησε «να εξαλείψει από τη μνήμη» ό,τι θύμιζε τον Αλέξανδρο και βέβαια τον Ηφαιστίωνα. «Damnatio memoriae» τονίζει ο καθηγητής.

Από το 317 π.Χ. ως το 305 π.Χ. ο Κάσσανδρος κυβερνά έχοντας αναγορευθεί χιλίαρχος της εταιρικής ίππου και στρατηγός της Ευρώπης. Αποκτά δηλαδή τα αξιώματα που είχε ο Ηφαιστίωνας προτού πεθάνει, έχοντάς τον χρίσει ο Αλέξανδρος διάδοχό του... πριν από τους διαδόχους. Ηθελε, παρατηρεί ο κ. Μαυρογιάννης, να διαγράψει ο Κάσσανδρος και την επιλογή του Αλεξάνδρου και ό,τι συνδεόταν με τον τάφο του αντιβασιλέα Ηφαιστίωνα.

Ο καθηγητής θεωρεί ότι έχει μεγάλη σημασία για την ιστορία των ελληνιστικών χρόνων να κατανοηθεί η σύγκρουση του Κασσάνδρου με τον Αλέξανδρο. Μετά το 317 π.Χ. τι γίνεται; Υπάρχει και συνέχεια. Καταχώνεται αργότερα, σύμφωνα με τους ανασκαφείς, το ταφικό μνημείο, αλλά γιατί; Για να το προστατεύσουν οι τελευταίοι μακεδόνες βασιλείς, έχει πει η κυρία Περιστέρη. Ιδωμεν.

Σε ενάμιση χρόνο θα είναι έτοιμο το corpus όλων των επιγραφών της Αμφίπολης

Την ώρα που οι ανασκαφείς συνεχίζουν να «διαβάζουν» το μνημείο στον Τύμβο της Αμφίπολης και να ετοιμάζουν το απόσταγμα της μελέτης των ευρημάτων τους.

Για το μνημείο στον λόφο Καστά σε ό,τι αφορά τη συμβολή της επιγραφικής στη χρονολόγησή του, ο κ. Παντελής Νίγδελης, καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας, πρόεδρος του τμήματος Ιστορίας - Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και από τους πιο σημαντικούς έλληνες επιγραφικούς, επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί σε ευθετότερο χρόνο και σε επιστημονικό επίπεδο. «Για όσα με ερωτάτε θα υπάρχει ημερίδα που θα διοργανώσει η Αρχαιολογική Υπηρεσία στην Αμφίπολη μετά τις αρχές του Μαρτίου όπου θα τοποθετηθώ δημόσια».

Ωστόσο, στη σύντομη συνομιλία μας ο καθηγητής, ο οποίος τόνισε ότι συνεργάζεται τόσο με την κυρία Κατερίνα Περιστέρη όσο και με την αρχαιολόγο κυρία Καλλιόπη Λαζαρίδη, η οποία έχει πλούσιο ερευνητικό έργο στην περιοχή της Αμφίπολης και ιδιαίτερα στο Γυμνάσιο της αρχαίας πόλης, έδωσε μια σημαντική είδηση: σε ενάμιση χρόνο θα είναι έτοιμο το corpus όλων των επιγραφών της Αμφίπολης, οι οποίες είναι περισσότερες από 800. Σε αυτό θα ενταχθούν και το επιγραφικό υλικό από την ανασκαφή στον λόφο Καστά αλλά και ο Εφηβαρχικός Νόμος της Αμφίπολης, επισημαίνει ο καθηγητής.

Οπως εξηγεί ο κ. Νίγδελης «όλες οι επιγραφές της Αμφίπολης, δημοσιευμένες και αδημοσίευτες, περιλαμβανομένου και του Εφηβαρχικού Νόμου και του επιγραφικού υλικού από την ανασκαφή στον τύμβο Καστά, έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα Θαλής, σχετικό με την επιγραφική της Μακεδονίας». Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται μέσω ΕΣΠΑ και πραγματοποιείται σε συνεργασία του ΑΠΘ και του Ιονίου Πανεπιστημίου, με συμμετοχή επιστημόνων από το ΕΚΠΑ, το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και το Institute For Advanced Study.

Και προσθέτει: «Συγκεντρώσαμε όλες τις επιγραφές που έχουν βρεθεί, δημοσιευμένες και αδημοσίευτες, τις φωτογραφίσαμε μία προς μία. Είναι περίπου 800-850. Τις μελετάμε και ετοιμάζουμε με τους φοιτητές μας το corpus των επιγραφών της Αμφίπολης που περιλαμβάνει τα κείμενα με ιστορικό, αρχαιολογικό και φιλολογικό υπομνηματισμό. Υπολογίζω ότι σε ενάμιση χρόνο θα είναι έτοιμο το Σύνταγμα Επιγραφών της Αμφίπολης».

Δεν απέφυγε, αν και φειδωλός, να απαντήσει σχετικά με τον Εφηβαρχικό Νόμο της Αμφίπολης. Η επιγραφή, η δημοσίευση της οποίας αναμένεται επί πολλά χρόνια, είχε βρεθεί από τον σπουδαίο αρχαιολόγο Δημήτρη Λαζαρίδη προ τριακονταετίας. Μετά τον θάνατό του η αρχαιολόγος κυρία Καλλιόπη Λαζαρίδη είχε καλέσει τον κ. Νίγδελη να μελετήσει και να αποδώσει το περιεχόμενο της επιγραφής ώστε να δημοσιευθεί πάντως, η επιγραφή είναι γνωστή και σε κοινή θέα στο Μουσείο της Αμφίπολης.

Η καθυστέρηση δεν οφειλόταν μόνο ή τόσο στο μεγάλο βάρος και του υπόλοιπου επιστημονικού έργου που είχε να φέρει σε πέρας ο καθηγητής. Κυρίως «υπήρχαν αντικειμενικές δυσκολίες. Είναι ένα κείμενο μοναδικό. Ο Εφηβαρχικός Νόμος της Αμφιπόλεως είναι ο μοναδικός που έχει βρεθεί ως τώρα.

Το κείμενό του αποτελείται από 139 στίχους και η απόδοσή τους πρέπει να γίνει προσεκτικά λέξη-λέξη» εξηγεί. Και συμπληρώνει: «Για τη σωστή μελέτη έπρεπε να έχω καλή γνώση του περιεχομένου του συνόλου των επιγραφών που έχουν βρεθεί ως τώρα στην περιοχή της Αμφίπολης. Εγινε η συγκέντρωση των επιγραφών της Αμφίπολης, η μελέτη τους και ετοιμάζεται το Σύνταγμα των Επιγραφών της Αμφίπολης...».

Οπως όλα δείχνουν, η ιστορία της Αμφίπολης σύντομα θα φωτισθεί υπό το πρίσμα μιας συνθετικής μελέτης που περιλαμβάνει τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα, τις γραμματειακές πηγές αλλά και την έκδοση του Corpus Inscriptionum της Αμφίπολης.

 

http://tro-ma-ktiko.blogspot.gr/2016/01/blog-post_1373.html

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 2 εβδομάδες αργότερα...
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Συγκίνηση και δέος για το 4χρονο αγόρι από την Πομπηία που «πάγωσε» σε... Συγκίνηση και δέος για το 4χρονο αγόρι από την Πομπηία που «πάγωσε» σε στάση τρόμου. Βρέθηκε μαζί με τους γονείς του κάτω από τα ερείπια του σπιτιού τους. Συγκλονιστικά ευρήματα από τις σαρώσεις στις σορούς (φωτο) 05/02/2016Κατηγορίες: FEATURED, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΕτικέτες: αγόρι, ανθρώπινα εκμαγεία, ανθρώπινα υπολείμματα, αποτελέσματα, αρχαιλόγοι, Βεζούβιος, γύψος, έκφραση, οικογένεια, Πομπηία, ρούχα, σάρωση, τέφρα, τομογράφος, τρόμος Αφού έμειναν εγκλωβισμένα μέσα στην τέφρα για περισσότερα από 1.900 χρόνια, τα θύματα της καταστροφικής έκρηξης στην Πομπηία «ξαναζωντάνεψαν» τεχνητά,με τη βοήθεια της επιστήμης. Αρχαιολόγοι σάρωσαν τα διατηρημένα σώματα 86 Ρωμαίων που έχασαν τη ζωή τους από την έκρηξη του Βεζούβιου και εντοπίστηκαν στην αρχαιολογική σκαπάνη. Οι συντηρητές έδωσαν στη δημοσιότητα τα πρώτα αποτελέσματα των σαρώσεων και αποκαλύπτουν τι κρύβεται κάτω από το ηφαιστειακό κέλυφος που σκέπασε τα θύματα. Το αγόρι βρέθηκε μαζί με τους γονείς του κάτω από τα ερείπια του σπιτιού τους Μεταξύ των θυμάτων ήταν ένα αγόρι 4 ετών που βρέθηκε «κοκαλωμένο», με έκφραση τρόμου στο πρόσωπό του. Ανακαλύφθηκε δίπλα σε ένα ενήλικο ζευγάρι που πιστεύεται ότι ήταν οι γονείς του. Τα ρούχα του μικρού αγοριού ήταν ορατά στον γύψο, αλλά κάτω από αυτά βρέθηκαν υπόλειμματα της σπονδυλικής του στήλης. Τα ρούχα του παιδιού έχουν διατηρηθεί. Μέσα από τον σαρωτή φάνηκαν και τα σφιγμένα του χείλη που δηλώνουν είτε προσπάθεια άμυνας από την τέφρα είτε τον φόβο και το σοκ Μια εικόνα που στοιχειώνει μέχρι σήμερα τον επιστήμονα, Stefano Vanacore είναι αυτή του μικρού αγοριού που το μετέφερε στην αγκαλιά του για να το τοποθετήσει στον σαρωτή. Το αγόρι, όπως όλα δείχνουν, εγκλωβίστηκε κάτω από τα ερείπια του σπιτιού του. Επίσης, η εικόνα ενός ενήλικου άντρα που έβαλε τα χέρια του πάνω από το κεφάλι του είτε για να προστατευτεί είτε για να αντιμετωπίσει το τέλος του. Η εικόνα του τρομοκρατημένου αγοριού δεν μπορεί να φύγει από την μνήμη των επιστημόνων που το αντίκρισαν Οι ειδικοί τομογράφοι απέδωσαν και την παραμικρή λεπτομέρεια των λειψάνων. Η Stefania Giudice, ειδική αρχαιολόγος και μέλος της ομάδας συντήρησης των λειψάνων, τόνισε πως δεν πρόκειται απλά για κάποια παλιά αντικείμενα έστω και μεγάλης αξίας. Μια γυναίκα, ένας άντρας και ένα παιδί, που ήταν οικογένεια, ανατάσσει την επιστήμη σε «ανθρώπινη αρχαιολογία». Οι τομογράφοι επιλέχθηκαν για την απόδοση λεπτομερών αποτελεσμάτων Μέλη της επιστημονικής ομάδας δήλωσαν συγκλονισμένοι από την εικόνα του μικρού παιδιού Η σάρωση γίνεται με την ίδια σύγχρονη 3D μέθοδο του υπερήχου στις εγκυμονούσες γυναίκες. Εκεί οι επιστήμονες ανακάλυψαν τα σφιγμένα χείλη του παιδιού, που δήλωναν την ψυχική του κατάσταση. Επίσης αποκαλύφθηκαν η σπονδυλική στήλη, τα πλευρά και η λεκάνη του άλλου θύματος, που είναι ενήλικας άντρας. Μέσα από άλλες σαρώσεις έγινε προσπάθεια αποτύπωσης και συναρμολόγησης του κρανίου, αλλά και απεικόνισης των μυών μέσα από κομμάτια δέρματος, με τη βοήθεια μιας ειδικής χρωστικής ουσίας. Aπεικόνιση του κρανίου. Τα δόντια, που ήταν σε άριστη κατάσταση και τα ελάχιστα υπολείμματα μυικού ιστού έδωσαν πολλές απαντήσεις στους επιστήμονες Η πιο σπουδαία ανακάλυψη ήρθε μέσα από τα άριστα διατηρημένα δόντια των Ρωμαίων. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι είχαν χαμηλό σάκχαρο και διατροφή υψηλή σε φυτικές ίνες, που σε ποιότητα μπορεί να ήταν πιο θρεπτική από τη σημερινή. Τα περισσότερα «ανθρώπινα εκμαγεία» έγιναν στα μέσα του 19ου αιώνα και χρειάστηκαν συντήρηση Μια από τις πιο ανατριχιαστικές προσπάθειες ήταν η διατήρηση και μελέτη των δοντιών, που σε πολλές περιπτώσεις οδηγούσε σε αποκόλληση της μύτης, εξαιτίας των μεγάλων κενών ανάμεσα στα μάτια, αφήνοντας μια μακάβρια αίσθηση. Οι σαρώσεις αποκάλυψαν ότι τα περισσότερα θύματα είχαν σοβαρές κρανιακές κακώσεις. Οι εμπειρογνώμονες της Πομπηίας, έχουν ετοιμάσει μια έκθεση με όλα τα μακάβρια ευρήματα με την ονομασία «Pompeii and Europe». Οι σαρωτές χρησίμευσαν στην αποτύπωση των εκφράσεων που είχαν οι άνθρωποι κάτω από το «γύψο». Επίσης ήταν πιο σίγουρη μέθοδος για την αποφυγή της οποιασδήποτε καταστροφής λειψάνων Η σπονδυλική στήλη, τα νεφρά και τα πλευρά ενός ανήλικου αγοριού φάνηκαν ξεκάθαρα μέσω της σάρωσης. Ακόμα και η στάση του σώματος. Με τα χρόνια, πολλά θύματα έχουν τοποθετηθεί με προσοχή μέσα σε ειδικά εκμαγεία για την καλύτερη συντήρησή τους. Με αυτό τον τρόπο οι επιστήμονες ήθελαν να προφυλάξουν όποιο «ζωντανό» υπόλειμμα είχε εγκλωβιστεί μέσα στην τέφρα. Οι επιστήμονες τονίζουν ότι όσοι θάφτηκαν στην τέφρα, και εγκλωβίστηκαν μέσα σε ένα σκληρό, πορώδες κέλυφος, σάπισαν αργά αφήνοντας όμως τον σκελετό τους ανέπαφο στο χρόνο. Προς έκπληξη όλων, σε κάποιες περιπτώσεις βρέθηκαν και κάποια ανθρώπινα υπολείμματα μέσα στα εκμαγεία. Μακάβρια ευρήματα της Πομπηίας Η πλειοψηφία των εκμαγείων πραγματοποιήθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα, πράγμα που σημαίνει ότι μέχρι σήμερα, κάποια από αυτά είχαν εκφυλιστεί και χρειάστηκαν επισκευή. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι εκφράσεις που έχουν αποτυπωθεί στον γύψο δείχνουν τον σπαραγμό και τον τρόμο, ακόμα και στα ζώα. Εκτιμάται ότι περίπου 25 χιλιάδες άνθρωποι σκοτώθηκαν επί τόπου στην έκρηξη του ηφαιστείου. Πηγή: Daily Mail... 

http://www.mixanitouxronou.gr/sigkinisi-ke-deos-gia-to-4chrono-agori-apo-tin-pompiia-pou-pagose-se-stasi-tromou-vrethike-mazi-me-tous-gonis-tou-kato-apo-ta-eripia-tou-spitiou-tous-sigklonistika-evrimata-apo-tis-sarosis-stis/


https://www.academia.edu/21785917/All_Roads_Lead_to_Rome_Exploring_Human_Migration_to_the_Eternal_City_through_Biochemistry_of_Skeletons_from_Two_Imperial-Era_Cemeteries_1st-3rd_c_AD_  (το επιστημονικό άρθρο)

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δεν υποτιθεται πως θα ειχαν βγει τα αποτελεσματα απο τον γεννετικο ελεγχο του/των νεκρων απο τον τυμβο; Δημοσιευτηκαν καπου η καθυστερησαν;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.
  • Δημιουργία νέου...