Προς το περιεχόμενο

Βρέθηκε ο τάφος του Αλεξάνδρου ή και πάλι όχι?


funbreaker

  

230 μέλη έχουν ψηφίσει

  1. 1. Ποιος πιστεύετε ότι θάφτηκε στον τύμβο;

    • Μέγας Αλέξανδρος
      66
    • Ρωξάνη & Αλέξανδρος Δ'
      11
    • Ολυμπιάδα
      13
    • Ηρακλής, γιος του Αλεξάνδρου
      4
    • Θεσσαλονίκη, αδερφή του Αλεξάνδρου
      4
    • Κλεοπάτρα, αδερφή του Αλεξάνδρου
      2
    • Φίλιππος Β' (για όσους αμφισβητούν την έρευσή του)
      1
    • Φίλιππος ο Αριδαίος
      0
    • Ηφαιστίωνας
      26
    • Κάσσανδρος
      17
    • Αντίπατρος
      3
    • Αντίγονος ο μονόφθαλμος
      2
    • Νέαρχος
      11
    • Λαομέδων
      2
    • Κενοτάφιο φτιαγμένο για το Μέγα Αλέξανδρο
      33
    • Πολυάνδρειο στρατιωτών
      12
    • Άλλο (πείτε ποιος)
      23
  2. 2. Τι θεωρείτε πιθανότερο σχετικά με τη σύληση του τύμβου;

    • Ο τύμβος δεν είναι συλημένος.
      36
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς πριν πολλούς αιώνες.
      93
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς στη σύγχρονη εποχή.
      10
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς πολλές φορές σε διάφορες περιόδους.
      49
    • Ο τύμβος έχει συληθεί ολοκληρωτικά ως αποτέλεσμα μίας ή πολλών διαφορετικών συλήσεων.
      27
    • Ο τύμβος έχει λεηλατηθεί και καταστραφεί.
      6
    • Άλλο (εξηγείστε).
      9
  3. 3. Από που προέρχεται η άμμος;

    • Η άμμος προέρχεται από φυσικά αίτια.
      59
    • Η άμμος αποτελεί αποτρεπτικό μηχανισμό κατά της τυμβωρυχίας και τοποθετήθηκε από την αρχή αμέσως μετά την ταφή του νεκρού.
      67
    • Η άμμος αποτελεί αποτρεπτικό μηχανισμό κατά της τυμβωρυχίας και τοποθετήθηκε αργότερα.
      85
    • Άλλο (εξηγείστε).
      19


Προτεινόμενες αναρτήσεις

και σε αυτον δεν ειπαν ηλικια!απιστευτα πραγματα

 

Δεν είπανε προς το παρόν γιατί υπάρχουν αλλοιώσεις στα κόκαλα απ' την καύση. Όμως πιστεύω μελλοντικά θα πούνε ηλικία και διάφορα άλλα στοιχεία.

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντ. 8,7k
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Αίνιγμα μέσα στο αίνιγμα

 

Σενάρια περί Ολυμπιάδας και γιών του Κασσάνδρου

 

Είναι η Ολυμπιάδα η νεκρή της Αμφίπολης; Είναι γιοί του Κασσάνδρου οι άντρες που βρέθηκαν θαμμένοι μαζί της, ο ένας εκ των οποίων φαίνεται άγρια δολοφονημένος; Και επιπλέον, σε ποιον ή ποιαν θα μπορούσε να ανήκει το αποτεφρωμένο σώμα, τίνος ήταν το βρέφος -και ποιο ήταν το νήμα της συγγένειας που συνέδεε όλους αυτούς, ώστε να βρεθούν αγκαλιασμένοι για χιλιάδες χρόνια στα έγκατα του Τύμβου Καστά;



Κι ακόμη: Πώς θα μπορούσε να δικαιολογείται μια ομαδική ταφή, κάτι που παραβαίνει τις συνήθειες των αρχαίων Μακεδόνων; Επ' αυτού, είναι χαρακτηριστικό ένα απόσπαμα από το βιβλίο αναφοράς «Έθιμα Ταφής στον Αρχαίο Ελληνικό Κόσμο» των Donna Kurtz και John Boardman (εκδ. Καρδαμίτσα): «Κατά την Ελληνιστική περίοδο ο κοινός άνθρωπος ήταν ικανοποιημένος με μια απλή σαρκοφάγο, έναν κιβωτιόσχημο ή κεραμοσκεπή τάφο ή ένα τεφροδόχο αγγείο. Οι σημαντικοί νεωτερισμοί είναι οι μνημειώδεις τάφοι για τους πλούσιους και τις οικογένειές τους, που έπαιρναν γενικά τη μορφή των περίτεχνων θαλαμοειδών τάφων ή των υπέργειων μαυσωλλείων. [...] Αυτή ήταν η εποχή του ατόμου και για πρώτη φορά έχουμε άφθονα στοιχεία για την πίστη του ανθρώπου στην αθανασία του, ενώ η περίπτωση του Αλεξάνδρου και των διαδόχων του δηλώνουν σαφή συμμετοχή στη θεία φύση για εκείνους τους νεκρούς που είχαν ανάλογες δυνατότητες». 

Εάν αποδειχθεί ότι ήταν, όντως, η Ολυμπιάδα η νεκρή και ότι προς τιμήν της ανεγέρθηκε -έστω και σε ύστερη φάση, όχι κατευθείαν με την ταφή της στο λιτό κιβωτιόσχημο μνήμα- τότε αποδεικνύεται ότι οι Μακεδόνες δεν παρέβησαν απλώς τις συνήθειές τους, αλλά έκαναν κάτι που μοιάζει παράλογο και αδιανόητο: Κατασκεύασαν έναν από τους μεγαλύτερους και πιο περίτεχνους τύμβους του τότε γνωστού κόσμου για μια γυναίκα, τιμώντας την σαν ημίθεη -ή «αφηρωισμένη» νεκρή, κάτι που δικαιώνει την αρχική ερμηνεία που έδωσαν στο μνημείο οι ανασκαφείς και το ΥΠΠΟ. Φυσικά, υπάρχουν αρχαιολόγοι που απορρίπτουν συλλήβδην την εκδοχή της «Ολυμπιάδας», επιμένοντας ότι η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου έχει ταφεί στην Πύδνα -όπως μαρτυρά εμμέσως και σχετική επιτύμβια επιγραφή.

Με κομμάτια από διαφορετικά παζλ μοιάζουν τα υπολείμματα των πέντε νεκρών της Αμφίπολης, σαν ψηφίδες από διαφορετικές εικόνες, οι οποίες όμως βρέθηκαν όλες μαζί στο ίδιο σημείο, δημιουργώντας έναν νέο, μακρύ κατάλογο με απορίες, εικασίες κ.λπ. Στην επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Πολιτισμού, οι επικεφαλής ερευνήτριες διευκρινίζουν ότι η ουσιαστική, «μικροσκοπική» μελέτη των ευρημάτων αρχίζει τώρα, αμέσως μετά από την πρώτη αναγνώριση των βασικών τους χαρακτηριστικών. Επομένως, επί του παρόντος αποκλείεται οποιαδήποτε βεβαιότητα για οποιαδήποτε εκδοχή, ακόμη και εάν για κάποιους φαίνεται προφανές πχ ότι η ηλικιωμένη γυναίκα δεν μπορεί παρά να είναι η Ολυμπιάδα και οι δύο άντρες οι γιοί του Κασσάνδρου.

Πρωταρχικό και κρίσιμο ζήτημα είναι η σχέση που έχουν μεταξύ τους οι πέντε νεκροί, ιδιαίτερα, δε, οι τρεις ενήλικοι, εφόσον το τέταρτο άτομο αποτεφρώθηκε και το νεογνό συνιστά γρίφο που δεν μπορεί να αποκωδικοποιηθεί. Μολονότι απάντηση δεν μπορεί να δοθεί πριν η μελέτη των σκελετών προχωρήσει σε πολύ πιο εξειδικευμένες διαδικασίες (με ακτινολογικές, ιστολογικές, παλαιογενετικές κ.λπ. αναλύσεις), το ερώτημα που τίθεται πιεστικά είναι το εξής: Ετάφησαν επίτηδες, σαν οικογένεια ή γενιά, σαν να τους ένωνε κάποια κοινή μοίρα, ακόμη και εάν αυτό ήταν το μίσος μοχθηρών και καχύποπτων ηγεμόνων, κάποιων που έβλεπαν μόνο απειλές στα άτομα του συγγενικού περιβάλλοντός τους; Ή μήπως η κατάσταση στην οποία βρέθηκαν τα υπολείμματα είναι αποτέλεσμα του βάναυσου βανδαλισμού από τους κάθε είδους εισβολείς;

Μπερδεμένα στην ίδια μάζα χώματος, 550 οστά εξετάστηκαν και τα 157 από αυτά ανατάχθηκαν όπως υπέδειξε η επιστήμη της Οστεοαρχαιολογίας και της Φυσικής Ανθρωπολογίας, αποκαλύπτοντας ότι ο περιβόητος σκελετός ήταν στην πραγματικότητα ένα κουβάρι πέντε ατόμων. Από αυτό το κουβάρι, η μία άκρη είναι η ηλικιωμένη γυναίκα. Και η άλλη άκρη οι δύο άντρες. Οι αναλύσεις DNA θα επαληθεύσουν ή θα αποκλείσουν το ενδεχόμενο η «Κυρία του Τάφου», να είναι η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η δαιμόνια και αδάμαστη Ολυμπιάδα.

Σύμφωνα με το πόρισμα της έρευνας, η νεκρή είναι άνω των 60 ετών. Η Ολυμπιάδα πέθανε κατά μερικά χρόνια νεότερη, έστω όμως ότι η διαφορά λίγων ετών ανήκει στο συγγνωστό περιθώριο λάθους, λόγω της χρονικής απόστασης και της αμφίβολης ακρίβειας των ιστορικών πηγών. Το κρίσιμο στοιχείο είναι ότι η Ολυμπιάδα θανατώθηκε δια λιθοβολισμού -και στην αναφορά της ανθρωπολογικής εξέτασης δεν διευκρινίζεται εάν ο σκελετός της έφερε ίχνη χτυπημάτων που θα μπορούσαν να αποδοθούν σε τέτοιου είδους, μαρτυρική, εκτέλεση.

Αντιθέτως, για τον νεότερο από τους δύο «Αδελφούς», οι ερευνήτριες δεν έχουν αμφιβολία: Δολοφονήθηκε, σφάχτηκε, πιθανότατα με «μαχαιρίδιο». Εάν η περαιτέρω μελέτη των σκελετικών καταλοίπων επιβεβαιώσει ότι οι δύο άντρες του τάφου συνδέονταν με εξ αίματος συγγένεια -εφόσον σε αυτό παραπέμπουν οι κοινές τους παθήσεις- τότε θα μπορούσε να θεμελιωθεί η θεωρία ότι πρόκειται, πιθανώς, για δύο από τους γιους του Κασσάνδρου. Ο πιο φιλόδοξος, αδίστακτος και αιμοσταγής από τους Επιγόνους του Αλεξάνδρου, βασίλευσε αφού θανάτωσε την Ολυμπιάδα. Παντρεύτηκε μία από τις προστατευόμενές της, την Θεσσαλονίκη, κόρη του Φιλίππου και της Νικησιπόλεως, με την οποία απέκτησε τρεις γιους. Ο ένας από αυτούς, ο Αντίπατρος ο Β', δολοφόνησε τη μητέρα του, τυφλός από ζήλια, καθώς θεωρούσε ότι η Θεσσαλονίκη ευνοούσε τον μικρότερο αδελφό του. Στο μεταξύ, βέβαια, η Θεσσαλονίκη είχε χάσει τον δυνάστη και σύζυγό της, Κάσσανδρο και τον πρωτότοκο γιό της, Φίλιππο Δ' -και κάπως έτσι συνεχίστηκε η πορεία αυτής της αγαπημένης οικογένειας.

Ωστόσο, καθώς οι ιστορικές πηγές της περιόδου είναι ελλιπείς, ακόμη και οι ηλικίες των γιών του Κασσάνδρου αμφισβητούνται, με κάποιους ιστορικούς να θεωρούν τον έναν μεγαλύτερο και κάποιοι τον άλλον. Επομένως, το εάν υπήρξε αδελφοκτονία μετά από τη μητροκτονία, κάτι που θα συνέδεε εντός του Τύμβου Καστά την Ολυμπιάδα με τους γιούς του Κασσάνδρου, δεν μπορεί παρά να παραμένει και αυτό μια πιθανή μεν εκδοχή, αλλά πάντα στη σφαίρα της εικοτολογίας.

 

 

http://www.protothema.gr/greece/article/443940/senaria-peri-olubiadas-kai-gion-tou-kassandrou/

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο http://www.kathimerini.gr/800080/article/epikairothta/ellada/plh8os-erwthmatwn-apo-toys-skeletoys

 

Την αισιοδοξία αυτής της πλευράς (τα οστά της ηλικιωμένης που καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του τάφου να ανήκουν στην Ολυμπιάδα), δεν συμμερίζεται η καθηγήτρια κ. Χρυσούλα Σαατσόγλου - Παλιαδέλη. «Δεν μπορώ να σας πω τίποτε διότι λείπουν τα αρχαιολογικά δεδομένα. Οι ανασκαφείς είναι υποχρεωμένοι να δώσουν στοιχεία ως προς τους σκελετούς, πού βρέθηκε ο καθένας. Ηταν λίγο ανακατεμένα τα πράγματα. Στο ανασκαφικό ημερολόγιο πρέπει να γράφουν, να σχεδιάζουν, να φωτογραφίζουν, να γνωρίζουμε πού βρέθηκε τι. Αλλιώς θα λέμε σαχλαμάρες. Αρνούμαι να εμπλακώ σε υποθέσεις που βασίζονται σε ελλιπή δεδομένα» λέει στην «Κ».

Για «μεγάλο ανακάτεμα στην ταφή» κάνει λόγο και ο καθηγητής κ. Πέτρος Θέμελης που στρέφει το ενδιαφέρον του στα υπολείμματα της καύσης του νεκρού. Θεωρεί μάλιστα ότι «αυτός, μάλλον, ήταν ο αρχικός νεκρός». Η γυναίκα και οι υπόλοιποι «ίσως είναι μεταγενέστερες ταφές» στους ρωμαϊκούς χρόνους.

Υπάρχει πράγματι έντονος προβληματισμός. Εξέχων αρχαιολόγος παρατηρεί κι αυτός ότι «υπάρχει ακολουθία απόψεων που προσκρούει στο γεγονός της μη απόδοσης των στοιχείων. Δεν έχουμε σαφή τεκμηρίωση με δημοσιοποιημένη στρωματογραφία» και τονίζει πως «η στρωματογραφία είναι η χειρουργική των αρχαιολόγων που “χειρουργούν” το σώμα της γης για να μην καταστρέψουν το μνημείο». Ο ίδιος σημειώνει πως η καύση του ανδρός ίσως δώσει νέα στοιχεία και θεωρεί σίγουρο ότι «η χρήση του τάφου πρέπει να είχε μεγάλη διάρκεια, ίσως πάνω από μια γενιά».

Υπάρχουν βέβαια και οι αρχαιολόγοι που υποστηρίζουν ότι το μνημείο αυτό «δεν είναι απαραίτητο να σχετίζεται με διάσημη οικογένεια», ενώ η κ. Αγγελική Κοτταρίδη διαφοροποιείται από τη χρονολόγηση της ανασκαφέως, της κ. Περιστέρη. Οπως δήλωσε πρόσφατα, χρονολογεί το εύρημα στον 2ο αι. π.Χ. και όχι στο 350 με 300 π.Χ. όπως επιμένει η ανασκαφική ομάδα.

Εκείνοι που υπογραμμίζουν ότι η ηλικία της 60χρονης ταιριάζει με την ηλικία του θανάτου της μητέρας του Μ. Αλέξανδρου, Ολυμπιάδας, τονίζουν πως είναι: «Η μόνη γυναίκα που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την ύπαρξη του Λέοντα στην κορυφή του λόφου».

Ολα αυτά καταδεικνύουν ένα πράγμα: ότι πρέπει να υπάρχει ψυχραιμία αναμένοντας τη συνέχεια των ερευνών, καθώς τα ερωτήματα όχι μόνο δεν απαντήθηκαν αλλά πολλαπλασιάστηκαν.

Εικασίες και ανακοινώσεις Ο χορός των επιστημονικών δηλώσεων θα συνεχιστεί, αφού και οι ίδιοι οι αρχαιολόγοι, είτε επισήμως είτε ανεπισήμως, διατυπώνουν διαφορετικές και αλληλοσυγκρουόμενες απόψεις που μεταβάλλονται διαρκώς. Τόσο για την Ολυμπιάδα, η οποία δολοφονήθηκε στην Πύδνα με εντολή του Κάσσανδρου, όσο και για τους υπόλοιπους νεκρούς που εικάζεται ότι σχετίζονται με αυτήν.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αμφίπολη: Τα στοιχεία δεν «δείχνουν» Ολυμπιάδα

 

«Εκτός από το μέγεθος , που δεν σημαίνει απαραίτητα βασιλικό τάφο, δεν υπάρχει τίποτε άλλο που να τον συσχετίζει με τον οίκο των Τημενιδών» λέει ο καθ.Π. Βαλαβάνης

 

 

Παρότι η μελέτη αναφέρει ότι ‘Στον γυναικείο σκελετό φαίνεται ότι αποδίδονται τα περισσότερα οστά που βρέθηκαν στον κιβωτιόσχημο τάφο’ ο καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Πάνος Βαλαβάνης εκτιμά ότι η προσπάθεια σύνδεσης με την Ολυμπιάδα δεν σχετίζεται με ιστορικά και αρχαιολογικά δεδομένα.

Το TheTOC ζήτησε από τον κ. Βαλαβάνη μία πρώτη εκτίμηση για τη Μελέτη Σκελετικών Καταλοίπων του Ταφικού Μνημείου Λόφου  Καστά στην Αμφίπολη και τα νέα δεδομένα για τους πέντε νεκρούς.

 

Η πρώτη αντίδραση

 

«Ήταν έκπληξη ότι υπήρχαν τόσοι πολλοί νεκροί μέσα στον ίδιον τάφο, όχι γιατί δεν περιμένει κανείς σε έναν μακεδονικό τάφο πολλούς νεκρούς –άλλωστε, οι μακεδονικοί τάφοι είναι οικογενειακοί τάφοι- αλλά, γιατί είχε τόσο πολύ ξεστρατίσει το μυαλό μας με τις υποθέσεις και τις συζητήσεις περί ενός σπουδαίου προσώπου, ώστε ασυνείδητα είχε περιοριστεί μόνο σε ένα νεκρό.

Από την άλλη, τα ευρήματα των ανθρωπολόγων αποτέλεσαν μια ωραία υπενθύμιση προς όλους μας, εμού συμπεριλαμβανομένου, ότι δεν πρέπει να αναπτύσσουμε ερμηνευτικές θεωρίες πριν τη συγκέντρωση όλων των δεδομένων μιας ανασκαφής».

 

Ο κιβωτιόσχημος τάφος και ο βασικός νεκρός

«Όπως είχαμε πει, το ταφικό οικοδόμημα κατασκευάστηκε για έναν νεκρό, κατά τη γνώμη μου γι αυτόν που τάφηκε  στη «θήκη» του νεκρικού θαλάμου. Όλοι οι υπόλοιποι είναι πιθανότατα συγγενείς του, οι οποίοι μέσα σε ένα χρονικό διάστημα το οποίο δεν μπορούμε αυτή τη στιγμή να ορίσουμε, τάφηκαν στον ίδιον θάλαμο».

Οικογενειακοί μακεδονικοί τάφοι

Υπάρχει κάποιο «όριο» ενταφιασμών; ρωτά το TheTOC τον κ. Βαλαβάνη. «Όχι, υπάρχουν και μεγαλύτεροι αριθμοί, ακόμη και 15 νεκροί, αν δεν κάνω λάθος, έχουν βρεθεί θαμμένοι στον ίδιο μακεδονικό τάφο».

 

Η Ολυμπιάδα και οι οίκος των Τημενιδών

Είχαμε επισημάνει εξαρχής, ότι η Ολυμπιάδα έχει ταφεί στην Πύδνα, όπου σκοτώθηκε, πράγμα που έχουν επιβεβαιώσει και δύο αρχαίες επιγραφές

«Δεν έχουμε κανένα στοιχείο για τη σύνδεση του τάφου της Αμφίπολης με την Ολυμπιάδα και τον οίκο των Τημενιδών» απαντά ο κ. Βαλαβάνης στη σχετική ερώτηση. «Εκτός από το μέγεθος του τάφου, που δεν σημαίνει απαραίτητα και βασιλικό τάφο, δεν υπάρχει τίποτε άλλο που να τον συσχετίζει με τον οίκο των Τημενιδών. Εξάλλου, η προσπάθεια σύνδεσής του με την Ολυμπιάδα δεν σχετίζεται με τα ιστορικά δεδομένα, που γνωρίζουμε. Είχαμε επισημάνει εξαρχής, ότι η Ολυμπιάδα έχει ταφεί στην Πύδνα, όπου σκοτώθηκε, πράγμα που έχουν επιβεβαιώσει και δύο αρχαίες επιγραφές ».

 

Η ταυτότητα του νεκρού θα μείνει άγνωστη

Φοβάμαι πως δεν θα μπορέσουμε ποτέ να επισημάνουμε με ασφάλεια την ταυτότητα του πρώτου νεκρού

Με τα νέα δεδομένα, ποιος θα μπορούσε να είναι ο βασικός «ένοικος» του τάφου; Κάποιος επιφανής Αμφιπολίτης; «Τα νέα δεδομένα όχι μόνον δεν μας δίνουν στοιχεία για να συγκεκριμενοποιήσουμε τον μεγάλο νεκρό αλλά προκάλεσαν μεγαλύτερη αβεβαιότητα. Φοβάμαι πως δεν θα μπορέσουμε ποτέ να επισημάνουμε με ασφάλεια την ταυτότητα του πρώτου νεκρού».

 

 

Τα οστά ζώων

 

Το εθιμικό της μακεδονικής ταφής περιελάμβανε και ταφή ζώων, όπως άλογα; Η ανακοίνωση κάνει λόγο για «οστά ζώων, κάποια από τα οποία φαίνεται να ανήκουν σε μακρά οστά ιπποειδούς».

«Δεν γνωρίζω άλλον μακεδονικό τάφο στον οποίον να έχουν ταφεί άλογα, αλλά η ταφή αλόγων είναι  φαινόμενο γνωστό σε άλλες περιπτώσεις, όπως στους μυκηναϊκούς θολωτούς τάφους, στους δρόμους των οποίων συχνά θυσιάζονται τα άλογα που μετέφεραν τη νεκρική άμαξα» λέει ο κ. Βαλαβάνης. «Το ίδιο έθιμο είναι σύνηθες και σε οψιμότερες περιόδους, όπως για παράδειγμα στη ρωμαϊκή επαρχία της Θράκης, για παράδειγμα στην ανασκαφή του κου Διαμαντή Τριαντάφυλλου στη Μικρή Δοξιπάρα του νομού Έβρου. Εκεί έχουν βρεθεί θυσίες των αλόγων μαζί με τις άμαξες, δίπλα στους τάφους των νεκρών.

Για την περίπτωση της Αμφίπολης, θα πρέπει  να δει κανείς πόσα είναι αυτά τα οστά, αν υποδηλώνουν συστηματική ταφή ή αν πρόκειται για οστά τα οποία βρέθηκαν τυχαία μέσα στον τάφο. Εάν δεν υπάρχει ικανή ποσότητα οστών που να υποδηλώνει ταφή αλόγου, δεν μπορούμε να εξαγάγουμε συμπεράσματα».

 

Το βρέφος, η συγγένεια εξ αγχιστείας

 

«Συχνά τα βρέφη θάβονταν μαζί με τους υπόλοιπους νεκρούς ως μέλη της οικογένειας. Ας μην ξεχνάμε το τεράστιο ποσοστό της βρεφικής θνησιμότητας στους αρχαίους χρόνους, που με βάση τα δεδομένα αρχαϊκών και κλασικών νεκροταφείων θα μπορούσε να φθάνει και το 15%. Συχνές είναι και οι ταφές μητέρων και βρεφών μαζί, σε περίπτωση θανάτου κατά τη διάρκεια του τοκετού, αλλά εδώ η γυναίκα είναι γύρω στα 60, συνεπώς δεν προκύπτει άμεσος συσχετισμός».

 

Ο «τελευταίος» νεκρός του τάφου

 

«Eκτός από τον πρώτο νεκρό, για τον οποίο κατασκευάστηκε ο τάφος,  ιδιαίτερη σημασία έχει και ο τελευταίος νεκρός, ο οποίος θα μας έδινε και το πότε, ποια χρονική στιγμή σταμάτησαν οι ταφές. Πότε ετάφη και ο τελευταίος νεκρός στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, προκειμένου να διαπιστώσουμε τη διάρκεια χρήσης του μνημείου.

 

Γενικότερα θα έλεγα ότι η ανθρωπολογική μελέτη του σκελετικού υλικού θα αποκτήσει  ουσιαστικότερη διάσταση, μόνον εάν ενταχθεί στην ευρύτερη αρχαιολογική προσέγγιση του τάφου, που σημαίνει συσχετισμό της θέσης εύρεσης των οστών μέσα στους χώρους και στα στρώματα του ταφικού οικοδομήματος».

 

http://www.thetoc.gr/politismos/article/amfipoli-ta-stoixeia-den-deixnoun-olumpiada

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

552 σελιδες στο ινσομνια με Μεγαλεξανδρους, Κασσανδρους, Ηφαιστιωνες, στρατηγους κλπ πανε χαμενες. Ετσι απλα. Απο μια εξεταση σε κατι κοκαλακια.

Σκληρο.

 

Για παμε αλλες 500 με νεα σεναρια για τους νεκρους απο τους ειδικους και γνωστες του φορουμ (aka εχω σε bookmark ολα τα ψεκασμενα blogs + κατι κιτρινιλες τυπου zougla κλπ, αρα εχω αποψη).

 

 

 

Μπαίνω μετά από καιρό στο θέμα σήμερα και να βλέπω ποστ που να λέει "λες να είναι θαμμένοι Μ.Α, Ηφαιστίωνας, Ολυμπιάδα και Αλέξανδρος Δ?'". Μπορώ να πω ότι με έπιασε λίγο γέλιο.

 

 

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

 

 

Μπαίνω μετά από καιρό στο θέμα σήμερα και να βλέπω ποστ που να λέει "λες να είναι θαμμένοι Μ.Α, Ηφαιστίωνας, Ολυμπιάδα και Αλέξανδρος Δ?'". Μπορώ να πω ότι με έπιασε λίγο γέλιο.

 

 

 Και μονο γυναικα να βρισκαν μεσα στον ταφο παλι για Μ.Α. θα διαβαζες εδω περα :lol:

Μαζι με το αλλο μοτο των "διαβασμενων" του τοπικ, οτι ο ταφος δεν ειναι συλημμενος, ειναι τα αγαπημενα σεναρια του υπερηφανου (νεο)ελληνικου γενους :P

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αίνιγμα μέσα στο αίνιγμα

 

Σενάρια περί Ολυμπιάδας και γιών του Κασσάνδρου

 

Είναι η Ολυμπιάδα η νεκρή της Αμφίπολης; Είναι γιοί του Κασσάνδρου οι άντρες που βρέθηκαν θαμμένοι μαζί της, ο ένας εκ των οποίων φαίνεται άγρια δολοφονημένος; Και επιπλέον, σε ποιον ή ποιαν θα μπορούσε να ανήκει το αποτεφρωμένο σώμα, τίνος ήταν το βρέφος -και ποιο ήταν το νήμα της συγγένειας που συνέδεε όλους αυτούς, ώστε να βρεθούν αγκαλιασμένοι για χιλιάδες χρόνια στα έγκατα του Τύμβου Καστά;

 

Σιγά μην έβαλε ο Κάσσανδρος τους γιούς του στο ίδιο μέρος/τάφο με την Ολυμπιάδα.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Σιγά μην έβαλε ο Κάσσανδρος τους γιούς του στο ίδιο μέρος/τάφο με την Ολυμπιάδα.

 

Και αν δεν τους χωνευε ?  :-)

 

Ο Κασσανδρος ειχε πεθανει πιο μπροστα απο τους γιους του,

Ο καμενος σκελετος θα μπορουσε να ειναι ο Κασσανδρος ?

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

τα δεδομενα ειναι τα εξης,εχουμε τον μεγαλυτερο ταφο στον ελληνικο κοσμο που βρεθηκε ποτε

εχω την αισθηση και στον ρωμαικο κοσμο,εναν ταφο πανακριβο

επομενως δεν στεκει να μην ειναι καποιος βασιλιας ή καποιος στρατηγος επιφανης μεσα ,ιδιως αν το λιονταρι ειναι πανω στον λοφο εξ αρχης

απο εκει και περα βρεθηκαν 5 νεκροι,ο ενας καμμενος

 

συμπερασμα αυτους που καηκε και του αποδοθηκαν τιμες ειναι ο νεκρος για τον οποιο εγινε ο ταφος,τι ηλικιας  ειναι; ουδεις ξερει!

συνεπως το παν παει χαμενο,θα μεινει αναπαντητο το ερωτημα,εκτος και αν προκυψουν αλλα στοιχεια στον λοφο

 

οι αλλοι νεκροι ,προφανεστατα μεταγενεστερα μπηκαν,ομως γιατι δεν καηκαν; μπορει δηλαδη μετα την λεηλασια αιωνων να τους παραχωσαν μεσα..αλλωστε δειχνουν και σφαγμενοι

αν ομως ειναι συγγενεις παραμενει το ερωτημα γιατι δεν καηκαν; ειναι τοσο μεταγενεστεροι συγγενεις του που πλεον επαυσε το εθιμο της καυσης;

 

εχω την αισθηση πως ΟΛΑ γινονται για το νεκρο που καηκε

 

και οι αλλοι απλα σφαχτηκαν σε καποια φαση πολυ μεταγενεστερα και πιθανον επειδη ηταν ανοιχτο το λεηλατημενο μνημειο σκεφτηκε καποιος να τους παραχωσουν εκει μεσα,ουτε να σκαψουν ,ουτε τιποτα..

ο επιφανης νεκρος ποιος ειναι ωστοσο;! με τα ιδια ερωτηματα θα μεινουμε,αυτα που ειχαμε και πριν την εξεταση

πολυ κριμα

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Είχανε μιλήσει οτι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βρούν άλλους τάφους στο πάνω μέρος του λόφου μετά την διασκόπηση που έγινε. Λέτε σε περίπτωση που βρεθούν τάφοι να υπάρξουν κάποια στοιχεία που να βοηθήσουν για την ταυτότητα έστω ενος νεκρού από τους σκελετούς που βρέθηκαν;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Η να προκύψουν ΝΕΑ στοιχεία και ΝΕΟΙ νεκροί να πάθουμε κοκομπλόκο! 

 

Ξέρει κανείς τι έγινε με την διασκόπηση στο λόφο 133? αν και νομίζω με την κακοκαιρία θα έμεινε πίσω η όλη ιστορία

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αμφίπολη: Ποιός από τους 5 είναι ο πρώτος «ένοικος» του τάφου;

 

amfipoli-poios-apo-tous-5-einai-o-prwtos

 

Χρυσούλα Παλιαδέλη: «Πριν γνωρίσουμε πού βρέθηκε τί, δεν μπορούμε να κάνουμε εκτιμήσεις. Η κ. Περιστέρη έχει την υποχρέωση να εντάξει τα οστά στο ανασκαφικό περιβάλλον...»

 

«Η ανάλυση διαπίστωσε νεκρούς, διαπίστωσε ηλικίες, αναστήματα, φύλλα, αλλά πού βρέθηκε τί, αυτό το γνωρίζει (και οφείλει να μας το πει) η κ. Περιστέρη και η ομάδα της »

 

http://www.thetoc.gr/politismos/article/amfipoli-poios-apo-tous-5-einai-o-prwtos-enoikos-tou-tafou

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.

  • Δημιουργία νέου...