Προς το περιεχόμενο

  

230 μέλη έχουν ψηφίσει

  1. 1. Ποιος πιστεύετε ότι θάφτηκε στον τύμβο;

    • Μέγας Αλέξανδρος
      66
    • Ρωξάνη & Αλέξανδρος Δ'
      11
    • Ολυμπιάδα
      13
    • Ηρακλής, γιος του Αλεξάνδρου
      4
    • Θεσσαλονίκη, αδερφή του Αλεξάνδρου
      4
    • Κλεοπάτρα, αδερφή του Αλεξάνδρου
      2
    • Φίλιππος Β' (για όσους αμφισβητούν την έρευσή του)
      1
    • Φίλιππος ο Αριδαίος
      0
    • Ηφαιστίωνας
      26
    • Κάσσανδρος
      17
    • Αντίπατρος
      3
    • Αντίγονος ο μονόφθαλμος
      2
    • Νέαρχος
      11
    • Λαομέδων
      2
    • Κενοτάφιο φτιαγμένο για το Μέγα Αλέξανδρο
      33
    • Πολυάνδρειο στρατιωτών
      12
    • Άλλο (πείτε ποιος)
      23
  2. 2. Τι θεωρείτε πιθανότερο σχετικά με τη σύληση του τύμβου;

    • Ο τύμβος δεν είναι συλημένος.
      36
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς πριν πολλούς αιώνες.
      93
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς στη σύγχρονη εποχή.
      10
    • Ο τύμβος συλήθηκε μερικώς πολλές φορές σε διάφορες περιόδους.
      49
    • Ο τύμβος έχει συληθεί ολοκληρωτικά ως αποτέλεσμα μίας ή πολλών διαφορετικών συλήσεων.
      27
    • Ο τύμβος έχει λεηλατηθεί και καταστραφεί.
      6
    • Άλλο (εξηγείστε).
      9
  3. 3. Από που προέρχεται η άμμος;

    • Η άμμος προέρχεται από φυσικά αίτια.
      59
    • Η άμμος αποτελεί αποτρεπτικό μηχανισμό κατά της τυμβωρυχίας και τοποθετήθηκε από την αρχή αμέσως μετά την ταφή του νεκρού.
      67
    • Η άμμος αποτελεί αποτρεπτικό μηχανισμό κατά της τυμβωρυχίας και τοποθετήθηκε αργότερα.
      85
    • Άλλο (εξηγείστε).
      19


Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Απαντ. 8,7k
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοσ.

Καθώς οι αρχαιολογικές εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη στον λόφο Καστά της Αμφίπολης, η παγκόσμια αρχαιολογική κοινότητα παρακολουθεί με αγωνία τις ανασκαφές. Η τηλεόραση της Ζούγκλας αρχίζει από την Τρίτη μια σειρά εκπομπών οι οποίες θα προσπαθήσουν να αναδείξουν τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της χώρας μας αλλά και να δώσουν πιθανές απαντήσεις στα μυστικά του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης.

Την Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου στο στούντιο θα βρίσκονται αρχαιολόγοι, ιστορικοί και συγγραφείς ενώ θα γίνουν συνδέσεις με διακεκριμένους ερευνητές του εξωτερικού. Παράλληλα θα μιλήσουν και μέλη της ανασκαφικής ομάδας του αείμνηστου αρχαιολόγου Δημήτρη Λαζαρίδη.

 

edit: Την χασαμε την εκπομπη, ηταν 14.00 με 16.00 σήμερα..

 

Εδώ όμως σε βίντεο..

 

  • Like 3
Δημοσ.

Εχει μερικά πετυχημένα δε μπορείς να πεις!

-νταρι νταρι νταρι νταρι τινος είναι το κουφάρι

---------------------------

Δεν άκουσα

πως είπατε, ορίστε

συγγνώμη πεθαμένε μου ποιος είστε

-------------------------

Ωπωπωπωπωπωπωπωπωπωπω.... Τι βωμός...

Ωπωπωπωπωπωπωπωπωπωπω.... Θα ψεκασθώ!

---------------------------------

Ελα πάμε σ'ενα μέρος ζωντανός να μην υπάρχει

στης Αμφιπολης τον τάφο εκεί να'μαστε μονάχοι

  • Like 4
Δημοσ.

Πολύ ωραία φωτογραφία. Τεράστιο το λεοντάρι! Έτσι όπως έχω καταλάβει το λεοντάρι βρίσκεται σχεδόν στο κέντρο του τάφου, ο τρίτος θάλαμος που σκάβουν πρέπει να βρίσκεται λίγο πρίν το λεοντάρι.

Δημοσ.

Βασικά, νομίζω ότι φαίνεται ότι είναι στα μέσα της διαδρομής πριν φτάσουν στο κέντρο (εκεί που ήταν το λιοντάρι)

Δημοσ.

Αποψη οτι ο ταφος ειναι ρωμαικης περιοδου:

 

 

Ο κ. Τζάλας έριξε στο τραπέζι το ενδεχόμενο ο τάφος της Αμφίπολης να είναι μεταγενέστερος της ελληνιστικής περιόδου και έκανε έκκληση για υπομονή. «Μη βιαζόμαστε να βρούμε τον ένοικο του τάφου, μην ξεχνάτε ότι για τον τάφο, τον αποκαλούμενο του Φιλίππου στη Βεργίνα, μετά από εκατοντάδες άρθρα, δεν είμαστε ακόμη σίγουροι για το ποιοι έχουν ταφεί εκεί μέσα και έχουν περάσει 30 χρόνια», δήλωσε χαρακτηριστικά, μιλώντας στην τηλεόραση της ΝΕΡΙΤ.

Επισήμανε, επίσης, τις διακριτές διαφορές του τάφου της Αμφίπολης από τους μακεδονικούς τάφους. «Ο τάφος της Αμφίπολης έχει μεγάλες διαφορές από τους κλασικούς μακεδονικούς τάφους. Σε σχέση με τον τάφο της Βεργίνας είναι πολύ διαφορετικός. Η χρονολόγηση του τάφου δεν μπορεί να κριθεί μόνο από τις Σφίγγες και τις Καρυάτιδες, είναι πιθανόν ο τάφος να είναι μεταγενέστερος», εξήγησε.

Ο έλληνας ιστορικός είναι σίγουρος ότι ο τάφος της Αμφίπολης έχει συληθεί. «Ο τάφος είναι συλημένος και κάποια κινητά ευρήματα θα βοηθήσουν να δοθούν στοιχεία στους αρχαιολόγους. Είναι σίγουρο ότι ο τάφος έχει συληθεί. Είναι γεμάτος χώματα, έχουν αφαιρεθεί τα κεφάλια από τις Σφίγγες, είναι βέβαιο ότι έχει διαταραχθεί», ανέφερε ο κ. Τζάλας.

 

 

http://www.newsbeast.gr/greece/arthro/730395/romaikos-kai-ohi-makedonikos-o-tafos-tis-amfipolis/

 

 

 

Και μιας ακομα καθηγητριας:

 

 

Το «κλειδί» της υπόθεσης είναι σύμφωνα με την κα Παλαγγιά, οι Καρυάτιδες.

«Κλειδώνουν τη χρονολόγηση του μνημείου στη ρωμαϊκή εποχή και όχι νωρίτερα από τον 1ο αιώνα π.Χ. Είναι αρχαϊστικές, δηλαδή φορούν λοξό ιμάτιο, όπως οι αρχαίες κόρες, αλλά το κεφάλι τους μοιάζει κλασικό και το έχει φτιάξει ο Πραξιτέλης. Πρόκειται για μία σύνθεση που συνηθιζόταν στα ρωμαϊκά χρόνια από την αγάπη για το παρελθόν», δήλωσε.

 

«Τέτοιου είδους γλυπτική δεν υπάρχει επ’ ουδενί σε μακεδονικούς τάφους. Σφίγγες σε τάφους συναντούμε στην αρχαϊκή Αθήνα, αλλά όχι στα κλασικά χρόνια. Επομένως είναι περίεργο να τις βρίσκουμε σε μακεδονικό τάφο. Αντίθετα, στα ρωμαϊκά χρόνια δεν υπάρχουν μόνο σε τάφους αλλά αποτελούν το σύμβουλο του αυτοκράτορα Αυγούστου (ιδρυτή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας). Οι Καρυάτιδες ήταν το αγαπημένο του διακοσμητικό στοιχείο».

 

Αναλύοντας τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η καθηγήτρια έδωσε μια εκτίμηση και για το ποιος μπορεί να είναι τελικά θαμμένος στην Αμφίπολη:
«Οι πεσόντες από τη μάχη των Φιλίππων» εκτιμά η Όλγα Παλλαγγιά. «Στους Φιλίππους συγκρούστηκαν το 42 πΧ. οι στρατοί από τη μία του Οκταβιανού Αυγούστου και του Μάρκου Αντώνιου και από την άλλη του Βρούτου και του Κάσσιου, των δολοφόνων του Ιούλιου Κάισαρα. Οι νικητές (Οκταβιανός Αύγουστος, Μάρκος Αντώνιος) πιθανώς έθαψαν τους νεκρούς τους στο στρατόπεδό τους στην Αμφίπολη. Ίσως να χρησιμοποίησαν και μάρμαρο Θάσου. Αυτό το μνημείο έχει τόνους μαρμάρου, ενώ οι μακεδονικοί τάφοι ήταν κατασκευασμένοι από ασβεστόλιθο με επίχριση. Μαρμάρινες ήταν μόνο οι πόρτες τους»

 

Η κυρία Παλαγγιά, στο τέλος διευκρίνισε ότι ακόμα κι αν η θεωρία της ευσταθεί, δε θα πρέπει να προκαλέσει απογοήτευση:
«Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αν όντως συνδέεται με τη μάχη των Φιλίππων δεν χάσαμε, αλλά βρισκόμαστε μπροστά σε ένα μνημείο που σχετίζεται με μία από τις σημαντικότερες μάχες της Ιστορίας, δεν υπάρχει πάντως αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό και σπάνιο μνημείο και δεν ξέρουμε ακόμη τι κρύβει».

 

 

 

http://www.mixanitouxronou.gr/o-tafos-tis-amfipolis-bori-na-ine-romaikos-ke-ochi-makedonikos-simfona-tin-kathigitria-archeologias-olga-palangia-klidi-ine-stis-kariatides/

Δημοσ.

«Στηριγμένος λοιπόν σε ισχυρές αρχαιολογικές ενδείξεις, νομίζω πως έχω το δικαίωμα να πω ότι ο μεγάλος μακεδονικός τάφος μπορεί να ανήκει στον Φίλιππο Β΄»

 

http://www.thetoc.gr/politismos/article/apo-ti-bergina-tou-1977-stin-amfipoli-tou-2014

upl5418427914281.png

 

Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, η «δίψα» για τη Μακεδονία και η σοφή αντίδραση

 

Για ποιό λόγο ο Καραμανλής, ενώ γνώριζε ότι θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμη και εκμεταλλεύσιμη πολιτικά η τεράστια αρχαιολογική ανακάλυψη του Ανδρόνικου στη Μακεδονία, υπήρξε τόσο «συνετός»; Και πώς ήταν η επικοινωνία του αριστερού Ανδρόνικου με τον δεξιό Καραμανλή;

upl54185e8ad77f8.jpg

 

Μπορώ να φέρω στη συνείδησή μου ολοκάθαρα την αντίδραση που δοκίμασα καθώς έλεγα μέσα μου: «Αν η υποψία που έχεις, πως ο τάφος ανήκει στον Φίλιππο, είναι αληθινή -και η χρυσή λάρνακα ερχόταν να ενισχύσει την ορθότητα αυτής της υποψίας- κράτησες στα χέρια σου τη λάρνακα με τα οστά του. Είναι απίστευτη και φοβερή μια τέτοια σκέψη, που μοιάζει εντελώς εξωπραγματική”. Νομίζω πως δεν έχω δοκιμάσει ποτέ στη ζωή μου τέτοια αναστάτωση, ούτε και θα δοκιμάσω ποτέ άλλοτε». Αποσπάσματα από το βιβλίο του Μανόλη Ανδρόνικου «Το Χρονικό της Βεργίνας» (εκδόσεις Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης).

  • Like 1
Δημοσ.

Αποψη οτι ο ταφος ειναι ρωμαικης περιοδου:

 

 

Ο κ. Τζάλας έριξε στο τραπέζι το ενδεχόμενο ο τάφος της Αμφίπολης να είναι μεταγενέστερος της ελληνιστικής περιόδου και έκανε έκκληση για υπομονή. «Μη βιαζόμαστε να βρούμε τον ένοικο του τάφου, μην ξεχνάτε ότι για τον τάφο, τον αποκαλούμενο του Φιλίππου στη Βεργίνα, μετά από εκατοντάδες άρθρα, δεν είμαστε ακόμη σίγουροι για το ποιοι έχουν ταφεί εκεί μέσα και έχουν περάσει 30 χρόνια», δήλωσε χαρακτηριστικά, μιλώντας στην τηλεόραση της ΝΕΡΙΤ.

 

Επισήμανε, επίσης, τις διακριτές διαφορές του τάφου της Αμφίπολης από τους μακεδονικούς τάφους. «Ο τάφος της Αμφίπολης έχει μεγάλες διαφορές από τους κλασικούς μακεδονικούς τάφους. Σε σχέση με τον τάφο της Βεργίνας είναι πολύ διαφορετικός. Η χρονολόγηση του τάφου δεν μπορεί να κριθεί μόνο από τις Σφίγγες και τις Καρυάτιδες, είναι πιθανόν ο τάφος να είναι μεταγενέστερος», εξήγησε.

 

Ο έλληνας ιστορικός είναι σίγουρος ότι ο τάφος της Αμφίπολης έχει συληθεί. «Ο τάφος είναι συλημένος και κάποια κινητά ευρήματα θα βοηθήσουν να δοθούν στοιχεία στους αρχαιολόγους. Είναι σίγουρο ότι ο τάφος έχει συληθεί. Είναι γεμάτος χώματα, έχουν αφαιρεθεί τα κεφάλια από τις Σφίγγες, είναι βέβαιο ότι έχει διαταραχθεί», ανέφερε ο κ. Τζάλας.

 

 

http://www.newsbeast.gr/greece/arthro/730395/romaikos-kai-ohi-makedonikos-o-tafos-tis-amfipolis/

 

 

 

Και μιας ακομα καθηγητριας:

 

 

Το «κλειδί» της υπόθεσης είναι σύμφωνα με την κα Παλαγγιά, οι Καρυάτιδες.

 

«Κλειδώνουν τη χρονολόγηση του μνημείου στη ρωμαϊκή εποχή και όχι νωρίτερα από τον 1ο αιώνα π.Χ. Είναι αρχαϊστικές, δηλαδή φορούν λοξό ιμάτιο, όπως οι αρχαίες κόρες, αλλά το κεφάλι τους μοιάζει κλασικό και το έχει φτιάξει ο Πραξιτέλης. Πρόκειται για μία σύνθεση που συνηθιζόταν στα ρωμαϊκά χρόνια από την αγάπη για το παρελθόν», δήλωσε.

 

«Τέτοιου είδους γλυπτική δεν υπάρχει επ’ ουδενί σε μακεδονικούς τάφους. Σφίγγες σε τάφους συναντούμε στην αρχαϊκή Αθήνα, αλλά όχι στα κλασικά χρόνια. Επομένως είναι περίεργο να τις βρίσκουμε σε μακεδονικό τάφο. Αντίθετα, στα ρωμαϊκά χρόνια δεν υπάρχουν μόνο σε τάφους αλλά αποτελούν το σύμβουλο του αυτοκράτορα Αυγούστου (ιδρυτή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας). Οι Καρυάτιδες ήταν το αγαπημένο του διακοσμητικό στοιχείο».

 

Αναλύοντας τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η καθηγήτρια έδωσε μια εκτίμηση και για το ποιος μπορεί να είναι τελικά θαμμένος στην Αμφίπολη:

«Οι πεσόντες από τη μάχη των Φιλίππων» εκτιμά η Όλγα Παλλαγγιά. «Στους Φιλίππους συγκρούστηκαν το 42 πΧ. οι στρατοί από τη μία του Οκταβιανού Αυγούστου και του Μάρκου Αντώνιου και από την άλλη του Βρούτου και του Κάσσιου, των δολοφόνων του Ιούλιου Κάισαρα. Οι νικητές (Οκταβιανός Αύγουστος, Μάρκος Αντώνιος) πιθανώς έθαψαν τους νεκρούς τους στο στρατόπεδό τους στην Αμφίπολη. Ίσως να χρησιμοποίησαν και μάρμαρο Θάσου. Αυτό το μνημείο έχει τόνους μαρμάρου, ενώ οι μακεδονικοί τάφοι ήταν κατασκευασμένοι από ασβεστόλιθο με επίχριση. Μαρμάρινες ήταν μόνο οι πόρτες τους»

 

Η κυρία Παλαγγιά, στο τέλος διευκρίνισε ότι ακόμα κι αν η θεωρία της ευσταθεί, δε θα πρέπει να προκαλέσει απογοήτευση:

«Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αν όντως συνδέεται με τη μάχη των Φιλίππων δεν χάσαμε, αλλά βρισκόμαστε μπροστά σε ένα μνημείο που σχετίζεται με μία από τις σημαντικότερες μάχες της Ιστορίας, δεν υπάρχει πάντως αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό και σπάνιο μνημείο και δεν ξέρουμε ακόμη τι κρύβει».

 

 

 

http://www.mixanitouxronou.gr/o-tafos-tis-amfipolis-bori-na-ine-romaikos-ke-ochi-makedonikos-simfona-tin-kathigitria-archeologias-olga-palangia-klidi-ine-stis-kariatides/

 

 

Αυτές οι απόψεις έχουν εκφραστεί καιρό και συζητήθηκαν αρκετά. Καλό είναι να μη τα ανακυκλώνουμε χωρίς να υπάρχει λόγος.

Αν έχουμε κάτι καινούριο να πούμε ας το πούμε.

  • Like 1
Δημοσ.

Εξάλλου ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης το 2005 έλεγε με τη χαρακτηριστική του ειλικρίνεια: «Για να υπάρξει ανάπτυξη πρέπει να παταχθούν οι «δύο πληγές» της σύγχρονης Ελλάδας, δηλαδή η Αρχαιολογική και η Δασική Υπηρεσία».
http://www.efsyn.gr/?p=233978

Να ξέρετε πάντως πως οι μέρες που διανύουμε ξημερώνουν δυσοίωνες για την Αρχαιολογική Υπηρεσία.
Δεν θέλω να πω κάτι άλλο για να μην χαρακτηριστώ με "κοσμικά" επίθετα. 

Δημοσ.

Το κείμενο μιας αρχαιολόγου που έγινε viral στο διαδίκτυο

 
Για να πούμε την αλήθεια μεταξύ μας: με τις σημερινές μας γνώσεις αρχαιολογίας, αν αυτές τις Καρυάτιδες μας τις έφερναν στο γραφείο από κατάσχεση, οι περισσότεροι θα τις τοποθετούσαμε στην αρχαϊστική γλυπτική του 1ου αι. π.Χ. και εξής. Το νωρίτερο να λέγαμε 2ο αι. π.Χ.

Αν μας έλεγαν για ένα μνημείο που έχει μαρμάρινη επένδυση σε πώρινους τοίχους, θα λέγαμε ότι σε αυτή την τεχνική επιδόθηκαν κατεξοχήν οι Ρωμαίοι.Αν μας λέγανε για ένα κυκλικό τύμβο τέτοιου μεγέθους, θα σκεφτόμασταν ότι είναι πολυάνδριο.Αν μας λέγανε ότι βρίσκουν ταφικούς θαλάμους γεμάτους χώμα, θα λέγαμε ότι είναι συλημένοι είτε τώρα είτε στην αρχαιότητα -πόσο μάλλον αν βρίσκουμε τρύπες από τις οποίες χωράει ένας άνθρωπος σε κάθε διαφραγματικό τοίχο.

Αν μας έβαζαν σε προφορική άσκηση στο πανεπιστήμιο τάφο που έχει τη μορφή μακεδονικού, αλλά αποτελείται από 3 ή περισσότερους θαλάμους που καθένας έχει το δικό του πρόπυλο με Σφίγγες και Καρυάτιδες, μαρμάρινη οροφή και μαρμάρινες επενδύσεις, θα λέγαμε ότι ίσως κάποιος σημαντικός ντόπιος, που δεν έζησε την εποχή που φτιαχνόταν το μακεδονικό στυλ, αλλά αργότερα, θέλησε να παραγγείλει έναν τάφο που να μιμείται τους μακεδονικούς για λόγους μεγαλοπρέπειας, ενσωματώνοντας ετερόκλητα στοιχεία -και αυτός ο συγκρητισμός από μόνος του θα μας οδηγούσε σε νεότερη χρονολόγηση.

Αν μας έλεγαν ότι ο τάφος έχει μεγαλοπρεπείς θύρες χωρίς θυρώματα (σαν να είναι στοά με πρόπυλα ανοιχτή για να την επισκεφτείς), αλλά μπροστά από κάθε τέτοια θύρα έχει έναν στιβαρό τοίχο που δεν επιτρέπει την πρόσβαση σε αυτήν, θα σκεφτόμασταν κατευθείαν ότι πρόκειται για τοίχους που φτιάχτηκαν σε δεύτερη φάση, για να το σφραγίσουν ή για να στηρίξουν, κι όχι όταν πρωτοχτίστηκε το μνημείο (αν θες να κλείσεις τις θύρες, όταν πρωτοχτίζεις το μνημείο, το «λογικό» είναι να βάλεις θυρόφυλλα, όχι να φτιάξεις άλλο τοίχο).

Αν μας τα έλεγαν όλα αυτά μαζί για ένα μνημείο, θα λέγαμε να τελειώσει η ανασκαφή και να δούμε οπωσδήποτε την κεραμική μέσα και έξω από τον τάφο! Γιατί όλα τα παραπάνω θα ήταν τα «λογικά», όμως μόνο η ανασκαφή θα μας έδειχνε αν ήταν και «πραγματικά».

Γιατί τα λέω όλα αυτά; Γιατί έτσι γίνεται κατανοητή η σημασία του ανασκαφικού «κόντεξτ» (που λέγαμε και στο Αθήνησι). Γίνεται κατανοητό γιατί είναι σημαντικό το μνημείο (εδώ βάζω και τον Τύμβο, γιατί πιστεύω ότι θα υπάρχουν κι άλλα σημαντικά ευρήματα αν ανασκαφεί ολόκληρος). Γιατί η «λογική» μας σε αυτή την περίπτωση καθορίζεται από τις ως τώρα γνώσεις μας, που βασίζονται στα ως τώρα ευρήματα. Κάθε ανασκαφή ενός τέτοιου μνημείου μπορεί να μας ανατρέψει όσα ως τώρα θεωρούσαμε δεδομένα. Μόνο που, πριν φτάσουμε να ξαναγράψουμε τα βιβλία αρχαιολογίας, καλό είναι πρώτα να έχει ολοκληρωθεί η ανασκαφή και να έχουν παρουσιαστεί όλα τα ευρήματά της σε μια σύνθεση.

Στην υπόθεση της Αμφίπολης από την αρχή γίνονται δύο λάθη, που το ένα φέρνει το άλλο. Το πρώτο λάθος είναι όλες οι υποθέσεις που γίνονται, και πρέπει να γίνονται για να επιβεβαιωθούν ή να αναιρεθούν στην πορεία μιας ανασκαφικής έρευνας (συμπεριλαμβανομένης και της χρονολόγησης, της μη σύλησης κ.λπ.), βγαίνουν ως Δελτία Τύπου και αναπαράγονται ως απόλυτες αλήθειες με έναν απόλυτα αντιεπιστημονικό τρόπο (που απλώς υπογραμμίζεται από τα συνεχή λάθη των δελτίων Τύπου με την «επιστημονικοφανή» γλώσσα). Και αυτόν τον αντιεπιστημονικό τρόπο τον επιβάλλει το ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού (και ο πρωθυπουργός, βέβαια, αλλά αυτά τα χουμε ξαναπεί).

Το δεύτερο λάθος, απόρροια του πρώτου, είναι ότι η αμφισβήτηση κάποιου από αυτά τα στοιχεία (της χρονολόγησης, της απόδοσης σε ιστορικό πρόσωπο κ.λπ.) θεωρείται αυτομάτως ότι είναι αμφισβήτηση της αξίας του μνημείου! Για μας τους αρχαιολόγους, και θα πρεπε και για όλους, τα μνημεία δεν έχουν μεγαλύτερη ή μικρότερη αξία με βάση το αν είναι νεότερα, αλλά με βάση τις ιστορικές και άλλες πληροφορίες που κουβαλάνε. Κι εδώ θα επικαλεστώ την άποψη της Ο. Παλαγγιά, που είπε στα ΝΕΑ ότι, αν η άποψή της ότι το μνημείο είναι ρωμαϊκό και συνδέεται με τη μάχη των Φιλίππων είναι σωστή, το μνημείο αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία, καθώς συνδέεται με τη μία από τις δύο μάχες που έκριναν το μέλλον της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Όποιος τόλμησε να πει ότι είναι νωρίς για το σαξές στόρυ του πρωθυπουργού (Έλληνας νεκρός του 4ου αι. π.Χ. που θα αποδείξει την ελληνικότητα της Μακεδονίας), αντιμετωπίστηκε περίπου ως προδότης!

Όποιος τόλμησε να πει ότι δεν είναι σωστό ο πρωθυπουργός να εξαγγέλλει ότι «σε 15 μέρες ανοίγει ο τάφος», αντιμετωπίστηκε ως αντιπολιτευόμενος ή σφετεριστής της ανασκαφής.

Όποιος επέμενε να μην συντάσσεται με την «υπέροχη γλυπτική του 4ου αι. π.Χ.» και τα «προτεταμένα χέρια», ακόμη και χωρίς να μιλάει, αντιμετωπίστηκε ως ζηλιάρης. Κι όποιος επέμενε ότι «ανοιχτή ανασκαφή» δεν σημαίνει να ταΐζουμε τον κόσμο προσδοκίες και ψευτο-επιστημονισμό μέσω των μίντια, αντιμετωπίστηκε ως οπισθοδρομικός. Για αυτή την αντιστροφή της πραγματικότητας, ναι, πράγματι, χρειαζόταν «επικοινωνιακός σύμβουλος». Όμως, το χώμα εκδικείται.

Σήμερα πού βρισκόμαστε; Οποιαδήποτε πρόβλεψη για το πότε θα τελειώσει η ανασκαφή έχει πάει περίπατο. Ο πρωθυπουργός στην τελευταία του δήλωση ξέχασε την ελληνικότητα και μίλησε για «διεθνές μνημείο». Η Γενική Γραμματέας στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, είπε στους δημοσιογράφους ότι μιλάμε για «κοσμοπολίτη ή κοσμοπολίτες» και ότι πιθανώς να υπάρχει διατάραξη από την αρχαιότητα. Η «επικοινωνιολόγος» σιωπά στο τόσο θορυβώδες μέχρι πρότινος προφίλ της.

Ένα μνημείο «φορτώθηκε» με τόσες προσδοκίες (να είναι ο τάφος του Αλέξανδρου, να αναστηλώσει το εθνικό μας φρόνημα και άλλα πολλά), που στο τέλος κινδυνεύει το ίδιο κοινό που ως χτες ξεροστάλιαζε στις οθόνες, να «απογοητευτεί» από το μνημείο. Ποιος θα τους εξηγήσει τότε ότι δεν τους απογοήτευσε το μνημείο, αλλά οι προσδοκίες που ορθώθηκαν γύρω από αυτό για λόγους που καμία σχέση δεν είχαν με την επιστημονική έρευνα; Όλοι αυτοί που για λόγους πολιτικούς, τηλεθέασης, προσωπικής προβολής, ή κατοχύρωσης θέσης εκμεταλλεύτηκαν έτσι το μνημείο, σε ποιον θα ρίξουν τότε το φταίξιμο; Πιστέψτε με, όχι πάνω τους, είναι συνηθισμένοι να ρίχνουν το φταίξιμο σε άλλους...
Κοντός ( ;) ψαλμός αλληλούια
  • Like 6
Επισκέπτης
Αυτό το θέμα είναι πλέον κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.

  • Δημιουργία νέου...