Προς το περιεχόμενο

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσ.

Επί του θέματος, το DOS χρησιμοποιείται ακόμα σε κάποια ενσωματωμένα συστήματα, αλλά δεν ξέρω για πόσο ακόμα. Ίσως είναι επίσης καλό για εκπαιδευτικούς λόγους, λόγω της απλότητάς του για κάποιον που θέλει να πάρει μια ιδέα, αν και και για αυτές τις δουλειές θεωρώ το Minix μακράν ιδανικότερο.

Συμφωνώ απόλυτα! Όσο πιο κοντά στο μέταλλο είναι ένα λειτουργικό τόσο πιο διδακτικό για όσους έχουν κέφι, όρεξη και διάθεση να μάθουν. Το Minix πράγματι έχει εξαιρετική φήμη ως διδακτικό εργαλείο - μάλιστα κάποτε εδώ στο παρόν forum είχαν σκάσει και κάποια ερωτήματα για αυτό από φοιτητές (τα γνωστά.. :D).

 

Θυμάμαι τέλη δεκαετίας του '80 το σκάλιζα στον Atari, σε "αντιπαράθεση" με το System V Unix που είχαμε στο mainframe... υπήρχε από τότε, φτιαγμένο από τον Tanenbaum αποκλειστικά για αυτό το σκοπό... σήμερα έχει φτάσει στην έκδοση 3, είναι πολύ πιο εξελιγμένο, διατίθεται με BSD license κι εξακολουθεί φυσικά να είναι open-source... σε C προφανώς :)

 

Τον καιρό εκείνο μάλωνα με 2 φίλους που είχαν PC για την ανωτερότητα της Amiga.. εχμ.. εχμ.. ναι.. δικαιώθηκαν τελικά :D :D

  • Απαντ. 55
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοσ.

...

Τον καιρό εκείνο μάλωνα με 2 φίλους που είχαν PC για την ανωτερότητα της Amiga.. εχμ.. εχμ.. ναι.. δικαιώθηκαν τελικά :D :D

 

Μεγάλο κρίμα που πήγαν άπατα τελικά η Amiga και ο ST, ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους... ειδικά η Amiga όταν πρωτο-βγήκε. Στον ST ήταν και το πρώτο GUI oriented, event-driven πρόγραμμα που έγραψα ποτέ για προσωπική χρήση ( σε GEM AES/VDI ) όντας ακόμα φοιτητής στην Αμερική, οπότε το πέρασμα μετά σε Windows ήταν το ίδιο πράγμα!

 

Το πρόγραμμα ήταν ένας πλήρης διευθυνσιογράφος, με ημερολόγιο, ραντεβού, σημειώσεις, εκτυπώσεις σε διάφορα φορμά (π.χ. λίστες, ετικέτες, κλπ), κλπ... κλπ.. και μάλιστα κάποια στιγμή το είχα βγάλει σε usenet & bboards προς $10,00... βρέθηκαν καμιά 10αριά και μου έστειλαν χρήματα θυμάμαι. Το είχα πάει και στην Atari στην Σόλωνος όταν γύρισα Ελλάδα θυμάμαι, αλλά το ήθελαν χωρίς να μου δώσουν τίποτα εμένα ( κ@υφάλες :lol:). Γραμμένο σε Mark Williams C, αγορασμένη κανονικά παρακαλώ γύρω στα $200,00 αν το θυμάμαι καλά!

 

Να φανταστείτε για πόσο παλιά μιλάμε, όταν είχα ξεκινήσει στο σπίτι αυτό το πρόγραμμα, ο gcc δεν είχε βγει καν στο Unix (γύρω στο 87-88 νομίζω πρωτο-κυκλοφόρησε, και προφανώς όχι για Atari :P).

 

Με γυρίσατε πάρα πολλά χρόνια πίσω ρε... μπαγάσες!

 

ΥΓ1. Είναι πολύ όμορφος ο άτιμος ο κόσμος των υπολογιστών!

ΥΓ2. Είχαμε δεν είχαμε, το κάναμε hi-jack τελικά το νήμα... :)

Δημοσ.

Μεγάλο κρίμα που πήγαν άπατα τελικά η Amiga και ο ST, ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους... ειδικά η Amiga όταν πρωτο-βγήκε. Στον ST ήταν και το πρώτο GUI oriented, event-driven πρόγραμμα που έγραψα ποτέ για προσωπική χρήση ( σε GEM AES/VDI ) όντας ακόμα φοιτητής στην Αμερική, οπότε το πέρασμα μετά σε Windows ήταν το ίδιο πράγμα!

Τα 16μπιτα ήταν πολύ παρεξηγημένα μηχανάκια, για τους περισσότερους υπήρξαν απλά παιχνιδομηχανές (btw δεν τις συμπάθησα ποτέ!) με πληκτρολόγιο και ποντίκι. Η αρχιτεκτονική τους όμως επέτρεπε την συγγραφή πολύπλοκων προγραμμάτων και τα λειτουργικά τους (& hardware τους φυσικά) ήταν αρκετά εξελιγμένα.

 

Το πρόγραμμα ήταν ένας πλήρης διευθυνσιογράφος, με ημερολόγιο, ραντεβού, σημειώσεις, εκτυπώσεις σε διάφορα φορμά (π.χ. λίστες, ετικέτες, κλπ), κλπ... κλπ.. και μάλιστα κάποια στιγμή το είχα βγάλει σε usenet & bboards προς $10,00... βρέθηκαν καμιά 10αριά και μου έστειλαν χρήματα θυμάμαι. [..]

 

Να φανταστείτε για πόσο παλιά μιλάμε, όταν είχα ξεκινήσει στο σπίτι αυτό το πρόγραμμα, ο gcc δεν είχε βγει καν στο Unix (γύρω στο 87-88 νομίζω πρωτο-κυκλοφόρησε, και προφανώς όχι για Atari :P).

 

Λοιπόν, αν το ψάξεις μπορεί να υπάρχει ακόμα καταχωρημένο σε κάποιο vintage (abandonware) software site οπότε με τον κατάλληλο emulator θα μπορούσες να το τρέξεις ξανά!!

 

Το είχα πάει και στην Atari στην Σόλωνος όταν γύρισα Ελλάδα θυμάμαι, αλλά το ήθελαν χωρίς να μου δώσουν τίποτα εμένα ( κ@υφάλες :lol:).

Εδώ στην χώρα μας πολλοί την είχαν πατήσει έτσι, κατά καιρούς εμφανιζόντουσαν διάφορες εταιρίες και καλά για προώθηση ελληνικού λογισμικού (βασικά παιχνίδια) και προσπαθούσαν είτε να μην πληρώσουν δεκάρα στον δημιουργό είτε να του δώσουν ψίχουλα. Γενικά ήταν μια ακόμη αιτία να μην προχωρήσει πολύ το εγχώριο λογισμικό.

 

Γραμμένο σε Mark Williams C, αγορασμένη κανονικά παρακαλώ γύρω στα $200,00 αν το θυμάμαι καλά!

Εγώ άρχισα C με την Lattice C για Amiga. Δεν θα ξεχάσω την ταλαιπωρία να κάνω compile με αλλαγή 2 δισκετών (μετά έβαλα ένα δεύτερο floppy στην Amiga και ησύχασα, αργότερα ήρθε και ένας μεταχειρισμένος SCSI σκληρός δίσκος της Commodore στα 20MB!!).

Επίσης δεν θα ξεχάσω και το CanDo (κάπως έτσι λεγότανε νομίζω), αυτό ήταν κάτι μεταξύ RAD και Multimedia tool για Amiga, σχεδίαζες το Interface οπτικά ενώ διέθετε και μια scripting γλώσσα για interaction και όλα αυτά σε ένα πολύ φιλικό πακέτο (IDE like). Πολύ μπροστά για την εποχή του το CanDo (αν θυμάμαι σωστά την ονομασία του).

 

ΥΓ2. Είχαμε δεν είχαμε, το κάναμε hi-jack τελικά το νήμα...

Ooops! Σα' να έχεις δίκιο!! :D

Δημοσ.

 

 

[offtopic]

Λοιπόν, αν το ψάξεις μπορεί να υπάρχει ακόμα καταχωρημένο σε κάποιο vintage (abandonware) software site οπότε με τον κατάλληλο emulator θα μπορούσες να το τρέξεις ξανά!!

 

Με βλέπω να αρχίζω να ψάχνω στα πατάρια δισκέτες και σκληρούς δίσκους του Atari... για να μην πω και τον ίδιον τον Atari... ούτε θυμάμαι αν τους έχω ακόμα... 2 ήταν, ένας 1040 ST κι ένας Mega ST, επίσης δεν είμαι σίγουρος, αλλά νομίζω είχα κι έναν external δίσκο... που να θυμάμαι μετά από τόσα χρόνια :lol: ... άμα βρω το source code θα το κάνω compile σε emulator, υπάρχουν κάμποσοι, άλλα έτρεχε μόνο σε hi-res, δηλαδή... ασπρόμαυρο... έτσι ήταν τότε στον Atari, το hi-res ήταν υποχρεωτικά ασπρόμαυρο)

 

Πλάκα, πλάκα, άσχετο κιόλας, το πληκτρολόγιο του Mega ST ήταν απίστευτο !!!!!

[/offtopic]

 

 

 

ΔΕΝ ΤΟ ΠΙΣΤΕΥΩ!!!!!!!!!!!!!1

 

http://thegamearchives.com/index.php?val=0_2_1_0_0_9_70501_0_0_0_0

 

ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ !!!!

atzenta_v2_09_(1990_01) ... ούτε θυμάμαι μέχρι πότε το αναβάθμιζα :lol:

 

 

 

Το βρήκα κι αλλού, fully-packaged... με τεκμηρίωση κλπ: http://193.166.3.2/pub/atari/util/atzenta2.lzh

 

Με έχει πιάσει ταχυπαλμία :lol:

 

 

Δημοσ.

 

 

Άσε, έχω κατα-συγκινηθεί!!! Διαβάζω την τεκμηρίωση... 1500 γραμμές... (τελικά $15,00 ζήταγα :lol:) και κοντεύω να... δακρύσω (λόγω αναμνήσεων περισσότερο). Πάντως, μέχρι και το standard GEM interface διαβάζω είχα αναβαθμίσει μέσα στο πρόγραμμα :lol:

 

Πάω να φτιάξω καφέ και θα κατεβάσω κι εγώ κάνα emulator να το τρέξω... βρήκα αυτό: http://www.zophar.net/atarist.html (λίστα με πολλούς ST emulators).

 

ΥΓ. Σε ευχαριστώ πολύ φίλε DirectX που με προέτρεψες να το ψάξω!

 

 

Δημοσ.

 

 

Άσε, έχω κατα-συγκινηθεί!!! Διαβάζω την τεκμηρίωση... 1500 γραμμές... (τελικά $15,00 ζήταγα :lol:) και κοντεύω να... δακρύσω (λόγω αναμνήσεων περισσότερο). Πάντως, μέχρι και το standard GEM interface διαβάζω είχα αναβαθμίσει μέσα στο πρόγραμμα :lol:

 

Πάω να φτιάξω καφέ και θα κατεβάσω κι εγώ κάνα emulator να το τρέξω... βρήκα αυτό: http://www.zophar.net/atarist.html (λίστα με πολλούς ST emulators).

 

ΥΓ. Σε ευχαριστώ πολύ φίλε DirectX που με προέτρεψες να το ψάξω!

 

 

 

 

 

Φίλε μου το έτρεξα μέσο STeem πριν λίγο, έχοντας φορτώσει στον εξομοιωτή την UK έκδοση του TOS (2.06) νομίζω, και πράγματι γύρισα τον εξομοιωτή σε Medium Resolution.

Εξαιρετική δουλειά! Πολύ καλή ιδέα ότι το έχτισες έτσι ώστε να υποστηρίζει πολλαπλές ΒΔ και σε επίπεδο GUI ότι ακολούθησες λογική MDI (Drag&Drop κλπ). Μπράβο!! :)

 

Υ.Γ.

Εδώ υπάρχει πολύ υλικό για τα παλιά 16μπιτα μηχανάκια ίσως σου φανεί ενδιαφέρον! Επίσης ψάχνουν γενικά πληροφορίες για vintage ελληνικό software (καμία φορά μάλιστα βρίσκεται και ο αρχικός προγραμματιστής και λέει μερικές κουβέντες για αυτό!). Είναι πολύ μεγάλο σε μέγεθος forum, αξίζει το ψάξιμο!!

 

 

Δημοσ.

 

 

Φίλε μου το έτρεξα μέσο STeem πριν λίγο, έχοντας φορτώσει στον εξομοιωτή την UK έκδοση του TOS (2.06) νομίζω, και πράγματι γύρισα τον εξομοιωτή σε Medium Resolution.

Εξαιρετική δουλειά! Πολύ καλή ιδέα ότι το έχτισες έτσι ώστε να υποστηρίζει πολλαπλές ΒΔ και σε επίπεδο GUI ότι ακολούθησες λογική MDI (Drag&Drop κλπ). Μπράβο!! :)

 

Υ.Γ.

Εδώ υπάρχει πολύ υλικό για τα παλιά 16μπιτα μηχανάκια ίσως σου φανεί ενδιαφέρον! Επίσης ψάχνουν γενικά πληροφορίες για vintage ελληνικό software (καμία φορά μάλιστα βρίσκεται και ο αρχικός προγραμματιστής και λέει μερικές κουβέντες για αυτό!). Είναι πολύ μεγάλο σε μέγεθος forum, αξίζει το ψάξιμο!!

 

 

 

 

 

Μόλις τα κατάφερα κι εγώ (είχε πλακώσει λίγη δουλειά). Ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια!

 

Ούτε που θυμόμουν ότι μπορούσες να αντιγράψεις/μεταφέρεις records με drag & drop, γενικώς κάνει πολλά περισσότερα από ότι θυμόμουν:.. βρήκα αναφορές και σε μεταγενέστερη έκδοση (2.34) σε καταλόγους από CD περιοδικών για τον ST, αλλά δεν βρήκα binaries.

 

ΥΓ1. Πολύ χάλι φαίνεται σήμερα το GEM ρε συ... :lol:

ΥΓ2. Σε Monochrome γύρνα τον emulator.... ανέβασε και τα Mhz γιατί στα 8 σέρνεται (όπως σερνόταν κι ο ST :lol:)

 

 

Δημοσ.

Χαχαχαχαχα ...... ο καλος χαμος !

 

Δεν με πειραζει καθολου που εγινε hi-jacked το νημα.

Aλλωστε, τα περισσοτερα απο οσα γραψατε (Amiga, ΑppleII)

δεν τα προλαβα. Ξεκινησα με τους υπολογιστες το ετος 1988

(η τελη του 87, δεν θυμαμαι :P ). Για Spectrum ZX, θυμαμαι

εναν φιλο μου στην Αθηνα που φορτωνε απο κασετουλα, δεκα ωρες,

ενα flight simulator που ... απλα ... εστριβε τον οριζοντα

πτησης δεξια-αριστερα. Αυτο ηταν ολο.

 

Ειμαι νοσταλγικα συνδεδεμενος με το DOS γιατι υπηρχε μια

ατυπη (αλλα εξαιρετικα ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ) κοντρα με τουλαχιστον

δυο φιλαρακια μου. Ο καθενας επαιρνε οτι εφτιαχνε ο αλλος

και προσπαθουσε να το κανει γρηγοροτερο η εντυπωσιακοτερο.

Αυτη η αισθηση ευγενους αμιλλας δεν εχει εξαφανιστει, υπαρχει

και στην σημερινη νεολαια, αλλα την βλεπω επικετρωμενη στα

παιχνιδια, κυριως. Ειναι ... καπως ... ποδηγετουμενη

(η εγω δεν ειμαι πια 25αρης, το πιο πιθανο ....)

 

Tην Αmiga 500 την ζηλεψα ΠΟΛΥ οταν την ειδα (το 1990,

στην Φλωρινα !!!) στο σπιτι ενος φιλου μου. Μονο εμφανιση

να μετρουσε, ηταν σε δικη της κατηγορια. Αλλα δεν ηταν

μονο εμφανιση. Ακουγες και εβλεπες πραγματα που πιστευες

οτι ΔΕΝ γινονται σε προσωπικο υπολογιστη. Ειχε ολοκληρωμενο

τσιπακι για το οτιδηποτε. Ειναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ αδοξο το τελος

που ειχε. Νομιζω, ακομα και σημερα, προσπαθουν να φτιαξουν

ενα AmigaOS αλλα οχι για Motorola επεξεργαστες (και που να

τους βρουν ?). Για τον Atari ST δεν γνωριζω ντιπ καραντιπ !

 

Guys, εαν ενδιαφερεστε (το ποσταρα σε παλιο thread) εχω εναν

8086-12mhz, 640Κ, CGA-Hercules καρτα και δισκο 40Mb ... ΑΛΛΑ

ΕΧΑΣΑ ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ στην μετακομιση. Το εδινα τζαμπα, αλλα

οι δυο που πηραν τηλεφωνο, ποτε δεν περασαν να τον παραλαβουν.

Δεν τους κακολογω. Που να βρουν XT keyboard. Τον εχω μεσα στα

κουτια και δεν μπορω να τον δουλεψω (δεν ξεκολαει απο το boot

χωρις πληκτρολογιο και εχει ενα μεγαφωνακι που ξυπναει πεθα-

μενους).

 

Ο λογος που η Assembly εγινε ιερο δισκοποτηρο επι εποχης DOS

ηταν η αναιμικη ισχυς των επεξεργαστων Intel αλλα και η απουσια

εξειδικευμενων ολοκληρωμενων (VGA, SCSI, κλπ) που να "κανουν

την δουλεια καλυτερα-γρηγοροτερα". ΟΛΑ ΤΑ ΕΚΑΝΕ Ο ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ

ο οποιος δεν ειχε καν υποστηριξη κινητης υποδιαστολης.

Αλλα, ηταν και κατι ακομα .... οτι ΜΙΛΟΥΣΕΣ με την μηχανη

στο επιπεδο της. ΟXI συνεχομενα, γιατι θα παθαινες επιληψια,

αλλα εκει που ποναγε, την αργοπορια του να μεταφερθουν τα

δεδομενα απο την αργηηηηηηη μνημη στον καταχωρητη της CPU

(η τον VGA register). Η Assembly σε οδηγουσε μακρια απο διοδια !

Οταν, βεβαια, ξαναδιαβαζες την assembly σου, μετα απο εξι μηνες

εσπαγες το κεφαλι σου να θυμηθεις τι εγραψες.

Συμφωνω με τον Migf1 ... η assembly εχει ΜΗΔΕΝΙΚΟ portability !

Ακομα, και στο ιδιο μηχανημα εαν προσθετες μια καινουργια

καρτα (SCSI) πανε οι διευθυνσεις ... ΑΛΛΑΞΑΝ ! Το C000 εγινε

C800, το D000 εγινε D800 ... και το int13 παει αλλου για αλλου,

αστε τα, πικρα.

 

Η assembly μας αφησε και για εναν τελευταιο λογο.

Οταν ενας επεξεργαστης 15ετιας ειχε τουλαχιστον 8K μνημης

ΜΕΣΑ στον επεξεργαστη (ενας 486, ας πουμε) τοτε ΟΛΟΚΛΗΡΗ

η ρουτινα, μεσα σε εναν βρογχο γραμμενο σε C (η Pascal),

ετρεχε μεσα στο buffer των 8Κ και οχι εξω στην μνημη !!!!

Γιατι να γραψεις σε assembly ? .....

 

Α ναι, μια τελευταια ερωτηση.

Το GEM ειχε κανονικο γραφικο περιβαλλον, η ηταν ενα καλυτερο text mode UI ?

Δημοσ.

 

[..]ΥΓ1. Πολύ χάλι φαίνεται σήμερα το GEM ρε συ... :lol:

 

 

 

 

 

Το ίδιο λέω για το Kickstart 1.3 της Amiga σήμερα, τότε όμως.. :D

Πάντως σε γενικές γραμμές η φιλοσοφία τους είναι κοινή με τα σύγχρονα GUI. Το EditBox, το List(View), τα ScrollBars, το Drag & Drop, απλά σήμερα είναι πιο όμορφα οπτικά λόγο ανάλυσης, χρωμάτων και εφέ.

 

 

 

Ειμαι νοσταλγικα συνδεδεμενος με το DOS γιατι υπηρχε μια

ατυπη (αλλα εξαιρετικα ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ) κοντρα με τουλαχιστον

δυο φιλαρακια μου. Ο καθενας επαιρνε οτι εφτιαχνε ο αλλος

και προσπαθουσε να το κανει γρηγοροτερο η εντυπωσιακοτερο.

Αυτη η αισθηση ευγενους αμιλλας δεν εχει εξαφανιστει, υπαρχει

και στην σημερινη νεολαια, αλλα την βλεπω επικετρωμενη στα

παιχνιδια, κυριως. Ειναι ... καπως ... ποδηγετουμενη

(η εγω δεν ειμαι πια 25αρης, το πιο πιθανο ....)

Τέτοια "κόντρα" είχα με τον κολλητό μου που έγραφε σε Turbo PASCAL, εγώ έγραφα σε C και πάντα συζητούσαμε για το ποία από τις δυο γλώσσες ήταν καλύτερη. Μετά εκείνος πήγε εξωτερικό και την χρειάσθηκε την C, οπότε ως προς αυτό δικαιώθηκα (εκείνος δικαιώθηκε στο ότι μεταξύ Amiga & PC, θα επικρατούσε το 2ο όμως! :D).

 

Tην Αmiga 500 την ζηλεψα ΠΟΛΥ οταν την ειδα (το 1990,

στην Φλωρινα !!!) στο σπιτι ενος φιλου μου. Μονο εμφανιση

να μετρουσε, ηταν σε δικη της κατηγορια. Αλλα δεν ηταν

μονο εμφανιση. Ακουγες και εβλεπες πραγματα που πιστευες

οτι ΔΕΝ γινονται σε προσωπικο υπολογιστη. Ειχε ολοκληρωμενο

τσιπακι για το οτιδηποτε. Ειναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ αδοξο το τελος

που ειχε. Νομιζω, ακομα και σημερα, προσπαθουν να φτιαξουν

ενα AmigaOS αλλα οχι για Motorola επεξεργαστες (και που να

τους βρουν ?). Για τον Atari ST δεν γνωριζω ντιπ καραντιπ !

Όταν έβλεπες την Amiga στην βιτρίνα να τρέχει DEMO (συνήθως τα crack-intro διαφόρων groups :D) ή τα παιχνίδια και ερχόσουν από 8bit ή από τα PC απλά θαύμαζες με τις ώρες. Αν τώρα στο μαγαζί είχαν σε λειτουργία καμία έβλεπες και το Workbench της (το frontend της) και.. έφευγες μαζί της ή έκανες οικονομίες για να πάρεις μια!! :D

 

Είχε όμως πράγματι, άδοξο τέλος!! Την σκότωσε η αδράνια της Commodore, όταν τα PC άρχισαν να ανεβαίνουν (με VGA, Windows, AdLib / Sound Blaster κλπ) παρουσίασε την 500+, 600 και την 1200 με νέο hardware & software (μετέφερε τεχνογνωσία από την ακριβή A3000) αλλά ήταν πλέον πολύ αργά. Έχω μια A1200 διπλά από μια A500 που αναπαύεται. Ωραία μηχανάκια.

 

Δυστυχώς από ATARI ούτε εγώ κατέχω, γνώριζα τόσα όσα ήταν αρκετά για να "την λέω" τότε στους ATARI fans αλλά δεν έτυχε να συναντήσω ποτέ κάποιον. Οι φίλοι μου ήταν μεταξύ PC, 8bit home & Amiga :D

 

Guys, εαν ενδιαφερεστε (το ποσταρα σε παλιο thread) εχω εναν

8086-12mhz, 640Κ, CGA-Hercules καρτα και δισκο 40Mb ... ΑΛΛΑ

ΕΧΑΣΑ ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ στην μετακομιση. Το εδινα τζαμπα, αλλα

οι δυο που πηραν τηλεφωνο, ποτε δεν περασαν να τον παραλαβουν.

Δεν τους κακολογω. Που να βρουν XT keyboard. Τον εχω μεσα στα

κουτια και δεν μπορω να τον δουλεψω (δεν ξεκολαει απο το boot

χωρις πληκτρολογιο και εχει ενα μεγαφωνακι που ξυπναει πεθα-

μενους).

 

Yeap, τα πληκτρολόγια XT είναι διαφορετικά από εκείνα των AT, χμ.. πίκρα :-/

 

Το GEM ειχε κανονικο γραφικο περιβαλλον, η ηταν ενα καλυτερο text mode UI ?

Ήταν κανονικό γραφικό περιβάλλον, το οποίο έτρεχε τα δικά του προγράμματα, με τις δικές του βιβλιοθήκες, σα να λέμε Windows 2.0/3.0. Πριν χρόνια είχα καταφέρει να τρέξω στο τότε Η/Υ μια έκδοση του (νομίζω την 3.κάτι) και μάλιστα δίνανε και τον πηγαίο κώδικα του open-source. Ήταν "καλή φάση" και καταλαβαίνω γιατί θύμωσε η Apple με την DR και τους απείλησε με διώξεις κλπ. Κακός όμως που υποχώρησαν - γενικά η DR είχε κακό τέλος και ειδικά ο Kildal απλά τραγικό :-( :-/

Δημοσ.

...

Δυστυχώς από ATARI ούτε εγώ κατέχω, γνώριζα τόσα όσα ήταν αρκετά για να "την λέω" τότε στους ATARI fans αλλά δεν έτυχε να συναντήσω ποτέ κάποιον. Οι φίλοι μου ήταν μεταξύ PC, 8bit home & Amiga :D

Η Amiga ήταν πιο δυνατή σε κάποιους τομείς, αλλά δυστυχώς αναλώθηκε κυρίως ως παιχνιδομηχανή. Ο ST κατάφερε και κατέκτησε κι επαγγελματικούς τομείς, όπως το Desktop Publishing (για χρόνια το Calamus ήταν η μοναδική σοβαρή εφαρμογή που υπήρχε σε οποιαδήποτε πλατφόρμα) ενώ λόγω των ηχητικών του δυνατοτήτων κατέκτησε και τον κόσμο της μουσικής, ειδικά της synthesized... Jean Michel Jahr, Tangerine Dream, κλπ, άλλα όχι μόνο... μονοπωλούσε το ενδιαφέρον και σε αυτόν τον τομέα. Μουσική και Επιτραπέζια σελιδοποίηση ήταν η αυτοκρατορία του ST για περίπου 10 χρόνια.

 

 

Ήταν κανονικό γραφικό περιβάλλον, το οποίο έτρεχε τα δικά του προγράμματα, με τις δικές του βιβλιοθήκες, σα να λέμε Windows 2.0/3.0. Πριν χρόνια είχα καταφέρει να τρέξω στο τότε Η/Υ μια έκδοση του (νομίζω την 3.κάτι) και μάλιστα δίνανε και τον πηγαίο κώδικα του open-source. Ήταν "καλή φάση" και καταλαβαίνω γιατί θύμωσε η Apple με την DR και τους απείλησε με διώξεις κλπ. Κακός όμως που υποχώρησαν - γενικά η DR είχε κακό τέλος και ειδικά ο Kildal απλά τραγικό :-( :-/

 

Όχι μόνο τους απείλησε, αλλά κέρδισε και το δικαστήριο με αποτέλεσμα το GEM 2 που κυκλοφόρησε στα PC να είναι μια αηδία και μισή... κουτσουρεμένο μέχρι αηδίας (π,χ, μόνο 2 παράθυρα, άσχετα αν από πίσω μπορούσαν να τρέχουν κι άλλα προγράμματα, no icons, no animations, χάλι μαύρο). Στα ίδια περίπου χάλια και το GEM 3 (μιλάμε πάνα για PC).

 

Για κάποιους λόγους που δεν τους θυμάμαι, η απόφαση του δικαστηρίου εναντίον της DRI δεν συμπεριελάμβανε το GEM 1.0 που έτρεχε στον Atari. Θυμάμαι όμως πως επειδή η DRI σταμάτησε να ασχολείται με 6800x είχε δώσει τα διακαιώματα εξέλιξης στην Atari για την αρχιτετονική αυτή (ίσως να είχε να κάνει κάτι με αυτό) η οποία όντως το εξέλιξε αρκετά, μέχρι και τον Falcon 030, που πλέον αντί για TOS χρησιμοποιούσε MultiTOS (pre-emptive multitasking, που είχε ξεκινήσει στο χαβαλέ ως MiNT από έναν Atari user, τον Eric Smith, και τελικά το έκανε licensed η Atari).

 

Με τις πρώτες εκδόσεις του MiNT "έπαιζα" κι εγώ στον ST ;)

 

Το πρώην MiNT και κατόπιν MultiTOS, σήμερα εξακολουθεί να εξελίσσεται με την ονομασία FreeMINT και μάλιστα με γραφικό περιβάλλον την εξέλιξη του GEM AES (AES ήταν το windowing system του GEM, Application Environment Services) που ονομάζεται XaAES. Πολύ πιο πρόσφατη όμως είναι μια άλλη εξέλιξη του AES, το MyAES

 

Όπως καταλαβαίνεις φίλε SR71B μιλάμε όχι μόνο για κανονικότατο γραφικό περιβάλλον, όχι μόνο πολύ πιο παλιό, αλλά και μακράν ανώτερο από τα αρκετά μεταγενέστερα Windows που τελικά έμελε να σαρώσουνν τα πάντα.

 

Για το ακόμα πιο καλό λειτουργικό AmigaOS (εξαρχής pre-emptive multitasking παρακαλώ!) + Intuition + Workbench είναι άλλοι πιο αρμόδιοι από μένα να μιλήσουν, μιας κι εγώ δεν έχω first-hand επαφή. H Amiga τεχνολογικά ήταν σαν διαστημόπλοιο μπροστά σε οποιοδήποτε micro-computer της εποχής (έτσι τα λέγαμε τότε τα προσωπικά computers αν θυμάστε). Η Commodore πραγματικά ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΣΕ που την προώθησε περισσότερο σαν παιχνιδομηχανή παρά σαν επαγγελματικό εργαλείο!

 

Για να είμαι δίκαιος, δεν γνωρίζω αν το έκανε ως προτεραιότητα ή αναγκάστηκε (π.χ. δεν θυμάμαι καθόλου αν το πάλεψε για professional και δεν της έκατσε, οπότε πήγε υποχρεωτικά προς gaming, ή αν το κυνήγησε εξαρχής για gaming).

 

Αυτά από μένα προς το παρόν, πάω σπιτάκι μου κι εγώ σιγά-σιγά :)

Δημοσ.

Ειχα υπολογιστη σπιτι (1988) και ξενιτευομουν

στα coin-up, για να παιξω παιχνιδι προκοπης ....

 

http://www.youtube.com/watch?v=WiWiTXq4yYY

(η μουσικουλα ακριβως στο τελος του παιχνιδιου

ηταν σκετη ψυχανεμιση ...)

 

και ...

 

http://www.youtube.com/watch?v=-IFIVFbR1fM&feature=related

(εδω, ειχα και μετακαυση, ο τοπ-γκανιδης ... B) )

Δημοσ.

ΔΕΝ δειχνεις ανθρωπος που δεν γνωριζει. Το αντιθετο θα λεγα !

Πες μας σε παρακαλω, γιατι δεν γινεται να φορτωσω σε ενα κομματι μνημης

ενα προγραμμα (που θα τρεξει εκει μεσα) και σε ενα διαφορετικο κομματι μνημης

ενα αλλο προγραμμα. Για να καταλαβω και εγω, που ξεκινουν τα bugs ?

 

Τα bugs ξεκινούν από το σημείο όπου ένα από τα προγράμματα έχει bug και πάει και γράφει σε λάθος διεύθυνση μνήμης, οπότε με συνοπτικές διαδικασίες κάποια στιγμή πετυχαίνει μνήμη που "ανήκει" στο άλλο πρόγραμμα (ή στο ίδιο το λειτουργικό) και αρχίζουν τα πυροτεχνήματα. Αυτό ακριβώς είναι το x86 real mode το οποίο ανέφερες στο αρχικό σου post. Μπορείς να φανταστείς την εξάπλωση της τεχνολογίας (π.χ. σήμερα έχει smartphone ο κάθε τσοπάνης) αν ακόμα τρέχαμε σε real mode; Ρητορική η ερώτηση, γιατί ακόμα και απλοί χρήστες που δεν έχουν ιδέα για τις τεχνικές λεπτομέρειες κράζουν όταν "κολλάει το μηχάνημα".

 

Πρεπει να ειμαι software engineer για να σε καταλαβω ?

Γραψε που θεωρεις οτι χωλαινε ΚΥΡΙΩΣ το DOS, και οχι ενα γενικο αναθεμα.

 

Όχι απαραίτητα, αλλά θα πρέπει να έχεις πολλές γνώσεις πάνω στο software engineering και μάλιστα επι θεμάτων που η πλειοψηφία των αυτοαποκαλούμενων προγραμματιστών δεν έχουν. Οπότε οι πιθανότητες είναι εναντίον σου. Όσο για το DOS, με σημερινά κριτήρια (αλλά και ακόμα και με κριτήρια της εποχής) χώλαινε παντού. Είτε το θέλουμε είτε όχι, η δύναμη έρχεται μαζί με την πολυπλοκότητα, και η πολυπλοκότητα είναι καταστροφική οπότε πρέπει να την αντιμετωπίσουμε με abstraction (π.χ. έχουμε περάσει στους δίσκους από cylinder/head/sector σε logical block addressing, στη μνήμη το address space κάθε εφαρμογής είναι virtual, το TCP σου παρέχει ένα κανάλι επικοινωνίας που "με μαγικό τρόπο" εγγυάται σε σένα πράγματα τα οποία κανείς δεν εγγυάται στο ίδιο το TCP, κλπ). Από την άλλη μεριά έχουμε το DOS όπου η έννοια του abstraction είναι στα γεννοφάσκια της. Όποιος έχει δοκιμάσει να προγραμματίσει π.χ. γραφικά σε EGA 16-bit color (mode 0dh) σίγουρα θα θυμάται και πόσες φορές σκέφτηκε σοβαρά την αυτοκτονία.

 

 

Γραψε ποιο θεωρεις εσυ γρηγοροτερο συστημα αρχειων (FAT, NTFS, Ext2 ...)

χωρις δικλειδες ασφαλειας λες και βρισκομαι σε εταιρικο περιβαλλον.

Ενα συστημα αρχειων για ΕΝΑΝ δισκο και ΕΝΑΝ επεξεργαστη και ΕΝΑΝ χρηστη.

Θυμασαι εκεινη την εποχη ... ετσι δεν ειναι ?

 

Δεν έχει σημασία ποιό θεωρώ εγώ γρηγορότερο γιατί α) υπάρχουν αντικειμενικά benchmarks και β) η ταχύτητα είναι το δευτερεύον ή και τριτεύον κριτήριο. Το πρωτεύον είναι φυσικά η ακεραιότητα των δεδομένων σου και το δευτερεύον (κατά την άποψή μου) οι δυνατότητες ασφαλείας. Αν ζούσα το 1970 και είχα αντίστοιχες γνώσεις δε θα σου απαντούσα το ίδιο, αλλά σήμερα αυτά τα 2 είναι α-πα-ραίτητα. Αν σκεφτείς ότι οι υπολογιστές σου και τα κινητά σου σήμερα τρέχουν κώδικα που γράφτηκε από 100 διαφορετικές εταιρίες, πολλές από τις οποίες δε γνωρίζεις ούτε στο όνομα εκτός κι αν αρχίσεις να σκαλίζεις, και από προγραμματιστές που ούτε θα γνωρίσεις ποτέ ούτε έχεις κανένα λόγο να εμπιστεύεσαι, τότε νομίζω πως σήμερα αυτό που αποκαλείς "εταιρικό περιβάλλον" είναι αναγκαία αντιμετώπιση της πραγματικότητας προκειμένου το σύστημα σα σύνολο να παραμένει λειτουργικό για το χρήστη σε κάποιο λογικό επίπεδο.

 

Νομίζω πολλοί θυμόμαστε τις γραφικές εποχές του Ping Pong, του Dark Avenger, του Stoned και άλλων τέτοιων ανεπιθύμητων επισκεπτών οι οποίοι τότε αποτελούσαν ενόχληση. Αν με τις σημερινές προσεγγίσεις έχουμε botnets, μπορείς να φανταστείς τι θα γινόταν στην περίπτωση που ήμασταν σήμερα το ίδιο ξέφραγο αμπέλι όπως τότε.

 

Επιπλέον, έχει πλάκα να σκεφτείς κάποια πράγματα όπως πχ το ότι τα hard links (που υποστηρίζονται σε ext2 και NTFS αλλά όχι σε FAT), μπορείς να τα κάνεις και σε FAT με έναν raw sector editor και θα δουλέψουν, αλλά... το chkdsk θα τα "αναγνωρίσει" ως cross-linked files -- φαντάζομαι όλοι οι παλιοί θυμόμαστε να έχουμε συναντήσει αυτό το σφάλμα αμέτρητες φορές.

 

(για όποιον ενδιαφέρεται για τις τεχνικές λεπτομέρειες, παραθέτω μια πιο τεχνική εξήγηση των παραπάνω που έδωσα πριν από λίγο καιρό στα αγγλικά)

 

 

In short: the reality about hard links in FAT is that while they can be achieved, creating them mirrors the symptoms of cross-linked files which is considered a filesystem error. Filesystem repair utilities will "correct" this error upon encountering it, so while you can make hard links on FAT it is a really bad idea to do it if you value your data.

 

Each FAT directory table entry contains a pointer to the start of the cluster chain (linked list of clusters) which hold a file's contents on the disk. The pointer occupies bytes 0x1a - 0x1b, plus 0x14 and 0x15 on FAT32.

 

Technically, there is nothing preventing you from creating several directory table entries which point to the start of the same cluster chain, thus making these "files" share the entirety of their contents.

 

However, in this situation software recognizes such files as cross-linked, and assumes that it came to pass due to filesystem corruption. Of course FAT was not designed to be tolerant to such corruption, so any attempt to "fix" the problem necessarily involves guessing and keeping fingers crossed. In practice, non-intentional cross-linked files result in data loss in at least one of the files sharing (part of) the same cluster chain. I 'm not sure how disk utilities would handle the situation where two files share the entirety of the cluster chain, but I wouldn't want to find out with my own data.

 

 

 

Επίσης να σκεφτούμε τις τραγικές ελλείψεις του FAT σε μέγεθος volume, στα ονόματα των αρχείων, στην (ανύπαρκτη) ασφάλεια κλπ. Όλα αυτά ήταν καλά το 1980 και απαραίτητα για την τεχνολογική εξέλιξη, αλλά σήμερα θα τα χαρακτήριζα τουλάχιστον γραφικά.

 

Και για να είμαι δίκαιος: κάποια από αυτά που γράφω παραπάνω δεν είναι πρόβλημα αν μιλάμε για ΕΝΑ χρήστη που λες και συ, αλλά μόνο αν αυτός ο ένας είναι επίσης και ο συγγραφέας όλων των προγραμμάτων που τρέχουν πάνω στο μηχάνημα ή εμπιστεύεται τους συγγραφείς με όλα του τα "άπλυτα".

 

Αλλά ένα σύστημα που ικανοποιεί αυτή την περιγραφή είναι άχρηστο σήμερα. Μπορείς να φανταστείς τη ζωή χωρίς το internet? (φυσικά και μπορείς, όπως και πολλοί άλλοι -- είναι όμως από τις σκέψεις που εμένα τουλάχιστον μου ακούγονται σαν "μπορείς να φανταστείς τη ζωή χωρίς τυπογραφία;") Αν ο κάθε ένας μας δεν ήταν πρόθυμος και ικανός να γράψει μόνος του ένα web browser για το υποτιθέμενο αυτό σύστημα, δε θα υπήρχε internet.

 

Κλείνοντας, θα ήθελα και πάλι να ζητήσω συγγνώμη γιατί αρχικά κατάλαβα λάθος και νόμισα πως το post σου είχε νόημα διαφορετικό από το "θυμάστε εκείνες τις εποχές;". Ναι, τις θυμάμαι... ^_^

 

Και επειδή 6 η ώρα το πρωί με όλα αυτά που θυμήθηκα εξαιτίας σας δε βλέπω να κοιμάμαι:

 

Αναμνήσεις άλλης εποχής

 

Θυμάμαι που ανακάλυψα ένα μεσημέρι στο σπίτι ένα κουτί παπουτσιών με ένα μεταχειρισμένο ZX Spectrum 48 και τα παρελκόμενα μέσα του, και ρώτησα -- "Μπαμπά τι είναι αυτό;" -- "Υπολογιστής" -- "Και τι κάνει;" -- "Δεν ξέρω, δεν το έχω χρησιμοποιήσει ποτέ, αλλά έχω τα βιβλία του και αν θέλεις μπορείς να τα διαβάσεις". Δε θα ήμουν παραπάνω από 6 άντε βαριά 7 χρονών...

 

Θυμάμαι που έμαθα να φορτώνω παιχνίδια από τις αντιγραμμένες κασέτες που είχε αγοράσει ο μπαμπάς "πακέτο" από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη, και να παίζω αμέτρητες ώρες παιχνίδια που δε θα ξεχάσω ποτέ όπως Manic Miner, Bruce Lee, Knight Lore, Jetpac, Saboteur, Pole Position, Flying Shark, Decathlon και αμέτρητα άλλα...

 

Θυμάμαι που πληκτρολόγησα το πρώτο μου listing και ταυτόχρονα το πρώτο πρόγραμμα που δοκίμασα ποτέ να κάνω save -- και ήμουν πολύ μικρός για να ξέρω ότι για να γράψει το κασετοφωνάκι πρέπει να πατήσεις και record μαζί με το play, οπότε την άλλη μέρα διαπίστωσα ότι ο κόπος μου είχε πάει εις μάτην...

 

Θυμάμαι που πήγαινα στον κολλητό μου που είχε Spectrum+ και μετά στον ξάδερφό μου που είχε 6128, και μετά στο Σάκη που είχε ST, και μετά στον Ανέστη που είχε κι αυτός 6128 αλλά απέκτησε και Mega Drive, και κάποιες φορές στο Βασίλη που είχε Amiga και παίζαμε με τις ώρες και δε θέλαμε να σηκωθούμε και το διασκεδάζαμε με την καρδιά μας και τους ζήλευα που έχουν τέτοια πράγματα στο σπίτι τους...

 

Θυμάμαι τη στιγμή που καθορίστηκε το τι θα κάνω στη ζωή μου αλλά κανείς τότε δε μπορούσε να καταλάβει τη σημασία της. Θέλαμε να παίξουμε επιτραπέζιο, αλλά δεν είχαμε ζάρι... οπότε έκανα ο,τι θα έκανε κάθε παιδί (not): έβγαλα το Spectrum, τον άνοιξα χωρίς οθόνη (οι μεγάλοι έβλεπαν τηλεόραση και ούτε συζήτηση να την καταλάβω), έδωσα απο μνήμης POKE 23609,255 για να ακούγεται ήχος όταν πατάς κουμπί και με αυτό το feedback έγραψα στα τυφλά ένα προγραμματάκι που όποτε πατούσες space έριχνε ζάρι και έκανε τόσα μπιπ όσο το νούμερο του ζαριού -- οπότε και μπορέσαμε να παίξουμε το επιτραπέζιο, που μάλλον δεν ήταν τόσο σημαντικό ποιό ήταν ακριβώς γιατί αυτό δεν το θυμάμαι...

 

Θυμάμαι που πήγαινα στα coin-op ("ουφάδικα" τα έλεγε ο πατέρας μου) και έβλεπα κολλημένος με τις ώρες τα μεγαλύτερα παιδιά -- εγώ δεν τα ξερα τα παιχνίδια και δεν είχα και λεφτά για να παίζω παρά μόνο ελάχιστα...

 

Θυμάμαι πως αργότερα στον 386 μου (είχα αποφασίσει ότι θα αγοράσω PC από την εποχή των 8088, αλλά φτάσαμε μέχρι τον 386 μέχρι να μαζέψω τα λεφτά) κάποια στιγμή ανακάλυψα το MAME και πήρα την εκδίκησή μου από το Black Tiger -- αργότερα γύρω στα 18 το βρήκα σε ένα από τα λίγα εναπομείναντα coin op μαγαζιά στη Σβώλου, και του έδειξα ποιός είναι το αφεντικό: με ένα πενηντάρικο εγγυημένα 45 περίπου λεπτά παιχνιδιού που θέλει για να το τερματίσεις...

 

Θυμάμαι στον 386 να κρατάω τηλεφωνικό κατάλογο και ημερολόγιο σε database, με πρόγραμμα που είχα γράψει ο ίδιος σε Clipper (πόσο νέρντουλας θεέ μου). Θυμάμαι να αντιγράφω δισκέτες επι δισκετών, και να γνωρίζω τους κολλητούς μου επειδή παίζαμε μπάλα με τον ένα και πάνω στην κουβέντα μου είπε ότι μπορεί να μου αντιγράψει το Dune 2. Θυμάμαι να παίζω Dune 2 και να λέω "δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει άλλο τέτοιο παιχνίδι, αφού είναι τέλειο". Και μετά όταν κάποια στιγμή βγήκε το Warcraft, έχοντας πλέον αγοράσει και SoundBlaster, να μένω μαλάκας από την εισαγωγή και δεύτερη φορά μαλάκας όταν ξεκινάει το παιχνίδι και συνειδητοποιώ ότι είναι Dune 2 σε fantasy...

 

Ευχαριστώ για όλα αυτά που μου θυμήσατε παιδιά, πάω για ύπνο σιγά σιγά και δε σας πρήζω άλλο. :)

  • Like 1
Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Η Amiga ήταν πιο δυνατή σε κάποιους τομείς, αλλά δυστυχώς αναλώθηκε κυρίως ως παιχνιδομηχανή. Ο ST κατάφερε και κατέκτησε κι επαγγελματικούς τομείς, όπως το Desktop Publishing (για χρόνια το Calamus ήταν η μοναδική σοβαρή εφαρμογή που υπήρχε σε οποιαδήποτε πλατφόρμα) ενώ λόγω των ηχητικών του δυνατοτήτων κατέκτησε και τον κόσμο της μουσικής, ειδικά της synthesized... Jean Michel Jahr, Tangerine Dream, κλπ, άλλα όχι μόνο... μονοπωλούσε το ενδιαφέρον και σε αυτόν τον τομέα. Μουσική και Επιτραπέζια σελιδοποίηση ήταν η αυτοκρατορία του ST για περίπου 10 χρόνια.

 

Yeap, το μεγαλύτερο ατού του ATARI ST ήταν η μουσική και συγκεκριμένα η υποστήριξη MIDI που προσέφερε (από όσο γνωρίζω). Η δε υψηλής ανάλυσης οθόνη του, τον βοήθησε να αναδειχθεί σε ένα χαμηλού κόστους σύστημα DTP (ειδικά στην Γερμανία) κοντράροντας για ένα διάστημα τον Apple Macintosh.

 

Όχι μόνο τους απείλησε, αλλά κέρδισε και το δικαστήριο με αποτέλεσμα το GEM 2 που κυκλοφόρησε στα PC να είναι μια αηδία και μισή... κουτσουρεμένο μέχρι αηδίας (π,χ, μόνο 2 παράθυρα, άσχετα αν από πίσω μπορούσαν να τρέχουν κι άλλα προγράμματα, no icons, no animations, χάλι μαύρο). Στα ίδια περίπου χάλια και το GEM 3 (μιλάμε πάνα για PC).

 

Για κάποιους λόγους που δεν τους θυμάμαι, η απόφαση του δικαστηρίου εναντίον της DRI δεν συμπεριελάμβανε το GEM 1.0 που έτρεχε στον Atari. Θυμάμαι όμως πως επειδή η DRI σταμάτησε να ασχολείται με 6800x είχε δώσει τα διακαιώματα εξέλιξης στην Atari για την αρχιτετονική αυτή (ίσως να είχε να κάνει κάτι με αυτό)[..]

Μάλιστα, έγινε δικαστήριο τελικά ~ δεν το γνώριζα..

 

Για το ακόμα πιο καλό λειτουργικό AmigaOS (εξαρχής pre-emptive multitasking παρακαλώ!) + Intuition + Workbench είναι άλλοι πιο αρμόδιοι από μένα να μιλήσουν, μιας κι εγώ δεν έχω first-hand επαφή. H Amiga τεχνολογικά ήταν σαν διαστημόπλοιο μπροστά σε οποιοδήποτε micro-computer της εποχής (έτσι τα λέγαμε τότε τα προσωπικά computers αν θυμάστε). Η Commodore πραγματικά ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΣΕ που την προώθησε περισσότερο σαν παιχνιδομηχανή παρά σαν επαγγελματικό εργαλείο!

Η Amiga υπήρξε αχτύπητη σε θέματα γραφικών, με αποτέλεσμα να βρεθεί στις κονσόλες σχεδόν όλων των τηλεοπτικών σταθμών (αλλά και studios) της δεκαετίας του ’80 και των αρχών του ’90 ως μια εξαιρετικά προσιτή λύση δημιουργίας video effects αλλά και των πρώτων τηλεοπτικών και κινηματογραφικών CGIs.

Αλλά η χάρη της δεν περιορίστηκε μόνο εκεί, βλέπεις η Commodore την προίκισε με μια αναλυτικότατη τεχνική τεκμηρίωση πράγμα που βοήθησε την NASA να την συμπεριλάβει στους υπολογιστές που διαχειρίζονταν τμήματα διαφόρων διαστημικών προγραμμάτων της (για λεπτομέρειες δείτε εδώ).

Τέλος υπήρξε η απόλυτη παιχνιδομηχανή των ‘80s και early ‘90s και αυτό μακροπρόθεσμα την έβλαψε.

 

Το AmigaOS (λέγε με Kickstart), υπήρξε αδιαμφισβήτητα state-of-the-art, ένα εξαιρετικό λειτουργικό σύστημα συνδυασμένο με ένα μοναδικά ισχυρό για την εποχή του hardware (είχε ειδικά dedicated chipsets –ως και SCSI- ώστε να αφήνει τον MC68000 χαλαρό!) το οποίο άφηνε χιλιόμετρα μακριά σχεδόν το σύνολο του ανταγωνισμού στα 16bit συστήματα εκείνης της εποχής αλλά ακόμα και στα PC των αρχών της δεκαετίας του ’90 (για τα XT/AT των ‘80s δεν το συζητώ καν).

Εν έτι 1985 η Amiga παρείχε δυνατότητα preemptive multitask (δίχως όμως κάποιας μορφής memory protection), υποστήριζε IPC, message-ports (θυμίζουν τα σημερινά Services!), Signals, Semaphores, όπως επίσης έτοιμες ρουτίνες διαχείρισης Lists & Queues (καθώς ήταν από τις βασικότερες δομές του συστήματος). Υποστήριζε επίσης auto-configuration οποιασδήποτε συνδεδεμένης συσκευής (δεν χρειαζόντουσαν jumpers, base addresses & IRQ selectors κλπ), ανάπτυξη Drivers και επέκταση των δυνατοτήτων του συστήματος μέσο κοινόχρηστων βιβλιοθηκών (περίπου όπως συμβαίνει σήμερα με τα DLL). Παράλληλα με ένα πραγματικά πανίσχυρο παραθυρικό περιβάλλον (ονόματι Intuition), προσέφερε, πέραν των βασικών κοντρόλ και κάτι μοναδικό.. πολλαπλών αναλύσεων οθόνες οι οποίες μπορούσαν να συνυπάρχουν ταυτόχρονα στο μόνιτορ (μπορούσες να κάνεις scroll – up ή scroll – down μια οθόνη πάνω ή πίσω από μια άλλη οποιαδήποτε στιγμή – η οθόνη μπορεί να περιείχε το desktop ή κάποια εφαρμογή ή παιχνίδι κτλ!). Υπήρχαν φόντοι (αρχικά Bitmap και ύστερα Vector). Βιβλιοθήκη σύνθεσης φωνής «TTS» (αφαιρέθηκε αργότερα), ενώ αξίζει να αναφέρω και την δυνατότητα OOP (μέσο.. C interface) που προσέφεραν οι νεότερες εκδόσεις του Intuition (BOOPSI Classes). Ταυτόχρονα υπήρχε ένα πλήρες DOS (με το Command Line του αν ήθελες), ιεραρχικό, με συσκευές και φιλοσοφία UNIX (υποστήριζε output / input redirection < / >, directory/file locking κλπ) γραμμένο σε BCPL (και ύστερα σε C) από τους κατασκευαστές του TRIPOS OS καθώς η Amiga Inc / Commodore δεν προλάβαιναν να το αναπτύξουν μόνοι τους (όπως και στην περίπτωση του ATARI ST που ήρθε βοήθεια από την DR) :-D

 

Γενικά, όλα τα παραπάνω είναι ελάχιστα μπροστά στο τι μπορούσες να κάνεις με το AmigaOS, για να πάρετε μια ιδέα του πόσο σοφιστικέ ήταν δείτε το μέγεθος του Amiga ROM Kernel Reference Manual ~ Libraries (αφορά τα νεότερα Kickstarts):

 

post-41640-0-03411200-1324121702_thumb.jpg

post-41640-0-48424900-1324121703_thumb.jpg

 

(φυσικά ανάλογη τεχνική τεκμηρίωση υπήρχε για κάθε υποσύστημα του υπολογιστή – αυτό το all-around εγχειρίδιο ήταν ένα από τα πολλά που κυκλοφορούσε η Commodore τότε).

 

Για να είμαι δίκαιος, δεν γνωρίζω αν το έκανε ως προτεραιότητα ή αναγκάστηκε (π.χ. δεν θυμάμαι καθόλου αν το πάλεψε για professional και δεν της έκατσε, οπότε πήγε υποχρεωτικά προς gaming, ή αν το κυνήγησε εξαρχής για gaming).

 


  •  
  • Από την αδιαφορία της Commodore να ανανεώσει έγκαιρα τα low end μηχανήματα της σειράς καθώς είχε στραμμένο το ενδιαφέρον της στην A3000 που στόχευε στο ακριβό high-end τμήμα της αγοράς αφήνοντας την A500 με το ίδιο hardware & software (οκ, το αναβάθμισε μια φορά στην έκδοση 1.3 για να διορθώσει ένα bug του 1.2 που δεν επέτρεπε HDD boot) για περίπου 6-7 χρόνια να γεράσουν.
  • Από διάφορα παράξενα πειράματα της όπως το Commodore CDTV με τα οποία έχασε χρόνο και χρήμα πετώντας λεφτά με το τσουβάλι.
  • Με τον εσωτερικό κανιβαλισμό που πέτυχε παρουσιάζοντας 3 διαφορετικά μοντέλα Amiga (500+, 600, 1200) με βελτιωμένο hardware σε πολύ σύντομο διάστημα δυσαρεστώντας τελικά το σύνολο των πελατών της που οργισμένοι προσπαθούσαν να τα ξεφορτωθούν (πλην εκείνων της Amiga 1200).
  • Δεν μπόρεσε να ξεφύγει από την φιλοσοφία των Home users έτσι αν και η Amiga 1200 είχε ενσωματωμένο IDE Controller (και δεχόταν εσωτερικά πια HDD) δεν προσφερόταν με σκληρό δίσκο (όπως τα PC) ή πολύ μνήμη. Υπήρχαν ακριβά PC-like μοντέλα όπως η A3000 ή A4000 αλλά ήταν πανάκριβα την στιγμή που ο κόσμος ανακάλυπτε τις χάρες των Wintel (Windows 3.0-1) PCs.

 

Τελικά η Commodore χρεοκόπησε και εξαγοράστηκε πάνω από μια φορά από διάφορες άλλες εταιρίες.. Το AmigaOS γράφθηκε για PowerPC στα μέσα του ’90 από το μηδέν ως νέο σύστημα ασύμβατο με το παλιό. Σήμερα εξακολουθεί να υπάρχει αλλά δεν παρακολουθώ την τύχη του πλέον –για εμένα η Amiga τελείωσε με την 1200 και το Kickstart 3.

 

[..]Θυμάμαι στον 386 να κρατάω τηλεφωνικό κατάλογο και ημερολόγιο σε database, με πρόγραμμα που είχα γράψει ο ίδιος σε Clipper (πόσο νέρντουλας θεέ μου).

Εξαιρετικό εργαλείο ο CA Clipper, δεν τον δούλεψα ποτέ (ήταν νομίζω 4-5 δισκέτες) αλλά ένας φίλος που έπαιζε μαζί του έκανε θαυμάσια πράματα! Ύστερα με την έλευση των W95, τον έφαγε η Visual FoxPro.

 

Ειχα υπολογιστη σπιτι (1988) και ξενιτευομουν

στα coin-up, για να παιξω παιχνιδι προκοπης ....

 

http://www.youtube.com/watch?v=WiWiTXq4yYY

(η μουσικουλα ακριβως στο τελος του παιχνιδιου

ηταν σκετη ψυχανεμιση ...)

 

και ...

 

http://www.youtube.com/watch?v=-IFIVFbR1fM&feature=related

(εδω, ειχα και μετακαυση, ο τοπ-γκανιδης ... B) )

 

Κλασσικά παιχνίδια!!

 

Εμένα από τα 8bit το πιο αγαπημένο μου ήταν το Saboteur 2 της Durell:

http://www.youtube.com/watch?v=TRs9ys2RLug

Στα 16bit, Turrican II σε Amiga 500, απλά εξαιρετικό (το είχα τερματίσει 2, 3 φορές δίχως Cheats!)

http://www.youtube.com/watch?v=4rvQzQL6kSo

 

(Αν σου αρέσουν αυτά τα παιχνίδια, εδώ θα βρεις έναν Turrican clone για PC -εξαιρετικό! -έχω κολλήσει στην τελευταία πίστα :-\).

 

Από εκεί και πέρα, μεγάλη αγάπη είχα στα Adventures (Sierra, Lucas Film->Art κλπ)..

Επεξ/σία από Directx
Δημοσ.

Defacer

 

Οι αποριες μου (οσον αφορα "DOS-32bit χωρις DOS extender") απαντηθηκαν

απο την στιγμη που ο MigF1 αποκαλυψε την αποπειρα με το FreeDOS-32.

Αυτο ηθελα να μαθω, και ειμαι πολυ ικανοποιημενος που ΥΠΑΡΧΕΙ κοσμος

που ΔΕΝ θελει να πεθανει το DOS. Και ΟΧΙ, το ποστ δεν εγινε για να

μαζευτουμε οι νοσταλγοι "θυμαστε εκεινες τις εποχες ?". Αυτο .......

προεκυψε. Αντιλαμβανομαι οτι δεν σε βρισκει ενθερμο οπαδο αλλα η γοητεια

αυτου του κοσμου προερχεται απο την διαφορετικοτητα ! Οχι την πληρη

ομογενοποιηση ονειρων, φιλοδοξιων, καημων ..... στοχων !

ΑΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΕΝΑ RETRO OS ... που δεν εχει καμια ωφελεια για το 99.9%

του κοσμου. Τοσα αλλα υπαρχουν, και αξιολογα και πρωτοποριακα (Windows,

Linux, MacOSX, Solaris, BeOS, Android, AmigaOS και oυκ εσται τελος ...)

 

Ολα οσα γραφεις ειναι ακρως ενδιαφεροντα και, για να πω την αληθεια,

πρεπει να τα ξαναδιαβασω 2-3 φορες για να καταλαβω τι εννοεις :wacko:

Για τις διευθυνσεις μνημης, πιστευα (απο τα λιγα που ξερω) οτι το

λειτουργικο αναλαμβανει να κοιταξει ποια κομματια μνημης χρησιμοποιουνται,

απο ποιο προγραμμα και τι κλησεις κανουν στο hardware. Δηλαδη, ΔΕΝ μπορουν

να εξυπηρετηθουν δυο ταυτοχρονες κλησεις Int10h (για οθονη) ουτε δυο

ταυτοχρονες κλησεις Int13h (για δισκο) γιατι απλα θα κρασαρει το συμπαν.

Αυτο ΔΕΝ ειναι bug ... ειναι ανυπαρκτη διαιτησια απο ενα ανυπαρκτο

λειτουργικο. Δεν ξερω τι κανει ο DOS (γιατι δεν το εγραψα) αλλα θα θελα

να ξερω τι κανει το UNIX πανω σε αυτο το θεμα (χωρις να μασησω σιδερα :fear: )

Και βεβαια, ΔΕΝ με ενδιαφερει ποσο portable θα ηταν ενας τετοιος κωδικας

σε κινητα η αλλου ειδους ηλεκτρονικα. Για PC και μαλιστα παλια PC (δεκαετιας)

ενδιαφερομαι. ΔΕΝ με ενδιαφερει το cross-platform !!!! Το FreeDOS-32

ειναι προς αυτη την κατευθυνση, αλλα θελω να ακουσω και αλλες γνωμες.

Ολη μου η λαχταρα ειναι τι ΜΠΟΡΕΙ να κανει ενα λειτουργικο συστημα

σε ΕΝΑ δισκο, ΕΝΑΝ επεξεργαστη, ΕΝΑΝ χρηστη και ΠΛΗΡΗ ανυπαρξια δικτυου.

ΟΧΙ ΕΠΕΙΔΗ ΤΑ ΣΝΟΜΠΑΡΩ (πως θα σας εβρισκα εδω μεσα) αλλα γιατι αυτη ειναι

η λαχταρα μου, το ονειρο μου ...... χωρις να σκεφτομαι την ωφελεια του

μεσου χρηστη. Ο μεσος χρηστης εχει παρα πολλες επιλογες στην διαθεση του

(τις απαριθμησα).

 

Το abstraction ενος λειτουργικου συστηματος, ιδιως στον πυρηνα του,

ειναι (απο οσο ξερω) ΕΥΤΥΧΗΜΑ. Χωρις αυτο, μονο μπλε οθονες θα βλεπαμε

ολη την ωρα. Καθε προγραμματακι θα αυθαιρετουσε παιρνοντας πρωτοκαθεδρια

πορων, κλησεων, επεξεργαστικης ισχυος, των παντων. Και αντιο multi-tasking.

Αλλα, να το ξαναπω ... ενδιαφερομαι για ενα καλυτερο DOS , οχι καλυτερα

Windows (που χρησιμοποιω απο το πρωι μεχρι το βραδυ). Ουτε καλυτερο UNIX

(δεν ξερω καν αν το UNIX εχει ασθενειες). Για ενα 32-bit DOS ενδιαφερομαι !

 

Με αυτο το σκεπτικο λοιπον, η ταχυτητα ειναι το μεγαλο ποθουμενο.

ΟΧΙ εις βαρος την ασφαλειας των δεδομενων (του δισκου) αλλα σιγουρα

ΔΕΝ χαθηκαμε επειδη ενα κακογραμμενο προγραμμα μπλοκαρε τον Η/Υ.

ΕΝΑ προγραμμα θα τρεχει καθε φορα (οχι δεκα). Επειδη εχω μεγαλωσει με

αυτη την νοοτροπια, ΠΟΤΕ ΔΕΝ ετρεχα στον 8088 ΚΑΙ Norton Commander

ΚΑΙ DBASE IV, KAI Turbo Pascal ΚΑΙ FORMAT D: /U !!! (λες και μπορουσα).

Ειμαι μαθητης του ΕΝΑ πραγμα την φορα. Το τελειωνεις, πας στο επομενο.

Μην μου αρχισεις οτι αυτα δεν γινονται σημερα ... το ξερω και ευτυχως

που δεν γινονται (multitasking, multithreading και οτι multi-user μπορει

να νοησει ανθρωπινος εγκεφαλος). Μιλαμε για ενα Ονειρο ... Defacer.

Kαι δεν γνωριζα καν οτι μπρουν να μπουν hard-links σε ενα συστημα FAT.

Για μενα, το FAT ειναι files + directories !!! Αντε και ενα Volume Label.

Oσες φορες συναντησα cross-linked files ετρεχα στον Norton DiskEditor

ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΔΕΝ ΓΛΙΤΩΝΑ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ.

 

Επιθυμια ειναι να δεις αυτο το ποστ, ως μια νοσταλγκη διαθεση να

παρουμε εναν σκαραβαιο και να του βαλουμε turbo. Δεν θα γινει Porsche

ΠΟΤΕ ! Το ξερουμε αυτο. Αλλα και μονο η προσπαθεια, ΓΕΜΙΖΕΙ καποιους

απο εμας.

 

(και θελω να μας ΕΝΟΧΛΕΙΣ, οταν εχεις κατι να πεις, αφου τα περισσοτερα

απο οσα εγραψες .... ακομα τα επεξεργαζομαι στην ντοσαδικη καουκα μου :fear: )

 

DirectX

 

Ειναι ιδεα μου ... η ... ολα αυτα τα παιχνιδια

εχουν καταπληκτικες μουσικουλες (ολες σε MIDI βεβαιως-βεβαιως) ???

Οσα σημερινα παιχνιδια εχω ακουσει σε νετ καφε, ολα ειναι ...

ΑΑΑΑΑΑΑΧ, καμπουμ, ΒΡΟΟΟΟΥΜ, τσιουμπ-τσιουμπ και η μουσικη

.... background ψιθυρος (απο twilight zone).

 

Aλλα υπαρχει και το LARRY ... μην τα παραλεω.

Δεν μας φαγανε οι stealth commandos και dark ninja, οχι ακομα ! :-D

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...