gatokoritso Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Εσυ γατακι,πετας κατι λιτο και μετα λες συνεχιστε.Πολυ θεατρικο,παιζει να εισαι ηθοποιος? ειμαι μια απλη παρατηρήτρια της συζητησης(για αυτο λεω συνεχιστε).
Τοξοβολος_UK Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Η μονη λυση ειναι η ομαλη ενταξη στην κοινωνια. Το λυπηρο ειναι οτι σε 24 σελιδες αυτο το επιχειρημα, το οποιο για εμενα πρεπει να αποτελει τον ακρογωνιαιο λιθο της μεταναστατευτικης πολιτικης καθε ευνομουμενης χωρας ,ακουστηκε απο εναν μεταναστη. Ισως γιατι κ γω ως μεταναστης εδω στην Βρετανια θεωρω πως η λυση βρισκεται ακριβως εκει κ οχι στα τειχη στον Εβρο κ στις μαζικες απελασεις που δειχνουν βεβιασμενες κ νευρικες αντιδρασεις. Στο θεμα που γραφω γυρω απο την Ψυχολογια ειχα παραθεσει μια ερευνα του τομεα Ψυχολογιας (Φ.Π.Ψ) του Εθνικου και Καποδιστριακου Πανεπιστήμιου Αθηνών για την ενσωματωση κ ψυχοκοινωνικη προσαρμογη των νεαρων μεταναστων στην Ελληνικη κοινωνια συγκριτικα με Ελληνες συμμαθητες τους κ τα αποτελεσματα ηταν εντυπωσιακα. http://www.insomnia.gr/topic/400835-%ce%b5%ce%bd%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%86%ce%b5%cf%81%ce%bf%ce%bd%cf%84%ce%b1-%ce%b1%cf%81%ce%b8%cf%81%ce%b1-%cf%88%cf%85%cf%87%ce%bf%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%b9%ce%b1%cf%82/page__st__20 Μια πολυ ενδιαφερουσα προσφατη ερευνα του τομεα Ψυχολογιας (Φ.Π.Ψ) του Εθνικου και Καποδιστριακου Πανεπιστήμιου Αθηνών για την Ψυχοκοινωνικη προσαρμογη των εφηβων μεταναστων δευτερης γενιας.Παραθετω τα συμπερασματα αυτουσια....Πολυ ενδιαφεροντα ευρηματα.Iσως η πιο ολοκληρωμενη μεχρι στιγμης στην Ελλαδα.Το δειγμα να πουμε ηταν 777 μαθητες της Β Λυκειου απο ολοκληρη την επικρατεια κ σε μπολντ αυτα που θεωρω τα σημαντικοτερα ευρηματα/κομματια.Must read!! Πηγη Μπεζεβέγκης Ηλίας, Παυλόπουλος Βασίλης και Γεωργαντή Κατερίνα «Εθνοτική ταυτότητα και ψυχοκοινωνική προσαρμογή: μια εμπειρική έρευνα σε εφήβους μετανάστες δεύτερης γενιάς», Τομέας Ψυχολογίας, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών/Ινστιτούτο Μεταναστευτικής Πολιτικής (ΙΜΕΠΟ), Αθήνα, 2010 Παράθεση Γ. Συμπεράσματα – Προτάσεις Σκοπός της έρευνας αυτής ήταν να μελετήσει το περιεχόμενο και την ανάπτυξη της εθνοτικής ταυτότητας των μεταναστών εφήβων δεύτερης γενιάς, καθώς και τη σχέση της με την ψυχολογική προσαρμογή των εφήβων αυτών. Ως δείκτες ψυχολογικής προσαρμογής χρησιμοποιήθηκαν οι διαστάσεις της αυτοεκτίμησης, της υποκειμενικής ευεξίας και της ικανοποίησης από τη ζωή, καθώς και η απουσία ψυχολογικών προβλημάτων. Επίσης, κρίθηκε σκόπιμο να μελετηθεί η εθνοτική ταυτότητα σε συνάρτηση με την ψυχολογική ταυτότητα, καθώς πρόκειται για συναφείς διεργασίες που συνιστούν βασικούς αναπτυξιακούς στόχους της εφηβείας. Για την καλύτερη κατανόηση των μεταναστών εφήβων δεύτερης γενιάς χρησιμοποιήθηκαν ως ομάδες σύγκρισης οι συνομήλικοί τους μετανάστες πρώτης γενιάς, καθώς και οι Έλληνες γηγενείς συμμαθητές τους. Αν και η πολυπλοκότητα των υπό μελέτη φαινομένων δεν επιτρέπει να θεωρήσουμε ότι η παρούσα μελέτη καλύπτει όλες τις επιμέρους πτυχές με εξαντλητικό τρόπο, ωστόσο η στατιστική επεξεργασία των ερευνητικών δεδομένων – τα οποία προήλθαν από ικανό εύρος γεωγραφικών περιφερειών της χώρας – επιτρέπει την εξαγωγή ορισμένων χρήσιμων συμπερασμάτων. Η σειρά παρουσίασης των διαπιστώσεων αυτών δεν ακολουθεί την (αναγκαστικά «τεχνοκρατική») δομή της προηγούμενης ενότητας των Ευρημάτων, αλλά θα γίνει με κριτήριο την κεντρικότητά τους σε σχέση με τους ερευνητικούς στόχους. Παρόλο που ο χαρακτήρας των μετρήσεων ήταν εν πολλοίς ποσοτικός, ένα ποιοτικό στοιχείο προσφέρει καταρχήν αξιόλογες πληροφορίες και τροφή για προβληματισμό ως προς την ερμηνεία του. Το στοιχείο αυτό αφορά τον εθνοτικό αυτοπροσδιορισμό των μεταναστών εφήβων, έτσι όπως προέκυψε από τις απαντήσεις τους σε ανοιχτό ερώτημα ελεύθερου συνειρμού. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκε ισχυρή συσχέτιση της χώρας γέννησης και, κατ’ επέκταση, της γενιάς μετανάστευσης με την αυτοτοποθέτηση των εφήβων όσον αφορά την εθνοτική τους ταυτότητα. Περίπου οι μισοί έφηβοι μετανάστες δεύτερης γενιάς ανέφεραν στο σχετικό ερώτημα ότι αισθάνονται Έλληνες. Αν εστιάσουμε την ανάλυση αποκλειστικά στους μετανάστες που γεννήθηκαν στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε άνω του 60% (ας σημειωθεί εδώ ότι η αντίστοιχη αναλογία μεταξύ των γηγενών εφήβων που αυτοπροσδιορίζονται ως Έλληνες δεν ξεπερνά τους 7 ή 8 στους 10). Αντιθέτως, περίπου 6 στους 10 μετανάστες πρώτης γενιάς ανέφεραν εθνοτικό αυτο‐ 72προσδιορισμό που απορρέει από τη χώρα καταγωγής της οικογένειάς τους. Προς επίρρωση των παραπάνω, οι μετανάστες έφηβοι δεύτερης γενιάς επέλεξαν με μεγαλύτερη συχνότητα τις στρατηγικές επιπολιτισμού της αφομοίωσης ή της εναρμόνισης, οι οποίες δηλώνουν προσανατολισμό προς την ευρύτερη ελληνική κοινωνία, είτε κατά προτεραιότητα είτε σε συνδυασμό με τον πολιτισμό της χώρας καταγωγής. Από το άλλο μέρος, οι μετανάστες έφηβοι πρώτης γενιάς εμφάνισαν αυξημένα ποσοστά στη στρατηγική του διαχωρισμού, η οποία είναι προσανατολισμένη προς τη χώρα καταγωγής και συνεπάγεται περιορισμό των σχέσεων με την κοινωνία της χώρας υποδοχής. Τα ποιοτικά στοιχεία που αφορούν το περιεχόμενο του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού είναι σημαντικά επειδή δίνουν μια εικόνα της πορείας που ακολουθεί η προσαρμογή των μεταναστών στην Ελλάδα. Είναι φανερό ότι οι μετανάστες έφηβοι δεύτερης γενιάς νιώθουν εγγύτερα προς την ελληνική κοινωνία και την ελληνική κουλτούρα. Αυτό μπορεί να είναι αποτέλεσμα μιας διπλής διαδικασίας, ψυχολογικής και κοινωνικής συγχρόνως. Από ψυχολογική άποψη, η δεύτερη γενιά των μεταναστών δεν έχει προσωπικά βιώματα και αναμνήσεις από τη χώρα καταγωγής της οικογένειας. Τα παιδιά αυτά μαθαίνουν τη γλώσσα της χώρας εγκατάστασης περίπου με τον ίδιο αυθόρμητο τρόπο που μαθαίνει ένα παιδί τη μητρική του γλώσσα και εντάσσονται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από την αρχή της σχολικής τους ζωής. Τα στοιχεία αυτά συνηγορούν στη σύναψη ισχυρότερων δεσμών με τη χώρα υποδοχής, συγκριτικά με τους συνομηλίκους τους μετανάστες πρώτης γενιάς. Από κοινωνική άποψη, θα μπορεί κανείς να υποθέσει ότι η ευρύτερη κοινωνία παρέχει τη δυνατότητα στα παιδιά αυτά να αναπτύξουν αισθήματα ταύτισης με τον ελληνικό πολιτισμό, είτε ενθαρρύνοντας σκόπιμα μια τέτοια πορεία μέσω των μηχανισμών κοινωνικοποίησης είτε δημιουργώντας ένα πλαίσιο ανεκτικότητας και αποδοχής. Πιθανώς το αποτέλεσμα που αναφέρθηκε παραπάνω οφείλεται σε αλληλεπίδραση ψυχολογικών και κοινωνικών παραγόντων. Από το άλλο μέρος, θα ήταν λάθος να αγνοήσουμε τις «μειοψηφίες» που προέκυψαν από τη συσχέτιση του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού με τη χώρα καταγωγής και τη γενιά μετανάστευσης. Δεν νιώθουν όλοι οι μετανάστες έφηβοι δεύτερης γενιάς ότι συνδέονται πρωτίστως με την ελληνική ταυτότητα. Σχεδόν 1 στους 5 εφήβους μετανάστες δεύτερης γενιάς εξακολουθούν να δίνουν προτεραιότητα στη χώρα καταγωγής των γονέων, αν και η αναλογία αυτή περιορίζεται σε σχεδόν 1 στους 10 μεταξύ των μεταναστών που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην –αναμφισβήτητα ισχυρή– επίδραση της οικογένειας (και πιθανόν, της κοινότητας των συμπατριωτών) κατά τη διαδικασία διαμόρφωσης ταυτότητας στην εφηβεία, ίσως ακόμα και σε προσωπικές εμπειρίες 73αποκλεισμού και προσλαμβανόμενης διάκρισης των εφήβων αυτών. Όποιοι από τους παραπάνω λόγους κι αν ισχύουν, είναι αναγκαίο να επισημάνουμε ότι η διατήρηση της εθνοτικής ταυτότητας από ορισμένους μετανάστες δεύτερης γενιάς δεν αποτελεί ένδειξη δυσκολιών προσαρμογής ή ψυχολογικών προβλημάτων, ούτε βεβαίως συνιστά κάποιας μορφής «απειλή» για την ελληνική κοινωνία. Κάτι τέτοιο δεν προκύπτει με κανένα τρόπο από τα ερευνητικά δεδομένα. Πρόκειται όμως για την καταγραφή μιας πραγματικότητας που δεν μπορεί, παρά να ληφθεί υπ’ όψιν για το σχεδιασμό μιας μεταναστευτικής πολιτικής – προφανώς, συνεκτιμώντας πλείστες άλλες παραμέτρους που ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες και τους στόχους της παρούσας μελέτης. Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι μετανάστες έφηβοι δεύτερης γενιάς είναι καλύτερα προσαρμοσμένοι από τους συνομηλίκους τους της πρώτης γενιάς; Πριν απαντήσουμε το ερώτημα αυτό είναι σκόπιμο να σταθούμε στη γενικότερη εικόνα που προκύπτει από τη σύγκριση μεταξύ γηγενών και μεταναστών εφήβων. Γενικά, και σε συμφωνία με άλλες έρευνες που έχουν διεξαχθεί στην Ελλάδα με δείγμα μεταναστών εφήβων (π.χ. Μόττη‐ Στεφανίδη & συν., 2006∙ Motti‐Stefanidi et al., 2008), αλλά και με ενήλικες (π.χ. Μπεζεβέγκης, 2008), πρόκειται για μια εικόνα ομοιοτήτων μάλλον, παρά διαφορών. Στην παρούσα έρευνα οι μετανάστες έφηβοι δεν διέφεραν από τους γηγενείς συμμαθητές τους στο επίπεδο αυτοεκτίμησης, την ικανοποίηση από τη ζωή ή τον αριθμό των αναφερόμενων ψυχολογικών προβλημάτων. Η μόνη διαφορά που εντοπίστηκε, αφορά το κάπως υψηλότερο επίπεδο υποκειμενικής ευεξίας των Ελλήνων, το οποίο ίσως να οφείλεται στο μικρότερο βαθμό κοινωνικο‐οικονομικής αντιξοότητας που έχουν να αντιμετωπίσουν, αλλά και πάλι χαρακτηρίζεται ως μάλλον μικρού μεγέθους. Μια άλλη διαφορά στη σχολική επίδοση, και πάλι υπέρ των γηγενών, μπορεί να αναχθεί σε παράγοντες όπως η γνώση της γλώσσας ή η εμπλοκή των γονέων με την προετοιμασία για το σχολείο. Συνολικά, πάντως, δεν είναι άστοχο να υποθέσουμε ότι οι έφηβοι μετανάστες καταφέρνουν να εμφανίζουν ψυχική ανθεκτικότητα, δηλαδή διατηρούν ικανοποιητικό επίπεδο επάρκειας σε συνθήκες αυξημένης αντιξοότητας. Το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, ανεξάρτητα από την επίδοση που επιτυγχάνει ένας μαθητής, λειτουργεί υποβοηθητικά στη διαδικασία του επιπολιτισμού – ας μην ξεχνάμε εδώ ότι το δείγμα της έρευνας προήλθε από μαθητές, καθώς ο εντοπισμός μεταναστών εφήβων έξω από το σχολικό πλαίσιο είναι εξαιρετικά δύσκολος. Πάντως, μια χαρακτηριστική διαφορά μεταξύ Ελλήνων και μεταναστών εφήβων έχει να κάνει με το αυξημένο ποσοστό των πρώτων στο στάδιο της «δοτής» ψυχολογικής ταυτότητας και το αυξημένο ποσοστό των δεύτερων στο στάδιο του «μορατόριουμ», το 74οποίο δηλώνει υψηλό βαθμό εξερεύνησης και χαμηλό βαθμό δέσμευσης σε μία ψυχολογική ταυτότητα. Ίσως οι διεργασίες του επιπολιτισμού να ενεργοποιούν νωρίτερα τα ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την επεξεργασία ταυτότητας στους μετανάστες εφήβους, κάτι που για τους γηγενείς μπορεί να θεωρείται περισσότερο δεδομένο (δηλ. «δοτό»). Ωστόσο, ο γενικός βαθμός ενασχόλησης με θέματα ψυχολογικής και εθνοτικής ταυτότητας δεν φαίνεται να διαφέρει ιδιαίτερα σε Έλληνες και μετανάστες εφήβους,ανεξάρτητα από το ποιοτικό περιεχόμενο που λαμβάνει η ταυτότητα αυτή κάθε φορά. Για να επιστρέψουμε στο ερώτημα που θέσαμε νωρίτερα, αναφορικά με την προσαρμογή των μεταναστών εφήβων δεύτερης γενιάς, αυτή φαίνεται να διαφοροποιείται κατά ενδιαφέροντα τρόπο σε σχέση με τους μετανάστες πρώτης γενιάς. Η δεύτερη γενιά εμφάνισε στατιστικώς σημαντικά υψηλότερη σχολική επίδοση από ό,τι η πρώτη γενιά (σε επίπεδα παρόμοια με τη σχολική επίδοση των γηγενών συμμαθητών τους), καθώς και μεγαλύτερο προσανατολισμό προς την ελληνική κοινωνία. Επιπλέον, οι μετανάστες έφηβοι που γεννήθηκαν στην Ελλάδα ανέφεραν ελαφρώς μικρότερο αριθμό προβλημάτων με συνομηλίκους. Συνοψίζοντας τα ευρήματα αυτά, διαπιστώνουμε ότι οι έφηβοι μετανάστες δεύτερης γενιάς δεν διαφέρουν από την πρώτη γενιά όσον αφορά την ψυχολογική προσαρμογή (π.χ. αυτοεκτίμηση, ικανοποίηση από τη ζωή), διαφέρουν όμως όσον αφορά την κοινωνικο‐πολιτισμική προσαρμογή. Με άλλα λόγια, φαίνεται πως είναι πιο επαρκείς στον τομέα των κοινωνικών και των σχολικών δεξιοτήτων, με αποτέλεσμα να τα πηγαίνουν πιο καλά στο σχολείο και με τους συνομηλίκους. Το γεγονός ότι η κοινωνικοποίηση και η πολιτισμοποίηση είναι πολύ στενά συνδεδεμένες μεταξύ τους για τους μετανάστες δεύτερης γενιάς, συμβάλλει πιθανώς στα παραπάνω ευρήματα. Στις αναλύσεις σχετικά με τον εθνοτικό αυτοπροσδιορισμό εντοπίστηκε μια ομάδα μεταναστών εφήβων, η οποία θα έπρεπε ίσως να μας απασχολήσει περαιτέρω. Οι έφηβοι αυτοί (περίπου 1 στους 4) δεν έδωσαν καμία απάντηση στο ερώτημα του αυτοπροσδιορισμού, αλλά συμπλήρωσαν χωρίς ελλείψεις τις διαβαθμιστικές ερωτήσεις που αφορούσαν την ποσοτική διάσταση της εθνοτικής ταυτότητας (εξερεύνηση, δέσμευση). Εκ πρώτης όψεως θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει ότι πρόκειται απλώς για ελλιπή στοιχεία που οφείλονται σε κόπωση, οκνηρία ή μειωμένο κίνητρο των συμμετεχόντων. Εξάλλου, αντίστοιχο ποσοστό γηγενών εφήβων δεν απάντησαν στο ίδιο ερώτημα. Παρά ταύτα, σε άλλες αναλύσεις διαπιστώθηκε ότι οι μετανάστες αυτοί (οι οποίοι προέρχονται εξίσου από την πρώτη και τη δεύτερη γενιά) δήλωσαν σχετικά αυξημένη προτίμηση στη στρατηγική επιπολιτισμού της περιθωριοποίησης, η οποία συνεπάγεται αδιαφορία για σύναψη σχέσεων τόσο με την ευρύτερη κοινωνία όσο και με τους συμπατριώτες. Υπάρχουν 75σωρευμένες ενδείξεις (βλ. Berry, 2006, για σχετική ανασκόπηση) ότι η περιθωριοποίηση αποτελεί δυσλειτουργική στρατηγική που συνδέεται με την εκδήλωση ψυχοπαθολογίας. Οι μετανάστες έφηβοι που επέλεξαν τη στρατηγική αυτή και συγχρόνως δεν απάντησαν στο ερώτημα του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού ενδέχεται να χαρακτηρίζονται από σύγχυση όσον αφορά τα ζητήματα της ταυτότητας, αν και κάτι τέτοιο δεν προέκυψε σαφώς από τις στατιστικές αναλύσεις. Ίσως όμως να δίστασαν να απαντήσουν από φόβο μήπως γνωστοποιηθεί μεταξύ των συνομηλίκων ή/και των εκπαιδευτικών η προτίμησή τους όσον αφορά την εθνοτική ταυτότητα. Ανεξάρτητα από το ρεαλιστικό ή νευρωσικό υπόβαθρο ενός τέτοιου σκεπτικού, είναι προφανές ότι η σχολική κοινότητα χρειάζεται να δημιουργήσει στους εφήβους αυτούς αίσθημα αποδοχής και εμπιστοσύνης. Σε παρόμοιες επισημάνσεις καταλήγουν επίσης ορισμένοι ερευνητές που διαπίστωσαν πως οι Έλληνες μαθητές τείνουν να διατηρούν αρνητικές στάσεις απέναντι στους μετανάστες συμμαθητές τους (π.χ. Dimakos & Tasiopoulou, 2003). Πόση σημασία έχει για την προσαρμογή των εφήβων η εξερεύνηση και η δέσμευση με μια εθνοτική ταυτότητα; Ο συναφειακός σχεδιασμός της έρευνας δεν επιτρέπει τη διατύπωση ασφαλών συμπερασμάτων σχετικά με αιτιώδεις σχέσεις. Ωστόσο, δεν είναι χωρίς σημασία το εύρημά μας ότι οι δύο διαστάσεις της εθνοτικής ταυτότητας συνδέονται με όψεις της ψυχολογικής προσαρμογής κατά παρόμοιο τρόπο για τους μετανάστες εφήβους, όσο και για τους γηγενείς. Σε γενικές γραμμές, οι συσχετίσεις που προέκυψαν,μπορούν να θεωρηθούν αναμενόμενες: η εξερεύνηση και η δέσμευση σε μια εθνοτική ταυτότητα εμφάνισε θετική συνάφεια με τις θετικές παραμέτρους της ψυχολογικής προσαρμογής (αυτοεκτίμηση, υποκειμενική ευεξία, ικανοποίηση από τη ζωή) και αρνητική συνάφεια με αρνητικές παραμέτρους (ψυχολογικά προβλήματα). Επισημαίνεται πάντως ότι οι θετικές συνδέσεις ήταν στατιστικά ισχυρότερες από ό,τι οι αρνητικές. Επιπλέον, το μέγεθος των δεικτών συνάφειας κυμάνθηκε μάλλον σε χαμηλά ως μέτρια επίπεδα. Το μοτίβο των συσχετίσεων όμως ήταν αρκετά σαφές και οδηγεί στο συμπέρασμα πως η ανάπτυξη και διαμόρφωση εθνοτικής ταυτότητας συμβάλλει σε καλή ψυχολογική προσαρμογή – και αυτό, ανεξάρτητα από το ειδικό της περιεχόμενο. Οι παραπάνω σκέψεις μας επαναφέρουν στις αρχικές διαπιστώσεις της ενότητας αυτής. θα λέγαμε ότι η ενασχόληση και επεξεργασία ζητημάτων γύρω από την εθνοτική ταυτότητα αποτελεί υγιή, προσαρμοστική και εν πολλοίς αναμενόμενη διαδικασία για τους μετανάστες εφήβους, είτε πρόκειται για μια ταυτότητα που απορρέει από τη χώρα καταγωγής είτε για την ελληνική ταυτότητα. Για τους μετανάστες δεύτερης γενιάς, ειδικότερα, η διαδικασία αυτή είναι πιο πιθανό να οδηγήσει σε προσανατολισμό προς 76την ελληνική κοινωνία και στην υιοθέτηση πιο λειτουργικών στρατηγικών επιπολιτισμού. Τα ευρήματα αυτά είναι εν δυνάμει χρήσιμα για τη χάραξη μιας μεταναστευτικής πολιτικής που δεν θα βασίζεται στις στρεβλώσεις των κοινωνικών αναπαραστάσεων ή στις αγκυλώσεις οποιουδήποτε χρώματος ιδεολογίας, αλλά θα αξιοποιεί εμπειρικά δεδομένα για στοχοθεσία και ανάπτυξη στρατηγικών. Σε γενικές γραμμές, καλύτερα προσαρμοσμένοι στην ελληνική πραγματικότητα φαίνεται ότι είναι οι μετανάστες δεύτερης γενιάς με κατακτημένη εθνοτική ταυτότητα, δηλαδή, οι έφηβοι που έχουν διερευνήσει τα θέματα σχετικά με τη διαμόρφωση της ταυτότητάς τους και έχουν δεσμευτεί ως προς αυτά. Οι έφηβοι αυτοί τείνουν να υιοθετούν δύο εκ διαμέτρου αντίθετες στρατηγικές επιπολιτισμού, τον διαχωρισμό ή την εναρμόνιση. Στην πρώτη περίπτωση, παίρνουν σαφείς αποστάσεις από την ελληνική κουλτούρα και προσδιορίζονται αποκλειστικά και μόνο με βάση τα στοιχεία της χώρας προέλευσής τους ενώ, αντίθετα, στη δεύτερη περίπτωση ενσωματώνουν στην εθνοτική τους ταυτότητα στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού. Συνολικά, φαίνεται ότι οι έφηβοι μετανάστες που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα διαμορφώνουν την εθνοτική τους ταυτότητα με βάση τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά της χώρας μας σε μεγαλύτερο βαθμό από τους εφήβους μετανάστες που έχουν γεννηθεί σε άλλες χώρες. Το ερώτημα που αναδύεται , λοιπόν, είναι με ποιους τρόπους η ελληνική κοινωνία μπορεί να συμβάλει και τελικά να διευκολύνει τη διαδικασία διαμόρφωσης της εθνοτικής ταυτότητας των εφήβων μεταναστών; Το γεγονός ότι οι έφηβοι μετανάστες δεύτερης γενιάς κινούνται στο όριο μεταξύ δύο πολιτισμών, της χώρας προέλευσης και της χώρας υποδοχής, τους υποβάλλει ενδεχομένως σε πιο συστηματική διαδικασία διερεύνησης και δέσμευσης της εθνοτικής τους ταυτότητας, στη διαμόρφωση της οποίας υπεισέρχονται και αλληλεπιδρούν παράγοντες, όπως είναι η ίδια η εμπειρία της μετανάστευσης, δημογραφικές παράμετροι (φύλο, ηλικία), η χώρα γέννησης και η υιοθέτηση στρατηγικών επιπολιτισμού. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση παρεμβατικών προγραμμάτων στο χώρο του σχολείου με στόχο την αποδοχή της διαφορετικότητας από την πλευρά των γηγενών μαθητών, τον περιορισμό της προσλαμβανόμενης διάκρισης από την πλευρά των μεταναστών, αλλά και την προαγωγή της εν γένει ψυχικής υγείας του συνόλου των μαθητών (γηγενών και μεταναστών) θα μπορούσε να έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική κοινωνία, δεδομένου ότι οι δυσκολίες ένταξης στο σχολικό και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον αποτελούν συχνά προοίμιο για τον κοινωνικό αποκλεισμό. Επιπλέον, η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, των γονέων και των ειδικών ψυχικής υγείας για τις ανάγκες και τις ψυχολογικές διεργασίες (π.χ. επιπολιτισμικό στρες, 77εξερεύνηση και διαμόρφωση εθνοτικής ταυτότητας, κ.ά.) που εμπλέκονται στη διαδικασία της μετανάστευσης και της εγκατάστασης στη χώρα υποδοχής θα μπορούσε να αποβεί προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας. Η κατανόηση των διεργασιών αυτών σε συνδυασμό με τη γνώση των εξελικτικών αλλαγών της εφηβικής ηλικίας δεν μπορεί παρά να συμβάλει θετικά στην πλήρη ένταξη των εφήβων μεταναστών στην ελληνική πολιτική, κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική πραγματικότητα. Σε επίπεδο πολιτείας, η έγκυρη γνώση των παραμέτρων που υπεισέρχονται στην ανάπτυξη και προσαρμογή των εφήβων μεταναστών μπορεί να αξιοποιηθεί σε θέματα ένταξης και πολιτογράφησης, καθώς και στη γενικότερη αντιμετώπισή τους ως ισότιμων μελών της ελληνικής κοινωνίας. Συμπερασματικά, οι έφηβοι μετανάστες δεύτερης γενιάς αποτελούν μέρος της ελληνικής πραγματικότητας και η ένταξή τους αποτελεί ένα θέμα με προεκτάσεις σε επίπεδο ψυχολογικό, εκπαιδευτικό, κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό. Άλλωστε, η ίδια η διαδικασία της ένταξης είναι από τη φύση της σύνθετη και πολυεπίπεδη και δεν μπορεί να ιδωθεί ανεξάρτητα από την αλληλεπίδραση ατομικών, οικογενειακών και ευρύτερων κοινωνικοπολιτισμικών παραγόντων.
Gigenis Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δυστυχώς από την αποχαυνωμένη "δημοκρατία" θα καταλήξουμε στην καθυστερημένη Ν(χ)αζοκυριαρχία.... είναι υπέροχο το μέλλον μας!!!
gnsX Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δυστυχώς από την αποχαυνωμένη "δημοκρατία" θα καταλήξουμε στην καθυστερημένη Ν(χ)αζοκυριαρχία.... είναι υπέροχο το μέλλον μας!!! όταν το κράτος δεν προστατεύει τους πολίτες του τότε οι πολίτες προστατεύονται μόνοι τους με ότι τρόπο μπορούν,μπορεί και βίαιο,συμβαίνει,ένστικτο επιβίωσης λέγεται
aris1986 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Aς απολαυσουμε ολοι την καταστροφη μας!Εδω που φτασαμε τα λογια ειναι περιττα!Προλαβαινουμε να αλλαξουμε υπηκοοτητα!Η Ελλαδα παραδωθηκε.Ειμασταν απασχολημενοι πως θα αγορασουμε το ταδε πραγμα που θα μας κανει ευτιχισμενους,που θα παμε διακοπες,να βαλουμε καμια Νοβα να χουμε 500 καναλια,τι γκλαμουρατα ρουχα να παρουμε και να φοραμε σωβρακα με το ονομα ενος μ@λ@κα.Ποτε δεν ενδιαφερθήκαμε για τον συνανθρωπο ουτε τι συμβαινει στην γειτονια μας.Τωρα βρεθήκαμε σε εναν ωκεανο απο δυσκολιες και κοινωνικα φαινομενα.Τι περιμενετε τωρα;Πρεπει να το καταλαβουν αυτοι εκει πανω στην Βουλη και οι μονοι ξενοι που θα μείνουν θα ειναι οι φιλιπινέζες παραδουλευτρες τους στα ωραια με Αμερικανικη αρχιτεκτονική σπιτια τους στα Βόρεια προαστια. Υπαρχουν λογοι που ερχονται εδω αυτοι.Ερχονται με 4000-5000 ευρω(αφου εχουν πουλισει τα παντα στην πατριδα τους) περνανε τα συνορα και μολις τους πιασεις ή παραδίνονται με χαμογελο ή ζητανε να ανταλλαξουν την ελευθερια τους με ο,τι κουβαλανε απανω τους. Οι Τουρκοι τους ειχαν για σκοποβολή και τους πεταγανε στον Αρδα(και μην μου πει κανεις οτι λεω μπουρδες γτ εχω δει πολλα...)Τωρα ειδαν οτι ειναι ο νεος καρκινος της Ελλαδας και τους αφηνουν να περασουν λεγοντας τους οτι η Ελλαδα ειναι ενα ονειρο! Βγαινει και ο Λακης Λαζοπουλος(που δεν ξερει τι εχει)και μας μιλαει για τους κακομοιρους μεταναστες.Ε ας τους φτιαξει μια βιλα να ζουνε ευτιχισμενοι αφου τους αγαπαει τοσο.Οι ραδιο αρβυλα διαφημίζουν την wind και το παιζουν διανοουμενοι και αριστερης διανοοησης.Ειναι της μοδας να εισαι αριστερος με 5-6 σπιτια και να φιλοσοφεις στο τζακι του σπιτιου σου πινοντας ουισκυ 18αρι και καπνιζοντας πουρα Αβανας.Ετσι ηταν παντα για να φιλοσοφουσαν οι αρχαιοι ημων προγονοι καποιοι πεθαιναν εξω σαν δουλοι απο τις εργασιες και τις κακουχιες ενω αυτοι φιλοσοφουσαν με τους μανδυες και στα παλατια τους. Ολη η Ελλαδα θελει εναν καθαρισμο καλο.Απο τις τηλεορασεις και τα ΜΜΕ με τους πουλημενους δημοσιογραφους με τους μπραβους και τα θωρακισμενα τζαμια των πολυτελεστατων αυτοκινητων τους,τους παιδεραστες παπαδες με τα πλουτη τους,τους αστυνομικους,τους μεταναστες,τους πολιτικους,εμενα, εσενα, την μαμα, τον μπαμπα σου, την γιαγια και τον παππου σου που ψηφιζει/ψηφιζε αυτους που σου γαμανε την ζωη πιστευοντας οτι θα θα σε βαλουν στο δημοσιο και διευθυνεις κλινικη ή θα γινεις ο επομενος μεγαλοδικηγορος της Ελλαδας. Τι να σας πω ακομα και γω ειμαι μπερδεμενος γραφω-γραφω και εχω χασει την συνταξη.Ειναι τοσα πολλα που θελω να βγαλω απο μεσα μου και δεν ξερω πως να εκφραστω.Σκανε απο μεσα μου σαν εκρηξη.Τωρα φευγω παω να ''υπηρετησω την πατριδα''.
-nick- Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Χτες το βραδυ γυρω στους 60 φασιστες χτυπαγανε μεταναστες αδιακριτα στις αχαρνων, μπατσοι υπηρχαν πολλοι αλλα εκαναν τα στραβα ματια (βεβαιως βεβαιως)... Επισης κανανε επιθεση και στη βιλα αμαλιας.. Για αυτα τουμπεκι ομως ε? (Δεν διαβασα τις 20 σελιδες να δω αν αναφερθηκε καν...)
gnsX Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Χτες το βραδυ γυρω στους 60 φασιστες χτυπαγανε μεταναστες αδιακριτα στις αχαρνων, μπατσοι υπηρχαν πολλοι αλλα εκαναν τα στραβα ματια (βεβαιως βεβαιως)... Επισης κανανε επιθεση και στη βιλα αμαλιας.. Για αυτα τουμπεκι ομως ε? (Δεν διαβασα τις 20 σελιδες να δω αν αναφερθηκε καν...) 2 ποστ πριν το δικό σου η απάντηση
-nick- Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 2 ποστ πριν το δικό σου η απάντηση Μα δεν μιλαμε για προστασια (= αμυνα/αυτοαμυνα). Μιλαμε για αδιακριτη επιθεση!
gnsX Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Μα δεν μιλαμε για προστασια (= αμυνα/αυτοαμυνα). Μιλαμε για αδιακριτη επιθεση! το ίδιο είναι,η συνεχιζόμενη βία και η άρνηση του κράτους να πράξει δημιουργεί αντίπαλες πλευρές,εμείς και οι άλλοι,μετανάστες και ντόπιοι,γαύροι και βάζελοι κανένας δεν λέει ο Χασάν σκότωσε τον Τάκη,μετανάστης σκότωσε Έλληνα είναι η είδηση δεν θα μου φανεί παράξενο εάν κατέβουν καμια 300αρια στο κέντρο και αρχίζουν να κόβουν αδιακρίτως ότι κεφάλι δεν μοιάζει με ελληνικό,επίσης δεν θα μου φανεί παράξενο εάν συμβεί το αντίθετο η επίθεση είναι μορφή άμυνας
Daemonos Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Χτες το βραδυ γυρω στους 60 φασιστες χτυπαγανε μεταναστες αδιακριτα στις αχαρνων, μπατσοι υπηρχαν πολλοι αλλα εκαναν τα στραβα ματια (βεβαιως βεβαιως)... Επισης κανανε επιθεση και στη βιλα αμαλιας.. Για αυτα τουμπεκι ομως ε? (Δεν διαβασα τις 20 σελιδες να δω αν αναφερθηκε καν...) Και επειδή τους χτυπάγανε ήταν φασίστες ε? αρε μυαλά που κουβαλάνε μερικοί....Και εγώ θα πήγαινα ρε αν μπορούσα! Μπορεί να ήταν ο πατέρας σου αυτός ο άνθρωπος! Να σηκωθούν να φύγουν όλοι οι αλλοδαποί, να μάθουν οτι δέν μπορούν να κάνουν οτι γουστάρουν! Και οι αστυνομικοί τι να κάνουν? να βγούν μετά τα κανάλια και ο κάθε εθνοπροδώτης πολιτικός και δημοσιογράφος να λέει " η αστυνομία λιντσάρει ανύμπορους μετανάστες ".
fearwhatnow Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Χτες το βραδυ γυρω στους 60 φασιστες χτυπαγανε μεταναστες αδιακριτα στις αχαρνων, μπατσοι υπηρχαν πολλοι αλλα εκαναν τα στραβα ματια (βεβαιως βεβαιως)... Επισης κανανε επιθεση και στη βιλα αμαλιας.. Για αυτα τουμπεκι ομως ε? (Δεν διαβασα τις 20 σελιδες να δω αν αναφερθηκε καν...) Τι τουμπεκι ρε φιλε?Φυσικα και ειναι απαραδεκτο αλλα τι περιμενεις να γινει?Αυτοι οι 60 θα γινουν 600 και 6000 και η ευθυνη θα ειναι αποκλειστικα του Κρατους.Καταλαβαινεις οτι στο σημειο που εχει φτασει η κατασταση η χρησιμοποιηση της λεξης φασιστας ειναι απο την πλευρα σου επιεικως απαραδεκτη?Το μαθαμε τωρα ολοι και πεταμε την λεξη φασιστας οποτε κατι δεν μας αρεσει.Για κοιτα λιγο προς τα δυτικα σου (Ολλανδια και Ιταλια) πως "εκφραζουν" την μεταναστευτικη πολιτικη τους και βγες να τους πεις φασιστες παλι.
gatokoritso Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Μα δεν μιλαμε για προστασια (= αμυνα/αυτοαμυνα). Μιλαμε για αδιακριτη επιθεση! με ολα αυτα που εχουν γινει ειναι λογικο να βλεπουν αλλοδαπούς και να αφιονίζονται.εμενα αυτο που με ενοχλει ειναι οτι ειπες οτι η αστυνομια δεν εκανε τιποτα.ελεος..δηλαδη αφηνεις το πολιτη να βγαλει το φιδι απο τη τρυπα?ε μετα θα αρχιζουν και οι μεταναστες να σκοτωνουν οτι βρισκουν μπροστα τους και θα γινουμε αγρια δυση.oh wait αυτο το κανουν ηδη χμμμ...
Anastazio Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Ρε οτι να ναι λετε μερικοι μερικοι,δηλαδη εγω στο βωμο της κουλτουρας,της ανωτεροτητας και αλλων τετοιων χαριτομενων αποψεων θα πρεπει να μαθω να ζω με ολα αυτα τα χρεπια παραεισαγωγης χωρις χαρτια χωρις τιποτα να φοβαμαι να κυκλοφορησω στην ιδια μου τη χωρα μη με φανε για κανα πακετο τσιγαρα και επειδη οι εκαστοτε κυβερνησεις δεν εκαναν το χρεος τους στην μεταναστευτικη πολιτικη με τα χ ψ μετρα θα κανω τουμπεκι γιατι ειμαι συνυπετειος που τους ψηφισα...ε λολ...κλαιω!ομιτζι ειμαι φασιστας που φοβαμαι μη με φανε και θελω να παρουν πουλο!
-nick- Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Δημοσ. 11 Μαΐου 2011 Και επειδή τους χτυπάγανε ήταν φασίστες ε? αρε μυαλά που κουβαλάνε μερικοί....Και εγώ θα πήγαινα ρε αν μπορούσα! Μπορεί να ήταν ο πατέρας σου αυτός ο άνθρωπος! Να σηκωθούν να φύγουν όλοι οι αλλοδαποί, να μάθουν οτι δέν μπορούν να κάνουν οτι γουστάρουν! Και οι αστυνομικοί τι να κάνουν? να βγούν μετά τα κανάλια και ο κάθε εθνοπροδώτης πολιτικός και δημοσιογράφος να λέει " η αστυνομία λιντσάρει ανύμπορους μετανάστες ". Οχι, φασιστες δηλωνουν και οι ιδιοι. Και ναι οποιος παει κ χτυπαει αδιακριτα μεταναστης ειναι οχι απλα φασιστακι, αλλα φασισταςτ ΤΟΥ ΚΕΡΑΤΑ. Αν πεθαινε ο πατερας μου δεν θα βγαινα στο δρομο να χτυπαω οποιον τυχαιο μεταναστη εβλεπα. Οι αστυνομικοι αφηνανε τους 'αγανακτισμενους' φασιστες να δρουν ανενοχλητοι, αυτο εννοω. Αλλα δεν χρειαζεται και πολλα πολλα για να καταλαβουμε σε τι συνομωταξια ανηκεις και εσυ. Αυτο το ποστ σου ηταν υπεραρκετο. Τι τουμπεκι ρε φιλε?Φυσικα και ειναι απαραδεκτο αλλα τι περιμενεις να γινει?Αυτοι οι 60 θα γινουν 600 και 6000 και η ευθυνη θα ειναι αποκλειστικα του Κρατους.Καταλαβαινεις οτι στο σημειο που εχει φτασει η κατασταση η χρησιμοποιηση της λεξης φασιστας ειναι απο την πλευρα σου επιεικως απαραδεκτη?Το μαθαμε τωρα ολοι και πεταμε την λεξη φασιστας οποτε κατι δεν μας αρεσει.Για κοιτα λιγο προς τα δυτικα σου (Ολλανδια και Ιταλια) πως "εκφραζουν" την μεταναστευτικη πολιτικη τους και βγες να τους πεις φασιστες παλι. Δεν μιλησα για φασισμο περι μεταναστευτικης πολιτικης, ας μην δεχομαστε κανεναν. Φασισμος ειναι ομως να χτυπας αδιακριτως οποιον δεν μοιαζει με Ελληνας.- Στην Ολλανδια παιρνουν τελευταια περισσοτερους ψηφους οι συντηρητικοι και οι χριστιανοδημοκρατες(μεχρι και το κοφι σοπς θελουν να κλεισουν) , στην Ιταλια ειναι ο Μπερλουσκονι, 'nuff said. Και προσεξε, για να σε προλαβω, διαφωνω με την ακρατη μεταναστευση προφανως, ομως προφανες ειναι για μενα να διαφωνω και με επιθεση σε οποιον δεν ειναι Ελληνας.
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Αρχειοθετημένο
Αυτό το θέμα έχει αρχειοθετηθεί και είναι κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.