Vasilis89 Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 έχω δύο ερωτήσεις για την μουσική 1. τα όργανα στην όπερα έχουν κουρδισμένο το ντο σε άλλη συχνότητα ανάλογε σε τι κλίμακα είναι το τραγούδι? 2. τι κάνει το καποτάστο?
Sellers Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 1. τα όργανα στην όπερα έχουν κουρδισμένο το ντο σε άλλη συχνότητα ανάλογε σε τι κλίμακα είναι το τραγούδι? Δεν καταλαβαίνω καν την ερώτηση. Η ντο είναι ντο σε μια συχνότητα, (σε μια ομάδα συχνοτήτων καλύτερα) δεν την κουρδίζει ο καθένας όπου θέλει. 2. τι κάνει το καποτάστο? Το καποτάστο διευκολύνει τον κιθαρίστα να παίξει ένα τραγούδι στον τόνο που τον βολεύει. Αυτό που κάνει δηλαδή είναι να πατάει μια ολόκληρη εξάδα όπως όταν κάνεις μπαρέ με το δάχτυλο σου. Έτσι όλες οι προηγούμενες νότες ακυρώνονται και μπορείς π.χ να πιάσεις μια σολ μινόρες, έτσι όπως θα έπιανες και μια Em, αφού πλέον την δουλειά του μπαρέ την έχει πάρει το καποτάστο.
Vasilis89 Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Μέλος Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 η πρώτη ερώτηση μου δημιουργήθηκε σε κάτι που διάβαζα στο wikipedia για μια κατηγορία οργάνων. πχ έλεγε ότι παίρνεις ένα κλαρινέτο φα αλλά στην παρτιτούρα το φα είναι στην θέση του ντο και ουσιαστικά παίζεις την κλίμακα του ντο χωρίς να ανακατεύοντε διέσεις και υφέσεις. Αύτο κατάλαβα εγώ τουλάχιστον... γιαυτό ρωτάω
YiN Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Ορισμένα πνευστά είναι κουρδισμένα σε άλλες κλίμακες όπως λες. Αυτοί που παίζουν τα εν λόγω όργανα πρέπει να κάνουν αυτόματα τρανσπόρτο αυτό που βλέπουν στην παρτιτούρα σε άλλη κλίμακα. Για παράδειγμα κάποιος που παίζει κλαρινέτο σε σι ύφεση, όταν βλέπει ντο στην παρτιτούρα παίζει σι ύφεση. Κατα τ'αλλα οι νότες είναι πάντα σε μια συχνότητα με ορισμένες μικροδιαφορές. Οι ορχήστρες κουρδίζουν πάντα με το λα, συγκεκριμένα το λα του όμποε γιατί είναι όργανο που δεν επιδέχεται μεγάλες αλλαγές στο κούρδισμα. Το λα στην κλασική μουσική συνήθως είναι στα 442 mhz αν και πάντα παίζει. Στη σύγχρονη μουσική συχνά είναι ελάχιστα πιο χαμηλά.
GabrielConnor Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Το λα στην κλασική μουσική συνήθως είναι στα 442 mhz αν και πάντα παίζει. Στη σύγχρονη μουσική συχνά είναι ελάχιστα πιο χαμηλά. Συνήθως το Λα είναι στα 440, αλλά όπως σωστά λές, πολλές φορές σε μεγάλες ορχήστρες μπορεί και να διαφέρει. Συνήθως συμβαίνει όταν το πιάνο είναι χορδισμένο σε άλλη συχνότητα. Και ναι είναι πιο έυκολο να χορδίσεις μια ολόκληρη ορχήστρα σε άλλο τόνο παρά το πιάνο
danastas Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Μία πολύ μικρή διόρθωση, τα παραπάνω αναφέρονται σε Hz βέβαια, όχι σε mHz.
YiN Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 Δημοσ. 21 Σεπτεμβρίου 2010 sorry, γράψε λάθος, ποτέ δεν τα πήγαινα ιδιαίτερα καλά με αυτά =ρ
oneofthem Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2010 Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2010 η πρώτη ερώτηση μου δημιουργήθηκε σε κάτι που διάβαζα στο wikipedia για μια κατηγορία οργάνων. πχ έλεγε ότι παίρνεις ένα κλαρινέτο φα αλλά στην παρτιτούρα το φα είναι στην θέση του ντο και ουσιαστικά παίζεις την κλίμακα του ντο χωρίς να ανακατεύοντε διέσεις και υφέσεις. Αύτο κατάλαβα εγώ τουλάχιστον... γιαυτό ρωτάω με απλά λόγια η διαφορά είναι στην παρτιτούρα και όχι στην πραγματική νότα πάνω στο όργανοη αρχική ερώτηση διατυπώθηκε ως προς το όργανο οπότε η απάντηση είναι όχι, δεν κουρδίζουν το όργανο ανάλογα με την κλίμακα απλά παίζουν διαφορετική νότα από αυτήν που γράφει - το πως και τι δίνεται από την παρτιτούρα ο ήχος που θα παίξεις στο όργανο δεν έχει αλλάξει όμως, αν παίξεις ντο (είτε λέει η παρτιτούρα σι και πρέπει να παίξεις ντο είτε λέει ντο) ο ήχος θα είναι ντο και όχι 'κουρδισμένο' ντο τώρα το αν θα κουρδίσει σε άλλη συχνότητα το όργανο είναι άλλο θέμα και αυτό αναφέρεται ξεχωριστά στις παρτιτούρες ως κούρδισμα και όχι ως κομμάτι της παρτιτούρας με την έννοια των κλειδιών, κλιμάκων, νοτών και πάλι ντο θα τη λέγαμε προφανώς, για λόγους αναφοράς ή καλύτερα 'κουρδισμένη' ντο πχ (εννοώντας προφανώς διαφορετικά κουρδισμένη) (εξάλλου τα όργανα ούτως ή άλλως δεν είναι 100% στις ίδιες συχνότητες αλλά πάλι ντο τη λέμε για λόγους αναφοράς) αυτό τώρα, είναι θέμα επιλογής (έτσι γουστάρω) ή ευκολίας (δεν μπορώ να το αποφύγω) θέμα επιλογής πχ αν θέλεις να χρησιμοποιήσεις ήχους που είναι εκτός της εμβέλειας κάποιου οργάνου, πχ κάτι πιο μπάσο από τη πιο χαμηλή νότα ενός έγχορδου οπότε κουρδίζεις διαφορετικά για να το πετύχεις ή απλά θέλεις να διαφέρεις από τους άλλους θέμα ευκολίας πχ λόγω πιάνου ή άλλου οργάνου που είναι δύσκολο να κουρδιστεί οπότε κουρδίζονται οι άλλοι πάνω σε αυτό ή πχ όταν παίζεις ζωντανή μουσική είτε πάνω σε ηχογραφημένο υλικό που για οποιοδήποτε λόγο διαφέρουν οι συχνότητες είτε κάτι βγαίνει λάθος λόγω ακουστικής του χώρου οπότε πάλι τα υπόλοιπα όργανα κουρδίζουν (μπακαλίστικα) ανάλογα *τώρα συνήθως λέμε 'κουρδισμένο' όργανο για όργανα με τάστα (ή κάποιο ανάλογο τρόπο διαχωρισμού συχνοτήτων - πχ πλήκτρα, οπές στα πνευστά κτλ) και εννοούμε διαφορά συνήθως μη πολλαπλάσια του ημιτονίου εδώ το όργανο παίζει κουρδισμένη ντο δλδ ελαφρώς άλλο ήχο από την κανονική ντο πχ λίγο πιο ψηλά (τη λέμε ντο πάλι όπως είπα για λόγους αναφοράς και μόνο) στα όργανα με τάστα (ή κάτι ανάλογο) αυτό σημαίνει ότι χωρίς άλλη τεχνική ή εξοπλισμό, το κουρδισμένο όργανο δεν μπορεί να συμφωνήσει με ένα κανονικά κουρδισμένο όργανο αυτό γιατί οι κανονικές νότες δεν υπάρχουν στην ταστιέρα, υπάρχουν μόνο οι κουρδισμένες με τεχνικές ή εξοπλισμό βέβαια υπάρχουν και υπάρχει το 'κούρδισμα' που λένε στις κιθάρες ή στα μπάσσα εδώ συνήθως εννοούμε πως το 'λίγο πιο ψηλά' που έγραψα είναι πολλαπλάσιο του ημιτονίου οπότε οι νότες έχουν αλλάξει τόσο ώστε η μία να πέσει πάνω στην άλλη στα τάστα της κιθάρας αυτό χρησιμοποιείται πάλι για τη χρήση ήχων εκτός της εμβέλειας της ταστιέρας κανονικά κουρδισμένου οργάνου ή για ευκολία στο παίξιμο (τοποθέτηση δακτύλων) μόνο που η διαφορά είναι πολλαπλάσια του ημιτονίου και οι νότες υπάρχουν ακόμη απλώς σε διαφορετική θέση άρα σε αυτήν την περίπτωση μπορεί να συμφωνήσει ακουστικά με ένα κανονικά κουρδισμένο όργανο το ίδιο θέμα υπάρχει και στα όργανα χωρίς τάστα στις ανοιχτές νότες και αυτές στο τέλος της ταστιέρας που είναι σταθερές εντάξει για να γραφτούν επακριβώς όπως είναι αυτά θέλει πολλές σελίδες, τώρα υπάρχουν ανακρίβειες
paokfever Δημοσ. 17 Οκτωβρίου 2010 Δημοσ. 17 Οκτωβρίου 2010 Ορισμένα πνευστά είναι κουρδισμένα σε άλλες κλίμακες όπως λες. Αυτοί που παίζουν τα εν λόγω όργανα πρέπει να κάνουν αυτόματα τρανσπόρτο αυτό που βλέπουν στην παρτιτούρα σε άλλη κλίμακα.Για παράδειγμα κάποιος που παίζει κλαρινέτο σε σι ύφεση, όταν βλέπει ντο στην παρτιτούρα παίζει σι ύφεση. Σε βρίσκω λάθος αγαπητέ Θα μιλίσω συγκεκριμμένα για το κλαρινέτο σε σι ύφεση (μιας που παίζω και είμαι και σε ορχήστρα). Όπως το κλαρινέτο, έτσι και άλλα όργανα είναι από φυσικού τους κουρδισμένα σε άλλους τόνους από αυτούς του πιάνου. Μέσα σε μια ορχήστρα όμως υπάρχουν και τέτοια όργανα και χρειαζονται παρτιτούρες... Η παρτιτούρα είναι γραμμένη στον τόνο του οργάνου. Έτσι αποφεύγεται ο μπελάς του αυτόματου τρανσπόρτο στο μυαλό (που είναι μπελάς). Δηλαδή ότι νότα βλέπει ο οργανοπαίχτης αυτήν παίζει. Ασχετα με το τί νότα ακούγεται Οπότε όταν το κλαρινέτο παίζει Σι ύφεση τότε ακούγεται Ντο πιάνου, όταν παίζει Ντο ακούγεται Ρε κτλ κτλ...
paokfever Δημοσ. 17 Οκτωβρίου 2010 Δημοσ. 17 Οκτωβρίου 2010 Ορισμένα πνευστά είναι κουρδισμένα σε άλλες κλίμακες όπως λες. Αυτοί που παίζουν τα εν λόγω όργανα πρέπει να κάνουν αυτόματα τρανσπόρτο αυτό που βλέπουν στην παρτιτούρα σε άλλη κλίμακα.Για παράδειγμα κάποιος που παίζει κλαρινέτο σε σι ύφεση, όταν βλέπει ντο στην παρτιτούρα παίζει σι ύφεση. Σε βρίσκω λάθος αγαπητέ Θα μιλίσω συγκεκριμμένα για το κλαρινέτο σε σι ύφεση (μιας που παίζω και είμαι και σε ορχήστρα). Όπως το κλαρινέτο, έτσι και άλλα όργανα είναι από φυσικού τους κουρδισμένα σε άλλους τόνους από αυτούς του πιάνου. Μέσα σε μια ορχήστρα όμως υπάρχουν και τέτοια όργανα και χρειαζονται παρτιτούρες... Η παρτιτούρα είναι γραμμένη στον τόνο του οργάνου. Έτσι αποφεύγεται ο μπελάς του αυτόματου τρανσπόρτο στο μυαλό (που είναι μπελάς). Δηλαδή ότι νότα βλέπει ο οργανοπαίχτης αυτήν παίζει. Ασχετα με το τί νότα ακούγεται Οπότε όταν το κλαρινέτο παίζει Σι ύφεση τότε ακούγεται Ντο πιάνου, όταν παίζει Ντο ακούγεται Ρε κτλ κτλ...
YiN Δημοσ. 18 Οκτωβρίου 2010 Δημοσ. 18 Οκτωβρίου 2010 Χμ, είχα την εντύπωση ότι γίνεται ανάποδα και θυμάμαι κάτι πατάτες που έκανα παλιότερα στο φινάλε, απείρου κάλους =ρ Τελος πάντων, να σου πω την αλήθεια πάντα τα μπέρδευα τα πράγματα με τα περίεργα όργανά σας (=ρ) οπότε ευχαριστώ για την ενημέρωση! Τώρα μένει να το συγκρατήσω κιόλας .
YiN Δημοσ. 18 Οκτωβρίου 2010 Δημοσ. 18 Οκτωβρίου 2010 Χμ, είχα την εντύπωση ότι γίνεται ανάποδα και θυμάμαι κάτι πατάτες που έκανα παλιότερα στο φινάλε, απείρου κάλους =ρ Τελος πάντων, να σου πω την αλήθεια πάντα τα μπέρδευα τα πράγματα με τα περίεργα όργανά σας (=ρ) οπότε ευχαριστώ για την ενημέρωση! Τώρα μένει να το συγκρατήσω κιόλας .
Επισκέπτης Δημοσ. 18 Οκτωβρίου 2010 Δημοσ. 18 Οκτωβρίου 2010 paokfever, κάνεις κι εσύ ένα λάθος. Όταν το κλαρινέτο παίζει Ρε ΤΟΤΕ ακούγεται Ντο. Όταν παίζει Ντο τότε ακούγεται Σιb. Πιο απλά, ας πούμε ότι όλοι θέλουν να παίξουν ένα Ντο-Ρε-Μι και η κλίμακα είναι η Ντο μείζονα. Τα όργανα που είναι κουρδισμένα κανονικά σε Ντο δε θα έχουν οπλισμό και θα γράφει νότες Ντο-Ρε-Μι. Ένα όργανο κουρδισμένο σε Σιb θα έχει τον οπλισμό της Ρε μείζονας (δηλαδή Φα#, Ντο#) και θα γράφει νότες Ρε-Μι-Φα (με το Φα να είναι δίεση από τον οπλισμό). Ο κλαρινετίστας δεν έχει να σκεφτεί τίποτα. Θα παίξει το Ρε-Μι-Φα (με τη δίεση) του και θα ακουστεί αυτό που πρέπει. Οι συνθέτες παιδευόμαστε για να το γράψουμε. Δείτε ως παράδειγμα την πρώτη σελίδα από την 5η του Μπετόβεν και παρατηρήστε ότι: 1) Ο οπλισμός σε όλα τα όργανα (που παίζουν σε Ντο) είναι Σιb-Μιb-Λαb, δηλαδή ο οπλισμός της Ντο ελάσσονας. 2) Ο οπλισμός του κλαρινέτου είναι Σιb, δηλαδή της Ρε ελάσσονας (ώστε να ακουστεί και από εκεί Ντο) και οι νότες που παίζει δεν είναι Σολ-Σολ-Σολ-Μιb, αλλά Λα-Λα-Λα-Φα. 3) Αντίστοιχα ο οπλισμός του Κόρνου σε Eb είναι ο οπλισμός της Λα ελάσσονας. Λογικό, αφού το κόρνο εκ του φυσικού του όταν παίζει τη σκάλα του Ντο, έχουμε τρεις υφέσεις. Αν ήθελε να παίξει Σολ-Σολ-Σολ-Μιb, θα έπρεπε να παίξει Μι-Μι-Μι-Ντο. Ελπίζω να έγινε κατανοητό πλέον.
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Αρχειοθετημένο
Αυτό το θέμα έχει αρχειοθετηθεί και είναι κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.