Lucifer Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Εάν δε έχει τύχει να συναντήσετε φωτογραφίες υψηλής ταχύτητας, δείτε μια σχετική συλλογή που θα σας τρελάνει. Εγώ, πάντως, τα έχασα! Αριστουργήματα ε. Άνετα το κοντινότερο ιδεώδες στην έννοια της φωτογράφησης IMGO.
Super Moderators billdanos Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Super Moderators Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/%28appareil1%29/180|0/%28appareil2%29/319|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Canon/%28brand2%29/Canon ασχετο αλλα δε μπορω να καταλαβω γιατι να βαλουν full hd με 20 frames σε μια καμερα....τι νοημα εχει??? @@ btw αυτο ειναι αντιπροσωπευτικο βιντεο. εχει γρηγορο ζοομ και εστιαση.... Για να "πουλάει" η ένδειξη 1080p! Γι'αυτό και πριν σου ανέφερα την άψογη ποιότητα στα 720p! Τώρα για τις τεχνικές στην καταγραφή video όλα εξαρτώνται από τον ...φωτογράφο μιας και γίνονται χειροκίνητα! ---------- Το μήνυμα προστέθηκε στις 12:38 ---------- Αριστουργήματα ε. Άνετα το κοντινότερο ιδεώδες στην έννοια της φωτογράφησης IMGO. Κάτι τέτοια βλέπω και μετά πάω σπίτι και τα κάνω μαντάρα προσπαθώντας να πετύχω ...πιτσιλιές!
alexzzz Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Αν δεν σπάσεις αβγά, ομελέτα δεν τρως...
Super Moderators billdanos Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Super Moderators Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Αν δεν σπάσεις αβγά, ομελέτα δεν τρως... Έπρεπε να με έβλεπες τις προάλες με τις καταιγίδες, με τις ώρες στο μπαλκόνι για να πετύχω ...κεραυνούς...
arxaggelos Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Μήπως θα ήτανε πολύ καλή ιδέα να γίνει και κάποιο Thread με όλες της ορολογίες που αναφέρεται εδώ μέσα μιας και εγώ τόση ώρα νομίζω ότι μιλάτε κινέζικα;Μην μου πείτε να ψάξω στο Google ξέρω να το κάνω απλά το θεωρό πιο βολικό να είναι όλα μαζί συγκεντρωμένα κάπου και στα Ελληνικά. Δεν είναι κακή ιδέα, αλλά μπορείς να αρχίσεις από την πολύ καλή και συμμαζεμένη δουλειά του Τάσου Σχίζα.
snik Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Το ειχα διαβασει παλιοτερα αυτο το βιβλιο και ειχα χασει το link οποτε ευχαριστω που μου το θυμησες . Ασχετο αλλα δεν θα ηταν καλο να ειχαμε ενα φωτογραφικο section στην κατηγορια gadgets οπου θα μπορουσαμε να συζητουσαμε πιο ανετα για την φωτογραφια;
Super Moderators billdanos Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Super Moderators Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Το ειχα διαβασει παλιοτερα αυτο το βιβλιο και ειχα χασει το link οποτε ευχαριστω που μου το θυμησες .Ασχετο αλλα δεν θα ηταν καλο να ειχαμε ενα φωτογραφικο section στην κατηγορια gadgets οπου θα μπορουσαμε να συζητουσαμε πιο ανετα για την φωτογραφια; Επίσης πολύ καλοί οδηγοί για canon είναι και οι O'Reilly (υπάρχουν για διάφορα μοντέλα) πχ http://oreilly.com/catalog/9780596803643 Αλλά νομίζω είναι μόνο στα Αγγλικά!
papahlamidas Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Δημοσ. 22 Σεπτεμβρίου 2009 Δεν είναι κακή ιδέα, αλλά μπορείς να αρχίσεις από την πολύ καλή και συμμαζεμένη δουλειά του Τάσου Σχίζα. Thanks θα ελεγχθεί...
FarCry Δημοσ. 23 Σεπτεμβρίου 2009 Δημοσ. 23 Σεπτεμβρίου 2009 Καλη ειναι η γρηγορη ταχυτητα αλλα εγω προτιμω την αργη. στην αργη μπορεις να φαινεσαι και διπλος/ τριπλος, κλπ με transparency εχει πλακα υπαρχει επισης και η Infrared photography http://images.google.co.uk/images?q=infrared+photography&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-GB:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&ei=-qu5Ss_wIZXSjAf4hKyABg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1 και ενας τροπος για να μειωσεις τον θορυβο σε εικονες χωρις τη χρηση ειδικων προγραμματων σαν το Neatimage. πολυ καλο και οταν θες να τραβηξεις νυχτερινες εικονες http://marcodsouza.blogspot.com/2009/04/reduce-noise-in-your-digital-photos.html
gpanagiotou Δημοσ. 23 Σεπτεμβρίου 2009 Δημοσ. 23 Σεπτεμβρίου 2009 Καλη ειναι η γρηγορη ταχυτητα αλλα εγω προτιμω την αργη. Καταπληκτική συλλογή!
SGP Δημοσ. 23 Σεπτεμβρίου 2009 Δημοσ. 23 Σεπτεμβρίου 2009 Είχα γράψει αυτό για ένα group στο flickr... νομίζω χρήσιμο είναι και για το παρόν τόπικ: Φωτογραφία: Κυριολεκτικά η γραφή του φωτός. Προέρχεται ως όρος από τη Γαλλική λέξη photographie που βασίστηκε στις Ελληνικές λέξεις φως και γραφή. Είναι η διαδικασία της καταγραφής εικόνων μέσω της «αιχμαλώτισης» φωτός σε φωτοευαίσθητο μέσο (όπως το φιλμ ή ο ηλεκτρονικός αισθητήρας). Παρατήρηση: Από τον ορισμό φαίνεται ότι ο φωτογράφος πρέπει να έχει πάντα στο μυαλό του τον παράγοντα φως καθώς αποτελεί τη βάση της καταγραφής. Φωτογραφική μηχανή: Η συσκευή σχηματισμού της εικόνας. Ο φωτογράφος ελέγχει την κάμερα ώστε να εκτεθεί το φωτοευαίσθητο μέσο στο φως για το χρονικό διάστημα εκείνο που θα επιτρέψει να σχηματιστεί η λανθάνουσα εικόνα (στο φιλμ) ή ψηφιακό αρχείο (στις ψηφιακές). Φωτογραφικός φακός: Το μέσο το οποίο κατευθύνει το φως στο φωτοευαίσθητο μέσο. Ο φακός καθορίζει το κάδρο, τo σημείο εστίασης και το οπτικό πεδίο. Οι πιο διαδεδομένοι σύγχρονοι φακοί είναι zoom φακοί, δηλαδή φακοί μεταβαλλόμενου εστιακού μήκους. Ο φωτογραφικός φακός αποτελείται από ομάδες οπτικών φακών επιλεγμένες ώστε να διορθώσουν τις χρωματικές και γεωμετρικές παραμορφώσεις. Ταχύτητα Κλείστρου (shutter speed): Ο χρόνος που το κλείστρο της φωτογραφικής μηχανής αφήνει εκτεθειμένο στο φως το φωτοευαίσθητο μέσο. Μετριέται με βάση το δευτερόλεπτο και κλάσματα αυτού. Όσο πιο σύντομη η ταχύτητα κλείστρου τόσο πιο ακινητοποιημένα καταγράφονται τα αντικείμενα της φωτογραφίας. Η ποσότητα φωτός είναι ανάλογη της ταχύτητας κλείστρου, έτσι ταχύτητα κλείστρου 1/60sec επιτρέπει διπλάσιο φως να περάσει από ταχύτητα 1/120sec και το μισό από 1/30sec. Παρατήρηση: Συχνά στις μηχανές παραλείπεται ο αριθμητής (1/) και εμφανίζεται μόνο ο παρανομαστής, έτσι για παράδειγμα όταν η φωτογραφική μηχανή δείχνει την ένδειξη 60 υπονοείται 1/60 του δευτερολέπτου, ο διαχωρισμός μεταξύ κλάσματος και ακεραίου γίνεται συνήθως με την προσθήκη του «”» οπότε 60=1/60sec και 60”=60sec. Ρύθμιση Διαφράγματος Φακού (Lens Aperture adjustment) : Ρύθμιση της ίριδας η οποία ελέγχει την ποσότητα φωτός που περνάει στο φωτοευαίσθητο μέσο. Μετριέται με το νούμερο f. Το νούμερο f αποτελεί κλάσμα (π.χ. f/2.8), όσο μικρότερο το κλάσμα τόσο μικρότερο το άνοιγμα του διαφράγματος και τόσο λιγότερο φως αφήνεται να περάσει προς το φωτοευαίσθητο μέσο. Η ποσότητα φωτός διπλασιάζεται πολλαπλασιάζοντας την ποσότητα f με την ρίζα του 2. Έτσι το άνοιγμα f/4 αφήνει δύο φορές περισσότερο φως από το f/5.6 αλλά και δύο φορές λιγότερο από το f/2.8. Παρατήρηση: Το άνοιγμα του διαφράγματος επηρεάζει τόσο την οξύτητα εστίασης (focus) όσο και το βάθος πεδίου (depth of field) τα οποία θα αναλυθούν στα αντίστοιχα κεφάλαια. Ευαισθησία Φιλμ/Αισθητήρα (ISO speed) : Το ISO (όπως συχνά αποκαλείται) αποτελεί μονάδα μέτρησης θεσπισμένη από τον Διεθνή Οργανισμό Προτυποποίησης (International Organization for Standardization) της ευαισθησίας του φωτοευαίσθητου μέσου. Όσο πιο υψηλή ευαισθησία (υψηλό ISO) τόσο πιο λίγο φως απαιτείται για να καταγραφεί η εικόνα στο μέσο. Διπλασιάζοντας το ISO υπο-διπλασιάζεται η απαιτούμενη ποσότητα φωτός, έτσι με ISO 200 απαιτείται δύο φορές περισσότερο φως από ότι με ISO 400 και αντίστοιχα δύο φορές λιγότερο από το ISO 100. Παρατήρηση: Επειδή τίποτα σε αυτή τη ζωή δε χαρίζεται επισημαίνεται ότι υπάρχει μία παραχώρηση που γίνεται για να επιτευχθεί ο πολλαπλασιασμός της ευαισθησίας. Έτσι στο film με υψηλότερο ISO χρησιμοποιούνται μεγαλύτερη κόκκοι άλατος που γίνονται εμφανείς στην εκτύπωση ενώ στην ψηφιακή φωτογραφία εμφανίζεται ηλεκτρονικός θόρυβος (ο οποίος μοιάζει κάπως με τον κόκκο του φιλμ αλλά είναι σαφώς πιο ενοχλητικός). Το πόσο καλά διαχειρίζεται μία ψηφιακή μηχανή τον θόρυβο θα πρέπει να αποτελεί από τα σημαντικά κριτήρια επιλογής μηχανής. Φωτομέτρηση (Metering) : Η φωτομέτρηση είναι η διαδικασία καθορισμού της απαιτούμενης ποσότητας φωτός για την “σωστή” καταγραφή ενός θέματος. Επειδή η περιοχή λειτουργίας του αισθητήρα είναι δεδομένη απαιτείται να προσαρμόζουμε το προσλαμβανόμενο φως σε αυτό που χρειάζεται ο αισθητήρας για να δουλεύει-καταγράφει σωστά. Οι φωτογραφικές μηχανές πλέον κάνουν οι ίδιες την φωτομέτρηση χωρίς να απαιτείται εξωτερική συσκευή (η οποίες χρησιμοποιούνται πάντως σε κάποιες εφαρμογές). Σύμφωνα με τα στοιχεία της φωτομέτρησης επιλέγονται οι ρυθμίσεις της έκθεσης. Έκθεση (Exposure) : Με τα στοιχεία από τη φωτομέτρηση ο φωτογράφος προσαρμόζει την ευαισθησία του φωτοευαίσθητου μέσου (αλλάζοντας το ISO του αισθητήρα ή χρησιμοποιώντας άλλο φιλμ), το άνοιγμα της ίριδας του φακού (διάφραγμα) και τον χρόνο που αφήνεται να περάσει φως στο φωτοευαίσθητο μέσο (ταχύτητα κλείστρου) ώστε να αποτυπωθεί βέλτιστα η εικόνα σύμφωνα με το όραμά του (οι μηχανές βάσει προγραμματισμένων δικών τους αλγορίθμων δίνουν οι ίδιες κάποιες προτεινόμενες ρυθμίσεις) . Η “σωστή” έκθεση είναι γενικά συγκεκριμένη όμως μπορεί να επιτευχθεί με διαφορετικούς συνδυασμούς των χαρακτηριστικών. Έτσι μία φωτογραφία με ρύθμιση ταχύτητας διαφράγματος 1/100, ανοίγματος κλείστρου f/4 και ISO 200 θα εκθέσει με τον ίδιο τρόπο μία εικόνα όπως ο συνδυασμός 1/50, f/8 και ISO 400. Παρατήρηση: Φυσικά το αποτέλεσμα φωτογραφικά θα διαφέρει, ο φωτογράφος ξέροντας τα χαρακτηριστικά που προσδίδει το κάθε στοιχείο καθορισμού της έκθεσης επιλέγει και τις αξίες τους με βάση την εικόνα που θέλει να καταγράψει. Εστιακό Μήκος Φακού (Focal Length) : Το εστιακό μήκος του φακού είναι ένδειξη του πόσο ο φακός συγκλίνει ή αποκλίνει τις δέσμες φωτός. Ανάλογα με το χαρακτηριστικό αυτό και το μέγεθος του φωτοευαίσθητου μέσου διαμορφώνεται το οπτικό πεδίο που θα καταγραφεί. Μετριέται σε χιλιοστά (mm). Όσο πιο μεγάλο το εστιακό μήκος τόσο πιο πολύ ο φακός συγκλίνει τις δέσμες φωτός και τόσο πιο “κοντά” φέρνει ένα αντικείμενο. Μέγεθος Φωτοευαίσθητου Μέσου (film/sensor size) : Στις κάμερες με φιλμ το μακράν πιο διαδεδομένο μέγεθος είναι τα 35 χιλιοστά (35mm film). Στις ψηφιακές μηχανές το πράγμα περιπλέκεται με διαφορετικά μεγέθη αισθητήρα ανά κατηγορία μηχανής (compact, dslr) και μάρκα. Γενικός κανόνας είναι ότι όσο μεγαλύτερο το μέσο (φιλμ, αισθητήρας) τόσο περισσότερη ανάλυση μπορεί να επιτευχθεί και τόσο λιγότερος θόρυβος/κόκκος παρουσιάζεται ανά ISO. Παρατήρηση: Μία βασική διαφορά των compact μηχανών από την dSLR είναι το μέγεθος του αισθητήρα. Έτσι το εμβαδόν του αισθητήρα μίας compact είναι τυπικά τουλάχιστον τρείς φορές μικρότερο αυτού μιας dSLR. Αυτό σημαίνει ότι προφανώς τα 8mp της compact δεν έχουν πολύ σχέση με τα 8mp μιας dSLR με κύρια επίπτωση την δημιουργία σημαντικού θορύβου σε μεγάλες ευαισθησίες ISO. Συχνά αναφέρεται ο όρος full frame (πλήρες κάδρο) για τις dslr, μία full frame μηχανή έχει αισθητήρα ίδιων διατάσεων με το συνηθισμένο φιλμ (24x36mm) και με δεδομένο φακό οι φωτογραφίες καλύπτουν το ίδιο οπτικό πεδίο με μηχανές φιλμ. Οπτικό Πεδίο (field of view) : Το οπτικό πεδίο δηλαδή το μέγεθος της γωνία θέασης που καταγράφεται, εξαρτάται από το εστιακό μήκος του φακού και το μέγεθος του αισθητήρα. Έχει καθιερωθεί για λόγους συγκρισιμότητας, όταν μιλάμε για το εστιακό μήκος ενός φακού να θεωρούμε ότι μιλάμε σε όρους φιλμ 35 χιλιοστών. Έτσι μία compact με φακό 7,5-30mm λέμε ότι έχει φακό 35-140mm. Αυτό είναι σωστό σε σχέση με το οπτικό πεδίο, αλλά λανθασμένο για τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά που καθορίζει το εστιακό μήκος (και που θα αναλυθούν σε ιδιαίτερο κεφάλαιο). Ένας φακός θεωρείται ευρυγώνιος όταν σε όρους φιλμ 35χιλιοστών έχει εστιακό μήκος 50mm. Βάθος Πεδίου (Depth of Field – DoF) . Κάθε φωτογραφία έχει ένα μοναδικό εστιακό σημείο όλα τα σημεία πριν και μετά δεν είναι σωστά εστιασμένα και θολά σε αυξανόμενο με την απόσταση βαθμό. Το βάθος πεδίου είναι το διάστημα το οποίο εμφανίζεται εστιασμένο πριν και μετά το θέμα. Το βάθος πεδίου είναι πάντα πιο ρηχό μπροστά από το θέμα από ότι πίσω από αυτό. Ένα ρηχό βάθος πεδίου έχει την ιδιότητα να απομονώνει το αντικείμενο από το περιβάλλον, αντίθετα ένα βαθύ πεδίο δίνει μία φωτογραφία που εμφανίζεται πλήρως εστιασμένη σε όλα τα σημεία της. Παράγοντες που επηρεάζουν το βάθος πεδίου είναι το άνοιγμα του διαφράγματος (όσο μεγαλύτερο τόσο πιο ρηχό), το εστιακό μήκος (όσο μακρύτερο τόσο πιο ρηχό) και το μέγεθος του φωτοευαίσθητου μέσου (όσο μεγαλύτερο τόσο πιο ρηχό).
De@th L0rd Δημοσ. 15 Οκτωβρίου 2009 Δημοσ. 15 Οκτωβρίου 2009 http://www.fotoview.nl/help/example0.htm Πέρα από το γέλιο που θα ρίξετε με τις λεζάντες,ποιά είναι αυτή που βρίσκεται πάνω από τον Morrison;
Japan Δημοσ. 20 Οκτωβρίου 2009 Δημοσ. 20 Οκτωβρίου 2009 http://www.fotoview.nl/help/example0.htm Πέρα από το γέλιο που θα ρίξετε με τις λεζάντες,ποιά είναι αυτή που βρίσκεται πάνω από τον Morrison; Την Audrey Hepburn λες?
Alegro Δημοσ. 26 Ιανουαρίου 2010 Δημοσ. 26 Ιανουαρίου 2010 Είχα γράψει αυτό για ένα group στο flickr... νομίζω χρήσιμο είναι και για το παρόν τόπικ:Φωτογραφία: Κυριολεκτικά η γραφή του φωτός. Προέρχεται ως όρος από τη Γαλλική λέξη photographie που βασίστηκε στις Ελληνικές λέξεις φως και γραφή. Είναι η διαδικασία της καταγραφής εικόνων μέσω της «αιχμαλώτισης» φωτός σε φωτοευαίσθητο μέσο (όπως το φιλμ ή ο ηλεκτρονικός αισθητήρας). Παρατήρηση: Από τον ορισμό φαίνεται ότι ο φωτογράφος πρέπει να έχει πάντα στο μυαλό του τον παράγοντα φως καθώς αποτελεί τη βάση της καταγραφής. Φωτογραφική μηχανή: Η συσκευή σχηματισμού της εικόνας. Ο φωτογράφος ελέγχει την κάμερα ώστε να εκτεθεί το φωτοευαίσθητο μέσο στο φως για το χρονικό διάστημα εκείνο που θα επιτρέψει να σχηματιστεί η λανθάνουσα εικόνα (στο φιλμ) ή ψηφιακό αρχείο (στις ψηφιακές). Φωτογραφικός φακός: Το μέσο το οποίο κατευθύνει το φως στο φωτοευαίσθητο μέσο. Ο φακός καθορίζει το κάδρο, τo σημείο εστίασης και το οπτικό πεδίο. Οι πιο διαδεδομένοι σύγχρονοι φακοί είναι zoom φακοί, δηλαδή φακοί μεταβαλλόμενου εστιακού μήκους. Ο φωτογραφικός φακός αποτελείται από ομάδες οπτικών φακών επιλεγμένες ώστε να διορθώσουν τις χρωματικές και γεωμετρικές παραμορφώσεις. Ταχύτητα Κλείστρου (shutter speed): Ο χρόνος που το κλείστρο της φωτογραφικής μηχανής αφήνει εκτεθειμένο στο φως το φωτοευαίσθητο μέσο. Μετριέται με βάση το δευτερόλεπτο και κλάσματα αυτού. Όσο πιο σύντομη η ταχύτητα κλείστρου τόσο πιο ακινητοποιημένα καταγράφονται τα αντικείμενα της φωτογραφίας. Η ποσότητα φωτός είναι ανάλογη της ταχύτητας κλείστρου, έτσι ταχύτητα κλείστρου 1/60sec επιτρέπει διπλάσιο φως να περάσει από ταχύτητα 1/120sec και το μισό από 1/30sec. Παρατήρηση: Συχνά στις μηχανές παραλείπεται ο αριθμητής (1/) και εμφανίζεται μόνο ο παρανομαστής, έτσι για παράδειγμα όταν η φωτογραφική μηχανή δείχνει την ένδειξη 60 υπονοείται 1/60 του δευτερολέπτου, ο διαχωρισμός μεταξύ κλάσματος και ακεραίου γίνεται συνήθως με την προσθήκη του «”» οπότε 60=1/60sec και 60”=60sec. Ρύθμιση Διαφράγματος Φακού (Lens Aperture adjustment) : Ρύθμιση της ίριδας η οποία ελέγχει την ποσότητα φωτός που περνάει στο φωτοευαίσθητο μέσο. Μετριέται με το νούμερο f. Το νούμερο f αποτελεί κλάσμα (π.χ. f/2.8), όσο μικρότερο το κλάσμα τόσο μικρότερο το άνοιγμα του διαφράγματος και τόσο λιγότερο φως αφήνεται να περάσει προς το φωτοευαίσθητο μέσο. Η ποσότητα φωτός διπλασιάζεται πολλαπλασιάζοντας την ποσότητα f με την ρίζα του 2. Έτσι το άνοιγμα f/4 αφήνει δύο φορές περισσότερο φως από το f/5.6 αλλά και δύο φορές λιγότερο από το f/2.8. Παρατήρηση: Το άνοιγμα του διαφράγματος επηρεάζει τόσο την οξύτητα εστίασης (focus) όσο και το βάθος πεδίου (depth of field) τα οποία θα αναλυθούν στα αντίστοιχα κεφάλαια. Ευαισθησία Φιλμ/Αισθητήρα (ISO speed) : Το ISO (όπως συχνά αποκαλείται) αποτελεί μονάδα μέτρησης θεσπισμένη από τον Διεθνή Οργανισμό Προτυποποίησης (International Organization for Standardization) της ευαισθησίας του φωτοευαίσθητου μέσου. Όσο πιο υψηλή ευαισθησία (υψηλό ISO) τόσο πιο λίγο φως απαιτείται για να καταγραφεί η εικόνα στο μέσο. Διπλασιάζοντας το ISO υπο-διπλασιάζεται η απαιτούμενη ποσότητα φωτός, έτσι με ISO 200 απαιτείται δύο φορές περισσότερο φως από ότι με ISO 400 και αντίστοιχα δύο φορές λιγότερο από το ISO 100. Παρατήρηση: Επειδή τίποτα σε αυτή τη ζωή δε χαρίζεται επισημαίνεται ότι υπάρχει μία παραχώρηση που γίνεται για να επιτευχθεί ο πολλαπλασιασμός της ευαισθησίας. Έτσι στο film με υψηλότερο ISO χρησιμοποιούνται μεγαλύτερη κόκκοι άλατος που γίνονται εμφανείς στην εκτύπωση ενώ στην ψηφιακή φωτογραφία εμφανίζεται ηλεκτρονικός θόρυβος (ο οποίος μοιάζει κάπως με τον κόκκο του φιλμ αλλά είναι σαφώς πιο ενοχλητικός). Το πόσο καλά διαχειρίζεται μία ψηφιακή μηχανή τον θόρυβο θα πρέπει να αποτελεί από τα σημαντικά κριτήρια επιλογής μηχανής. Φωτομέτρηση (Metering) : Η φωτομέτρηση είναι η διαδικασία καθορισμού της απαιτούμενης ποσότητας φωτός για την “σωστή” καταγραφή ενός θέματος. Επειδή η περιοχή λειτουργίας του αισθητήρα είναι δεδομένη απαιτείται να προσαρμόζουμε το προσλαμβανόμενο φως σε αυτό που χρειάζεται ο αισθητήρας για να δουλεύει-καταγράφει σωστά. Οι φωτογραφικές μηχανές πλέον κάνουν οι ίδιες την φωτομέτρηση χωρίς να απαιτείται εξωτερική συσκευή (η οποίες χρησιμοποιούνται πάντως σε κάποιες εφαρμογές). Σύμφωνα με τα στοιχεία της φωτομέτρησης επιλέγονται οι ρυθμίσεις της έκθεσης. Έκθεση (Exposure) : Με τα στοιχεία από τη φωτομέτρηση ο φωτογράφος προσαρμόζει την ευαισθησία του φωτοευαίσθητου μέσου (αλλάζοντας το ISO του αισθητήρα ή χρησιμοποιώντας άλλο φιλμ), το άνοιγμα της ίριδας του φακού (διάφραγμα) και τον χρόνο που αφήνεται να περάσει φως στο φωτοευαίσθητο μέσο (ταχύτητα κλείστρου) ώστε να αποτυπωθεί βέλτιστα η εικόνα σύμφωνα με το όραμά του (οι μηχανές βάσει προγραμματισμένων δικών τους αλγορίθμων δίνουν οι ίδιες κάποιες προτεινόμενες ρυθμίσεις) . Η “σωστή” έκθεση είναι γενικά συγκεκριμένη όμως μπορεί να επιτευχθεί με διαφορετικούς συνδυασμούς των χαρακτηριστικών. Έτσι μία φωτογραφία με ρύθμιση ταχύτητας διαφράγματος 1/100, ανοίγματος κλείστρου f/4 και ISO 200 θα εκθέσει με τον ίδιο τρόπο μία εικόνα όπως ο συνδυασμός 1/50, f/8 και ISO 400. Παρατήρηση: Φυσικά το αποτέλεσμα φωτογραφικά θα διαφέρει, ο φωτογράφος ξέροντας τα χαρακτηριστικά που προσδίδει το κάθε στοιχείο καθορισμού της έκθεσης επιλέγει και τις αξίες τους με βάση την εικόνα που θέλει να καταγράψει. Εστιακό Μήκος Φακού (Focal Length) : Το εστιακό μήκος του φακού είναι ένδειξη του πόσο ο φακός συγκλίνει ή αποκλίνει τις δέσμες φωτός. Ανάλογα με το χαρακτηριστικό αυτό και το μέγεθος του φωτοευαίσθητου μέσου διαμορφώνεται το οπτικό πεδίο που θα καταγραφεί. Μετριέται σε χιλιοστά (mm). Όσο πιο μεγάλο το εστιακό μήκος τόσο πιο πολύ ο φακός συγκλίνει τις δέσμες φωτός και τόσο πιο “κοντά” φέρνει ένα αντικείμενο. Μέγεθος Φωτοευαίσθητου Μέσου (film/sensor size) : Στις κάμερες με φιλμ το μακράν πιο διαδεδομένο μέγεθος είναι τα 35 χιλιοστά (35mm film). Στις ψηφιακές μηχανές το πράγμα περιπλέκεται με διαφορετικά μεγέθη αισθητήρα ανά κατηγορία μηχανής (compact, dslr) και μάρκα. Γενικός κανόνας είναι ότι όσο μεγαλύτερο το μέσο (φιλμ, αισθητήρας) τόσο περισσότερη ανάλυση μπορεί να επιτευχθεί και τόσο λιγότερος θόρυβος/κόκκος παρουσιάζεται ανά ISO. Παρατήρηση: Μία βασική διαφορά των compact μηχανών από την dSLR είναι το μέγεθος του αισθητήρα. Έτσι το εμβαδόν του αισθητήρα μίας compact είναι τυπικά τουλάχιστον τρείς φορές μικρότερο αυτού μιας dSLR. Αυτό σημαίνει ότι προφανώς τα 8mp της compact δεν έχουν πολύ σχέση με τα 8mp μιας dSLR με κύρια επίπτωση την δημιουργία σημαντικού θορύβου σε μεγάλες ευαισθησίες ISO. Συχνά αναφέρεται ο όρος full frame (πλήρες κάδρο) για τις dslr, μία full frame μηχανή έχει αισθητήρα ίδιων διατάσεων με το συνηθισμένο φιλμ (24x36mm) και με δεδομένο φακό οι φωτογραφίες καλύπτουν το ίδιο οπτικό πεδίο με μηχανές φιλμ. Οπτικό Πεδίο (field of view) : Το οπτικό πεδίο δηλαδή το μέγεθος της γωνία θέασης που καταγράφεται, εξαρτάται από το εστιακό μήκος του φακού και το μέγεθος του αισθητήρα. Έχει καθιερωθεί για λόγους συγκρισιμότητας, όταν μιλάμε για το εστιακό μήκος ενός φακού να θεωρούμε ότι μιλάμε σε όρους φιλμ 35 χιλιοστών. Έτσι μία compact με φακό 7,5-30mm λέμε ότι έχει φακό 35-140mm. Αυτό είναι σωστό σε σχέση με το οπτικό πεδίο, αλλά λανθασμένο για τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά που καθορίζει το εστιακό μήκος (και που θα αναλυθούν σε ιδιαίτερο κεφάλαιο). Ένας φακός θεωρείται ευρυγώνιος όταν σε όρους φιλμ 35χιλιοστών έχει εστιακό μήκος 50mm. Βάθος Πεδίου (Depth of Field – DoF) . Κάθε φωτογραφία έχει ένα μοναδικό εστιακό σημείο όλα τα σημεία πριν και μετά δεν είναι σωστά εστιασμένα και θολά σε αυξανόμενο με την απόσταση βαθμό. Το βάθος πεδίου είναι το διάστημα το οποίο εμφανίζεται εστιασμένο πριν και μετά το θέμα. Το βάθος πεδίου είναι πάντα πιο ρηχό μπροστά από το θέμα από ότι πίσω από αυτό. Ένα ρηχό βάθος πεδίου έχει την ιδιότητα να απομονώνει το αντικείμενο από το περιβάλλον, αντίθετα ένα βαθύ πεδίο δίνει μία φωτογραφία που εμφανίζεται πλήρως εστιασμένη σε όλα τα σημεία της. Παράγοντες που επηρεάζουν το βάθος πεδίου είναι το άνοιγμα του διαφράγματος (όσο μεγαλύτερο τόσο πιο ρηχό), το εστιακό μήκος (όσο μακρύτερο τόσο πιο ρηχό) και το μέγεθος του φωτοευαίσθητου μέσου (όσο μεγαλύτερο τόσο πιο ρηχό). Χρήσιμο για πολλούς !
Sadako Δημοσ. 26 Οκτωβρίου 2010 Δημοσ. 26 Οκτωβρίου 2010 Θα ξεθάψω αυτό το παλιό τόπικ, ελπίζω να το παρακολουθεί κανείς.. Δεν έχω ασχοληθεί καθόλου με φωτογραφία στο παρελθόν (όλα στο auto), προσπαθώ τώρα να μάθω κάποια βασικά. Κι αυτό όχι γιατί αποφάσισα να αγοράσω καμιά καινούρια κάμερα ή κάτι τέτοιο, αλλά επειδή άρχισα να δουλεύω το 3D Studio Max και μπορείς να βάλεις Physical Camera με όλες τις πραγματικές ρυθμίσεις, οπότε ίσως με βοηθήσει να πετύχω καλύτερα renders.. Είμαι ακόμα στην αρχή της μελέτης, άρχισα το βιβλίο του Σχίζα, ένα αγγλικό e-book για architectural photography και διάφορες πηγές online, μου έχει δημιουργηθεί μια ψιλοσύγχηση σχετικά με κάτι, καλύτερα να το ξεκαθαρίσω τώρα από την αρχή.. Από ότι έχω καταλάβει, το exposure (και κατα συνέπεια ο φωτισμός) καθορίζεται από 3 settings. Την ταχύτητα του φιλμ (το ISO δηλαδή), το διάφραγμα (το f-number) και το shutter speed. Σωστά μέχρι εδώ; Η απορία μου είναι ποια η διαφορά αν χρησιμοποιώ τη μια ρύθμιση για να αυξομειώσω τον φωτισμό αντί ενός άλλου. Δηλαδή με μπερδεύει λίγο η ύπαρξη 3 ρυθμίσεων, οι οποίες μπορεί να αναιρέσει η μία την δράση της άλλης.. Από τα λίγα που έχω διαβάσει ως τώρα, στην περίπτωση μια πραγματικής φωτογραφικής μηχανής, έχει περισσότερο νόημα, αφού πχ το μικρότερο ISO προσφέρει sharper images και καλύτερη ποιότητα, αλλά θέλει μεγαλύτερη διάρκεια exposure, άρα σταθερότητα και χρήση τρίποδα. Που βέβαια στην αρχιτεκτονική φωτογραφία όπου το αντικείμενο προς φωτογράφιση είναι ούτως ή άλλως ακίνητο δεν είναι ιδιαίτερο πρόβλημα..
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Αρχειοθετημένο
Αυτό το θέμα έχει αρχειοθετηθεί και είναι κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.