Προς το περιεχόμενο

Μαντινάδες


jtp4

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Απαντ. 42
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση
Δημοσ.
γιατι βρε παιδια μιλατε ετσι για τον Ζερβακη?οχι οτι ξερω κ πολλα(δεν ειμαι κρητικια)απλα εχω το 'φεγγαρι αμε να τη βρεις' που βρισκω πολυ ομορφο καθως κ ενα κορυφαιο για μενα(κολησα 6 μηνες να το ακουω συνεχεια)'την ωρα που χωρισαμε'..εχω ακουσει κ Τζουγανακη,πολυ καλος κ αυτος(λαθος επιλογες κανω?)βασικα εψαχνα να βρω 2-3 κρητικα τραγουδια να εχω κ μου αναφεραν αυτους κατι κρητικοι.Για τον Ζοιδακη(τυχαια τον ακουσα σε ενα τραγουδι που βρηκα)τι γνωμη εχετε?

 

 

Για τα τρία "φρούτα" που προανέφερες μιλάω απαξιωτικά ακριβώς επειδή με τη μουσική τους ξεφτιλίζουν κάθε έννοια γνήσιας παραδοσιακής Κρητικής μουσικής.

 

Εκτός από το "φασαριόζικο" άκουσμα (με μπάσα, ντραμς, κρουστά, ηλ. κιθάρα, συνθεσάιζερ και δεν ξέρω τι άλλο), ο στίχος τους είναι συνήθως πολύ χαμηλής αισθητικής(η μαντινάδα είναι ΠΟΛΥ σοβαρό πράγμα, και δύσκολο) και η εν γένει παρουσία τους μπορεί να συμπυκνωθεί στη λέξη "γίβεντα".

Δημοσ.

προτεινω να ακουσετε και τον Χαραλαμπο Γαργανουρακη, απο τις καλυτερες εκτελεσεις του αστρα μη με μαλωνετε λεει, πολυ καλυτερα απο τον Λιδακη.

 

album: κρητικες μουσικες στρατες

Δημοσ.
εγω προσωπικα ξερω,πως την περηφανια του να εισαι κρητικος,δεν προκειτε ποτε κανεις να το καταλαβει απο ολους αυτους κ να το νιωσει οπως εμεις,χωρις να θελω να γινω τοπικιστης

Συμφωνώ και επ' αυξάνω σύντεκνε. Οφείλω να ομολογήσω ότι όταν μπαίνω στο πλοίο να πάω Κρήτη νιώθω σαν ένα μικρό παιδάκι που του χαρίσουν το κόσμο όλο και όταν φεύγω απ' τη Κρήτη δακρύσω. Και χαίρομαι γιατί βλέπω κι άλλους πατριώτες μου να νιώθουν τα ίδια συναισθήματα με μένα. Δεν ξέρω αν είναι τοπικιστικά όλα αυτά αλλά και να ναι εγώ το χαίρομαι και το γουστάρω με τη ψυχή μου αυτό.

Έθιμο είναι και η προίκα, έθιμο να παντρεύονται και οι κοπελιές στα 16 τους, έθιμο το προξενιό, έθιμο και η βεντέτα. Μήπως να τα κρατήσουμε και αυτά;

Κάθε έθιμο είναι καλό να διατηρείται αναλίωτο στο χρόνο. Εγώ θα σταθώ στις βεντέτες που ανέφερες. Για μένα δεν είναι άσχημες οι βεντέτες. Απο τη στιγμή που δεν υπάρχει κράτος-νόμοι-δικαιοσύνη η αυτοδικία είναι το καλύτερο δυνατό. Πας στο δικαστήριο με αποδείξεις ότι σε κυνήγαγε ο άλλος να σε σκοτώσει και τον αθωώνουν γιατί λένε δεν έγινε και τίποτα. Σε μαχαιρώνει ο άλλος λένε είχε ψυχολογικά, καλή διαγωγή και άλλες μπούρδες άντε να φάει δυο-τρεις μήνες με αναστολή. Σε κλέβουνε και έχεις αποδείξεις (προσωπική εμπειρία πριν λίγες μέρες) και ενώ έχεις πάλι αποδείξεις σου λέει το νούμερο με τη στολή "ε και τι θέλεις να σου κάνω εγώ; το πολύ-πολύ θα τον φέρω στο τμήμα θα τον κεράσω και καφεδάκι και θα πάει σπίτι του". Δεν είδες προχτές με το βιαστή. Βγήκε με άδεια απ τη φυλακή και πήγε και βίασε 9χρονο παιδάκι. Του αξίζει ο θάνατος και μάλιστα μπροστά σε κάμερες μήπως και κάποιος άλλος βιαστής φοβηθεί και σταματήσει. Το ίδιο να κάνουν και σ΄αυτούς που πουλάνε ναρκωτικά (και τους ζωνιανούς μέσα), κάνουν δουλεμπόριο ανθρώπων, βάζουνε φωτιές (βλ. τι έγιεν το καλοκαίρι) και σε ορισμένα άλλα καθίκια. Μόνο έτσι θα γίνει ο κόσμος μας καλύτερος. Διαφορετικά κάθε μέρα θα πηγαίνουμε κατα διαόλου και αλίμονο στα παιδιά μας. Σε τι κόσμο θα τα φέρουμε; Και θα έχουν δίκιο αν μας κράζουν μετά...

Άξονας της δικής μας γενιάς πρέπει να είναι η παράδοση, προσαρμοσμένη κατά το δυνατόν στις ανάγκες τις εποχής

αυτό κάνανε και μερικοί τραγουδιστάδες. Βάλανε δίπλα στη λύρα μπάσα, ντραμς, μερικοί δίπλα στις ελιές, στις ντομάτες, στ αμπέλια φύτεψαν χασίς. Προσαρμόστηκαν στις σύγχρονες ανάγκες...

Αν δεν υπήρχαν μπαλωτές, σήμερα θα ζούσε ο καλύτερος χορευτής

Και όχι μόνο ο Χαρίδημος θα ζούσε αλλά και άλλοι πολλοί.

Ούτε είναι ο νέος Σκορδαλός, ούτε έχει να επιδείξει κάποιο τρομερά αξιόλογο συνθετικό έργο

Μπορεί να μην είναι ο νέος Σκορδαλός (δε νομίζω ότι θα υπάρξει άλλος σαν εκείνος, όπως άλλωστε δε θα υπάρξει άλλος Ροδινός, Μουντάκης, Ξυλούρης κ.α.) αλλά είναι απ τους καλύτερους σύγχρονους καλλιτέχνες (ίσως ο καλύτερος) με πολύ καλό έργο. Μακάρι κάποιος άλλος νέος να φτιάξει το έργο που έφτιαξε ο Βασίλης Σκουλάς.

Αν ακούσει για πρώτη φορά Ζερβάκη-Κυριακάκη-Τζουγανάκη-Ζωϊδάκη κάποιος μη Κρητικός μπορεί να του αρέσουν. Αλλά αν ακούσεις πραγματική Κρητική μουσική θα καταλάβεις ότι είναι "πολύ λίγοι". Και ειδικότερα οι δύο πρώτοι είναι για γέλια... και για κλάματα!

η μαντινάδα είναι ΠΟΛΥ σοβαρό πράγμα

Αυτό που είπες Βαγγέλη γράψτο και ξαναγράψτο με ολόχρυσα γράμματα. Η μαντινάδα δεν είναι απλά ποιηματάκια που γράφουν στα ημερολόγια ή σε ραβασάκια. Αυτό κάποτε πρέπει να το καταλάβουν ορισμένοι. Χίλια μπράβο Βαγγέλη που το ανέφερες.

Και ο Γαργανουράκης φίλε Pablo_Hasan και άλλοι πολλοί καλλιτέχνες αξίζουν να αφιερώσουμε λίγο χρόνο να τους ακούσουμε.

Και πάλι μπράβο Βαγγέλη!!!

Δημοσ.

Κατ' αρχήν, χαίρομαι πολύ για την κουβέντα που κάνουμε.

 

Σχετικά με τα έθιμα, θα διαφωνήσω μαζί σου. Αναλλοίωτες στην πορεία του χρόνου πρέπει να μένουν οι ΑΞΙΕΣ, και όχι τα έθιμα. Οι μπαλωθιές μια φορά κι έναν καιρό μπορεί να συμβόλιζαν και τη διάθεση ελευθερίας, και τον πολεμικό χαρακτήρα του νησιού. Σήμερα όμως πρόκειται για απλό αναχρονισμό, και άκρως επικίνδυνο μάλιστα. Τι σχέση έχει η τζάμπα μαγκιά και η επίδειξη καπετανιάς με το ανεπιτήδευτο γλέντι;

 

Ανέφερα τον Χαρίδημο επειδή ήταν το πιο τρανταχτό παράδειγμα, και αποτέλεσε αφορμή για αρκετές κινήσεις εναντίον του "εθίμου" αυτού.

 

Στη μουσική για παράδειγμα, προσαρμογή στις σύγχρονες ανάγκες είναι η αύξηση του ρεπερτορίου, το αλλαγμένο παικτικό στυλ, η επιρροή από άλλες περιοχές του νησιού, κλπ. Η προσθήκη ΕΝΤΕΛΩΣ αταίριαστων οργάνων δεν ανταποκρίνεται σε κάποια συγκεκριμένη ανάγκη, πέρα από την ανάγκη να κονομήσουν οι δήθεν καλλιτέχνες. Θες να δώσεις πιο πολύ "ένταση" σε κάποια κομμάτια; Μη βάλεις τα μ@μημένα τα ντραμς, βάλε νταουλάκι Λασηθιώτικο, στάμνα, ή εν πάσει περιπτώσει κάτι που δίνει βαθύ ήχο και ταιριάζει.

 

Σχετικά με τον Σκουλά, θα πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι τον εκτιμώ ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνη, και όπως είπα παραπάνω του έχω μεγάλη εκτίμηση για τα @@ που έχει. Αλλά όπως είπα και πριν, μέχρι εκεί. Τεχνικά σπουδαίος δεν είναι, συνθετικό έργο πολύ αξιόλογο δεν έχει, κάτι άλλο ιδιαίτερο δε βρίσκω που να δικαιολογεί τόσο θαυμασμό, πέρα από τη συνετή, σεμνή και συνεπή παρουσία του. Υπάρχουν σαφώς σημαντικότεροι καλλιτέχνες.

Δημοσ.

Αν και η κουβέντα είναι όντως πολύ ωραία, σήμερα θα ανοίξω μια παρένθεση διότι μου έχει ανέβει αρκετά το αίμα στο κεφάλι και με βλέπω σε κανα νοσοκομείο. Οι λόγοι που με εκνεύρισαν ήτανε δυο.

Κατ' αρχήν είδα τη ταινία "Πρώτη φορά νονός", μία ταινία μέσα στην οποία δεν είδα πουθενά το αστείο. Εκτός αν είναι αστεία η κρητική γλώσσα...

Στη ταινία θύμωσα γιατί είχε υπότιτλους (ήμαρτον) όταν μίλαγαν κρητικά. Το περίεργο είναι ότι και κρητικός να μην είσαι αυτά που έλεγαν τα καταλάβαινες. Αυτή η κατάντια με τη γλώσσα με εξόργησε. Αν δεν καταλαβαίνει κάποιος ελληνικά να ξαναπάει σχολείο. Η κρητική γλώσσα όπως και η ποντιακή αλλά και σε άλλα μέρη της Ελλάδας δε νομίζω ότι πρέπει να χρειάζεται κάποιος πτυχίο πυρηνικού φυσικού για να καταλάβει τη λέει κάποιος. Δε διαφωνώ υπάρχουν κι ορισμένες λέξεις-εκφράσεις δύσκολες και μερικές φορές ακαταλαβήστηκες αλλά όλα έχουν και ένα όριο. Επειτα παρουσιάζουν ένα χωριό χωρισμένο στα δύο. Απ τη μία η μία φαμίλια και απ την άλλη η άλλη. Και μάλιστα ανάμεσα στις 2 οικογένειες τεράστιο μίσος (ούτε στον εμφύλιο να 'μασταν). Αυτά δε συμβαίνουν ούτε στις ταινίες του hollywood.

Ο άλλος λόγος που τα πήρα άσχημα είναι με το Λαζόπουλο. Εγώ δε βλέπω τηλεόραση αλλά ένα φιλαράκι μου έφερε και είδα κάτι αποσπάσματα απ την εκπομπή του και σ' ένα βιντεάκι έδειχνε ότι δώσανε ζωνιανό χασίς σε κάτι πιθήκους και μετά οι πίθηκοι χώρευαν πεντοζάλι. Αυτό νομίζω ότι ξεπερνάει κάθε όριο μεταξύ αστείου και χυδαιότητας και προσβάλει την πατρίδα μου. Εγώ δε χρειάζομαι ούτε κανείς άλλος χασίς για να χορέψουμε πεντοζάλι. Μιλάει ο Λαζόπουλος ο οποίος πριν 4 (αν θυμάμαι καλά) καλοκαίρια στη Μύκονο τον έπιασαν μέσα σ' ένα κότερο μαζί με κάτι άλλους διάσημους να κάνουν χρήση κοκαϊνης και μετά να κάνουν όργια. Και οι κύριοι για την κατωχή ναρκωτικών δε πέρασαν ούτε τη διαδικασία του αυτόφωρου. Και τώρα έρχεται να προσβάλλει ένα λαό με τις ηλιθιότητές του.

Ζητώ εκ των προτέρων συγνώμη εάν το ύφος μου ή ο τρόπος έκφρασής μου δεν είναι πρέπων αλλά είμαι στα όριά μου. Να στε καλά

Δημοσ.

Για τον Λαζόπουλο δεν θα σχολιάσω καθόλου γιατί τον αντιπαθώ όσο δεν πάει.

Για τον "Νονό" (και συγνώμη που ανοίγουμε συζήτηση που ανήκει σε άλλη ενότητα) νομίζω ότι υπερβάλεις λιγάκι. Την είδα μαζί με φίλους από την Κρήτη (η ταινία έχει γυριστεί στο χωριό τους) και κανένας δεν ενοχλήθηκε από αυτά που αναφέρεις. Οι υπότιτλοι στην Κρητική διάλεκτο σίγουρα βοηθάνε σε κάποιες "δύσκολες" εκφράσεις, αλλά πιστεύω ότι περισσότερο υπάρχουν για να τονίσουν το γεγονός ότι ο μικρός, που καλά καλά δεν καταλαβαίνει Ελληνικά, δεν καταλαβαίνει τίποτα από αυτά που ακούει (μου θύμισε "Lost in translation").

Όσο για το μίσος ανάμεσα στις δύο οικογένειες, ίσως να έχει μια δόση υπερβολής, αλλά δε νομίζω να απέχει και πολύ από αυτά που επικρατούσαν εκείνη την εποχή.

Δημοσ.
Για τα τρία "φρούτα" που προανέφερες μιλάω απαξιωτικά ακριβώς επειδή με τη μουσική τους ξεφτιλίζουν κάθε έννοια γνήσιας παραδοσιακής Κρητικής μουσικής.

 

Εκτός από το "φασαριόζικο" άκουσμα (με μπάσα, ντραμς, κρουστά, ηλ. κιθάρα, συνθεσάιζερ και δεν ξέρω τι άλλο), ο στίχος τους είναι συνήθως πολύ χαμηλής αισθητικής(η μαντινάδα είναι ΠΟΛΥ σοβαρό πράγμα, και δύσκολο) και η εν γένει παρουσία τους μπορεί να συμπυκνωθεί στη λέξη "γίβεντα".

 

γίβεντα ;;; δε λες πράμα σύντεκνε ...

 

ΓΙΒΕΝΤΑ

ήπρεπε να λες !!! ( με το "ντ" παχύ παχύ ).

Και δυστυχώς δεν είναι μόνο 3.

 

Α ρε Βιτώρε πόσο κακό ήκαμες στην παράδοση !!! για καλό το πήγαινες με ήκαμες φίρμα τον κάθε άσχετο ! ουτέ τα στιβάνια του Μουντόκωστα δεν είναι άξιοι να γυαλίσουνε !

Δημοσ.
Για τον Λαζόπουλο δεν θα σχολιάσω καθόλου γιατί τον αντιπαθώ όσο δεν πάει.

Για τον "Νονό" (και συγνώμη που ανοίγουμε συζήτηση που ανήκει σε άλλη ενότητα) νομίζω ότι υπερβάλεις λιγάκι. Την είδα μαζί με φίλους από την Κρήτη (η ταινία έχει γυριστεί στο χωριό τους) και κανένας δεν ενοχλήθηκε από αυτά που αναφέρεις. Οι υπότιτλοι στην Κρητική διάλεκτο σίγουρα βοηθάνε σε κάποιες "δύσκολες" εκφράσεις, αλλά πιστεύω ότι περισσότερο υπάρχουν για να τονίσουν το γεγονός ότι ο μικρός, που καλά καλά δεν καταλαβαίνει Ελληνικά, δεν καταλαβαίνει τίποτα από αυτά που ακούει (μου θύμισε "Lost in translation").

Όσο για το μίσος ανάμεσα στις δύο οικογένειες, ίσως να έχει μια δόση υπερβολής, αλλά δε νομίζω να απέχει και πολύ από αυτά που επικρατούσαν εκείνη την εποχή.

 

Η ταινία δεν είχε απολύτως καμία δύσκολη έκφραση. Αλλά και να είχε αφενός στα εκδοτήρια υπήρχε ένα διαφημιστικό φυλάδιο όπου ήταν σαν λεξικό (τι άλλο θα δούμε σ' αυτή τη χώρα...) αφετέρου και να είχαν βάλει μια δύσκολη λέξη στους διάλεκτους το καταλάβαινες αμέσως. Επίσης είναι εντελώς απαράδεχτο (ξέχασα χτες να το αναφέρω) ότι τις κρητικές γυναίκες το μόνο που τις ενδιαφέρει είναι το φαγητό. Οσο αφορά το μίσος επαναλαμβάνω "ούτε στον εμφύλιο να 'μασταν"...

ελληνικός κινηματογράφος...

Δημοσ.

τις προαλες που καθομουν σε ενα καφε, στο διπλανο τραπεζι ενας τυπος για να κανει την γκομενα που ηταν εκει να γελασει μιμουταν την κρητικη διαλεκτο.

 

Ημουν να του πω καμια κουβεντα αλλα η γκομενα το βαρεθηκε γρηγορα...

Δημοσ.

εσυ question mark εξοργιζεσαι με τους υποτιτλους κ τις γυναικες σας που τις παρουσιαζουν να νοιαζονται για το φαγητο..τι να πω κ γω (ως γνησια ποντια) που ειδα καποια επεισοδια της σειρας "τυχη βουνο" κ αν εξαιρεσουμε τους υποτιτλους σε λεξεις οπως λες κ συ /κ ποντιος να μην εισαι τα καταλαβαινεις/παρουσιαζαν την κοπελα ως παρτσακλο(συγνωμη για την εκφραση),τον αδερφο ως περιορισμενης ευθυνης,τη μανα αγαθη στο επακρο,τον πατερα να πιστευει οτι του 'σερβιρει' ο καθενας κ ολοι γενικα οι της φαμιλιας να ειναι τα ευκολα υποχειρια μιας 2μελης οικογενειας των 'Αθηνων' κ της 'πρεπουσας' ταξης !!!Χαιρομαι παντως που υπαρχουν διαλεκτοι κ νιωθω ακομα καλυτερα που δεν μπορει κανεις να τις απαλειψει ειτε επειδη εμεις σαν νεα γενια τη χειριζομαστε το ιδιο με τους παλιους ειτε γιατι αυτη η προκαταληψη της ντροπης δεν μπορει να τη βλαψει(κ αναφερομαι σε ολες τις διαλεκτους-ποντιακη,κρητικη,βλαχικη,ηπειρωτικη,τσακωνικη κτπ)

Δημοσ.

στο στρατόπεδο παντως οταν πιανουν κουβεντα μεταξυ τους οι κρητικοι δεν καταλαβαινω Χριστο... Ασχετο αλλα ειναι ολοι απιστευτα παιδια

Δημοσ.
τις προαλες που καθομουν σε ενα καφε, στο διπλανο τραπεζι ενας τυπος για να κανει την γκομενα που ηταν εκει να γελασει μιμουταν την κρητικη διαλεκτο.

 

Αυτός φίλε μου είναι κακομοίρης και λόγω της ανικανότητας του να κάνει να γελάσει μια γυναίκα χρησιμοποιεί ηλίθιους τρόπους. Και να του λεγες τίποτα θα 'χανες το χρόνο σου άδικα. Ολοι ξαφνικά γίνανε Αθηναίοι. Τώρα όποιον κι αν ρωτήσεις από που είναι η καταγωγή του θα σου πει Αθήνα. Λες και είναι ντροπή να πεις ότι είσαι από κάποια κομόπλη ή κάποιο χωριό.

 

κ αν εξαιρεσουμε τους υποτιτλους σε λεξεις οπως λες κ συ /κ ποντιος να μην εισαι τα καταλαβαινεις/παρουσιαζαν την κοπελα ως παρτσακλο(συγνωμη για την εκφραση),τον αδερφο ως περιορισμενης ευθυνης,τη μανα αγαθη στο επακρο,τον πατερα να πιστευει οτι του 'σερβιρει' ο καθενας κ ολοι γενικα οι της φαμιλιας να ειναι τα ευκολα υποχειρια μιας 2μελης οικογενειας των 'Αθηνων' κ της 'πρεπουσας' ταξης

 

Βλέπεις όλη η επαρχία είναι ηλίθιοι, βλάκες, χαζοί ενώ οι άλλοι απ τις μεγάλες πόλεις σαΐνια. Και μετά απορούν γιατί οι νέοι σήμερα δεν ασχολούνται με τη τηλεόραση και με τη πολιτική. Αλλά όλοι στα χωριά και σε ήσυχα μέρη θέλουν να πάνε το καλοκαίρι για διακοπές.

 

Χαιρομαι παντως που υπαρχουν διαλεκτοι κ νιωθω ακομα καλυτερα που δεν μπορει κανεις να τις απαλειψει ειτε επειδη εμεις σαν νεα γενια τη χειριζομαστε το ιδιο με τους παλιους ειτε γιατι αυτη η προκαταληψη της ντροπης δεν μπορει να τη βλαψει(κ αναφερομαι σε ολες τις διαλεκτους-ποντιακη,κρητικη,βλαχικη,ηπειρωτικη,τσακωνικη κτπ)

 

Εγώ έμαθα στη ιστορία ότι τα βλάχικα, ποντιακά, κρητικά κλπ μιλούσαν αυτοί που σκοτώθηκαν στις μάχες για να μπορούμε εμείς σήμερα να είμαστε ελεύθεροι. Και φυσικά (ορισμένοι) να ειρωνευόμαστε τις παραδόσεις μας. Αλήθεια, σήμερα τα τηλεοπτικά κανάλια εκτός απ' την 25η Μαρτίου και την 28η Οκτωβρίου μπαίνουν ποτέ στο κόπο να πούνε ότι σήμερα πριν τόσα χρόνια έγινε η τάδε μάχη στο τάδε μέρος. Αλλά να μου πεις ποιο ενδιαφέρον είναι τα στρινγκάκια του Ντέιβιντ απ' την ιστορία

 

στο στρατόπεδο παντως οταν πιανουν κουβεντα μεταξυ τους οι κρητικοι δεν καταλαβαινω Χριστο... Ασχετο αλλα ειναι ολοι απιστευτα παιδια

 

Αν επιτρέπεται στο στρατόπεδο μέσα πόσους κρητικούς έχεις; Ενας φίλος όταν ήταν φαντάρος απ τα 140 άτομα τα 85 ήταν κρητικοί. Που τέτοια τύχη να μου κάτσει όταν θα μπω κι εγώ...

Για τους κρητικούς λένε ότι θα πέσεις ή σε καλό ή σε κακό. Αυτά είναι βλακείες. Ο κρητικός είναι καλός, φιλόξενος, φιλότιμος κλπ αλλά άμα τον προσβάλεις βρες τρύπα να κρυφτείς. Και νομίζω ότι όλοι οι άνθρωποι έτσι είμαστε. Βέβαια πάντα υπάρχουν κι εξαιρέσεις

Αρχειοθετημένο

Αυτό το θέμα έχει αρχειοθετηθεί και είναι κλειστό για περαιτέρω απαντήσεις.

  • Δημιουργία νέου...