Αισιοδοξία εκφράζεται για την εξεύρεση νέων θεραπειών από τη στιγμή που ερευνητές εξακρίβωσαν ότι η εξάπλωση της νόσου ενισχύεται από την εξουδετέρωση συγκεκριμένων μορίων σε καθοριστικά γονίδια.

Ομάδα ερευνητών στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες διαπίστωσαν ότι ο καρκίνος στο πάγκρεας είναι σε θέση να εξουδετερώνει μόρια σε ένα από τα πλέον σημαντικά γονίδια του ανθρωπίνου σώματος, επιτρέποντας στην ασθένεια να εδραιωθεί και να επεκταθεί με ταχύτητα.

Ο καρκίνος στο πάγκρεας είναι η 12η συνηθέστερη μορφή καρκίνου παγκοσμίως, καθώς εντοπίζονται περισσότερα από μισό εκατομμύριο νέα περιστατικά κάθε χρόνο. Δυστυχώς, καταγράφει ένα από τα χειρότερα ποσοστά επιβίωσης μεταξύ των συνηθέστερων μορφών της νόσου.

Τα υψηλά ποσοστά θνησιμότητας που προκαλεί ο συγκεκριμένος καρκίνος προβλημάτιζαν τους ειδικούς εδώ και χρόνια, όμως η νέα ανακάλυψη αναπτερώνει τις ελπίδες στο κυνήγι για την εξέρευση θεραπείας ικανής να οδηγήσει στην εξάλειψη της νόσου.

Η Δρ. Μαρία Χατζηαποστόλου, του Αντικαρκινικού Ερευνητικού Κέντρου Τζον βαν Γκιστ του Πανεπιστημίου Τρεντ στο Νότινχαμ δήλωσε χαρακτηριστικά: "Η έρευνα αυτή, που προσέφερε νέες γνώσεις και αντίληψη γύρω από τον τρόπο που συμπεριφέρεται ο καρκίνος, ευελπιστούμε ότι θα ανοίξει το δρόμο για πιθανές νέες θεραπείες στο μέλλον".

"Ο καρκίνος του παγκρέατος καταγράφει τα χαμηλότερα ποσοστά επιβίωσης μεταξύ των 20 συνηθέστερων μορφών καρκίνου. Η επιβίωση των ασθενών μετά τα πέντε έτη έχει σημείωση πολύ μικρή βελτίωση εδώ και αρκετό διάστημα, επομένως είναι εξόχως σημαντικό να βρούμε νέους τρόπους ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τη νόσο αυτή, το πώς εξαπλώνεται και γιατί είναι τόσο επιθετική".

Η διάγνωση της συγκεκριμένης μορφής καρκίνου καταγράφεται όταν η νόσος βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο, με αποτέλεσμα οι επιλογές για την αντιμετώπισή της να είναι περιορισμένες, οπότε πάνω από τους μισούς ασθενείς καταλήγουν σε διάστημα τριών μηνών από τη διάγνωση. Μεταξύ των επωνύμων που έφυγαν από τη ζωή εξαιτίας της συγκεκριμένης νόσου συγκαταλέγονται ο Άλαν Ρίκμαν, ο Τζον Χερτμ ο Στιβ Τζομπς  και ο Πάτρικ Σουέιζι.

Στο πλαίσιο της έρευνας, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Gastro Help Advances, οι επιστήμονες ανέλυσαν δείγματα τόσο από υγιείς όσο και ασθενείς ιστούς του παγκρέατος. Αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι ο καρκίνος προκαλεί μια διαδικασία γνωστή ως μεθυλίωση του DNA, η οποία οδηγεί στην απενεργοποίηση μορίων του γονιδίου HNF4A, γεγονός που επιτρέπει την ταχύτατη εξάπλωση των καρκινικών όγκων.

Το γονίδιο HNF4A είναι καθοριστικό για την υγεία του ανθρώπου, καθώς βοηθά πολλά ζωτικά όργανα να λειτουργούν ομαλά. Όμως, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο καρκίνος του παγκρέατος μπορεί να εξουδετερώσει την ωφέλιμη λειτουργία του γονιδίου, χωρίς αυτό να γίνει άμεσα αντιληπτό.

Επιστήμονες από τα πανεπιστήμια του Νότινγχαμ, του Στάνφορντ και της Καλιφόρνια, καθώς και του ιατρικού κέντρου Cedars-Sinai στο Λος Άντζελες, συμμετείχαν στην προσπάθεια.

Ο Δρ. Κρις Μακντόναλντ, επικεφαλής ερευνών του ιδρύματος Pancreatic Cancer UK, που χρηματοδότησε την έρευνα, δήλωσε: "Χρειαζόμαστε κατεπειγόντως ηπιότερες και αποτελεσματικότερες θεραπευτικές επιλογές για τον καρκίνο στο πάγκρεας. Στην πλειοψηφία τους, οι καρκίνοι αυτοί εντοπίζονται σε προχωρημένο στάδιο, με τη διάγνωση στο 80% των περιπτώσεων να καταγράφεται όταν η νόσος έχει εξαπλωθεί σε σημείο όπου να μην υπάρχει πλέον η δυνατότητα χειρουργικής παρέμβασης.

"Το γεγονός αυτό αντικατοπτρίζεται στα χαμηλά ποσοστά επιβίωσης -πάνω από τους μισούς ασθενείς πεθαίνουν σε διάστημα τριών μηνών από τη διάγνωση. Η βελτίωση των θεμελιωδών γνώσεών μας γύρω από το πώς εμφανίζεται ο καρκίνος στο πάγκρεας και εξαπλώνεται τόσο γρήγορα είναι απαραίτητη αν θέλουμε να πραγματοποιήσουμε απαραίτητες ανακαλύψεις.

"Η έρευνα αυτή μας προσφέρει νέες πληροφορίες σχετικά με το πώς κατορθώνει ο καρκίνος του παγκρέατος να καταστείλει ορισμένα μόρια, έτσι ώστε να εξαπλωθεί επιθετικά στο σώμα και αυτό, με τη σειρά του, θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη αποτελεσματικότερων θεραπευτικών επιλογών στο μέλλον".