Νέες διαστάσεις απέκτησε το λεγόμενο spoofing, με τις ψηφιακές επιθέσεις να στοχοποιούν πλέον τη μέτρηση του χρόνου στα αεροσκάφη.

Τους τελευταίους μήνες έχει καταγραφεί ραγδαία αύξηση κατά 400% των περιστατικών καταγραφής ψηφιακών επιθέσεων σε εμπορικά αεροσκάφη, σύμφωνα με την OPSGROUP, συμβουλευτικό όμιλο που ειδικεύεται στον τομέα της αεροπλοΐας. Σε πολλά από αυτά τα περιστατικά εμπλέκονται παράνομα χερσαία συστήματα GPS, ιδίως σε περιοχές γύρω από εμπόλεμες ζώνες, καθώς εκπέμπουν ανακριβείς θέσεις προς το γύρω χώρο, σε μια προσπάθεια να μπερδέψουν αντίπαλα drones ή πυραύλους.

"Το GPS έχει ταυτιστεί στη σκέψη μας με ένα μηχανισμό εντοπισμού θέσης, όμως στην πραγματικότητα είναι πηγή εκπομπής χρόνου", επισήμανε ο Κεν Μανρό, ιδρυτής της Pen Test Partners, μιας βρετανικής εταιρίας κυβερνοασφάλειας, στη διάρκεια παρουσίασης που πραγματοποίησε, στο πλαίσιο του συνεδρείου DEF CON, στο Λας Βέγκας.

"Αρχίζουμε να βλέπουμε αναφορές όπου τα ρολόγια των αεροσκαφών, στη διάρκεια επιθέσεων, αρχίζουν να συμπεριφέρονται αλλόκοτα".

Σε συνέντευξη την οποία παραχώρησε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, o Μανρό αναφέρθηκε σε πρόσφατο περιστατικό όπου αεροσκάφος μεγάλης αεροπορικής εταιρίας της Δύσης ξαφνικά αντιμετώπισε κατάσταση όπου τα ρολόγια του προχώρησαν χρόνια στο μέλλον, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να χάσει την πρόσβαση στα ψηφιακά κωδικοποιημένα συστήματα επικοινωνίας που διαθέτει.

Το αεροσκάφος καθηλώθηκε για εβδομάδες, ενώσω οι μηχανικοί επαναρύθμιζαν τα συστήματά του, ανέφερε ο Μανρό. Δεν θέλησε να κατονομάσει την αεροπορική εταιρία, ούτε το αεροσκάφος που ενεπλάκη στο περιστατικό.

Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο η Finnair υποχρεώθηκε να αναστείλει προσωρινά τις πτήσεις της προς το Ταρτού της Εσθονίας, λόγω επιθέσεων στα συστήματα GPS των αεροσκαφών της, για τις οποίες το Ταλίν επέρριψε ευθύνες στη γειτονική Ρωσία.

Το GPS (Global Positioning System) έχει αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό ακριβά χερσαία συστήματα τα οποία εκπέμπουν ραδιοσήματα, προκειμένου να καθοδηγούν τα αεροσκάφη ώστε να προσγειωθούν. Ταυτόχρονα, όμως, είναι αρκετά εύκολη η φραγή ή αλλοίωση των σημάτων που εκπέμπει το GPS, χρησιμοποιώντας σχετικά φτηνά και εύκολα διαθέσιμα εξαρτήματα, ενώ αρκούν περιορισμένες γνώσεις τεχνολογίας.

"Είναι δυνατό αυτές οι επιθέσεις να προκαλέσουν τη συντριβή αεροσκάφους; Όχι", δήλωσε ο Μανρό.

"Αυτό που συμβαίνει, είναι ότι προκαλείται μια κάποια σύγχυση. Επίσης, υπάρχει ο κίνδυνος πρόκλησης μιας αλληλουχίας γεγονότων, που ξεκινούν με ένα ζήτημα ήσσονος σημασίας, ακολουθεί κι άλλο ζήτημα ήσσονος σημασίας και τελικά προκύπτει κάτι σοβαρό".

Με τις γεωπολιτικές εντάσεις να συνεχίζονται και αναλυτές να εκφράζουν την ανησυχία τους για περαιτέρω κλιμάκωση, το ζήτημα της αλλοίωσης των στοιχείων των GPS είναι πολύ πιθανό να απασχολήσει ξανά την ειδησεογραφία.

  • Like 1
  • Sad 2