Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατονόμασε σήμερα έξι τεχνολογικούς κολοσσούς των οποίων την ισχύ στην αγορά στοχεύει να ελέγξει μέσω της Πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA),

O κανονισμός αποτελεί ορόσημο υπέρ του ανταγωνισμού, και έχει σχεδιαστεί για να διασφαλίσει μια δίκαιη και ανοικτή ψηφιακή αγορά τόσο για τις εταιρείες όσο και για τους καταναλωτές.

Οι έξι εταιρείες ορίζονται ως "φύλακες" (gatekeepes) της ψηφιακής αγοράς της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι βασικές υπηρεσίες της πλατφόρμας τους: δραστηριοποιούνται σε τουλάχιστον τρία κράτη μέλη, συγκεντρώνουν πάνω από 45 εκατομμύρια τελικούς χρήστες το μήνα και περισσότερους από 10.000 εταιρικούς χρήστες το χρόνο ενώ έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον 7,5 δισ. ευρώ ή κεφαλαιοποίηση αγοράς τουλάχιστον 75 εκατ. ευρώ.

Οι 6 εταιρείες είναι οι παρακάτω:

  • Alphabet (Google)
  • Amazon
  • Apple
  • Meta
  • Microsoft
  • ByteDance

Επιπλέον, η ΕΕ έχει ορίσει 22 βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας των gatekeepers ως υποκείμενες στους νέους αυστηρούς κανόνες της. Αυτές είναι οι εξής:

Alphabet: Chrome, Android, YouTube, Google Search, Chrome, Google Maps, Google Play, Google Shopping και Google Ads.
Amazon: Amazon Marketplace και Amazon Ads.
Apple: Safari, iOS και App Store.
ByteDance: TikTok.
Meta: Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp, Meta Marketplace και Meta Ads.
Microsoft: Microsoft: LinkedIn και Windows PC OS.

Οι παραπάνω νόμοι αυτοί θα επιτρέπουν στους καταναλωτές να επιλέγουν ποιες εφαρμογές θέλουν στα smartphone τους και να αφαιρούν προεγκατεστημένο λογισμικό, όπως εφαρμογές χαρτών από την Google ή την Apple. Με βάση την ανακοίνωση, φαίνεται ότι για την ώρα, το αίτημα των Apple και Microsoft να μην συμπεριληφθούν οι υπηρεσίες iMessage και Bing στη λίστα, έχει γίνει αποδεκτό, αν και η ΕΕ αναφέρει ότι οι δύο αυτές υπηρεσίες περιλαμβάνονται σε μια λίστα που χρειάζονται περαιτέρω ελέγχου.

Οι νόμοι θα προωθήσουν επίσης τον ανταγωνισμό σε τομείς που έχουν φυλαχθεί σε μεγάλο βαθμό από τις εταιρείες τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων πληρωμών όπως το Apple Wallet και το Google Pay.

Ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές (DMA) είναι η δεύτερη μεγάλη δέσμη νόμων της ΕΕ που στοχεύει τις εταιρείες τεχνολογίας μέσα σε δύο μήνες. Περιγράφει μια σειρά υποχρεώσεων που πρέπει να ακολουθούν οι gatekeepers, συμπεριλαμβανομένης της αποφυγής αντιανταγωνιστικών πρακτικών. Ο νόμος αυτός ακολουθεί τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες, ο οποίος τέθηκε σε εφαρμογή στις 25 Αυγούστου και αποσκοπεί στην καταπολέμηση του διαδικτυακού μίσους, της σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών και της παραπληροφόρησης με τους πρώτους νόμους που διέπουν το διαδικτυακό περιεχόμενο.

Η DMA επιδιώκει να αντιστρέψει τη θέση φύλακα ή ελέγχου που κατείχαν οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας την τελευταία δεκαετία. Παρέχει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την εξουσία να διεξάγει έρευνες αγοράς και να σχεδιάζει διορθωτικά μέτρα εάν οι εταιρείες δεν συμμορφωθούν.

image.png.85384e3baf1c0c3e36e82d3976acff4c.png

Aξιωματούχος της Επιτροπής χαρακτήρισε τους νόμους "επαναστατικούς" με τις Βρυξέλλες να ελπίζουν ότι οι νόμοι αυτοί θα αυξήσουν τον ανταγωνισμό και θα επιτρέψουν στις νεοσύστατες επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν τις μεγαλύτερες εταιρείες για πρώτη φορά με ίσους όρους ανταγωνισμού.

Οι εταιρείες τεχνολογίας, όπως η Apple, η Google και η Amazon, έχουν προθεσμία έξι μηνών για να συμμορφωθούν με έναν κατάλογο απαιτήσεων βάσει των νέων νόμων. Εάν δεν το πράξουν, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πρόστιμα ύψους έως και 10% του κύκλου εργασιών τους. Στην περίπτωση της Meta, αυτό θα ήταν το 10% των 120 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ένας αξιωματούχος δήλωσε ότι οι νόμοι αυτοί θα ωφελήσουν τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, ιδίως τις νεοσύστατες επιχειρήσεις που έχουν αντιμετωπίσει τεχνικά εμπόδια όταν προσπαθούν να προσεγγίσουν τους χρήστες σε μια πλατφόρμα. Για παράδειγμα, όταν ένας καταναλωτής βλέπει ότι μια εφαρμογή δεν αποδίδει καλά στο τηλέφωνό του, μπορεί να υποθέσει ότι η εφαρμογή δεν είναι καλή. Ωστόσο, αυτό συχνά δεν ισχύει. Το πρόβλημα μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη διαλειτουργικότητας, επειδή είναι προς το συμφέρον του gatekeeper να διασφαλίσει ότι η εμπειρία δεν είναι η ίδια.

Τα smartphones συχνά διαθέτουν προεγκατεστημένες εφαρμογές, όπως εφαρμογές καιρού, χαρτών, αριθμομηχανής και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ορισμένες από αυτές τις εφαρμογές είναι δύσκολο να αφαιρεθούν. Σύμφωνα με τους νέους νόμους, αυτό δεν θα επιτρέπεται πλέον.

Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας θα απαγορεύεται επίσης να εκμεταλλεύονται οικονομικά τις πληροφορίες σχετικά με τους χρήστες smartphone. Συγκεκριμένα δεν θα τους επιτρέπεται να χρησιμοποιούν δεδομένα που συλλέγονται από πολλαπλές εφαρμογές σε ένα smartphone για να δημιουργούν λεπτομερή προφίλ της συμπεριφοράς μεμονωμένων καταναλωτών για διαφημιστές.

Οι αξιωματούχοι έδωσαν επίσης παραδείγματα ελέγχων γύρω από τα συστήματα πληρωμών στις mobile πλατφόρμες των Apple και Android. Ενώ οι καταναλωτές μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικές μεθόδους πληρωμής, ενδέχεται να υπάρξουν νεοσύστατες επιχειρήσεις που μπορούν να προσφέρουν καινοτόμες υπηρεσίες οι οποίες επί του παρόντος δεν είναι βιώσιμες λόγω της υποτιθέμενης δραστηριότητας "gatekeeping".
 

  • Like 1