To ερώτημα είναι κατά πόσο θα εκτιμήσουν οι οδηγοί αυτή την παρέμβαση.

Σε μια προσπάθεια να αποτρέψει τους οδηγούς από την παραβίαση του νόμου και το να καταστούν κίνδυνος για τους ίδιους και τους γύρω τους, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να καταστούν υποχρεωτικοί οι κόφτες ταχύτητας σε όλα τα νέα αυτοκίνητα. Οι νέοι κανονισμοί τίθενται σε ισχύ από τις 7 Ιουλίου και, παρότι δεν επηρεάζουν πλέον το Ηνωμένο Βασίλειο, μετά την αποχώρησή του από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα πρέπει να εφαρμοστούν στη Βόρεια Ιρλανδία, στο πλαίσιο της συμφωνίας για την αποτροπή δημιουργίας σκληρών συνόρων με την Ιρλανδία.

Η τεχνολογία Intelligent Speed Assistant (Ευφυής Βοηθός Ταχύτητας, ISA) χρησιμοποιεί μια βιντεοκάμερα αναγνώρισης των πινακίδων με τα όρια ταχύτητας και/ή δεδομένα ορίων ταχύτητας που λαμβάνονται μέσω GPS προκειμένου να ενημερώνει τους οδηγούς για τα τρέχοντα όρια ταχύτητας και να τους προειδοποιεί σε περίπτωση που τα υπερβαίνουν.

Παρότι οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να επιταχύνουν και να επιβραδύνουν όπως θα έκαναν υπό οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες, όταν το ISA είναι ενεργό, ο μηχανισμός εκπέμπει απτά, ηχητικά και οπτικά προειδοποιητικά σήματα στους οδηγούς που υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας, έως ότου επιβραδύνουν.

Πολλά νέα οχήματα διαθέτουν ήδη την τεχνολογία ISA, όμως αυτή εύκολα παρακάμπτεται. Οι νέοι κανονισμοί προβλέπουν ότι τα οχήματα θα ενσωματώνουν συστήματα ISA τα οποία θα είναι αδύνατο να απενεργοποιηθούν οριστικά, αλλά αντίθετα θα επανέρχονται σε κάθε επανεκκίνηση του κινητήρα.

2024-07-05-image-9.jpg

Επισημαίνεται ότι πολλοί κατασκευαστές ήδη περιλαμβάνουν εργοστασιακά συστήματα ISA σε ορισμένα μοντέλα τους, μεταξύ των οποίων οι Citroen, Ford, Honda, Jaguar, Peugeot, Renault και Volvo. Ο Όμιλος Renault μάλιστα προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, περιορίζοντας τη μέγιστη ταχύτητα σε όλα τα νέα μοντέλα Renault και Citroen, που πάντως διατηρούν τη δυνατότητα να αναπτύξουν ταχύτητες 180 χιλιομέτρων την ώρα.

Ορισμένοι οδηγοί υποστηρίζουν ότι οι προειδοποιητικές ενδείξεις που λαμβάνουν από τα συστήματα ISA μπορούν να αποδειχτούν ενοχλητικές, σε σημείο να τους αποσπάσουν την προσοχή ενώ οδηγούν. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο αυτό, οι κατασκευαστές μπορούν να επιλέξουν μεταξύ τεσσάρων διαφορετικών τρόπων ενημέρωσης του οδηγού: το πεντάλ επιτάχυνσης να προβάλει αντίσταση όταν επιχειρεί να το πατήσει ο οδηγός, η δύναμη που διοχετεύει ο κινητήρας να περιορίζεται αυτόματα (αν και αυτό το σύστημα παρακάμπτεται εφόσον ο οδηγός πατήσει και πάλι το πεντάλ), οπτικά και ηχητικά σήματα που κάποια στιγμή διακόπτονται και, τέλος, ένα οπτικό σήμα το οποίο, εφόσον αγνοηθεί, καταλήγει στη δόνηση του πεντάλ.

Εκτός από τον κόφτη, οι νέοι κανονισμοί καθιστούν υποχρεωτική την ενσωμάτωση και άλλων μηχανισμών ενίσχυσης της ασφάλειας στα οχήματα, συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης παραμονής του οχήματος εντός της λωρίδας και της αυτόνομης πέδησης σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης.

Οι κανονισμοί αυτοί εισάγονται όχι μόνο προκειμένου να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια, να βελτιωθεί η οδηγική συμπεριφορά και να βοηθηθούν οι οδηγοί να αποφύγουν τα πρόστιμα για υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, αλλά και ως ένας τρόπος για να προκύψει οικονομικότερη οδήγηση, με την κατανάλωση λιγότερων καυσίμων. Το κατά πόσο οι οδηγοί θα συμμεριστούν αυτές τις ερμηνείες, είναι κάτι που χωρά συζήτηση.

  • Like 10
  • Thanks 1
  • Sad 3
  • Haha 8