Τελικά η Apple δεν πρόκειται να υποχρεωθεί να τροποποιήσει το iMessage έτσι ώστε να συνεργάζεται με το WhatsApp και άλλες ανταγωνιστικές εφαρμογές ανταλλαγής γραπτών μηνυμάτων, ούτε η Microsoft θα βρεθεί αντιμέτωπη με αυστηρότερους όρους σχετικά με το πώς μπορεί να λειτουργεί τη μηχανή αναζήτησης Bing στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς τα νομοθετικά όργανα της Ε.Ε. έκριναν ότι οι υπηρεσίες αυτές δεν πιάνουν τα όρια ώστε να υπαχθούν στους περιορισμούς που επιβάλει o Νόμος Ψηφιακών Αγορών (DMA).
Παράλληλα, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε δύο άλλες έρευνες σχετικά με ενδεχόμενη παραβίαση του νομοθετικού πλαισίου, οι οποίες αφορούσαν το Edge, το πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο που διαθέτει η Microsoft, καθώς και την υπηρεσία διαδικτυακών διαφημίσεων Microsoft Advertising, καθώς έκρινε ότι δεν καλύπτονταν οι προϋποθέσεις ώστε να χαρακτηριστούν «πλατφόρμες παροχής απαραίτητων υπηρεσιών», στο πλαίσιο του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου. Επομένως, η απόφαση αυτή σημαίνει ότι δεν διευρύνεται ο αρχικός κατάλογος με τις 22 πλατφόρμες παροχής απαραίτητων υπηρεσιών που ανακοίνωσε πέρυσι η Κομισιόν.
Τόσο η Apple όσο και η Microsoft είχαν χαρακτηριστεί «κλειδοκράτορες» στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί ψηφιακών αγορών πέρυσι το φθινόπωρο, για συνολικά πέντε υπηρεσίες, όταν το iOS, το App Store και το Safari της Apple, καθώς και το λειτουργικό των Windows μαζί με το LinkedIn της Microsoft, κρίθηκε ότι ενέπιπταν στο ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο ρύθμισης του ανταγωνισμού.
Η πανευρωπαϊκή νομοθεσία θέτει ορισμένες προϋποθέσεις στο πώς λειτουργούν εκείνες οι εφαρμογές και υπηρεσίες που κατέχουν κυρίαρχη θέση στην αγορά και κατά συνέπεια περιορίζει τους παρόχους αυτών των υπηρεσιών ως προς το πώς θα μπορούν να αξιοποιούν τη θέση που κατέχουν.
Όταν ανακοινώθηκαν οι αρχικές υπηρεσίες και προϊόντα που ενέπιπταν σε αυτή την κατηγορία, η Κομισιόν είχε ενημερώσει πως θα ξεκινούσε ελέγχους προκειμένου να εξετάσει τα αιτήματα που είχαν υποβάλει οι δύο τεχνολογικοί κολοσσοί, σύμφωνα με τα οποία το iMessage (στην περίπτωση της Apple) και τα Bing, Edge και Microsoft Advertising (στην περίπτωση της Microsoft) δεν θα έπρεπε να προστεθούν στον κατάλογο των ρυθμιζόμενων υπηρεσιών.
Σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή νομοθεσία, το όριο τοποθετείται στα 45 και πλέον εκατομμύρια ενεργών χρηστών το μήνα (και 10.000 για επαγγελματική χρήση) προκειμένου να χαρακτηριστούν οι υπηρεσίες ως κατέχουσες κυρίαρχη θέση στην αγορά, με τις δύο εταιρίες να ισχυρίζονται ότι οι συγκεκριμένες υπηρεσίες δεν ήταν επαρκώς δημοφιλείς -συγκεκριμένα, στην περίπτωση της Apple, η αίτηση που είχε κατατεθεί συμπεριλάμβανε και τον ισχυρισμό ότι οι επαγγελματίες χρήστες του iMessage στην ουσία χρησιμοποιούν διακριτό προϊόν.
Η Κομισιόν είχε προβλέψει μέγιστο διάστημα πέντε μηνών προκειμένου να αξιολογήσει τα επιχειρήματα των δύο κολοσσών προκειμένου και να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία. Επομένως, στην προκειμένη περίπτωση εξάντλησε πλήρως το περιθώριο, καθώς οι αποφάσεις υιοθετήθηκαν στις 12 Φεβρουαρίου.
Η Apple, με δήλωσή της χαιρέτησε την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
«Ευχαριστούμε την Κομισιόν που συμφώνησε μαζί μας ότι το iMessage δεν πρέπει να υπαχθεί στις πρόνοιες του DMA. Το iMessage αποτελεί μια σπουδαία υπηρεσία, ιδιαίτερα αγαπητή στους χρήστες των προϊόντων της Apple καθώς προσφέρει έναν εύκολο τρόπο επικοινωνίας με φίλους και συγγενείς, παρέχοντας παράλληλα κορυφαία προστασία της ιδιωτικότητας και πρωτοποριακούς μηχανισμούς ασφαλείας. Οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση πλέον σε μια μεγάλη ποικιλία εφαρμογών ανταλλαγής γραπτών μηνυμάτων και συχνά χρησιμοποιούν διάφορες ταυτόχρονα, γεγονός που καταδεικνύει το πόσο εύκολη είναι η μετάβαση από τη μία στην άλλη.»
Η απόφαση να μη συμπεριληφθούν στον κατάλογο των υπηρεσιών που υπάγονται στο DMA αυτά τα προϊόντα τίθεται άμεσα σε ισχύ. Όμως, το δελτίο τύπου της Κομισιόν επισημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην αγορά σε σχέση με αυτές τις υπηρεσίες, σε περίπτωση που προκύψουν σημαντικές μεταβολές», διατύπωση που αφήνει να εννοηθεί πως τυχόν αισθητές αλλαγές στα μερίδια αγοράς θα μπορούσαν να προκαλέσουν εκ νέου αξιολόγηση των δεδομένων.
Οι εταιρίες με κυρίαρχη θέση στην αγορά -συμπεριλαμβανομένων των Apple και Microsoft- υποχρεούνται να διασφαλίσουν ότι οι υπηρεσίες που υπάγονται στις πρόνοιες του DMA θα συμμορφωθούν με το νομοθετικό πλαίσιο έως τις 7 Μαρτίου, γεγονός που εξηγεί γιατί, τις τελευταίες εβδομάδες, έχουμε σταθεί μάρτυρες κύματος ανακοινώσεων και αλλαγών από τεχνολογικούς κολοσσούς που ενημερώνουν ότι προσαρμόζουν τις υπηρεσίες τους ώστε να είναι σύννομες κατά την καταληκτική ημερομηνία.
Το κατά πόσο είναι πράγματι σύννομες απομένει να αποδειχτεί στην πράξη και η Κομισιόν, αρμόδια για την εφαρμογή του DMA, είναι εκείνη που θα έχει τον τελικό λόγο. Υπενθυμίζεται ότι η παραβίαση του υφιστάμενου πλαισίου μεταφράζεται σε πρόστιμα τα οποία μπορούν να φτάνουν έως και το 10% του παγκόσμιου ετήσιου τζίρου μιας εταιρίες ή 20% στην περίπτωση όσων βρεθούν κατ’ επανάληψη να μη συμμορφώνονται.
ΣΧΟΛΙΑ (27)
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώραΔημοσίευση ως Επισκέπτης
· Αποσύνδεση