Μιας που τέτοια εποχή κάθε χρόνο οι εταιρείες συνηθίζουν να μας βομβαρδίζουν με τις “back to school” καμπάνιες του, τι θα λέγατε να κάνουμε ένα ταξίδι 11 χρόνια πίσω για να θυμηθούμε ακόμα μία;

Ήταν 17 Οκτωβρίου του 2006 όταν η Rockstar λάνσαρε το Bully Canis Canem Edit, όπως έγινε γνωστό στην Ευρώπη, από τη λατινική φράση “σκύλος τρώει σκύλο”) έναν από τους πιο υποτιμημένους τίτλους στη σύγχρονη ιστορία της και παράλληλα, το παιχνίδι, γύρω από το όνομα του οποίου προκλήθηκε εξωφρενικά μεγάλος ντόρος, χωρίς να υπάρχει ο παραμικρός λόγος.

 

Ελάτε, η συγκεκριμένη επιστροφή στα θρανία θα έχει πολύ περισσότερο ενδιαφέρον απ’ όσο φαντάζεστε…

 

gallery_335201_1967_59091.jpg

 

Άλλες εποχές, άλλη Rockstar

 

Το 2006 η Rockstar ήταν μια τελείως διαφορετική εταιρεία. Τα Red Dead Redemption και LA Noire είχαν μόλις αρχίσει να αναπτύσσονται κάτω από άκρα μυστικότητα, ενώ η σειρά Max Payne είχε ξεμείνει ακόμα στο δεύτερο επεισόδιό της –το τρίτο θα κυκλοφορούσε μια εξαετία αργότερα. Οι σημαντικότερες πιο πρόσφατες κυκλοφορίες της ήταν τα Grand Theft Auto: Vice City και San Andreas, δύο τίτλοι που στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού και την πουριτανική αμερικανική κοινωνία, είχαν δημιουργήσει μία μάλλον αρνητική εικόνα για τη Rockstar.

 

Σε συνδυασμό με τον χαμό που είχε προκληθεί με το “Hot Coffee”, το περίφημο mod με την κρυμμένη σκηνή σεξ στο San Andreas, το προφίλ της εταιρείας απείχε αρκετά από την “politically correct” εικόνα που προσπαθούσαν να διατηρήσουν άλλες ανταγωνίστριές της. Σε τελική ανάλυση, η Rockstar τότε ήταν γνωστή χάρη σε παιχνίδια που οι παίκτες μπορούσαν να είναι όσο βάρβαροι επιθυμούσαν σε έναν κόσμο πολύ κοντά στον πραγματικό. Τι παραπάνω χρειάζονταν οι υπερασπιστές των χρηστών ηθών για να την ανακηρύξουν στην πιο επικίνδυνη εταιρεία στον κόσμο;

 

gallery_335201_1967_50123.jpg

 

Σκάνδαλο δίχως λόγο

 

Μέσα σε όλα αυτά λοιπόν, τον Μάιο του 2005, η Rockstar ανακοίνωσε το Bully. Η αρχική ημερομηνία κυκλοφορίας του ήταν βέβαια για τον Οκτώβριο του ιδίου έτους, άσχετα που το λανσάρισμά του έγινε έναν χρόνο αργότερα. Αυτό ήταν. Χωρίς να έχουν ιδέα για το ακριβές αντικείμενο του παιχνιδιού και κρίνοντας μόνο από τον τίτλο του, διάφοροι “εθνοσωτήρες” στις ΗΠΑ ξεκίνησαν επικοινωνιακές εκστρατείες κατά της Rockstar, ζητώντας την απαγόρευση της διάθεσής του στα καταστήματα.

 

Χαρακτηριστικότερη περίπτωση όλων, αυτή του γραφικού δικηγόρου Τζακ Τόμπσον ο οποίος προσπάθησε να εμποδίσει το παιχνίδι να κυκλοφορήσει στη Φλόριντα, υποβάλλοντας αγωγές κατά των αλυσίδων Best Buy, Target και Circuit City. Το χαρακτήρισε δε δημοσίως ως “εξομοιωτή του Κολουμπάιν”* υποστηρίζοντας ότι ο παίκτης μπορούσε να χειροδικήσει εναντίον μαθητών, να τους τραμπουκίσει και να τους τραυματίσει θανάσιμα. Η Rockstar προμήθευσε το δικαστήριο με αντίτυπο του παιχνιδιού και ζώντας από πρώτο χέρι την εμπειρία που αυτό προσέφερε, ο δικαστής που ανέλαβε την υπόθεση απέρριψε κάθε απαίτηση του ενάγοντα, ανάβοντας το πράσινο φως για την κυκλοφορία του Bully.

 

Στο Ηνωμένο Βασίλειο οι αντιδράσεις ήταν σαφώς ηπιότερες και εστίαζαν στην αξιολόγηση του τίτλου από το BBFC –τελικά κρίθηκε κατάλληλος για άτομα ηλικίας άνω των 15 ετών. Οι αλυσίδες Currys και PC World ανακοίνωσαν ότι δεν επρόκειτο να το διαθέσουν, όμως στην ουσία ουδείς ασχολήθηκε μιας που το μερίδιό τους στην αγορά των videogames ήταν αμελητέο. Στη Βραζιλία πάλι, το παιχνίδι απαγορεύτηκε εντελώς με τα δικαστήρια να απειλούν τα καταστήματα που θα συλλαμβάνονταν να το διαθέτουν με πρόστιμα.

 

gallery_335201_1967_1052693.png

 

Τι ήταν όμως το Bully;

 

Κερδισμένη από όλο το σούσουρο ήταν η Rockstar που είδε τον τίτλο της να κερδίζει μπόλικα λεπτά δημοσιότητας χωρίς εκείνη να ξοδέψει ούτε σεντ! Για ποιο παιχνίδι είχε γίνει όμως όλος αυτός ο χαμός; Στην πραγματικότητα, το Bully ήταν το τελείως αντίθετο απ’ αυτό που φαντάζονταν όσοι το κατηγορούσαν, καθώς διηγείτο την ιστορία του Jimmy Hopkins, ενός έφηβου που μεγαλώνοντας σε προβληματικό περιβάλλον, βρίσκει τη δύναμη και το σθένος να αντιτεθεί σε όλους εκείνους που κάνουν τον βίο αβίωτο στους συμμαθητές του. Μέσα από τον ανοιχτό του κόσμο, το Bully έλεγε πολλές και μεγάλες αλήθειες χωρίς να διστάσει να καταπιαστεί με ένα θέμα που τα μίντια “ανακάλυψαν” μετά από πολλά πολλά χρόνια.

 

Για κάποιο λόγο όμως, όλοι θεώρησαν ότι επρόκειτο για ένα Grand Theft Auto σε σχολικό περιβάλλον. Αν και τεχνικά δεν είχαν άδικο, μιας που το Bully βασιζόταν σε μία βελτιωμένη εκδοχή της μηχανής του Grand Theft Auto: San Andreas, στην πράξη υλοποιούσε ένα τελείως διαφορετικό κόνσεπτ. Εκεί που όλοι περίμεναν να δουν τη βία, την ωμότητα και τον σαδισμό των GTA σε ένα σχολικό προαύλιο, το Bully τους χάρισε μία ιστορία που ελάχιστοι είχαν τολμήσει να πουν ανοιχτά μέχρι τότε. Όλα εκείνα τα παιδιά που είχαν πέσει θύματα εκφοβισμού στο σχολείο, είδαν στο πρόσωπο του Jimmy έναν ήρωα. Αυτός ο γεμάτος οργή “αλητάκος” που “τα άκουγε” στο εξώφυλλο του παιχνιδιού δεν ήταν ο θύτης αλλά το θύμα…

 

gallery_335201_1967_25342.jpg

 

Η ζωή συνεχίζεται. Το Bully;

 

Αν έχετε παίξει το Bully, σίγουρα τα παραπάνω θα σας ξύπνησαν ευχάριστες αναμνήσεις. Αν μέχρι τώρα δεν σας δόθηκε η ευκαιρία να το κάνετε, ψάξτε το, βρείτε το και απολαύστε το. Πέραν του PS2 στο οποίο διατέθηκε αρχικά άλλωστε, κυκλοφόρησε επίσης σε Wii και Xbox 360 (ως Scholarship Edition), σε Android και iOS (ως Anniversary Edition) και στα PC ενώ διατίθεται και στο PS4. Οι πωλήσεις του δεν ήταν κακές, ξεπερνώντας το φράγμα του 1,5 εκατ., αν και θα περίμενε κανείς πως οι κριτικές που απέσπασε και η γενικότερη εικόνα του θα δικαιολογούσαν ακόμα μεγαλύτερο νούμερο. Ας είναι…

 

Στη Rockstar πάντως δήλωσαν ικανοποιημένοι με την επίδοσή του και πρόθυμοι να εξετάσουν κάποια στιγμή ένα πιθανό sequel. Κάθε φορά που αξιωματούχος της εταιρείας αναφέρεται στον τίτλο τα τελευταία δέκα χρόνια, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο ανάπτυξης της συνέχειάς του –όταν ο εκ των ιδρυτών της Rockstar, Νταν Χάουζερ, έχει παραδεχτεί ότι είναι γεμάτος ιδέες για το sequel του Bully, αν μη τι άλλο υπάρχει κάτι παραπάνω από… καπνός.

 

Στα χρόνια που μεσολάβησαν από το 2006 μέχρι και σήμερα, η αγορά, η βιομηχανία, το κοινό άλλαξαν και μαζί τους άλλαξε και η Rockstar. Ένας κολοσσός πια στο gaming και με παγκοσμίως αναγνωρίσιμο brand name, η θυγατρική της Take-Two έχει τη γνώση, την εμπειρία, την αισθητική και τους πόρους για να βάλει επιτέλους μπρος, αν δεν το έχει κάνει ήδη, το… Bully 2 και να μας χαρίσει την ομορφότερη επιστροφή στα θρανία που είχαμε ποτέ!