Επίσημη έρευνα ξεκίνησε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής για το σύστημα αυτόματου πιλότου της Tesla (Autopilot) καθώς έχουν συμβεί περισσότερα από δέκα σοβαρά ατυχήματα σύμφωνα με έγγραφα που δημοσιεύτηκαν τη Δευτέρα στην ιστοσελίδα της Εθνικής Υπηρεσίας Οδικής Ασφάλειας των Αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ (NHTSA).   

Η NHTSA κλιμακώνει τους ελέγχους πάνω στο σύστημα, το οποίο η γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία χρεώνει στους πελάτες της έναντι χιλιάδων δολαρίων την τελευταία πενταετία ($10.000 ή $199 τον μήνα). Στην έρευνα, καλύπτονται σύμφωνα με εκτιμήσεις περίπου 765.000 αυτοκίνητα από τα μοντέλα Tesla Model Y, X, S και 3 από το 2014 και μετά. Η NHTSA έκανε γνωστό ότι ξεκίνησε επισήμως την έρευνα μετά από 11 σοβαρά ατυχήματα που είχαν ως αποτέλεσμα 17 τραυματισμούς και έναν θάνατο.

«Τα περισσότερα περιστατικά συνέβησαν αφότου είχε σκοτεινιάσει και στις σκηνές των ατυχημάτων αναφέρθηκε ότι είχαν εμπλακεί οχήματα πρώτων βοηθειών ή άμεσης δράσης με αναμμένους φάρους, φωτοβολίδες τροχαίας, φωτιζόμενες πινακίδες κατεύθυνσης κυκλοφορίας και οδικοί κώνοι» αναφέρει η υπηρεσία στο έγγραφο. «Κατά τις έρευνες στις σκηνές των τροχαίων ατυχημάτων επιβεβαιώθηκε ότι στα εμπλεκόμενα οχήματα λειτουργούσε το σύστημα Autopilot ή Traffic Aware Cruise Control» γράφει το έγγραφο της Εθνικής Υπηρεσίας Οδικής Ασφάλειας των Αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει με απλά λόγια ότι τα παραπάνω μέτρα ελέγχου της οδικής κυκλοφορίας ή τα οχήματα πρώτων βοηθειών ή άμεσης δράσης δεν αναγνωρίστηκαν από το σύστημα Autopilot με αποτέλεσμα να προκληθούν ατυχήματα.

bloombergquint_2021-08_b194cc04-e63f-4ff5-a9a6-a170f4678754_375182667.jpg

Μετά την ανακοίνωση, η αξία της μετοχής της Tesla υποχώρησε στο χρηματιστήριο κατά περίπου 2,4% με τις απώλειες να αγγίζουν το 5,7% πριν η αξία της μετοχής σταθεροποιηθεί με απώλειες 4,9% και στα $682,04 στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.  

Το σύστημα Autopilot της Tesla είναι ένα σύστημα υποβοήθησης του οδηγού που διατηρεί την ταχύτητα του οχήματος σταθερή αλλά και το όχημα εντός της λωρίδας που κινείται. Αν και πρόκειται για ένα σύστημα υψηλής αυτονομίας (άλλωστε η Tesla διαφημίζει την λειτουργικότητα του από το 2016 ως Full Self-Driving Capability), εντούτοις η επιτήρηση και η προσοχή του οδηγού στο δρόμο με τα χέρια στο τιμόνι εξακολουθούν να είναι απολύτως απαραίτητα (π.χ. ο οδηγός παραμένει υπεύθυνος για την αποφυγή εμποδίων στο οδόστρωμα, για ελιγμούς αποφυγής άλλων οχημάτων κ.ά.). 

1200x-1.jpg

Ένας εκπρόσωπος της NHTSA δήλωσε ότι η προκαταρκτική έρευνα θα επικεντρωθεί στο σύστημα αυτόματου πιλότου της Tesla και «στις τεχνολογίες και στις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση, την υποβοήθηση και την επιβολή της συμμετοχής του οδηγού κατά τη χρήση του αυτόματου πιλότου».

Η NHTSA ξεκίνησε τις έρευνες για το σύστημα Autopilot της Tesla μετά από ένα θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα το 2016 ωστόσο κατέληξε στο συμπέρασμα στις αρχές του επόμενου έτους ότι το σύστημα δεν ευθυνόταν για το δυστύχημα. Η ρυθμιστική αρχή πάντως δεν άφησε το θέμα στην τύχη του καθώς ξεκίνησε να διερευνά τουλάχιστον 30 περιπτώσεις ατυχημάτων στα οποία υπήρχαν υποψίες ότι εμπλεκόταν το σύστημα αυτόματου πιλότου της εταιρείας. Το πρώτο από τα 11 ατυχήματα που οδήγησαν την ρυθμιστική αρχή να ξεκινήσει επισήμως τις έρευνες συνέβη στις 22 Ιανουαρίου του 2018, στο Κάλβερ Σίτι της Καλιφόρνια ενώ το πιο πρόσφατο ατύχημα συνέβη στις 10 Ιουλίου του 2021 στο Σαν Ντιέγκο. Τα υπόλοιπα ατυχήματα συνέβησαν στη Φλόριντα, στο Μίσιγκαν, στο Τέξας, στην Αριζόνα, στη Μασαχουσέτη, στην Ιντιάνα και στο Κονέκτικατ.