Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε σήμερα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εγκατάστασης και διαχείρισης καμερών τροχαίας και ασφάλειας σε ολόκληρη την επικράτεια.

Η πρωτοβουλία εντάσσεται στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 και στοχεύει στην καταπολέμηση των τροχαίων παραβάσεων και τη μείωση των ατυχημάτων. Αναμένεται να υλοποιηθεί μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας έως το καλοκαίρι του 2025, περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου καμερών παρακολούθησης και καταγραφής τροχαίων παραβάσεων.

Στην παρούσα φάση, το υπάρχον σύστημα αποτελείται από μερικές δεκάδες κάμερες παλαιάς τεχνολογίας, χωρίς συμβάσεις συντήρησης, ενώ η διαδικασία είσπραξης προστίμων μπορεί να διαρκέσει έως και 10 χρόνια. Το νέο πλάνο προβλέπει την εγκατάσταση 456 σταθερών καμερών (388 για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και 68 για έλεγχο ταχύτητας) και 1.316 καμερών ελέγχου παραβάσεων και ασφάλειας σε 708 σημεία της Αττικής.

CleanShot2024-11-28at14_43.57@2x.jpg.89ae921544983de710b2537d7a980782.jpg

Η υλοποίηση του έργου θα γίνει μέσω ανοικτού δημόσιου διαγωνισμού με προϋπολογισμό κάτω των 5 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτούμενου από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Το σύστημα θα υποστηρίζει την καταγραφή ενός ευρέος φάσματος παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Πρωταρχικά θα εστιάζει στις έξι πιο κρίσιμες παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την οδική ασφάλεια:

  • την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας
  • την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
  • τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
  • την παράνομη χρήση λωρίδας αποκλειστικής κυκλοφορίας
  • την οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση
  • και την κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ

Οι παραβάσεις αυτές έχουν επιλεγεί με βάση στατιστικά στοιχεία που τις συνδέουν άμεσα με την πρόκληση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων. Για τη διαχείριση του συστήματος, η Υπηρεσία Οδικών Τελών Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών θα αναδιαμορφωθεί σε ενιαίο φορέα. Οι αρμοδιότητές της θα περιλαμβάνουν την εποπτεία του δικτύου καμερών, τη διαχείριση των παραβάσεων και την είσπραξη των προστίμων.

Το νέο πληροφοριακό σύστημα θα επιτρέπει την άμεση ψηφιακή βεβαίωση παραβάσεων, με δυνατότητα ενημέρωσης των παραβατών μέσω SMS, Viber ή της πύλης gov.gr. Παράλληλα, θα υπάρχει σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών και δυνατότητα υποβολής ενστάσεων μέσω τηλεδιάσκεψης. Ως πρότυπο έχει ληφθεί η εμπειρία της Κύπρου, όπου ένα παρόμοιο σύστημα καταγράφει 1.500-2.000 κλήσεις ημερησίως με 90 σταθερές κάμερες ερυθρού σηματοδότη και ταχύτητας, καθώς και 20 κινητές μονάδες σε οχήματα τύπου minivan.

CleanShot2024-11-28at14_52.41@2x.jpg.a42beac59ff7498242ebc03eb8034c96.jpg

Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία, το 2023 καταγράφηκαν 617 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα, παρουσιάζοντας μείωση 2,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παρά τη βελτίωση, τα ποσοστά παραμένουν υψηλά συγκριτικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων.

Η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας που περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, την ενίσχυση των υφιστάμενων υποδομών και τον εκσυγχρονισμό του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για το 2022, η Αττική συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων με 5.592 περιστατικά, ακολουθούμενη από την Κεντρική Μακεδονία με 1.902 ατυχήματα.

 

  • Like 11
  • Thanks 3
  • Sad 1
  • Haha 2