Οι καμπάνιες καταπολέμησης της πειρατείας φαίνεται πως ενισχύουν το φαινόμενο, στην περίπτωση των αντρών.
Αυτό αναφέρουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ, οι οποίοι ανέλυσαν προσπάθειες που καταβάλλονται για την αποτροπή της μεταφόρτωσης, μετάδοσης και διαμοιρασμού παράνομων αρχείων.
Προκειμένου να ελέγξουν την αποτελεσματικότητα των τεχνικών αποτροπής, οι ερευνητές έφεραν 962 ενήλικα άτομα αντιμέτωπα με απειλητικά μηνύματα τα οποία χρησιμοποιούνται σε καμπάνιες αποτροπής της πειρατείας. Στη συνέχεια, αξιολόγησαν τις ενδεχόμενες αλλαγές στη συμπεριφορά.
Διαπίστωσαν ένα κολοσσιαίο χάσμα, ανάλογα με το φύλο. Τα μηνύματα οδήγησαν στον περιορισμό των διαθέσεων να καταφύγουν σε πειρατικό υλικό κατά 52% στις γυναίκες, όμως τις ενίσχυσαν κατά 18% στους άντρες.
"Η έρευνα αποδεικνύει ότι τα μηνύματα κατά της πειρατείας άθελά τους οδηγούν στην ενίσχυση της τάσης, φαινόμενο το οποίο είναι γνωστό ως ψυχολογική αντίδραση", ανέφερε η επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, Κέιτ Γουίτμαν. "Από εξελικτική σκοπιά, οι άντρες εκδηλώνουν ισχυρότερη αντίδραση στις απειλές σε βάρος της ελευθερίας τους, και επομένως κάνουν το ακριβώς αντίθετο".
Τα μηνύματα ήταν κατά λέξη αντιγραφή από πραγματικές καμπάνιες που εφαρμόστηκαν στην αγορά. Ένα από αυτά βασιζόταν σε διαφήμιση της Crimestoppers, μιας ΜΚΟ, με το μήνυμα να εστιάζει στους κινδύνους από ιούς, απόπειρες απάτης, κλοπή και παραβίαση της ασφάλειας των χρησιμοποιούμενων συσκευών.
Ένα άλλο μήνυμα αναπαρήγαγε τα επιχειρήματα από καμπάνια της γαλλικής κυβέρνησης, η οποία απειλούσε να τερματίσει την πρόσβαση των παραβατών στο διαδίκτυο.
"Γνωρίζαμε ήδη ότι υπάρχουν πολλές διαφορές ως προς την πειρατεία ανάλογα με το φύλο, με τους άντρες να τείνουν σε αυτή περισσότερο από ό,τι οι γυναίκες, καθώς τη θεωρούν περισσότερο αποδεκτή και περιορισμένου κινδύνου δραστηριότητα", ανέφερε η Γουίτμαν. "Όμως, αυτό που θέλαμε να διαπιστώσουμε με τη συγκεκριμένη έρευνα ήταν το κατά πόσο τα μηνύματα αντιμετώπισης της πειρατείας επιδρούσαν διαφορετικά στους άντρες και τις γυναίκες".
Τελικά, διαπίστωσαν πως αυτό ακριβώς συνέβαινε, σε διάφορους βαθμούς. Στις τάξεις των αντρών που είχαν ήδη την περισσότερο θετική στάση έναντι της ψηφιακής πειρατείας, τα απειλητικά μηνύματα ενίσχυσαν τη συμπεριφορά τους ακόμη περισσότερο.
Παράλληλα με τις απειλές, οι ερευνητές δοκίμασαν και ένα εκπαιδευτικό μήνυμα. Το συγκεκριμένο, αντλήθηκε από την καμπάνια "Get It Right from a Genuine Site", και υπογράμμιζε τη ζημιά που προκαλεί η πειρατεία στους δημιουργούς και την ευρύτερη οικονομία. Οι θεατές στρέφονταν μακριά από πειρατικούς ιστότοπους και κατευθύνονταν προς νόμιμες πλατφόρμες, όπως το Spotify ή το Netflix.
Το μήνυμα δεν είχε καμία επίδραση στη συμπεριφορά είτε των αντρών, είτε των γυναικών.
Η Γουίτμαν ελπίζει ότι η έρευνα θα επηρεάσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τους δημιουργούς περιεχομένου αλλά και τους υπέρμαχους πρωτοβουλιών αντιμετώπισης της πειρατείας. Παράλληλα, τους προειδοποιεί να αποφύγουν κινήσεις που θα έφερναν αποτελέσματα αντίθετα με το επιδιωκόμενο.
"Είναι σαφές ότι υπάρχει ανάγκη για μια προσαρμοσμένη προσέγγιση στην ευαισθητοποίηση κατά της πειρατείας", ανέφερε, "όμως αν τα μηνύματα δεν είναι δυνατόν να εστιάσουν με ακρίβεια σε συγκεκριμένα ακροατήρια, τότε είναι προτιμότερο να αποφεύγονται τελείως, καθώς ενδέχεται να προκαλέσουν εκρηκτική ενίσχυση του φαινομένου".
Ολόκληρη η έρευνα είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του Journal of Business Ethics.
- 1
- 1
ΣΧΟΛΙΑ (62)
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώραΔημοσίευση ως Επισκέπτης
· Αποσύνδεση