Μια νέα έρευνα που διεξήχθη από 4 οικονομολόγους διαφόρων πανεπιστημίων έρχεται να δώσει απάντηση στο ερώτημα του πόσο κοστολογούν οι χρήστες του Facebook την εμπειρία που τους προσφέρει η πλατφόρμα για ένα χρόνο. 

H έρευνα ακολούθησε μια μέθοδο “πειραματικών δημοπρασιών” για να καθορίσει την ελάχιστη αποδεκτή τιμή που θα έπειθε τους 1258 συμμετέχοντες να απενεργοποιήσουν τον λογαριασμό τους στο Facebook για ένα χρόνο. Όπως εξηγούν, ανεβάζοντας την τιμή ενός προϊόντος μέχρι το σημείο που δεν γίνεται αποδεκτό πλέον από τον αγοραστή, οι οικονομολόγοι βρίσκουν την μέγιστη προθυμία πληρωμής. Σε υπηρεσίες που προσφέρονται δωρεάν όμως όπως το Facebook, θα πρέπει να ακολουθηθεί η αντίστροφη οδός, αυτή της ελάχιστης προθυμίας αποδοχής

Για την ακρίβεια, οι έρευνες των τεσσάρων οικονομολόγων ξεκίνησαν ως δύο ξεχωριστές, αλλά ένωσαν τα δεδομένα τους σε μια κοινή έρευνα αφότου συνειδητοποίησαν ότι το θέμα και οι μέθοδοι ήταν παρόμοια. Οι ερευνητές που διεξήγαγαν την πρώτη μελέτη συγκέντρωσαν δεδομένα που αφορούσαν την αποχή από το Facebook για ένα χρόνο, ενώ η δεύτερη ομάδα επικεντρώθηκε σε μικρότερες περιόδους αποχής, όπως πχ. μια μέρα, τρεις μέρες, ή μια εβδομάδα. Με αναγωγή δεδομένων, φαίνεται πως η απάντηση είναι παρόμοια μεταξύ των ερευνών, και το αποτέλεσμα ξεπερνάει τα $1000 ετησίως, αντιστοιχίζοντας την αξία που αποδίδουν κατά μέσο όρο οι χρήστες του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης. 

Πιο συγκεκριμένα, η μέση τιμή για μια ημέρα ήταν $4.17, για τρεις μέρες ήταν $13.89, για μια εβδομάδα ήταν $37, και για έναν χρόνο κυμάνθηκε μεταξύ $1511 και $1908. Οι δημοπρασίες διεξήχθησαν κανονικά, και όσοι “έχασαν” έλαβαν κανονικά τα χρήματα και απενεργοποίησαν πραγματικά τον λογαριασμό τους. Αυτό έκανε τα αποτελέσματα της έρευνας ρεαλιστικά, ενώ ταυτόχρονα ξετίναξε τον προϋπολογισμό των εργαστηρίων στα συγκεκριμένα πανεπιστήμια. 

Screenshot_225.png.a7fb84ad5909053dcae8312d3d32e930.png

Το συμπέρασμα των ερευνητών είναι πως οι παραπάνω τιμές δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ενδεικτικές για το πόσο αξίζει το Facebook αντικειμενικά στην αγορά (αυτή την στιγμή περίπου $250 ανά χρήστη), ούτε σημαίνει ότι θα μπορούσε να κοστολογηθεί σε $1000/έτος και να μετατραπεί σε επί πληρωμής υπηρεσία. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, ο κόσμος απλώς θα μεταπηδούσε σε κάποια άλλη αναδυόμενη πλατφόρμα που θα εκμεταλλευόταν την αλλαγή, οπότε το Facebook δεν μπορεί να αιχμαλωτίσει κάποιο έστω ποσοστό από την αξία που έχει στο μυαλό των χρηστών του. Το πραγματικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι το Facebook δημιουργεί περισσότερη αξία για τους χρήστες παρά για τους μετόχους του, ακόμη και αν αυτή η αξία δεν μπορεί ποτέ να περάσει στην τσέπη κανενός. 

ArsTechnica