Πριν από τρεις μήνες, στην τελευταία έκθεση για τα οικονομικά του αποτελέσματα, το Facebook ανακοίνωσε ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις του, το πρόστιμο για το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica που θα του επέβαλλε η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των Ηνωμένων Πολιτείων θα βρισκόταν μεταξύ $3 δισεκατομμυρίων και $5 δισεκατομμυρίων.

Μπορεί τελικά η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ να επέβαλε την μεγαλύτερη ποινή, και το πρόστιμο των $5 δισεκατομμυρίων να έγραψε ιστορία ως ένα από τα μεγαλύτερα όλων των εποχών, ωστόσο η μετοχή του Facebook συνέχισε να ανεβαίνει σε αξία ακόμα και μετά την ανακοίνωση για το πρόστιμο. Είναι ξεκάθαρο επίσης, ότι για το Facebook, το πρόστιμο των $5 δισεκατομμυρίων δεν ήταν τίποτα περισσότερο από… «πενταροδεκάρες» αν λάβουμε υπόψη μας ότι τα έσοδα του μόνο από το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς έφτασαν τα $16,9 δισεκατομμύρια, που είναι αυξημένα κατά 28% σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο την περσινή χρονιά. Υπό αυτή την οπτική, ένα δεύτερο πρόστιμο $100 εκατομμυρίων από την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, που σχετίζεται με κάποια «παραπλανητικά στοιχεία» που έδωσε η εταιρεία στην δημοσιότητα για τους κινδύνους που διατρέχουν τα προσωπικά δεδομένα, μοιάζει πρακτικά άσκοπο.

Και όλα αυτά, την ώρα που το Facebook βρίσκεται για ακόμη μία φορά στο κέντρο ενός σκανδάλου που αφορά στην ιδιωτικότητα. Αναγνωρίζοντας το πρόστιμο της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου, το Facebook έκανε γνωστό ότι δώδεκα συνεργάτες της εταιρείας συνέχισαν να έχουν πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα χρηστών του, παρόλο που είχε σταματήσει τον διαμοιρασμό τους.

Προσμετρώντας το πρόστιμο της FTC στις απώλειες ($2 δισεκατομμύρια, αφού τα άλλα $3 δισεκατομμύρια είχαν υπολογιστεί στις απώλειες το προηγούμενο τρίμηνο) καθώς και περίπου $1,1 δισεκατομμύρια σε φόρους, το Facebook ανακοίνωσε ότι τα καθαρά του έσοδα έφτασαν τα $2,6 δισεκατομμύρια, που είναι μειωμένα κατά 49% σε σχέση με το περσινό τρίμηνο.

facebook.jpg.5036b63e4c50d183c1a9a279924f79a9.jpg

Όμως όσον αφορά στο «engagement» των χρηστών, η ανάπτυξη του Facebook δείχνει ασταμάτητη. Έτσι, η εταιρεία ανέφερε ότι είχε 2,4 δισεκατομμύρια χρήστες σε μηνιαία βάση κατά την διάρκεια του τριμήνου καθώς και 1,59 δισεκατομμύρια χρήστες σε καθημερινή βάση, αριθμοί που είναι κατά 8% υψηλότεροι σε σύγκριση με τους περσινούς. Η εταιρεία λέει επίσης ότι περίπου 2,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν τις εφαρμογές του κάθε μήνα –συμπεριλαμβανομένων των Instagram, WhatsApp και Messenger- και πως κατά μέσο περίπου 2,1 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν τουλάχιστον μία από τις εφαρμογές του σε ημερήσια βάση. Επιπλέον, το Facebook έκανε γνωστό ότι το 94% των διαφημιστικών του εσόδων προέρχονται από τα mobile apps του, σημειώνοντας κατά 3% αύξηση σε σχέση με πέρυσι. Κατά την διάρκεια της τηλεφωνικής συνδιάσκεψης με αναλυτές και επενδυτές, ο Διευθύνοντας Σύμβουλος του Facebook, Mark Zuckerberg έκανε γνωστό ότι εξαιτίας της σύστασης μίας ανεξάρτητης επιτροπής για την ιδιωτικότητα –που αποτελεί μέρος του διακανονισμού του με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ- θα απαιτείται περισσότερος χρόνος για να ενσωματωθούν αλλαγές στο Facebook. Κάτι τέτοιο βεβαίως δεν αποτελεί έκπληξη. Παλαιότερα, το «motto» του Facebook ήταν «move fast and break things» κάτι που υποδήλωνε ότι θα έδινε περισσότερη έμφαση στην ταχύτητα παρά στην ασφάλεια και στην σταθερότητα, και… είδαμε τα αποτελέσματα. Ας ελπίσουμε ότι τώρα, που οι αλλαγές θα γίνονται με πιο αργούς ρυθμούς, ότι θα γίνονται και λιγότερα λάθη.

Engadget