Amazon και Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν αρκετά μέτωπα ανοιχτά, με τα θέματα ανταγωνισμού να αποτελούν ένα εκ των σημαντικότερων. Όπως όλα δείχνουν όμως, οδηγούμαστε -έστω και με αργούς ρυθμούς- σε εκτόνωση και λύση της κατάστασης. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Η Κομισιόν εδώ και χρόνια κυνηγάει την Amazon θεωρώντας ότι οι μηχανισμοί του marketplace της είναι τέτοιοι, που της δίνουν αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι των τρίτων πωλητών που δραστηριοποιούνται εκεί. Τι εννοούμε; Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Amazon συλλέγει δεδομένα από τις πωλήσεις των προϊόντων άλλων εταιρειών/πωλητών στο marketplace της τα οποία εν συνεχεία χρησιμοποιεί προς όφελός της -βλέποντας π.χ. ποιες κατηγορίες ή συγκεκριμένα προϊόντα έχουν ζήτηση και κατασκευάζοντας στη συνέχεια απομιμήσεις τους.

Επιπρόσθετα, υπάρχουν ενδείξεις ότι ο αλγόριθμος του marketplace δείχνει μία περίεργη «προτίμηση» στα προϊόντα της Amazon έναντι εκείνα από άλλους πωλητές για το πλήκτρο της άμεσης αγοράς τους (εκεί όπου μπορεί να υπάρχει μόνο μία πρόταση), ακόμα κι όταν κάποιο από εκείνα προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή μαζί με τα μεταφορικά, κάτι που προφανώς δε θα έπρεπε να συμβαίνει σε μία λειτουργία που πολλοί χρήστες προτιμούν λόγω της αμεσότητάς της.

Εν πάση περιπτώσει, η Amazon έδειξε να συμμορφώνεται με τα όσα της ζήτησε η Ευρωπαϊκή Ένωση, καταθέτοντας μια σειρά προτάσεων σχετικά με ενέργειες που προτίθεται να κάνει. Ανάμεσα σε αυτές είναι η δυνατότητα των τρίτων πωλητών να προσφέρουν αποστολή προϊόντων μέσω Prime χωρίς όμως να πρέπει να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία αποστολής της Amazon και δίχως η τελευταία να μπορεί να χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που προκύπτουν από αυτή. Παράλληλα η εταιρεία δεσμεύεται να τροποποιήσει τους αλγορίθμους της, «εξασφαλίζοντας ισότιμη μεταχείριση σε όλους τους πωλητές όσον αφορά στην κατάταξη των προσφορών τους για τις ανάγκες του πλήκτρου Buy Box» όπως επίσης και να προσθέσει ένα δεύτερο τέτοιο πλήκτρο σε περίπτωση διαφοροποίησης των προϊόντων (χρώμα, τιμή, υπηρεσίες αποστολής κλπ).

Η Κομισιόν έχει στείλει ήδη τη λίστα της Amazon στις ανταγωνίστριες εταιρείες της και περιμένει τα σχόλιά τους έως τις αρχές Σεπτεμβρίου. Στη συνέχεια θα υπάρξει νέος κύκλος διαβουλεύσεων έτσι ώστε οι τρεις πλευρές να φτάσουν σε συμφωνία. Εφ’ όσον αυτή επιτευχθεί, τότε το σχετικό πλαίσιο θα έχει ισχύ πέντε χρόνια και θα καλύπτει τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο με εξαίρεση την Ιταλία.
 

  • Like 1