Το πρώτο σημάδι ότι κάτι δεν πήγαινε καλά έγινε αντιληπτό μετά από μία ανάρτηση του χρήστη @uzzi38 στο Twitter, ο οποίος σημείωσε ότι υπάρχουν ζητήματα με την τροφοδοσία που φαίνεται να προκαλούν περίεργες διακυμάνσεις στη συχνότητα λειτουργίας της GPU της κάρτας γραφικών Radeon RX 7900 XTX που είχε στην κατοχή του. Οι διακυμάνσεις στην απόδοση ποίκιλαν ανάλογα με το πρόγραμμα ή το παιχνίδι που «έτρεχε» κάθε φορά. Όπως συζητήθηκε στο νήμα κάτω από την ανάρτηση του @uzzi38, η συχνότητα λειτουργίας της GPU κυμαινόταν από 1.594 MHz έως 2.994 MHz σε μία ποικιλία δοκιμών που διεξήγαγε η ιστοσελίδα TechPowerUp ενώ την ίδια ώρα η τάση παρέμεινε κάτω από 1V για σχεδόν όλη τη διαδικασία της αξιολόγησης της κάρτας γραφικών.
Αναλόγως τον τίτλο (παιχνίδι), η Radeon RX 7900 XTX «έτρεχε» με συχνότητα λειτουργίας που κυμαινόταν οπουδήποτε, από κάτω από τα 2,4 GHz έως και λίγο πάνω από τα 2,9 GHz ενώ η τάση λειτουργίας βρισκόταν κάτω ή γύρω από το 1V.
Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν με τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις της κάρτας γραφικών με τις αποκλίσεις να είναι μεγάλες. Λίγες μέρες αργότερα, ο χρήστης @NadaOverbeeke και YouTuber διαπίστωσε ότι οι ταχύτητες ρολογιού της κάρτας αυξάνονταν -από ότι φαίνεται εντελώς τυχαία- σε ορισμένα παιχνίδια, με αποτέλεσμα να παρατηρείται σημαντικό άλμα στην απόδοση.
Στο παιχνίδι Modern Warfare 2 οι μετρήσεις έδειξαν μία διακύμανση του ρυθμού των καρέ ανά δευτερόλεπτο της τάξης του 20% χρησιμοποιώντας την ίδια GPU και χωρίς να γίνουν αλλαγές στις ρυθμίσεις ή στο power draw.
Όμως τα πράγματα γίνονται και… χειρότερα για την AMD. Περίπου την ίδια περίοδο με τα ευρήματα της YouTuber από την Ολλανδία, Nadalina, ο χρήστης του Twitter, @Kepler_L2 εντόπισε ένα μη-λειτουργικό shader prefetch στην έκδοση A0 της GPU Navi 31 που χρησιμοποιείται στις κάρτες γραφικών Radeon RX 7900 XTX της AMD. Σύμφωνα με τον @Kepler_L2, η AMD φαίνεται να επίλεξε να κυκλοφορήσει ημιτελές ή προβληματικό hardware A0. Αυτό σημαίνει ότι οι μελλοντικές Navi 31 GPUs ενδέχεται να μην διαθέτουν την ίδια μη λειτουργική μονάδα shader prefetch.
Η κυκλοφορία ημιτελούς hardware δεν είναι μία καλή εικόνα για οποιαδήποτε μεγάλη εταιρεία τεχνολογίας. Και το πρόβλημα με τη μονάδα shader prefetch δεν είναι ένα ζήτημα που μπορεί να επιλυθεί γρήγορα όπως με μία ενημέρωση driver (αν και η AMD θα μπορέσει τελικά να βελτιώσει την απόδοση) και η κυκλοφορία νεότερων εκδόσεων της GPU δεν θα πρόκειται να βοηθήσει εκείνους που έχουν ήδη αγοράσει μία τέτοια κάρτα γραφικών.
Για ποιον λόγο αποφάσισε η AMD να διαθέσει ημιτελές hardware είναι κάτι που δεν γνωρίζουμε. Ενδέχεται να φταίει η κοντινή στην εορταστική περίοδο προθεσμία κυκλοφορίας που δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά να χάσει; Οι επιδόσεις θα αυξηθούν με τις επόμενες ενημερώσεις των drivers, ωστόσο για όσους αγόρασαν κάποια από τις πρώτες GPUs, το ζήτημα θα παραμείνει άλυτο από ότι φαίνεται.
Ενημέρωση 11:40: Απαντώντας πάντως σε ερώτηση της ιστοσελίδας Tom’s Hardware, η AMD έκανε γνωστό, ότι το χαρακτηριστικό shader pre-fetching ήταν πειραματικό και πως δεν είχε πρόθεση να το ενεργοποιήσει στη συγκεκριμένη γενιά προϊόντων. Πιο συγκεκριμένα, εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε:
«Όπως και σε προηγούμενες γενιές hardware, το shader pre-fetching υποστηρίζεται στα προϊόντα RDNA 3. Ο εν λόγω κώδικας ελέγχει μια πειραματική λειτουργία που δεν είχαμε στόχο να την συμπεριλάβουμε σε αυτά τα προϊόντα και δεν θα ενεργοποιηθεί σε αυτήν τη γενιά προϊόντων. Αυτή είναι μια κοινή πρακτική του κλάδου να περιλαμβάνει πειραματικά χαρακτηριστικά για να καταστεί δυνατή η εξερεύνηση και η βελτιστοποίηση τους για εφαρμογή σε μελλοντική γενιά προϊόντων».
- 2
- 1
- 4
- 2
ΣΧΟΛΙΑ (58)
Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!
Δημιουργία νέου λογαριασμούΣύνδεση
Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώραΔημοσίευση ως Επισκέπτης
· Αποσύνδεση