Μπορεί να μη σας αρέσει. Να το θεωρείτε απλοϊκό. Βλακώδες. Ανούσιο. Επαναλαμβανόμενο. Σκέτη καταστροφή για το gaming. Μια μόδα που θα περάσει. Ένα χαζό online mode για δεκαπεντάχρονα.

Δικαίωμά σας. Δε γίνεται όμως να κλείσετε τα μάτια μπροστά στους αριθμούς και τα επιτεύγματα του Fortnite, του τίτλου της Epic που μπήκε από το πουθενά στην καθημερινότητά μας και έχει ήδη αφήσει το στίγμα του ανεξίτηλα στο gaming.

Μόνο τον Απρίλιο, ο τζίρος του Fortnite ανήλθε στα $296 εκατ. έχοντας αυξηθεί κατά 33% σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο μήνα ($233 εκατ.). Το παιχνίδι έχει σπάσει κάθε ρεκόρ σε Twitch και YouTube, είναι το πιο επιτυχημένο free-to-play στις κονσόλες ενώ εταιρείες αναλύσεων και παρακολούθησης αγοράς όπως η SuperData, η Newzoo και AppAnnie “υποχρεούνται” να αναπροσαρμόζουν σε μηνιαία βάση τις εκτιμήσεις τους για την πορεία του. Υπενθυμίζουμε ότι μιλάμε για έναν δωρεάν τίτλο ο οποίος μάλιστα δεν έχει διατεθεί ακόμα ούτε στο Android, ούτε στη θηριώδη αγορά της Κίνας –τον ετοιμάζει η Tencent.

large.fortnite-3.jpg.daffa722eb0b6e07529

Ναι, αλλά τι το κάνει σημαντικό;

Κι όμως στην περίπτωση του Fortnite, το μεγαλύτερο παράσημό του δεν είναι οι –εξωφρενικοί του- αριθμοί. Πριν λίγες μέρες, Activision και EA ανακοίνωσαν τα επόμενα παιχνίδια δύο εκ των μεγαλύτερων franchises τους. Τα Call of Duty: Black Ops 4 και Battlefield V έρχονται να προστεθούν σε έναν ήδη “φορτωμένο” από πλευράς κυκλοφοριών Οκτώβριο, με τις επιρροές του Fortnite επάνω τους να είναι εμφανέστατες, καθώς το μεν Black Ops 4 έρχεται χωρίς single player campaign αλλά με battle royale mode, ενώ το δε Battlefield V έχει building tool –ακριβώς όπως ο τίτλος της Epic.

Οι ομοιότητές τους με το Fortnite ωστόσο δεν περιορίζονται στο gameplay. Τόσο το Call of Duty, όσο και το Battlefield, όπως όλα δείχνουν θα αποταχθούν το Season Pass, ένα μοντέλο στο οποίο βασίζονταν για χρόνια –ιδίως το πρώτο. EA και Activision δεν έχουν τοποθετηθεί επ’ αυτού, όμως τα όσα έχουμε (ή ορθότερα, τα όσα δεν έχουμε) δει μέχρι στιγμής, μαρτυρούν ότι για πρώτη φορά, έπειτα από πολλά χρόνια, οι δύο σειρές δεν πρόκειται να βασιστούν στο εν λόγω επιχειρηματικό μοντέλο.

Η απόφαση αυτή δεν είναι μικρό πράγμα –κάθε άλλο. Πριν λίγους μήνες, η Activision ανακοίνωνε τα οικονομικά της αποτελέσματα για το 2017. Από τον συνολικό τζίρο των $7,16 δισ. λοιπόν, τα $4 δισ. προήλθαν από συνδρομές και in-game αγορές. Μπορεί στον αριθμό αυτό να συμπεριλαμβάνονται και τα έσοδα της King (Candy Crush, Farm Heroes, Bubble Witch) η οποία ανήκει στην Activision Blizzard, όμως αυτός δεν παύει να απεικονίζει μία τάση που επηρεάζει και πιο “παραδοσιακά” franchises όπως το Call of Duty. Κάνοντας τις σχετικές πράξεις, θα δείτε ότι ακόμα και χωρίς τα προϊόντα της King, η Activision Blizzard έβγαλε περί τα $2 δισ. από DLC και συνδρομές.

large.fortnite-2.jpg.f46873b2432ba1e1e8e

Ομάδα που κερδίζει… αλλάζει;

Η Activision λοιπόν είχε ένα μοντέλο που τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το Call of Duty δούλευε. Αρκετοί ήταν εκείνοι που ωρύονταν κάθε χρόνο για τα $50/£40/50€ που έπρεπε να καταβάλλουν για τέσσερα πακέτα με επιπλέον περιεχόμενο, όμως κάθε χρόνο το Season Pass του εκάστοτε τίτλου ξεπούλαγε. Γιατί να χαλάσει μια δοκιμασμένη συνταγή που αποδεδειγμένα δούλευε, για κάτι διαφορετικό και τι θα είναι αυτό το κάτι διαφορετικό;

Στην Activision θορυβήθηκαν με μία συγκεκριμένη μέτρηση που σπάνια δίνεται στη δημοσιότητα και αφορά τους παίκτες που παίζουν σε μηνιαία βάση ένα παιχνίδι (monthly active users ή MAU). Το Call of Duty λοιπόν, ήταν μέσα σε εκείνους τους τίτλους που είδαν τις επιδόσεις τους σε αυτόν τον τομέα να καταβαραθρώνονται ελέω Fortnite, μία σαφής απόδειξη του ότι ο κόσμος προτιμούσε να αφιερώνει τον χρόνο του στον τίτλο της Epic αντί για τον δικό τους. Δεν έμειναν λοιπόν στις ικανοποιητικές (20 εκατ. αντίτυπα) πωλήσεις του Call of Duty: World War II και πολύ καλά έκαναν καθώς η συντριπτική τους πλειοψηφία σημειώθηκε πριν την εκτόξευση του Fortnite.

Η λογική λέει πως και το Battlefield V και το Call of Duty: Black Ops 4 θα προτιμήσουν την ίδια προσέγγιση, αυτή των σεζόν (seasons) –όλως τυχαίως, η ίδια με το Fortnite αλλά και πολλά άλλα παιχνίδια. Το εν λόγω μοντέλο μπορεί να είναι ακόμα πιο προσοδοφόρο βέβαια για EA και Activision, αφού εν αντιθέσει με τα $50 του Season Pass, μπορεί να τους αποφέρει ακόμα και τα διπλάσια εφ’ όσον καταφέρουν να κρατήσουν τους χρήστες κοντά τους για δέκα μήνες. Την ίδια στιγμή βέβαια, αυτό σημαίνει ότι το κόστος του παιχνιδιού για τον παίκτη θα εκτοξευτεί πάνω από τα $150 (αντίστοιχα σε λίρες και ευρώ) με ένα μεγάλο μέρος του ποσού να δίνεται “μπροστά” –για την αγορά του τίτλου.

large.fortnite-4.jpg.634897c1a86f066d9e6

Θα δουλέψει όμως;

Η Epic μπορεί να πανηγυρίζει ήδη. Ένας τίτλος που ήρθε από το πουθενά, χωρίς κανένα προηγούμενο, καμία κληρονομιά, ανάγκασε δύο κολοσσούς του χώρου, δύο από τα πλέον γνωστά franchises, να προσαρμοστούν στα δεδομένα που αυτό δημιούργησε. Όταν το Call of Duty, το πιο πολυδιαφημισμένο franchise στο gaming την τελευταία δεκαετία υποχρεούται αντί να δείχνει τον δρόμο, να ακολουθεί διστακτικά, τότε είναι κάτι παραπάνω από δεδομένο πως το status quo στο gaming έχει αλλάξει για τα καλά.

Activision και EA είναι δύο από τις εταιρείες που κατά τη διάρκεια των τελευταίων οικονομικών ενημερώσεών τους, αναγνώρισαν την επιτυχία της Epic και του Fortnite, χαρακτηρίζοντάς την ευεργετική για τη βιομηχανία του gaming. Την ίδια στιγμή βέβαια, ένας θεός ξέρει πόσο πολύ θα ήθελαν να ήταν εκείνες στη θέση τους. Αυτός είναι και ο λόγος που χρησιμοποιώντας δύο brand names διαχρονικότερα σε σχέση με το Fortnite, ετοιμάζονται να κατεβάσουν τις δικές τους προτάσεις στη μάχη των battle royale. Το ζητούμενο βέβαια δεν είναι να παρουσιάσουν ένα προϊόν εφάμιλλο του Fortnite αλλά να επιδείξουν την ίδια ευελιξία και αντίστοιχα αντανακλαστικά με εκείνα της Epic –εκεί είναι που θα κριθεί η μάχη.

Και μολονότι τόσο η EA, όσο και η Activision έχουν περισσότερους πόρους, αμφότερες μοιάζουν με μεγάλα καράβια. Και ξέρετε τι λένε για τα μεγάλα καράβια: στρίβουν δύσκολα…

  • Like 6
  • Thanks 1